308GTS/GT4 | FerrariChat

308GTS/GT4

Discussion in 'Holland/Belgium' started by cj900ss, Jan 15, 2015.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. cj900ss

    cj900ss Rookie

    Aug 5, 2014
    20
    Hallo iedereen,
    Ik ben op zoek naar een 308 GTS Of een 308 GT4.

    Iemand een idee, voorstel? Even wel opmerken dat het budget niet eindeloos is, het is dus eerder de bedoeling om een technisch in orde wagen te vinden en ev op termijn esthetische zaken op te lossen. Zou het nog mogelijk zijn om een wagen te vinden onder 45000€?
     
  2. 575 GTC

    575 GTC Formula 3

    Apr 3, 2006
    2,414
    Waalwijk
    Full Name:
    Gairo Flores
    cj900ss welkom hier!

    Ik vind het altijd mooi om hier te lezen dat de zoek toch begint naar het realiseren van een droom.
    We hebben op dit forum veel kennis in huis. We hebben zowel 308gt4 eigenaren hier als 308gt(x) eigenaren. Ik verwacht dat deze je wel wegwijs hier kunnen maken.
    Vanwaar de keus tussen deze twee? Het zijn twee erg verschillende auto's.
    Bij de 308gts ook al gedacht of het een cab, i of qv moet zijn? Heb je ook nog eem voorkeur voor kleur?
    Misschien is het leuk als je, je voorsteld in de voorsteldraad.
    Met een budget van 45 moet je volgens mij een heel eind kunnen komen
    Veel succes met je zoektocht
     
  3. cj900ss

    cj900ss Rookie

    Aug 5, 2014
    20
    Ivm de keuze voor gt4 of gts. De gt4 vind in een ondergewaardeerde wagen die iets origineels heeft qua ontwerp en de gts is beetje jeugdsentiment en het meer brute, minder afgeborstelde ivm de 328.
    Leukst zou zijn om een carburatore versie te hebben, maar qv is ook leuk, en ik denk dat de i ook wel leuk is voor een nieuweling in de ferrari wereld. ��

    Qua kleur, tja ik ben op dat gebied dan weer geen echte ferrari man en vind de minder in het oog springende kleurtjes leuk. Zwart en het prachtige donker blauw metallic zijn geweldig en even de puntjes op de i, cremekleurig leder...

    Veeleisend??? Nee hoor������������
     
  4. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Beide auto's zijn wel echt anders om te rijden en in beleving, zoals Gairo zei. Als het mogelijk is zou het goed zijn beide modellen te rijden voor je ze koopt.

    De modellen zijn inmiddels 40 jaar oud, houdt daar rekening mee. Bijvoorbeeld crèmekleurig leer.... als de auto niet gerestaureerd is, is dat zelden nog mooi.

    Let er ook op dat er vele exemplaren in mindere staat zijn, en dat goede exemplaren een stuk duurder zijn. Mijn persoonlijke mening is dat je beter een goed exemplaar kunt kopen, tenzij je zin hebt om een auto te gaan verbeteren. Dat loopt nogal in de papieren als je het goed wilt doen. 1 ding is pure fantasie: een mechanisch goede auto die alleen esthetisch in slechte staat is. Dat moet je gewoon uit je hoofd zetten.

    Ook zou ik niet te veeleisend zijn in kleur en me meer concentreren op de auto zelf. Zowel de staat van interieur, exterieur en mechanica is belangrijker dan de kleur. Zeker als je budget klein is (mijn persoonlijke mening: in deze markt is het TE klein).

    Enfin, veel succes met de zoektocht. Beide zijn echt heerlijke auto's. Wat je ook doet, overhaast je niet en bekijk genoeg auto's voor je een beslissing neemt.


    Onno
     
  5. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Het komt wel eens voor :) (ik had geluk)

    Ik denk overigens dat het misschien meer voor komt dan je denkt. Als eigenaren een beperkt budget hebben en moeten kiezen waar ze hun geld aan besteden: technisch noodzakelijk onderhoud of esthetisch onderhoud, dan kiest men denk ik vaak voor het eerste. Dat noemen ze in Amerika geloof ik een "driver". Een auto met verweerde lak of interieur rijdt er niet minder door. Als je je niet stoort aan het mindere uiterlijk, dan kom je een heel eind.

    Helemaal mee eens. Bij de GTS zou ik de USA versies vermijden (en die zijn er verrassend veel in Europa). Ga praten met de deskundigen (garages), zoals Alex (Forza Service). Bespreek je onderhoudsbudget, want het houdt niet op met de aanschaf.

