Boxer kopen - rechtsgestuurd of echtgestoord? | FerrariChat

Boxer kopen - rechtsgestuurd of echtgestoord?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by JazzyO, Aug 10, 2008.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #1 JazzyO, Aug 10, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Zoals een aantal van jullie inmiddels wel hebben opgepikt, heb ik afgelopen donderdag (07/08/08 - had ook een dag kunnen wachten maar mijn broer trouwde die dag al) een 365 GT4/BB oftewel een Boxer gekocht.

    Delen van het verhaal achter de aankoop zullen jullie misschien bekend zijn, maar het is denk ik toch wel leuk even een samenvatting te geven en vooral een impressie te geven van afgelopen maandag toen ik 3 verschillende Boxer types kon proefrijden.

    Een paar weken geleden was ik door een kennis op een ander forum gewezen op een 512BB Boxer die te koop stond in Engeland voor 60k GBP bij Rardley Motors. Een vlugge rekensom (<80k Euro) maakte deze auto erg aantrekkelijk qua prijs. Ik weet niet of jullie iets weten van Boxer prijzen maar om een idee te geven: ik heb een 512BB bekeken in Duitsland die voor 129k Euro te koop stond, en in Hilversum staat er een voor 137k. 365 Boxers, de zeldzaamste en meest gewilde, hebben doorgaans vraagprijzen tussen de 120 en 160 duizend euro. Het is overigens wel zo dat ze allemaal erg lang te koop staan. Maar goed, door deze kennis werd ik er op attend gemaakt dat Ferraris in Engeland op het moment erg aantrekkelijk geprijsd zijn. Een snelle zoektocht bracht me bij Fosker's (www.foskers.com), waar het toeval wilde dat er maar liefst 2x 512BB, 1x 365BB en 1x 512BBi te koop stonden. Ik werd meteen uitgenodigd om ze allemaal te komen rijden, en dat was natuurlijk een kans om niet te laten liggen. De Boxers waren wel allemaal rechtsgestuurd, maar omdat ik binnenkort meer in Londen ga werken was dat nog niet eens zo'n hindernis. Indien ik er een zo overwegen, zou ik hem in Engeland kunnen laten staan... Dus vertrokken Harald en ik op zondagochtend richting Londen waar we met wat vrienden een gezellige tijd hadden. Op maandagochtend was het dus zover: op weg naar Fosker's, gelegen bij het Brand's Hatch circuit.

    De zaak maakte meteen indruk op me - erg netjes en er waren een hele hoop erg mooie Ferraris aanwezig. Boxers, Dinos, 550s, F355s enz enz, ze zagen er stuk voor stuk goed uit. Leuke mensen ook, een vriendelijke zaak die me aan Forza Service deed denken.

    Gelukkig was het prachtig weer - ik was bang dat het zou regenen en dat de ritten niet door zouden gaan, maar die vrees bleek ongegrond. We zouden de auto's in volgorde van leeftijd testen, dus - als eerste de 365 wakker gemaakt.


    Onno (wordt vervolgd)
    Image Unavailable, Please Login
     
  2. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #2 JazzyO, Aug 10, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Ik volg Boxers al een tijdje en van sommige ken ik hele achtergronden maar deze (#17977) is nogal onbekend. Het is 1 van 58 rechtsrestuurde 365 BB's ooit gebouwd maar verder weet ik eigenlijk niets van. Ik heb wel begrepen dat er documentatie beschikbaar is maar nog niet gezien.

    Er waren verschillende dingen die me opvielen aan de auto:

    1. De panelen en de lak waren smetteloos. Echt een geweldig mooi uitziende auto.
    2. Terwijl hij naast de 512BB stond, viel me op dat ik de lijnen van de 365 toch wat mooier vind. De auto is wat korter, met een kleinere overhang achter, en hij staat wat meer 'voorover', klaar om aan te vallen. De BB ligt meer vlak. Het zijn maar details, maar het geeft de 365 een wat sportiever uiterlijk. De smalle bandjes, daarentegen, geven hem ook een heel klassieke uitstraling. Een unieke combinatie tussen jaren '60 en jaren '70, zeg maar.
    3. Ik ben een enorme fan van de klassieke 'two-tone' Boxer 'look': rood boven, zwart onder, en ik had verwacht dat een geheel rode niet zo mooi zou zijn. Maar 'in-the-flesh' was het verschil minimaal; ik vond deze in het rood echt heel mooi.
    4. Het interieur was netjes, zij het niet zo mooi als de BB (daarover later meer), maar zeker erg goed. Mooie tapijten, en erg net licht leer. De stoelen kunnen nog wel een nieuwe vulling gebruiken, en het alcantara op het dashboard is ook vreemd - nooit eerder gezien bij een Boxer. Er zat een originele jaren '70 8-track in! Geweldig.
    5. Waar ik ook keek, technisch kon ik geen enkel mankement aan de auto ontdekken. Ook de foto's van de onderkant van de auto zagen er smetteloos uit.

