Stalling met/zonder brandstof? | FerrariChat

Stalling met/zonder brandstof?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Paulus348, Oct 16, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Paulus348

    Paulus348 Formula Junior

    Aug 20, 2008
    401
    Brabant
    Full Name:
    Paulus
    Recent heb ik enkele auto's aangeschaft die in naar verwachting voor langere tijd, mogelijk meerdere jaren, ga stallen zonder te gebruiken/starten. Ik heb bij twee technische experts (die ik beide hoog heb zitten) advies ingewonnen met betrekking tot de brandstof.

    De ene adviseert zo weinig mogelijk/geen brandstof in de tank (ivm vergummen van brandstof), de ander adviseert afvullen tot aan de rand om oxidatie in tank en uitdroging tegen te gaan. Heeft iemand van jullie aanvullende info, ervaring en/of kennis mbt dit onderwerp? Alvast dank.

    Groet,

    Paul
     
  2. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,200
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Volgens mij is het afhankelijk van hoe lang je ze daadwerkelijk laat staan. Is het een 0,5 - 1 jaar dan zou ik zeggen gooi de tank volledig vol. Waar brandstof zit kan geen roest komen en de kans op gummy vorming is beperkt.

    Ga het over +1 jaar is leeg maken volgens mij slimmer (brandstof die vergummyed is verwijderen is erg lastig....).
     
  3. MarcH

    MarcH Formula Junior

    Nov 5, 2010
    438
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Heeft 1 van de twee technici nog iets gezegd over het gebruik van een fuel stabilizer?
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Volgens mij is leeg, nooit helemaal leeg en verdampt het laatste altijd. Laat je de dop dan op de tankvulling zitten zal de damp (inwendige)roest voorkomen...

    Vul je hem tot de rand af zal de benzine gaan bezinken (zware bestanddelen dalen) waardoor de bekende rubber (benzine=olie) laag zal ontstaan op de bodem.

    Wel lucht inlaat luchtdicht afsluiten (waterdamp is killing) alsook koelvloeistof goed voorzien van anti vries/anti oxidant.

    Vergeet niet rubber (ophanging, afdichting etc) dik in het vet te zetten tegen uitdroging, kan duur zijn die allemaal te vervangen. Denk ook aan vet voor het leder in het interieur!

    Tenslotte is een storage cocon wel de investering waard (mits we over +10 jaar praten)
    Carcoon Storage Systems

    Weke klassiekers zijn het eigenlijk? Foto?
     
  5. Paulus348

    Paulus348 Formula Junior

    Aug 20, 2008
    401
    Brabant
    Full Name:
    Paulus
    Yep, die term heb ik voorbij horen komen.
     
  6. toto70_0

    toto70_0 F1 Rookie

    Sep 14, 2004
    3,842
    NETHERLANDS
    Tank leegmaken,schoonspoelen, dan Aspen 4 er in, schoonste brandstof die niet vergumd.
    4 euri's de liter, maar moest pas een bosch injectiepomp laten reviseren omdat de benzine reeds binnen 6 jaar vergumd was en de pomp niet deugdelijk meer werkte, had ik toch 600 liter aspen 4 kunnen kopen.
     
  7. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Er komt wel meer bij kijken dan alleen benzine :)

    Aspen 4 is inderdaad wel een aanrader voor als de intentie is om voor lange tijd weg te zetten. Wordt metname voor grasmaaiers gebruikt. Ik denk niet dat we het over kunstof tanks hebben? Metalen tank nooit leeglaten!!! Aluminium gaat nog wel in een verwarmde garage.

    Wynn's fuel stabiliser kan je ook gebruiken (geen ervaring mee btw) Wij gebruiken zelf ook Aspen 4.

    Bijna leegrijden (heb je nog even plezier ;)) of aftappen > Aspen 4 erin en met 98 afvullen tot aan de nok. daarna zeker een 5 to 10min laten lopen of rijden om de leiding door te spoelen in deze mengverhouding. (Geen 95 want daar zit ethanol in "E10" en dat trekt water aan en vergumt zeker)

    Wat vaak wordt vergeten is om motor olie te vervangen en het slijpsel bezinkt op plekken waar je het niet wil hebben. Warm rijden > olie nachtje laten uitlekken > nieuw erin en eenmaal weggezet paar druppels (zelfde) olie door de bougie gaten (Liefst nog met de hand een paar slagen rond draaien.) Voorkomt vastzitten zuigers en vliegroest op de cilinders. En natuurlijk de bougies er weer in!

    Let wel dat na zo'n lange tijd de koppelingsplaten kunnen blijven plakken...

    Ik zal het maar niet over de remvloeistof hebben, want die moet je eigenlijk ook vervangen voor het wegzetten :(

    dat kan alleen als je een kunstof tank hebt! :)

    HTH
    Tijn
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,907
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Thx heren, leer je er toch weer wat van bij. Nooit geweten dat er verschillende materialen brandstoftanks waren (behalve in een F40 en andere exoten)...
     
  9. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
  10. BeQuietAndDrive

    BeQuietAndDrive Formula Junior

    Jul 6, 2004
    822
    NL
    Full Name:
    Robert
    Je bent me echt net voor ;)
     
  11. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    :) Ook lid toevallig? Vloog zo mijn inbox in nl :p
     

Share This Page