Ferrari kopen, 358, wel of niet? (edit: 348) | FerrariChat

Ferrari kopen, 358, wel of niet? (edit: 348)

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Vincent Vega, Dec 7, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Vincent Vega

    Vincent Vega Rookie

    Dec 7, 2014
    3
    Ik ben momenteel aan het kijken naar een Ferrari 358. Ben een autoliefhebber, geen monteur maar waardeer en begrijp de techniek wel.
    Momenteel in bezit van Porsche en op zoek naar een andere, maar een 358 staat ook nog op de bucket list.

    Maar ik weet er eigenlijk te weinig vanaf om te weten wanneer iets goed is, wanneer niet. Ho het zit met onderhoud en betrouwbaarheid.
    Kenissen met Porsches, die zijn er genoeg. Maar iemand met een ferrari wordt lastig en daardoor ontbreekt het me om kennis te delen.

    Hoe kom ik aan meer informatie wanneer ik een goede aankoop doe, maar ook wat ik kan verwachten kan aan onderhoud (ik vermoed anders dan een porsche).
     
  2. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Hallo Vincent,

    Welkom hier. Je hebt een typefoutje gemaakt, want een 358 bestaat niet. Bedoel je een 355 of 458?
     
  3. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Of 348? Of 328? Of 308?

    Onno
     
  4. GTE

    GTE F1 World Champ

    Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    als er werkelijk 358 op staat, NIET kopen! :D
     
  5. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven


    ik herken je gevoel. ik ben lang op zoek geweest naar een goede 368:):)
     
  6. Vincent Vega

    Vincent Vega Rookie

    Dec 7, 2014
    3
    Mijn eerste post gaat al goed...
    Ik bedoel dus 348!

    Jammer dat ik de post niet kan aanpassen.
     
  7. Vincent Vega

    Vincent Vega Rookie

    Dec 7, 2014
    3
    Topic begint goed zo, gaat om een 348! :D

    Maar mogelijk ook wel weer algemeen want een 355 valt ook in de smaak, wat zijn overwegend de punten om op te letten of waar je aan moet denken.
    Ik ben meer duits gewend dan Italiaans zogezegd.

    Haha, goed uitgangspunt! :D
     
  8. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    The man from Amsterdam! Welcome. Je kunt je post wel aanpassen maar alleen binnen 1 uur (volgens mij).

    Er is een goede Buyer's Guide voor de 348 van Ferrari Life punt com in hun Buy&Sell sectie. En er is heeel veel info in de 348 sectie op deze site.


    Onno
     
  9. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Welkom.
    Leuk om je zoektocht hier te vermelden, altijd leuk om te volgen.
    348/355 zijn 2 totaal verschillende auto's.
    Ieder met eigen rijeigenschappen en "problemen".
     
  10. jossmits

    jossmits Karting

    Sep 3, 2009
    132
    Limburg
    Full Name:
    Jos Smits
    Problemen?
     
  11. Mrs.Spider

    Mrs.Spider Formula 3

    Nov 4, 2007
    1,708
    the netherlands
    Full Name:
    Jolanda
    Snap ik ook niet zo goed maar dacht ben blond.
     
  12. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Daarom staat het ook tussen haakjes ;)
    Beide modellen hebben hun eigen problemen maar bij vele zijn deze al aangepakt.
     
  13. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    F430 heeft er ook, uitlaatspruitstukken bijvoorbeeld. Zag van de week (toen ik effe bij Alex een bakje deed) het resultaat van zo'n los stukje spruitstuk welke in de motor was gezogen (bij gaslos). Dat stukje heeft heerlijk in cil 2 de boel stuk geslagen (kleppen krom, zuigerkroon leek wel een maan landschap).
    Advies: lekke uitlaatspruitstuk direct stoppen (als je het hoort maar dat kan alleen als je naast een draaiende motor staat) en niet meer mee rijden!!!!
    Deze schade staat voorlopig geschat op +15k en valt dus niet onder garantie, slik :(

    Ps weet niet wie de ongelukkige is maar wens hem veel sterkte toe. Ben er een stuk geruster op dat die van mij al vervangen zijn.
     
  14. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Bij mij ook vervangen in 2011 door gemodificeerde uitlaatspruitstukken.
    Dacht dat dit type mk2 zijn.
    Bij aankoop laten checken en altijd een must om te onderzoeken als je voor een F430 gaat.
     
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #15 328gts1987, Dec 13, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Om even beeld bij het woord te voegen waarover dit gaat; 1e foto het uitlaatspruitstuk welke gescheurd is EN waar een stukje van naar binnen is gezogen en door de katalysator wordt tegen gehouden waardoor dit stukje dus in het spruitstuk wordt "opgesloten"

    2e foto: Heb je de pech dat bij gaslos de onderdruk dit stukje via de uitlaatklep naar binnen zuigt dan ziet je zuiger er een stuk minder nieuw uit en loopt het blok niet meer zoals voorheen...

    Afijn weer terug naar de 355 en 348 met hun "problemen" waar ik trouwens nog nooit foto's van heb gezien. Heeft iemand versleten klepgeleidingen (355) op foto?
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  16. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,115
    The Netherlands
    Elke ferrari heeft wel zn "problemen" ...aanschaf is 1, blijven rijden is 2..
     
