Onderhoud leer - mat houden | FerrariChat

Onderhoud leer - mat houden

Discussion in 'Holland/Belgium' started by GTrr, May 14, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. GTrr

    GTrr Karting

    Apr 1, 2013
    117
    Full Name:
    Gtrr
    beste mensen,

    Heeft iemand een tip hoe ik het beste het leer mat kan houden c.q. weer mat kan krijgen?

    Heb gemerkt, niet alleen in de F maar ook in de andere auto's, dat het leer al snel de neiging heeft om wat te gaan glimmen als je niet oppast. Gebruik nu Meguiar's Gold class leather (wat op zich prima werkt en vaak ook mat blijft) voor onderhoud en Meguiar's Leather Conditioner om te reinigen. Dit laatste brengt het matte effect terug maar niet altijd (helemaal).


    merci.
     
  2. Bertt

    Bertt Formula Junior

    Nov 16, 2011
    277
    The Netherlands
    Full Name:
    Bert
    Ha Gerjo,

    Ik gebruik Gliptone liquid leather conditioner (in combinatie met de Gliptone liquid leather cleaner). Mijn ervaring is dat het leer mooi mat blijft en daarbij ook een lekkere leergeur geeft (maar dat is subjectief, misschien dat niet iedereen daar van houdt).

    Bert
     
  3. GTrr

    GTrr Karting

    Apr 1, 2013
    117
    Full Name:
    Gtrr
    Dank Bert.
    Hoe ga je te werk? Gebruik je altijd eerst de cleaner voordat je de conditioner gebruikt of niet?
     
  4. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Gliptone werkt goed idd.
    De colourlock producten ook.
     
  5. Bertt

    Bertt Formula Junior

    Nov 16, 2011
    277
    The Netherlands
    Full Name:
    Bert
    Ha Gerjo,

    Ik heb een creme leren interieur en dus snel last van 'vervuiling'/'verkleuring', met name op de bestuurderstoel. Ik gebruik de cleaner alleen wanneer dat nodig is en ook alleen daar waar vervuiling is. Voor de rest gebruik ik alleen de conditioner.
     
  6. GTrr

    GTrr Karting

    Apr 1, 2013
    117
    Full Name:
    Gtrr
    OK merci.

    Heb het idee dat als ik te vaak alleen conditioner gebruik dat het gaat glimmen maar zal kijken.
     
  7. Ride&ShineDetailing

    Jan 19, 2014
    9
    Berkel en Rodenrijs
    Full Name:
    Serge Langendoen
    Ik zelf gebruik de Colourlock producten.
    Deze reinigen ook echt goed en geven een matte afwerking zoals leder bedoeld is.
    Met een borsteltje werk je de cleaner in en neem deze af met een vochtige doek.
    Hierna kan je kiezen of om het leer te behandelen met lederfresh of het af te werken met de voedende dressing en hierna de sealent.

    Eventueel kunt u ook langsrijden hiervoor ik behandel ook leder en ik kan de juiste kleuren bestellen als u bv beschadigingen wilt laten bijwerken.

    0622807413 voor eventuele vragen
     
  8. GTrr

    GTrr Karting

    Apr 1, 2013
    117
    Full Name:
    Gtrr
    Merci
    Zou graag een keer langskomen maar beetje ver van Frankrijk ...
     
  9. Ride&ShineDetailing

    Jan 19, 2014
    9
    Berkel en Rodenrijs
    Full Name:
    Serge Langendoen
    Haha dat begrijp ik...
    Heb toch al heel wat mensen uit heel Europa hier gehad hoor.
    Ook uit Frankrijk, maar om nou alleen voor het leer hier heen te komen is beetje overdreven.

    Colourlock is gewoon echt heel goed voor het leer.
    De andere producten vind ik te vet.
    Maar ik heb natuurlijk niet ieder merk gebruikt, we de hiervoor genoemde andere merken en die vind ik het net niet.
     
  10. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    #10 Alfer, Jun 14, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Ik heb mijn 328 7 jaar geleden gekocht met een vele jaren verwaarloosd interieur terwijl het Pelle (zand kleurig) is en ook dashboard, hoedenplank en zelfs binnenkant van het Targa dak met Pelle leder zijn bekleed.

    Ik had al eerder aan lederen interieurs van mijn oude Alfa's gewerkt en van autobekledingsexperts wat handige zaken geleerd: 1. ontvetten alvorens een leerreparatie uit te voeren of om smeervlekken te verwijderen kun je het beste doen met een schone wasbenzine (ik koop het bij Karwei).
    2. schoonmaken kan natuurlijk met leder-reinigers van de bekende hier al genoemde merken. Maar als het vuil diep zit door jaren lange verwaarlozing dan raad ik aan groene-zeep met weinig (warm)water gebruiken. Erg weinig water en na stevig inwrijven met wat ruwere doek of autowas handschoen (altijd in kruisverband) gelijk het vocht met een zachte theedoek/handdoek verwijderen. In kruisverband betekend eerst van links naar rechts, dan boven naar beneden. Bij groene zeep haal je in eerste instantie een deel van het vuil weg maar de volgende dag is het echt feest want dan is het diepere vuil en vet door de groene zeep opgelost of los geweekt en kan met een 2e keer groene zeep en weinig (warm)water worden verwijdert. Ik heb zo in een aantal dagen mijn uiterst groezelige interieur helemaal schoon en mooi gekregen.
    Daarna uiteraard voeden met de bekende producten. Eerst 2 keer en daarna één keer per jaar.

    Inmiddels heb ik het leer geheel als nieuw dankzij de Colourlock methode (spuiten) waarmee er nieuw kleur-pigment wordt aangebracht. Het interieur is inmiddels als nieuw. Ik heb mijn gehele interieur er uit gehaald (56 met leer beklede onderdelen) en alles onderhanden genomen. Waanzinnig resultaat.
    Image Unavailable, Please Login
     
  11. Mrs.Spider

    Mrs.Spider Formula 3

    Nov 4, 2007
    1,708
    the netherlands
    Full Name:
    Jolanda
    Ziet er goed uit Menno prachtig.
     
  12. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Thanks Jolanda!
     
  13. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Goede tip! Detail foto's? Of nog beter kom eens langs met een rit/meeting. Vandaag is er een tussen Raamsdonksveer en Boxtel.
     
  14. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ik heb de rit gezien maar kan helaas niet, echter zal dat spoedig en graag doen. Ik heb veel foto's maar deze tonen niet hoe e.e.a. moet gebeuren. Indien iemand een probleem met z'n interieur heeft sta ik altijd ter beschikking.

    Op Fc.eu paar jaar terug een lange draad gedaan genaamd 'interieur renovatie 328'. Daar staat ook in beschreven hoe alles (inkl. stuur, dashboard, midden-console, enz) moet worden verwijderd.

    Veel plezier met de rit van vandaag!

    groet,
    Menno
     

Share This Page