Car Week at Pebble Beach 2014 | FerrariChat

Car Week at Pebble Beach 2014

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 328gts1987, Aug 30, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,890
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Mede Ferraristi,

    Onlangs hebben wij het "geluk" gehad een bezoek af te leggen aan Car Week welke elk jaar wordt gehouden in California vooraf gaand aan Concourse Pebble Beach.
    Dit wereld beroemde evenement stond al meerdere jaren op het verlanglijstje of bucket list. Het was er zelfs al bijna een keer van gekomen er een bliksem bezoek af te leggen in 2012 maar door afstand (we waren in L.A.) en tijdgebrek (we waren daar maar 3 dagen toen) is het er toen niet van gekomen.
    Nu in 2014 kwam er weer een "kans" (lees: ik heb net zo lang lopen schuiven en plannen) die ik benutte. Enig nadeel: De Car Week viel in onze laatste week van onze vakantie en waren wij van plan (iets met een andere bucket list…) naar Australie te gaan. Het leek er dus op dat het er weer niet van zou komen. Maar…..door de hele wereld rond te vliegen (anders gezegd: door te vliegen vanuit Australie) had 2 voordelen.
    A: door over de datum grens te vliegen kregen we er een extra vakantie dag bij.
    B: We konden dan toch naar Car Week en zou de Grand Finale zijn van onze reis.

    Er waren ook nadelen:
    Er kon gedurende de gehele (wereld)reis geen enkele vlucht gemist worden…
    Kaarten moesten ver van te voren worden geboekt (en flink worden gespaard)
    Ik was zelf verantwoordelijk gesteld door Wilma van invulling van deze week (Wilma deed de rest van de reis, is een uit de hand gelopen hobby).

    Afijn het is een heel gedoe geweest (en geworden) maar het is gelukt!
    Voor de wereldreis en verslagen (met beelden) verwijs ik naar de FB van Wilma.
    Voor Car Week moet je hier(onder) zijn.

    Fred
     
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,890
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Na een lange reis was de Donderdag aangebroken waarop wij naar Carmel af zouden reizen. Dit plaatsje (waarvan Clint Eastwood ooit burgervader was en waar het dragen van hoge hakken (door vrouwen) verboden is) is samen met Pebble Beach en Monterey het centrum van deze Car week waarin teveel gebeurt om alles te kunnen doen.

    Zo zijn er verschillende veilingen van grote veiling huizen, waarvan RM-action, Gooding & Compagny, Mecum Auctions en Bonhams de bekendste zijn.

    Daarnaast zijn er ook carshows van allerlei merken waaronder Ferrari op thé Barnyard, Lambo op Black horse Golf course, Legends of thé autobahn met ook nog verschillende Cars & Coffee's verspreid over verschillende mall's
    Lighthouse gathering,
    Dan zijn er de hoofd evenementen waarvan Concours d' Elegance op Pebble Beach de bekendste is maar er is ook thé Quail (erg duur met $550,-/pp als entree) McCall and Werk's Reunion alsook Concorso Italiano.

    Van vrijdag t/m Zondag zijn er dan nog races op Laguna Seca Mazda Raceway van verschillende classes (vintage, historic etc)

    Ten slotte zijn er dan ook nog parades waarbij deelnemers aan verschillende evenementen elkaar proberen te overtreffen. Dat kan zijn met geluid uit de uitlaat. Aantallen door met zoveel als mogelijk tegelijk ergens te zijn. Of door met de meest zeldzame (ook duurste) automobielen over de openbare weg te rijden.

    Kortom teveel om te bevatten en keuzes te maken en waarbij ik dus hulp inriep via F-chat om een compleet en gevarieerd programma samen te stellen.
    Dat is gelukt! En hoe! Dankzij Brett/Dan/Joe/Doug en Jim is er een grand finale samen gesteld waarbij alle facetten in beeld zijn gekomen. Deze F-chatters hebben een eigen Ferrari club genaamd FOG (Ferrari Owners Group). Hmmmm waar hebben we dat meer gezien hier ;)

    De keuze is uiteindelijk geworden (en ook uitgevoerd):
    Donderdag,
    Parade op Oceandrive in Carmel (met de meest exclusieve auto's ter wereld)
    Binnenkomst van de Fuel-run in Carmel.
    Diner in meest exclusieve restaurant in Carmel Anton & Michel

    Vrijdag,
    Tickets (die gereserveerd zijn) afhalen voor Pebble Beach & Concorso Italiano.
    Bezoek aan Legents of the Autobahn wat naast de Laguna Seca Raceway ligt en dus gelijk meegepakt is.
    Bezoek aan een veiling waar "normale" prijzen gelden, Mecum.

