Waarde 348TS (8,5j stilstand) | FerrariChat

Waarde 348TS (8,5j stilstand)

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 914, Apr 5, 2015.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 914

    914 Karting

    Aug 17, 2014
    236
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Ik kwam, eerder toevallig, vorige week een 1992 348TS tegen die reeds 8,5 jaar stil staat.

    De verkoper verzekerde me dat het een heel goede wagen is, in de wetenschap:
    - 1ste eigenaar
    - 40.000 km
    - Boekjes, toolkit, carcover
    - Geen opvallende cosmetische schade (beetje steenslag vooraan)

    Maar wel met 8,5 jaar stilstand. Dus met een torenhoge onderhoudsfactuur in het vooruitzicht. (Riemen, dichtingen, banden, ............)

    Vraagprijs: 41.500 Euro (niet onderhandelbaar).

    Wat is jullie idee hierover? Overdreven? Of conform?
     
  2. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Over dergelijke prijszaken kunnen vele clichés worden aangehaald. Prijzen van 348 zijn erg turbulent (vooral naar boven), dit betreft een 1e eigenaar dus alle historie tot in de punten bekend (neem ik aan) maar wat vreemd dat deze eigenaar het dan 8.5 jaar heeft laten staan. Wellicht is dat met enig overleg met z'n onderhoudsgarage gebeurt die wat voorzorgsmaatregelen heeft genomen (zoals wat olie in de cilinders). Hoe dan ook zit er serieuze kosten aan. Ga uit van motor eruit en uit elkaar om keerringen en pakkingen te vervangen, nieuwe banden en wellicht ook ophangingsrubbers en rem-issues. Alles helpt enorm als je zelf wat kan sleutelen. Veel succes!
     
  3. 914

    914 Karting

    Aug 17, 2014
    236
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Auto was van een man die helaas verongelukt is, weduwe heeft de wagen uit nostalgie gehouden, maar doet er nu toch afstand van. Maar auto heeft sinds het ongeluk niet meer gedraaid.

    Ik denk dat een "motor-out" sowieso uitbesteed moet worden. Trouwens een compleet onderhoudsboekje vind ik belangrijk :)
     
  4. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Een onderhoudsboekje is belangrijk, de technische staat is belangrijker. Als je echt interesse hebt dan kun je er een expert naar laten kijken, dat kan eventueel ook op locatie. Nu starten vind ik eng, stel je voor dat de nokkenassen een beetje vast zitten, dan zorgt dit voor extra belasting op de oude riemen. Eerst gangbaar maken dus.
     
  5. 914

    914 Karting

    Aug 17, 2014
    236
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Valt me al geweldig mee dat niemand roept dat 41500 Euro schandalig veel is :) (Zeker omdat ik rekening hou met 10K+ Euro kosten)

    Ga hem woensdag voor de 2de keer bekijken. Zal ook wat foto's proberen nemen en posten.
     
  6. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Het hangt ook af van de cosmetische staat. Als je alleen mechanisch aan het werk moet dan is het een redelijke (maar niet lage) vraagprijs. Vaak worden auto's die zomaar geparkeerd worden echter niet eerst goed behandeld en dan is 8.5 jaar een lange tijd. Lakschade kan aanzienlijk zijn, evenals schade aan leer. Maar dat zie je wel als je de auto in levende lijve ziet. Veel succes!


    Onno
     
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    €41,5k + 10k+ = ruim €51,5k voor een gok (want dat blijft het aangezien je er geen meter mee rijdt...) en dan moet er niet geks zijn met serieus dure versnellingsbak/diff/draagarmen/elektra) delen van de auto!

    Voor een paar duizend meer sluit je die factor volledig uit in de huidige (overspannen) markt
    Persoonlijk vind ik de vraagprijs te hoog tov het risico ondanks dat je al 10k reserveert (=realistisch) voor een serieuze beurt maar omvat geen vervanging van genoemde onderdelen.

    Men "zegt" dat hij stil staat vanwege nostalgie maar is dat ook echt zo? Of staat hij stil vanwege een serieus mankement (wat de weduwe niet weet). Ik zou er een expert bij halen voordat je uitspraken doet, kost je een paar honderd maar koopt daarvoor een hoop zekerheid.

