schakelstang seal ringen vervangen | FerrariChat

schakelstang seal ringen vervangen

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Alfer, May 16, 2015.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ik sleutel graag zelf aan mijn 328 maar heb geen brug en zou graag een ervaren oog erbij hebben om de seal ringen van de schakelstang te vervangen die zijn gaan lekken. Het betreft beide seal ringen, tussen versnellingsbak- en motor-sump zowel als van buiten door de olie sump.
    Heel brutaal maar verzoek of iemand met ervaring met vervangen van deze seal ringen mij terzijde wil staan. En wellicht een brug (of put) heeft. Lokatie in NL maakt niet veel uit voor mij en er is al helemaal geen haast bij. Eventueel kan ik wel een brug nabij Hoorn (NH) regelen.

    Vast dank en groet,
    Menno
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #2 Melvok, May 16, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Menno, vragen mag altijd maar weet je wel wat je vraagt?
    Het namelijk nogal een klus waar je aan begint en duurt zeker meer dan een dag.
    Kostbaar is het niet qua onderdelen maar dat zul je al uitgezocht hebben.
    Weet wel dat lekkende keering ook kan leiden tot vermenging van Carter & versnellings olie!
    Wacht er dus niet te lang mee!
     
  4. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Altijd beter, dank je wel. Het betreft de 2 sealrings #5. De originele lekt vrij snel en er zijn aftermarket sealrings (heb ik op de internationale sectie gelezen) die beter moeten zijn.

    Wellicht dat er in NL of B ook ervaringen opgedaan zijn....?
     
  5. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Fred, een terechte opmerking want die is een serieuze klus omdat er veel gedemonteerd moet worden (en vv) terwijl de gedemonteerde onderdelen nagekeken en schoongemaakt worden. Onderdelen kosten zijn zeer gering als er geen verrassingen zijn.

    Deze keerringen zijn bij de 308/328/Mondial een erg bekend euvel en de lekkage is gering echter is één druppel olie op de vloer als behoorlijk storend als de F nagenoeg perfect is.
     
  6. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Ik heb ze een half jaar geleden laten vervangen. Het is ongeveer een dag werk als je er ervaring mee hebt, reken dus op 750 Euro als je het laat doen. Het is wel goed zelf te doen, de instructies zijn in de 308/328 sectie te vinden. Maar je hebt voor het gemak wel een brug nodig omdat je anders een paar dagen onder je auto ligt te werken. Daarna moet je zelf gereviseerd worden denk ik. Er zijn inderdaad verbeterde keringen te koop.
     
  7. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Precies Johan, daarom hoop ik op een mede sleutel fan die wel een brug/put heeft.
    groet,
    Menno
     
  8. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    bekent puntje inderdaad. Bij Kroymans ben je voor 100 euro klaar en goed materiaal.

    Ik heb het geheel gedaan. Ps. Dit werkje kost je 3 dagen. Je moet ook gelijk je silent blocks vervangen. #28 in het plaatje. Je hebt er 2.. 1 bij de schakelpook en de 2e aan de bak kant, daarna kan je als je geluk hebt nog schakelen om de versnellingen opnieuw af te stellen. (kosten 350,- euro) hier hoef je geen brug voor te hebben. 2 hoge bokjes en je kan overal bij. Zelf heb ik een poetsbrug, maar die moet dan 's avonds weer vrij zijn, dat ga je niet redden in een dag. Bokjes kan mag je lenen (50cm hoog)
     
  9. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    2x #5 is het :)
    Kleine correctie #27 is geen seal ring en mag je niet losmaken.. anders kan je je transmissie eruithalen om het er weer geklonken in te laten zetten.
     
  10. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    #10 Alfer, May 18, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Hoi Tijn,
    Ik wil ook de silentblocks vervangen en wellicht meer onderdelen indien verstandig. Weet jij of de spiraalveren onder en naast de pook beter vervangen kunnen worden of ken jij andere onderdelen die ik mee zou moeten pakken.
    Ik denk dat het een (a.s.) winter project gaat worden maar wat ik zo vervelend vind is het aftappen van de motor en versnellingsbak olie also de auto niet op een brug staat....

    Wat mij ook spannend lijkt is de vork weer juist op de schakelstang te krijgen zodat alle versnellingen netjes kunnen worden bediend.

    Dus, alle info is zeer welkom.

    Groet, Menno
    Image Unavailable, Please Login
     
  11. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Menno, je moet eens op F-chat zoeken naar Verell (F1-veteran) in de US. Deze heeft seals met vierkante doorsnede die veel beter de olie tegenhouden en ze zijn van een betere kwaliteit.

    Guido
     
  12. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Dank je wel Guido, deze heb ik al in huis;)
     
  13. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Meer heb je niet echt nodig. De spiraal is alleen schoonmaken en opnieuw invetten tenzij er echt iets versleten is, maar dat denk ik niet.

    Part 2 (laatste stuk) en part 3 zijn interessant.

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=maoRdsA5Dz0[/ame]

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=LX5cHdzmvm4[/ame]
     
  14. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ik heb beide films helemaal uitgekeken, erg bedankt. Dat gaat mij zeker tijd en avonturen schelen. Hoe zorg je ervoor dat na montage van het pook mechanisme de pook in de juiste stand weer aan de schakelstang zet? Ik neem aan dat je weet in welke versnelling je pook stond en de schakelstang in dezelfde stand blijft.

    Ik dacht dat jij ook de schakelstang ook uit de bak gehaald hebt om het 2e silentblock en de 2 sealringen te vervangen.
     
  15. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Dat ik de Mondial kocht had ik de sealings in de transmissie vervangen en de achterste (2e) silentblock omdat de korte shift shaft er toch uitlag. Daarna moet je de vesnellingen opnieuw afstellen. Het vervangen van "alleen" de voor silentblock kan het zijn dat je de vesnelling moet laten afstellen als de silentblock wat uitgelubberd is, dat was bij mij het geval. Het geheel kan er maar op 1 manier in als je de voorste doet alleen de nieuwe silentblock kan wat minder beweging hebben zodat je vesnelling niet helemaal meer goed oplijnt. In mijn geval kon ik nog wel goed langzaam opschakelen, maar snel opschakkelen was het hakerig. Opnieuw laten afstellen en het geheel was weer goed. Dat is dus het effect van deze rubbers ;)
     

Share This Page