    Het is nu wel de tijd om nog in te stappen, want ik denk dat de prijzen nog (veel?) verder zullen stijgen (als die door een bepaalde grens gaan, overweeg ik serieus om de 308 te verkopen).
     
  6. greyboxer

    greyboxer F1 World Champ

    Dec 8, 2004
    12,313
    South East
    Full Name:
    Jimmie
  7. cj900ss

    cj900ss Rookie

    Aug 5, 2014
    20
  8. greyboxer

    greyboxer F1 World Champ

    Dec 8, 2004
    12,313
    South East
    Full Name:
    Jimmie
    Sorry - yes - I mis-saw the GTS pictures - good luck with your search
     
  9. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Waarom?

    Als je budget inderdaad 45k is en je wilt een europese spec is de spoeling gering hoor. Dus wil je echt een euro auto?
     
  10. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven

    WaarOm Peter? Hij rijdt er toch niet minder om?
     
  11. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Bij een bepaald bedrag kan ik betere bestemmingen bedenken dan een hobbyauto. Bovendien kan ik dan nog steeds iets leuks terug kopen voor veel minder. Voorlopig zit de stalen GTB nog (lang?) niet aan die grens, dus ik maak me nog geen zorgen :)
    En nee, ik rijd er niet minder om. Dan kan ik hem net zo goed meteen verkopen.
     
  12. cj900ss

    cj900ss Rookie

    Aug 5, 2014
    20
    De US versie vind ik niet mooi met die lelijke bumpers en als ik me niet vergis zijn ook de richtingaanwijzers op de flanken redelijk groot uitgevallen.

    Iemand een idee voor een GT4? 308 geen 208 uiteraard.
     
  13. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Ik snap je. Maar de bumpers zijn relatief simpel ( en relatief goedkoop) te vervangen. De richtingaanwijzers ( zijn geen richtingaanwijzers maar side markers trouwens) zijn inderdaad lelijk. Maar goed, een europese auto heeft gemiddeld gauw een meerprijs vanaf 10k. En das toch ook iets om te bedenken.
     
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Pffff je liet me even schrikken Peter... Wat zou je daar dan tegenover/terug voor willen kopen?
    Ik kan me niet bedenken (bij bepaalde personen hier) dat die ooit van het merk afstappen....

    @CJ900ss,
    Welkom hier. Boeiend dilemma en ook leuk om te volgen hoe dat uit gaat pakken, hou ons op de hoogte! Ook als je een proefrit hebt gedaan, deel je ervaringen hier. Er kunnen bruikbare tips uit volgen van beheerders/bezitters die hetzelfde exemplaar hebben.

    Mijn tip is dat het verbeteren van een F niet alleen kostbaar kan zijn maar ook frusterend. Eindelijk je droom in huis maar moet er weer wat aan gebeuren.
    Maw staat "verplicht" stil (met mooi weer) :(
    Mijn idee, koop de beste die je kunt vinden (binnen budget) die je kunt "losweken" van een liefhebber. Meestal is de historie compleet en krijg je een goede basis die je naar eigen smaak kunt gaan maken (Tubi, overspuiten ect).

    Ook wil ik je erop wijzen dat deze auto's al op leeftijd zijn en dat een (grondige) restoratie binnen enkele jaren noodzakelijk kan zijn (koelwaterpomp, lagers ect).

    Niet om je bang te maken maar het is de realiteit dat na +40 jaar dit noodzakelijk is om het betrouwbaar te houden, iets wat ik hier nog niet zo vaak hoor bij deze modellen.
    Enkele doen het zelf en beschrijven dat in heerlijke draadjes maar het is ook realiteit blijkt vaak uit de foto's dat het nodig was, hard nodig zelfs!

    Veel succes en graag tot horens hier.
     
  15. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Uitzondering die de regel etc.. Het is beter er vanuit te gaan dat je dat niet kunt vinden, dan kan het alleen meevallen (en dat doet het zelden). :) Bovendien - jij kocht in een heel andere markt. 308jes worden nu eerder snel overgespoten om de gebreken te verhullen.


    Onno
     
  16. aero

    aero Formula Junior

    May 8, 2011
    332
    the netherlands
    Full Name:
    Emil Dubbelman
    Onder de 45K vindt je echt wel een GT4, een GTS wordt wat lastiger denk ik. Ook GT4's lijken ineens in de lift te zitten. Zo was de 208 in Maastricht al 35K en daar was nog wel wat op aan te merken.