    Waarom zo snel kijken? Staat er toch al 8,5 jaar? Wordt er druk uitgeoefend? Dat is voor mij al een teken...

    Succes, Fred
     
  8. Herman Ronald

    Herman Ronald Karting

    Feb 23, 2014
    196
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    Hear hear, denk dat bovenstaande al heel veel zegt, stilstand vooral een langere periode is ernstige achteruitgang, de weduwe weet vanwege haar vraagprijs de huidige marktwaarde, dan moet ze ook realistisch wezen dat 8,5 jaar stilstand schade heeft veroorzaakt. Ik heb eens met een Mondial opgestart (ook 8 jaar stilstand) , bij het warm worden kwam er volgens mij meer olie uit dan dat er in zat. persoonlijk denk ik dat als jij of een ander de auto technisch en cosmetisch kan beoordelen, het een win win situatie voor beide moet wezen, dus 10.000 eraf lijkt mij reëel., daarmee heb jij het vele werk en de onderdelen betaald en heeft zij een goed bod voor een lage km F (mits jij het zelf kan doen)
     
  9. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Wijze woorden van Fred.


    Onno
     
  10. 914

    914 Karting

    Aug 17, 2014
    236
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Bedankt iedereen voor de wijze raad!!

    Ik denk dat ik deze aan me ga laten passeren. En ga uitkijken naar een exemplaar dat wel up-to-date is.

    Eigenlijk wil ik stiekem een 360, maar .... de inschrijvingstaks van 10.000+ Euro vind ik zo zonde. Ik sponsor de staat al meer dan genoeg om nog eens 10K extra bij te dragen aan de afbouw van de staatsschuld.

    Zo'n grijze 348 zoals enkele maanden geleden bij Forza te koop stond ... die was echt prachtig!
     
  11. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    En direct rijbaar (met garantie)...;)

    Een "opknapper" kost ten eerste best veel geld (=koop), is vaak een gok (kost ook serieus $$$) en het duurt best wel lang voordat je eindelijk (zorgeloos) rijdt.
    Dus bezint eer gij begint :)

    Vergis je trouwens niet in het verschil tussen een 348 en een 360, compleet andere auto's/karakters en dus beleving. Denk daarbij; 348 riemen & toekomstige revisie, 360 ketting & grote aantallen...
    Ik zou eerst eens rustig rondkijken (meerijden?!) voordat je een beslissing neemt waarvoor je uiteindelijk gaat...
    We hebben er hier al eentje gehad die binnen 6 maanden terug ging naar de dealer om te wisselen/upgraden :D:D:D (heeft daar nog steeds geen spijt van trouwens maar was wel effe "een dingetje")
     
  12. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Deze mening deel ik volledig! Maar een 360 heeft ook tandriemen, hoor, Fred. Maar dat gaat het hem uiteindelijk niet maken. De geschiedenis kennen, dat is een pluspunt. Maar een auto die 8 jaar stilgestaan heeft? Daar zou ik afblijven, eerlijk gezegd. Tenzij hij ontzettend goedkoop zou zijn. Want reken maar dat alle rubbers vervangen dienen te worden, want die zijn ondertussen verdroogd.

    Er zijn enkele uitstekende 348's bekend. maar die staan maar niet of slechts heel zelden te koop. De eerste generatie 348 had nogal wat kinderziektes. Een dure operatie aan deze 348 alsook aan de 355, is dat de motor uit de karrosserie moet voor nieuwe riemen. Bij de 308/328 steek je die langszij, door het rechterachterwiel uit te bouwen, en een paar schroefjes los te vijzen.
    Vanaf de 360/430 kunnen die gestoken worden langs het binnencompartiment. Een plaat in het interieur wordt losgevezen, en hop je zit met je neus op de riemen. Bij een 348/355 is dat een hoop werk, en dat betaal je, vroeg of laat.

    Een 348 die echter goed in orde staat, is echter heel leuk om rijden, en is bliksemsnel. Was al een heel behoorlijk verschil met de 328. En, kwestie van smaak, maar het is en blijft een apart design.
     