  17. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Exactly :)
     
  18. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    jeetje..! btw ik vind het ook wel een erg dun spruitstuk..

    Ik denk ook niet dat we foto's gaat zien omdat het fenomeen alleen de eerste 2-3 jaar naar boven kwam nadat een 355 nieuw was afgeleverd.

    http://www.ferrarichat.com/forum/348-355-sponsored-bradan/5554-95-f355-valve-guides-fact-vs-fiction.html
    Myth #1:
    All 1995 F355 have valve guide issues and need their original valve guides replaced

    Fact:
    Completely false. According to FNA technical director Adam Williams, only about 20% of all 95-model year 355’s experienced excessive valve guide wear and needed them replaced. And in fact, about half way through the 1995 model year the factory changed over to a different type of valve guide (the ones that they replaced the old ones with on the early cars).
    --------------------------
    Myth #2:
    Some have stated that since the valve guides were not sintered (formed and hardened by heat and pressure) then accelerated wear will also be seen later.

    Fact:
    FNA confirmed that this has never ever been an issue. The problem stemmed from improper seating of the guides and if no problem occurred early on then it will not be a problem in the future other than normal wear associated with running the car. PERIOD, END OF STORY!

    Myth #3:
    Valve guide issues can occur at any time during the life of the car and are more prone to experience these issue in higher mileage cars.

    Fact:
    According to the Ferrari factory in Italy and re-affirmed by Adam Williams, 90% of the valve guide issue occurred almost immediately or within the first two years of ownership. The few that have occurred in higher mileage cars cannot be confirmed to have happened at a specific point in time and likely could have been present for quite some time. Certainly the older valve guides may wear out faster but they don’t go from being in good shape to wearing out overnight.

    Myth #4. This is only a US problem due to the high sulpha content in our fuel and that Euro cars had different valve guides.

    Fact:
    Sorry but totally false. It was a small problem on Euro cars as well and the gas issue is inaccurate.

    Myth #5:
    Valve guide issues were only present on 95 models.

    Fact:
    Also false. Even with the newer valve guides post 95 production 355’s problems arose. A bad batch of valve guides found it’s way into several 97’s and at least two 98 355’s. Ferrari of Washington alone had two 97’s and one 98 355 that had valve guide issues discovered when each of those cars had higher than normal oil consumption.

    Myth #6:
    If the valve guides were changed on a 355 by the dealer then there must have been a problem. In other words why would the dealers change them free of cost if there wasn’t a problem.

    Fact:
    The amount of disinformation being spread in the past few years made it impossible for dealers to move 95 model year 355’s, even ones that had later production dates and didn’t even contain the old style valve guides. FNA finally decided to have all early production 95’s changed over even if there were no problems.

    Myth 7:
    Only 95 model year cars had any engine problems.

    Fact:
    I have already mentioned a bad batch of guides in other production year models but in addition some 96 and early 97’s cars had connecting rod failures (issues with the connecting rod bolts). There are also a few 98 specific engine related problems.
     
  19. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Staat mij iets bij van dat Ferrari eerst koperen geleiders gebruikte en later stalen.
    De koperen zijn stuk zachter en daardoor ontstaat speling met alle gevolgen van dien.
    De koperen werden/worden altijd vervangen door stalen waardoor het probleem is opgelost en niet nogmaals aangepakt hoeft te worden.

    Dit gold voor meerdere bouwjaren aangezien Ferrari gebruikt wat er op de plank ligt.
    Ferrari maakt gebruik van meerdere leveranciers en had daardoor soms nog koperen ter beschikking.
    Zover ik heb begrepen heeft Ferrari niet vastgelegd welk materiaal is gebruikt in welk blok.

    Gezien de leeftijd van de F355 is de kans klein dat dit nog moet gebeuren maar uitzonderingen zijn er altijd en het is een prijzige operatie, meen iets van 8k.
    Indien er geen documentatie is van vervanging dacht ik dat het ook te meten is dmv compressie meeting en het olieverbruik.

    Ook de F355 heeft kwetsbare uitlaatspruitstukken.
    Ook deze scheuren maar met iets minder gevolgen meen ik.
     
  20. dirktor

    dirktor Formula Junior

    Feb 9, 2005
    943
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Dirk
  21. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
  22. dirktor

    dirktor Formula Junior

    Feb 9, 2005
    943
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Dirk
    Ow echt? Grappig! :D Ik vind hem echt supergaaf!
    Me likey silvergrijze ferrari's
     
  23. Paulus348

    Paulus348 Formula Junior

    Aug 20, 2008
    401
    Brabant
    Full Name:
    Paulus
    #23 Paulus348, Dec 16, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Bedoel je mij Frederik? Ik heb inderdaad een sexy exemplaar staan, echter een 348 TS maar met slechts 7.000 km.
    Image Unavailable, Please Login
     
  24. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Maar 7000km 😱
    Je rijdt er te weinig mee 😉
     
  25. Paulus348

    Paulus348 Formula Junior

    Aug 20, 2008
    401
    Brabant
    Full Name:
    Paulus
    Minder dan weinig:helemaal niet. Auto heeft namelijk nog z'n originele (1993) distributieriem en banden 1992).
     

Share This Page