    Ik denk dat het zaak is om heel helder voor je te hebben wat je wilt, je komt toch snel in de verleiding daar vanaf te stappen als je naaste een auto staat. Neem ook een objectief iemand mee als je gaat kijken, de verleiding is vaak echt heel groot.
    Zo wilde ikzelf een GT4, per se niet in rood maar ter vergelijk toch een wezen kijken. Auto stond er goed bij was een 308 met een hele stapel rekeningen. Origineel niet rood maar ga je dat dan overspuiten, komt er zeker 5K bij. Uiteindelijk niet gedaan en bij mijn eerste keus gebleven, ja een 208 maar wel in voor mij de mooiste kleur (azurro mettallisato) met een bijpassend interieur en de vroege velgen met de chromen wieldoppen.

    Succes met je zoektocht, kom gerust een keer langs, ik kan je inmiddels wel eea vertellen over de GT4 en waar je op moet letten.
     
  17. MrDino308GT4

    MrDino308GT4 Formula Junior

    Sep 2, 2009
    775
    Geldermalsen NL
    Full Name:
    Arian
    #17 MrDino308GT4, Jan 17, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Waar gaat het heen met die prijzen?

    In een recente Auto Motor en Sport wordt ook al de suggestie gewekt dat de GT4 tussen nu en 5 jaar zal verzesvoudigen.......

    Blijf hem (denk ik) dus voorlopig nog wel even houden (vanaf 1986 al) .......

    Arian
    Image Unavailable, Please Login
     
  18. aero

    aero Formula Junior

    May 8, 2011
    332
    the netherlands
    Full Name:
    Emil Dubbelman
    Ik snap het ook niet, of het moet zo zijn dat men maar wat vraagt waarbij je je moet afvragen wat er daadwerkelijk betaald wordt, ik ben net op het juiste moment ingestapt, een nette GT4 vinden onder de 25K die niet in Italië staat wordt lastig.
    De mijne gaat ook niet weg, zou ook echt niet weten wat ik anders zou willen..

    Emil.
     
  19. MrDino308GT4

    MrDino308GT4 Formula Junior

    Sep 2, 2009
    775
    Geldermalsen NL
    Full Name:
    Arian
  20. aero

    aero Formula Junior

    May 8, 2011
    332
    the netherlands
    Full Name:
    Emil Dubbelman
    Zit net de Autovisie van 1974 te lezen met de test van de 308 GT4, basisprijs Fl 64.500 met nog zo'n 10.000 gulden aan extra's ( airco, metaallak, achterruitverwarming, getint glas, elektrische ramen en leren bekleding), staat achterin een advertentie van een 330 GTC uit 1968 voor 15.000 Gulden.......In de tekst staat ook nog "good investment" echte wel!

    Andere tijden, terug naar de onze.
     
  21. cj900ss

    cj900ss Rookie

    Aug 5, 2014
    20
    Ik denk dat qua investering zowel de GTS als de GT4 wel een goede beurt gaan maken de volge de jaren. Waarschijnlijk de GTS ietsjes beter dan de GT4...
     
  22. cj900ss

    cj900ss Rookie

    Aug 5, 2014
    20
    Ik ga binnenkort kijken in Italië naar een GTSi, zijn er specifieke dingen waar moet op gelet worden ? Zijn Er problemen die zeer moeilijk te repareren zijn zonder giga kosten? De wagen zou 40000€ kosten. Even jullie advies.

    Is er een checklist die best overlopen wordt?
     
  23. GTrr

    GTrr Karting

    Apr 1, 2013
    117
    Full Name:
    Gtrr
    Zou geen "i" nemen, heeft geen power. Een carb of een QV.

    GT4 is een auto die ik vreemd genoeg vroeger niet mooi vond maar nu wel, heerlijk eigenwijze vormgeving.

    Veel plezier met zoeken.
     
  24. greyboxer

    greyboxer F1 World Champ

    Dec 8, 2004
    12,313
    South East
    Full Name:
    Jimmie
    Buyers guide in English at top of 308/328 section plus links to many associated technical etc threads
     
  25. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Alsof je een 308 koopt voor de power....

    Koop gewoon de beste die je je an veroorloven of dat nou een versie met carburateurs, twee kleppen of 4 kleppen per cilinder is. als je echt een auo zoekt met vermogen, koop dan een veel nieuwere.
     

Share This Page