  13. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Je hebt gelijk Otto, de 360 heeft riemen die via een luik kunnen worden vervangen.
    Echter de F430 heeft kettingen :)
     
  14. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Esattamente!:D
     
  15. Trezerotto

    Trezerotto Formula Junior

    Aug 26, 2011
    669
    Daventria
    Full Name:
    Otto Trezalbione
    Wellicht zal elke koper (die zich goed informeert) dezelfde afweging maken als jij, dus wat gaat het allemaal kosten voordat de auto goed rijdbaar is En vroeg of laat wil zo'n familie toch geld zien, dan wordt het een blok aan het been. Je zou dus altijd een stuk minder kunnen bieden.

    De 348 is een behoorlijk 'mechanische' auto, dus om nou meteen al teveel beren op de weg te zien lijkt me ook niet nodig. Kan je niet iemand meenemen voor een inspectie die de technische toestand heel goed kan inschatten?

    Weet iemand (globaal) wat de kinderziektes van de vroege 348 zijn? Ben ik wel benieuwd naar.

    Succes in ieder geval met de zoektocht en geniet er van. Is altijd een interessante periode.
     
  16. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Deze 348 krijg je vast ook voor €40.000 ga daar ook eens kijken zou ik zeggen...
     
  17. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Juist omdat het mechanisch is zit er veel handenarbeid aan, maar niet schrikbarend inderdaad. Eerst eens handmatig een paar keer ronddraaien om te zien of niets vast zit en alvorens wat druppels motor olie door de bougie gaten mikken (gebruik de peilstok om dezelfde olie te gebruiken).

    Alles ok?, dan nog moet je het geheel niet starten. --> Vergumming benzine, je ontkomt dus ook niet aan het feit om de benzine installatie eerst te checken cq te reinigen en eigenlijk alle rubber plastic leidingen vervangen. Daarna moet je maar verder zien wat er aan rubber en oud vet (wiellagers, stuurhuis etc) vernieuwd moet worden. Trek er een jaar en 15k voor uit is mijn inschatting ..en benzineleidingen zijn voor deze niet goedkoop..

    enfin om een idee te krijgen ;)

    Zelfs 30k is te veel IMHO. 20k en heel misschien 25k is een fair deal als je het mij vraagt.

    Kijk misschien eens in de buurlanden voor een 348 als je niet perse een binnenlandse wilt hebben. Tussen 35 en 45k staat daar wel wat moois :)
     
  18. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Eeeuh :) , wie :D , ikke???, ik weet van niets :p
    :D :D
     
  19. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Betrapt! :D
     
  20. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    :D :D
     
  21. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Hoe heet je eigenlijk vriend 914 ? Kan je je gegevens hier rechts invullen aub ? Weten we tenminste tegen wie we praten ...

    Heb het idee dat je door prijs van de 348 daar naar aan het zoeken bent.

    Je zou andersom moeten denken imo.... -> wat heb ik / kan ik in worst-case besteden in het eerste jaar en daarna ...

    Van het totaal aan kosten van een "goedkope" 348 met veel kosten koop je misschien wel een prima 360 zonder zorgen ... behalve deze :(

    We zien dit nu al zo vaak misgaan ... er bestaan absoluut geen goedkope Ferrari's !
     
  22. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,279
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    toch een beetje tegengas hier hoor. Ik vind het overdreven om te stellen dat een motor die 8,5 jaar heeft stilgestaan helemaal uit elkaar moet. Pakkingen verdrogen niet hoor. En heel veel rubber delen verouderen alleen door weersinvloeden en zon. Dus als de auto goed en netjes is weggezet kan het allemaal best meevallen. En ik spreek uit eigen ervaring met een niet F. Gerestaureerd ( student budget), na 8 jaar voor het eerst daarna gebruikt. Een week gewerkt aan de remmen en het injectiesysteem en tarten, lopen.

    Vervolgens 12 jaar gestald gestaan. Weer in gebruik genomen. Een paar filters, olie en remvloeistof, daarna een half jaar probleemloos mee gereden. (zelfs al die jaren nooit de distributieriem vervangen. Laat staan ook maar 1 van de slangen.

    Heel veel van deze verhalen komen uit tweede, derde of vierde hand. Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen daadwerkelijk echt gesleuteld hebben aan een auto die 10 jaar stil stond......


    Als je er een beetje kijk op heb kan je ook gewoon op je eigen oordeel afgaan. Jij rijdt een Stuttgart produkt dus echt veel verstand van auto's heb je niet:):):) maar met common sense kom je vaak al een heel eind.
     