    Zaterdag,
    Cars & Coffee bij Carmel's Mall
    Concorso Italiano met meer dan 1000 Italiaanse bolides op de greens
    Bezoek aan veiling van Gooding met het meemaken van een mega bod, wij hoorde $13,8 miljoen!
    Diner met de leden van FOG waar we iedereen ontmoete IRL wat een geweldige avond was, we hebben nog steeds contact.

    Zondag,
    Concours d' Elegance 'd Elegance op Pebble Beach
    Diner met Doug & Gail en koffers inpakken voor de vlucht naar huis de volgende dag.
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,890
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Na een ontbijt met uitzicht op de skyline van San Francisco hebben we de Navi ingesteld op Carmel. Niet de kortste route maar de mooiste route, de kust route met de Cabrillo Hwy. Een tip die ik van onze FOG Fchatters kreeg.
    Het is een geweldige weg met schitterende kust, stranden en vergezichten. Maar ook met veel politie controle's tijdens Car Week omdat deze Highway geliefd is onder petrolheads.
    We zijn niet te veel gestopt onderweg (waren layed back van de aussies en dus te laat vetrokken) maar waren precies op tijd in Carmel voor de Parade op Ocean's drive.

    Wat hier getoond werd aan auto's was onvoorstelbaar en ongelooflijk.
    Ik was voorbereid maar dit overtrof elke verwachting (die ik had tenminste)
    Dat eigenaren het risico (durven) te nemen met auto's van +$30miljoen rond te rijden op openbare weg. Dat het hier om de echte (en dus geen kopieën) gaat werd streng gecontroleerd door jury leden van Concours 'd Elegance aangezien deelname aan deze parade een voorwaarde is voor deelname aan het concours op Pebble Beach.
    We zagen o.a. een Nart 275 Spider, TR61 (van Ralph Lauren), 400 Superfast coupe, Dino , Ferrari 375MM (de latere overall winnaar), diverse 250 TestaRossa's (totaal 22x) maar ook vele andere prachtige automobielen opstellen op Ocean avenue waar er 2 uur werd gestopt voordat de hele stoet weer verder ging.
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,890
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Na een rondje te hebben gelopen ook de gelegenheid genomen om met verschillende eigenaren (die geen meter van hun bolide af gingen, logisch) te praten en contact te leggen.
    Dit ging verrassend ontspannen, zeker als je zelf al een en ander weet van de auto's. Een leuke/spontane vraag monde uit in een heel gesprek waarbij de melding dat je helemaal uit Holland was gekomen om dit te aanschouwen altijd zeer positief werd ontvangen. Kortom, het gesprek ging niet altijd over de auto.

    Een speciaal gesprek wil ik hier toch wel aantippen. Dit was met Tom Hartley welke enkele maanden geleden de 250 TR (#0704) met nummer 38 erop heeft gekocht uit het Henry Ford museum. Ik vroeg me gelijk af wat een Ferrari in het Henry Ford museum moest aangezien hijzelf een hekel had aan Ferrari….
    Het fijne weet ik er niet van (is gedoneerd?) maar opvallend is dit wel! Wat nog veel opvallender is (en dan heb ik het over de auto zelf) is dat deze niet (over)gerestaureerd is!
    Deze TR heeft namelijk 30 jaar lang (onder de hoede van Henry Ford Museum) stof staan happen (alleen technisch onderhouden) en is er geen stukje overgeschilderd, vervangen, uitgedeukt of veranderd.
    Het is echt uniek zo'n auto te kunnen zien en te begrijpen. Er stonden verschillende TR's op de avenue maar deze was het meest bijzonder. Hoe langer je naar die auto kijkt hoe meer kleine dingen op gaan vallen.
    Tom zag mij kijken en vroeg dus wat ik zat te bestuderen. Ik vroeg hem toen wie er allemaal in geracet hadden. Hij noemde Phil Hill/Collins, Grant en nog vele anderen waarin Heerema ook voorkomt.