    Nadat de auto met moeite was gestart, stond hij een tijd lang blauwe walmen te proesten. Niet zo'n goed teken zou je zeggen. Nadat de auto wat was warm geworden werd het wel minder, en er werd me verteld dat de auto al maanden niet had gereden. OK, dus wij op weg. De man die al het werk doet aan Boxers bij Fosker's, Ian, reed hem weg en de auto rochelde, kuchte en haperde wat in de eerste kilometers. Wat wel duidelijk was, echter, was dat hij gaandeweg steeds beter ging lopen en na een kilometer of 5 kon ik zelf achter het stuur. Wat een auto! Hij liep inmiddels mooi stationair, en pakte prachtig op. Er zit veel koppel in een Boxer, en bij gasgeven krijg je een prachtige schop in de rug. De auto is echt niet makkelijk te rijden; de koppeling gaat erg zwaar, maar vreemder is dat het gaspedaal heel zwaar gaat. Ook sturen is een opgave bij lage snelheden, maar eenmaal onderweg is er prachtig gevoel in je vingers. En nu maar eens dat gas open....

    God#*&@#$#@$&#@&$@&verde$&&$&&$&&$&$&#&verde@&@&#$&$###@@!!!!!!!!! Wat een geluid! Wat een versnelling! Maar WAT een geluid!!! Dit ding klinkt echt buitenaards boven de 5000 toeren. Voor een 4.4 liter V12 (het is officieel een 180 graden V12) uit 1974 gaat het toerenbereik ook belachelijk hoog: 7700 toeren, precies hetzelfde als mijn 550. Hij klinkt echter heel anders en rijdt ook heel anders. Het gorgelen van de Webers, de huil uit de ANSA sport uitlaat, gewoonweg maniakaal. Bizar.

    Toen ik uitstapte dacht ik "wat er ook gebeurt, wat ik ook ga kopen, een Boxer is GEWELDIG!".


    Onno (wordt vervolgd)
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  3. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #4 JazzyO, Aug 10, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Na het geweld van de 365 was het tijd voor de 512BB. Dit is zonder meer de mooiste Boxer die ik OOIT in mijn leven gezien heb. Duur, voor een 512BB die meestal voor minder gaan dan de 365's, maar dat is ook volkomen terecht. De auto ziet er uit alsof hij net uit de showroom in 1979 is gereden. Het interieur is origineel maar dat is moeilijk te geloven. En ook het exterieur - wat een plaatje, vooral met de klassieke Boxer two-tone. De auto was oorspronkelijk in Hong Kong geleverd maar is al weer een tijd in het VK. Sinds 1990 heeft de auto minder dan 1,000 km gereden, en totaal staat er maar 18,800 miles op de teller.

    Ik was vooral benieuwd hoe de auto zou verschillen met de 365. Het is tenslotte ook een carburatiemotor, maar de inhoud is vergroot tot 5L. Ferrari wilde de wat gestoorde 365 iets gebruikersvriendelijker maken en vooral betrouwbaarder, dus werd besloten om de motor te vergroten voor meer koppel maar tegelijkertijd werd het rode gebied naar 6500 toeren gebracht. Hierdoor zakte het vermogen wat. Officieel is deze BB goed voor 360pk, en de 365 voor 380 maar algemeen geaccepteerde cijfers zijn 340pk en 344pk respectievelijk.

    Tijdens de proefrit viel als eerste op: wat rijdt dit ding perfect! Ook deze auto was al vele maanden niet gestart en dus ook niet gereden. Maar de motor was meteen in zijn element en reed als zachte zijde. Echt geweldig. De klank van de motor was precies hetzelfde als de 365, maar net als hij lekker begon te huilen zat je al in het rood. He! Verdorie!