  23. VEEP

    VEEP Formula Junior

    Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    +1.
    Gooi Verhaal MvT en Steven maar samen.
    lage tijd stilstand is geen probleem per se, mits je incalculeert dat je zaken tegen gaat komen. Maar die kom je bij een rijdende auto ook, want ze zijn inmiddels een jaar op 20 oud...
    Dus tenzij er een duidelijk onderhoudsverhaal ligt wat er , bij een rijder bedoel ik dan, recent gedaan is zullen kosten op (middel)lange termijn elkaar niet heel veel ontlopen, behalve dat het bij deze wat meer tegelijk kan komen, ipv gespreid.
    Het blijft techniek hoor, dat er de naam Ferrari aan hangt betekent alleen andere onderdeelprijzen, tenzij herleidbaar is uit welke box het onderdeel getrokken is. Vaak komt het toch ergens uit een Fiat, Alfa, Iveco of dergelijke doos.
    Je moet het alleen weten te vinden. Vaak ook kan je ergens omheen door standaardspul of goede aftermarket te gebruiken.
    En geen oor aan laten naaien door garagebedrijven ...
     
  24. 914

    914 Karting

    Aug 17, 2014
    236
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Hallo Mel,

    Alleen al het feit dat ik een 348 overweeg die 41,5K kost en daarvoor 10K aan onderhoud uittrek zou je al een idee moeten geven dat ik echt niet op zoek ben naar de "goedkoopste" ferrari.

    Wel heb ik er genoeg van om de staat te sponsoren met torenhoge inschrijvingskosten. Een "oude" 360 inschrijven kost me ongeveer 10.300 Euro aan inschrijvingstaks + 1600 aan verkeersbelasting. Geld waar ik niets voor terug krijg.

    Een 348 inschrijven op het moment dat hij de gezegende leeftijd van 25jaar bereikt kost met alles samen nog geen 100 Euro.

    Die 11000 Euro die ik uitspaar, geef ik met heel veel plezier aan verbeteringswerken.

    Mochten de inschrijvingstaksen van de 360 enigszins meevallen was de keuze snel gemaakt. Dat heeft niets te maken met budget. Wel met een totale aversie tegen weggegooid geld.
     
  25. Herman Ronald

    Herman Ronald Karting

    Feb 23, 2014
    196
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    Betreft Steven zijn verhaal, Ja en Nee!!!! als jij het van geluk laat af hangen, dan kom jij meestal in de prijzen en kan jij flink boven het budget uitkomen en zoals Mel al schrijft goedkope F's bestaan niet. mijn ervaring:
    .bij een oude Mondial een complete oliebadplaats onder de auto;
    .een andere Mondial, bijna geen lekkage (een beetje bij de nokkenas wat een bekend probleem is)
    .een 308 slaper, totaal geen kosten aan gehad.

    Alles heeft te maken met zijn vorig baasje(s).
    en of er een goede history bij zit, de 308 baasje had in 2009 nog 40.000 euro er aan gespendeerd, de oliebad Mondial zat geen history bij!, dus de geschiedenis is heel belangrijk!
    Verder heeft een F een weegschaal geschiedenis, in de eerste helft van zijn leven worden kosten nog moeite bespaard om hem /haar tip top te houden en komt er een nieuwwaarde prijs aan rekeningen bij, na 3 a 4 eigenaren wordt hij i.v.m. de hoge onderhoudskosten en gedateerd model rijdend gehouden en worden er weinig preventieve handelingen verricht, bij een goede doehetzelver is de passie zo groot, die gaat er rustig een jaar aan sleutelen (zonder te rijden) om hem in zijn ogen perfect te houden, dat zijn alleen maar materiaal kosten!
    Dus de geschiedenis (vooral de laatste 10 jaar) is de helft van de waarde van de auto.
    Zoals jij ziet willen wij als dwaze enthousiastelingen jou overal wel mee helpen, en natuurlijk heeft iedereen zijn persoonlijke inzicht, dat zit in ons bloed, maar de keuze kan jij het beste bepalen, maar een Ferrari is nooit van een oud omaatje geweest! dus niet van geluk uit gaan! succes met jouw beslissing.
     

Share This Page