    De auto is dus (bijna) origineel want er zijn in het zware leven van een race auto wel wat dingen veranderd. Zo is bijvoorbeeld het gaspedaal verplaatst vertelde Tom. Het was niet ongebruikelijk in de 50's dat deze centraal in het midden zat. Echter is deze later verplaatst maar zijn de steunen/beugels op de oude plek blijven zitten (zie foto's). Dat nu de stang (geen kabel!) naar de carburateurs aanliep tegen het bodywork werd (toen) eenvoudig opgelost door het gat iets groter te maken door dit "gewoon" open te slaan. Om dit allemaal te kunnen zien werden de deuren geopend, motorkap verwijderd en allemaal getoond. De motorkap (die ik dus samen met Tom eraf moest tillen werd pardoes in de handen gedrukt van een fotograaf, hilarisch! Staat die man daar met een kap en wij met onze koppen in de hoeken en gaten van de auto.
    Zelfs de peilstok (hout en voorzien van serienummer) is nog aanwezig!

    Ook had hij study gemaakt naar de stroom-verdelers waarvoor bij deze Colombo motor er "normaal" 2 nodig zijn. Hij vond echter (in het schutbord) totaal 4 gaten waarvan er later 2 zijn dicht gemaakt?!
    Hij had enkele dagen geleden gehoord (van een oud monteur die de auto kwam bezoeken) dat dit gebruikelijk was bij de lange afstand races. De verdelers wilde nogal eens kapot gaan. In de voorbereiding van de race werden er dus 2 extra (linkerbank/rechterbank) geplaatst zodat alleen overzetten van kabels een storing zou verhelpen. Later was dit niet meer nodig en zijn de (tocht)gaten weer dicht gemaakt. (zie de foto's onder deskboard alsook de motorruimte)
    Geweldig om zoiets nog te kunnen zien wat normaal bij (over)restaureren verloren zou zijn gegaan.
    Tom had zelf ook een startprocedure (met foto van deskboard) gemaakt en welke we even doornamen. We mochten nog niet starten van de organisatie maar anders…..

    Later op Pebble Beach heb ik Tom weer gesproken (was zenuwachtig voor zijn prijsuitreiking, werden er uiteindelijk 5! maar dat wist hij toen nog niet) en nog een aanvulling gekregen op zijn historische zoek tocht toen ik daar naar vroeg. Gelijk kwam er een boekwerk tevoorschijn (en achteloos op het spatbord neergelegd en opengeslagen)…..
    Hij had een foto uit '62 waarop de auto voorbij kwam en er op de rechter achterkant aan de onderkant een lelijke diepe buts zat achterop het spatbord.
    Die was nu weg zo te zien aan de buitenkant. Wel daar gingen we weer, kap achter riemen losmaken, samen eraf tillen (zag even niet wie die nu weer in de handen gedrukt kreeg) en toen wees hij dezelfde plek aan maar aan de binnenzijde. Duidelijk was te zien dat daar een Patch was gemaakt, uitgenomen opgevuld en weer zwart gemaakt.
    Schitterend om dat te zien, op Pebble Beach met alle hoedjes/jurkjes eromheen die er niets van snapte dat daar een auto "open" gemaakt werd.
    De vereliding was toen te groot om het niet te vragen aan Tom en in verontschuldigde mij ook vooraf….
    Hij stemde in, tegen alle regels van Pebble Beach in, mocht ik even plaats nemen in de stoel waarin Phil Hill heeft gezeten (en gewonnen) en waar ook Enzo Ferrari vast wel eens heeft gezeten. Met hetzelfde leer er nog op.
    Een zeer bijzonder moment op een zeer speciale plek.
     
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,890
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #9 328gts1987, Aug 30, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    miurasv likes this.
  6. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,890
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Na het vertrek van de hele stoet keerde de rust in Carmel weer terug. Een leuk plaatje met gezellige winkeltjes. De Car-gekte bleef want overal reden er absurde auto's die overal werden geparkeerd langs de straat.
    Ik parkeerde de huur F tegenover een (witte) Mc Laren F1 waarvan er later in de week eentje stond bij Gooding voor $12-14miljoen :eek:
    Het aantal Ferrari's was ook indrukwekkend, continue reden er langs. Langzaam want de politie stond overal….
    Na een wel verdiende lunch was het tijd voor de eerste "stampede" om binnen te komen. Dit zijn groepen auto's die met elkaar hebben afgesproken gezamenlijk naar Carmel/Pebble Beach te komen. Sommige daarvan beslaan meer dan 100 auto's. Wij verwachte de Fuel run waar YT poster Shmee met een mc Laren zou meedoen.
    Ze waren later dan gepland maar het was echt indrukwekkend een hele stoet (Bugatti, Pagani Huayra, Lambo's, Ferrari's, Mc Laren's maar ook Merc's en Beamers) aan te zien komen en gewoon de hele avenue weer vol zette. Echt overlaod op dat moment.
    Uiteraard even een praatje gemaakt met Shmee (die zelf reed) en nog enkele anderen. Daarna was het echt tijd voor onze incheck (inmiddels 19.00) en verdiende diner wat ook weer uitliep op een bijzonder moment. Maar daar kom ik later op terug, dit was de eerste dag en we hadden er nog 4 te gaan…..
     