    Doordat de auto meer koppel heeft, zijn ook de versnellingsoverbrengingen gewijzigd, met een hele lange 1e versnelling. Het koppelen en ontkoppelen gaat wat makkelijker, en het gaspedaal is lichter. Al met al een gesofistikeerde versie van de 365, met veel van zijn oorspronkelijke karakteristieken maar veel meer GT dan sportauto. Voor mij een hele goede keuze, maar ik zou de 365 toch wel missen als ik deze kocht. En hij is ZO MOOI!!! Je durft er haast niet in te rijden.

    Geniet even van de foto's - ik voel me zeer vereerd dat ik deze auto heb mogen rijden.


    Onno (wordt vervolgd)
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  4. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #7 JazzyO, Aug 10, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Ja, en toen was het tijd voor de laatste Boxer. Deze 512 BBi heeft Fosker's vorig jaar gerestaureerd voor het Concours van de Ferrari Owners Club. De auto werd tweede, waarna ze de dingen die niet goed waren nog hebben aangepast. Echt een schitterende auto. Maar na het verschil tussen de 512BB en de 365 GT4/BB verwachtte ik niet dat deze auto mijn hart zou kunnen stelen. En dat bleek dus ook bewaarheid te worden. Een prachtige auto, met vrijwel hetzelfde interieur als de andere twee Boxers (hoewel nu wat moderne dingetjes zoals werkende gordels en verstelbare stoelen...), maar de injectiemotor leek me gewoon teveel op de Maranello. Een prachtige krachtbron maar ietwat beschaafd. Makkelijk te rijden - lekkere koppeling, licht gaspedaal. En waar was nu die huil??!?!!?


    Onno (wordt vervolgd)
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  5. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #8 JazzyO, Aug 10, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Wat een dag - een dagje Boxers rijden. Uiteindelijk bleek de beslissing toch makkelijker dan van tevoren gedacht. Als ik een van deze 3 Boxers zou kopen, zou het de 365 zijn.

    Maar nu de moeilijke beslissing: zou ik een Boxer kopen, rechtsgestuurd ook nog, of die 330 GT 2+2 die ik drie dagen eerder proefreed, en die prachtig was? Een 330 kwalificeert als een echte klassieker en dat betekent dat je leuke dingen kan doen die je met een Boxer onthouden blijven (zoals de FCN klassieker weekends). En als ik er nog een klein 308je bij zou doen over een paar jaar, dan had ik toch een prachtig wagenparkje.

    Maar uiteindelijk was het de huil van die 365 die me de das omdeed. Ik hoop wel dat mijn CEO inderdaad me meer in Engeland laat werken want anders was het misschien een vergissing een rechtsgestuurde te kopen. Maar, denk ik dan, het is een hele zeldzame auto voor een prachtige prijs en technisch is er niets op aan te merken. Daarbij is het voor een dagjes auto geen probleem om zelfs aan de verkeerde kant te zitten, indien ik hem naar Nederland zou halen over een paar jaar. DUS! Beslissing gemaakt - de 365 wordt het. Ik rijd de auto pas weer vlak voor de Pays du Plat meeting, en dan wil ik hem meteen door de Chunnel gooien naar Belgie, dus het wordt allemaal heel spannend. Ik kan niet wachten en ben heel benieuwd naar jullie reacties als je de auto te zien krijgt.


    Onno
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  6. Souvlaki

    Souvlaki F1 Rookie

    Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    Nou Onno,

    Je prachtige verhaal lezend kom ik eigenlijk tot een iets andere conclusie: we willen 'm HOREN! :D:D:D (......en zien doen we hem natuurlijk ook op 19 september)

    Nogmaals gefeliciteerd en tot in het Belgse.

    Ciao, E.
     
  7. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Onno, ik had de foto's al gezien en de verhalen gehoord, maar nogmaals: GEFELICITEERD. Wat een pracht auto. En wat een zalige problemen om op te moeten lossen. En helemaal okee dat je voor de meest rauwe, minst geciviliseerde gaat. Helemaal top!

    Nog een reden erbij om uit te kijken naar pays plat!!!!

    wow....

    Hans
     
  8. GTE

    GTE F1 World Champ

    Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    nogmaals van harte Onno.

    Van nul naar twee Ferrari's in iets meer dan een jaar? ;)
     
  9. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    en geen van tweeen staat in mijn nieuwe (nog niet opgeleverde) garagebox in Almere, dus er is nog ruimte voor meer.....! :D


    Onno
     
  10. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Tip:

    Met twee van deze dingen in die box kunnen er vier auto's in:

    http://www.garage-apparatuur.com/208.htm

    :D
     
  11. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,631
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    De 365 GT/4 BB is ook van een Ferrari Owner's Club lid geweest: Mr & Mrs John C. H. Wilson. Ze hebben/hadden ook een 246 GT Dino en een Mondial qv. Misschien heb je nog iets aan deze info. Nogmaals proficiat met de nieuwe aanwinst, viel het rechtsgestuurd zijn mee? Ik kon dat geloof ik niet lezen.
     
  12. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    250 GT/L
    Bugatti Type 35
    F430 Spider
    Alfa Romeo 8C/2300

    Nog even sparen...


    Onno
     
  13. moriaan1

    moriaan1 Formula 3

    Dec 3, 2006
    2,328
    Netherlands
    Full Name:
    Hans
    Prachtige auto, leuk dat je de verhalen met ons wilde delen, bedankt en veel plezier!
     
  14. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #17 JazzyO, Aug 10, 2008
    Last edited: Aug 10, 2008
    Hee, bedankt voor de info!

    Jarenlang in Engeland en Zuid Afrika gewoond, Peter, en meer kilometers aan de verkeerde kant dan aan de goede kant gemaakt. Dus dat is geen probleem.

    Graag gedaan en bedankt!


    Onno
     
  15. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik had je al gefeliciteerd, maar doe dat hier nogmaals!
    Hele mooie verhalen en ik ben serieus jaloers op je nieuwe aanwinst. Wat een gaaf ding!
    En nog een enigszins verstandige keuze ook, want dit zijn en blijven hele zeldzame Ferrari's!!

    Ik wil dolgraag de auto eens van dichtbij bekijken in België volgende maand!
     
  16. zanti70

    zanti70 F1 Veteran

    Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    #19 zanti70, Aug 10, 2008
    Last edited: Aug 10, 2008
    Waanzinnig, Onno! Prachtverhaal en volgens mij een prachtweek voor je geweest :) Wat kan het leven toch mooi zijn :D

    Ben erg benieuwd, zeer gaaf model uitgekozen.

    Ik zie dat hij geen 2x3pijpjes achter heeft? Daaraan herken ik de 365 altijd (of heb ik het mis???)

    Bob
     
  17. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler

    Nou, de verwachting van de experts is dat de tweede kredietcrisis in de US er vol in zal hakken straks en dat mede als gevolg daarvan de dollar nog wel eens onderuit zou kunnen gaan tot 50 eurocent. Zwakke dollar = hoge goudprijs.

    Ik kijk al uit naar de ritjes met je 250 GT/L... :D
     
  18. zanti70

    zanti70 F1 Veteran

    Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    Als je Hans op gaat halen, dan wil ik best even passagieren en dan wacht ik gewoon in Hans zijn box tot jullie terug zijn :D... 250 GT/L...
     
  19. GTE

    GTE F1 World Champ

    Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix

    thats the spirit!
     
  20. pterps

    pterps F1 Veteran

    Aug 18, 2006
    6,975
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Dit is echt genieten Onno!
     
  21. omd78

    omd78 F1 World Champ

    Dec 26, 2005
    13,140
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Super Onno. Het leven is mooi ;)

    Op de foto's valt me de plaats van de versnellingsbak op, het schakelraster zit links van de middentunnel. Hebben alle Boxers dat of is dat een truc die ze voor de rechtsgestuurde versie's hebben toegepast..?

    Gr. Martin
     
  22. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Scherp oog Martin! Hier het interieur van de 512BB die we in Singen hebben bekeken. Je ziet dat hij daar op dezelfde plek staat.

    De originele uitlaten zijn heel erg fragiel en er zijn er niet veel meer. Het was idd het enige model dat dit had. Hopeloze rotzooi, maar wel origineel. Mijn BB heeft de ANSA sportuitlaat die je erg vaak ziet bij Boxers. Je kunt wel een replica van de originele uitlaat laten maken a 3000 pond of zo maar ik zie de noodzaak niet zo, zeker niet gezien het feit dat de ANSA veel beter klinkt!


    Onno
     

Share This Page