  7. dirktor

    dirktor Formula Junior

    Feb 9, 2005
    935
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Dirk
    Geweldig verslag! Wat een feest! :D
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,890
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #14 328gts1987, Aug 30, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  9. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Gaaf! Niets aan doen aan deze bolide dat zou echt zijn karakter verpesten. Heerlijk om dit te zien.

    Kleine correct als het mag: Verdelers = bobines, die voeren de stroom door naar de verdelers de twee verticale donker bruine kappen :) Bobines fikten in het verleden altijd wel door :p Ik zie wel een nieuw condensatortje zitten aan de ontsteking. Tja die fikken nog steeds door.

    thx for the nice pics Fred!
     
  10. jossmits

    jossmits Karting

    Sep 3, 2009
    132
    Limburg
    Full Name:
    Jos Smits
    Mooi verslag .
     
  11. zanti70

    zanti70 F1 Veteran

    Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    Goed dat je even een pauze neemt, want hier wil ik niet tussendoor posten :)

    Wat een gave trip Fred & Wilma (en de rest van de trip op FB ook). Dus dit was "slechts" dag 1... WOW! Keep 'm coming!!!
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,890
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Geeft nix Bob, gewoon (tussendoor) reactie's geven. Steek je nog wat van op ook! Verdelers/Bobines ;)

    Het maken van de tekst is gewoon "tussendoor" op de bank 's avonds.
    Maar de foto's uitkiezen is een hells karwei. Welke wel/niet. Is het niet teveel? Afijn zal komende week weer wat gaan samenstellen en wellicht komt er dan een vervolg. Mits het gewaardeerd wordt...

    Het mag duidelijk zijn dat mensen die twijfelen om te gaan dat maar moeten heroverwegen en gewoon moeten gaan (misschien ga ik wel weer mee). Het is nog veel indrukwekkender dan de foto's. Lang vooruit plannen is NOODZAKELIJK. Kamers worden nu al geboekt voor volgend jaar en de prijzen lopen stee vast op! Wij waren nog "redelijk" op tijd maar gedkoop was het zeker niet.

    Uiteraard heb ik ook film maar dat moet wachten tot de lange winter (waar we het niet over gaan hebben) want dat is helemaal gekkenhuis. Ik stond tussen 3! startende TR's die hoestend en proestend begonnen te brullen. Heb het net nog even terug zitten kijken (en luisteren...)

    Ps Zie morgen op Hofplein toch? Hou je een plekje vrij? Ik beloof mijn camera thuis te laten, mag jij het verhaal schrijven en foto's posten, ik heb voorlopig voldoende :D:D:D
     
  13. GTE

    GTE F1 World Champ

    Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    NOOIT!
     
  14. RedMondialTCab

    RedMondialTCab F1 Rookie

    Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Wat een week hebben jullie gehad !!
    En de inspanning om het verhaal hier neer te zetten wordt zeker gewaardeerd , Fred.

    Dus laat maar komen... alles he !! :D:D
     
  15. roger_l

    roger_l F1 Rookie

    Apr 27, 2002
    2,707
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Vooral doorgaan Fred, met het verhaal erbij worden de foto's nog veel mooier!
     
  16. Creabella

    Creabella Karting

    Sep 22, 2013
    149
    Drunen, Holland
    Full Name:
    Ella
    Ik sluit me hier volledig bij aan! Ga vooral door!
     
  17. zanti70

    zanti70 F1 Veteran

    Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    Lijkt me gezellig :)
     
  18. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    WAT een ongelooflijke belevenis Fred ...... geweldig dat je het dit jaar samen met Wilma kon doen !
     
  19. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,199
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Prachtig verhaal tot nu toe Fred!. Ben erg benieuwd naar het vervolg!.
     

Share This Page