transmissie? | FerrariChat

transmissie?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Alfer, Jul 6, 2015.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    #1 Alfer, Jul 6, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Ik bespeur een licht gerammel wanneer de auto stil staat en de motor stationair loopt met koppeling pedaal niet ingetrapt (dus geen versnelling ingeschakeld). Geluid is weg als het koppelings pedaal wordt ingetrapt.

    Het klinkt als een lager dat z'n beste tijd heeft gehad. Iemand die mij uit ervaring kan vertellen wat er dient te worden gedaan? Mij lijkt het de transmissie tussen koppeling en versnellingsbak, zie foto (niet van mijn 328). Ik heb dit ook op het internationale deel geplaatst.
    Image Unavailable, Please Login
     
  2. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Er zitten daar inderdaad een aantal lagers die de boosdoener kunnen zijn. Het meest voor de hand is toch wel het druklager. Je zou met een stethoscoop kunnen luisteren waar het geluid vandaan komt.
     
  3. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Hoi Menno,

    Gezien jouw verhaal verwacht ik ook het druklager die het probleem verorzaakt.
     
  4. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Beste Johan en Milko, dank voor jullie informatie. Het is inderdaad mogelijk maar een versleten druklager maakt een slijpend geluid (gaat beetje zingen). Dit klinkt wat meer rammelend. Enfin, de stethoscoop is eerste dat ik in het weekend zal proberen.
     
  5. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Of een lange schroevendraaier/stang tegen je oor houden en tegen bepaalde delen houden. Dat werkt ook goed om de plek te lokaliseren..
     
  6. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Juist Harry, ik poste dat ook eens hier en kreeg rare reacties...
    Ik gebruikte/luisterde in mijn WTK periode (vorige eeuw :D) via mijn zak-lamp ook wel eens naar de kruk-as lagers van de hoofdmotor. Deze had wel een boring x slag van 900 x 1800mm en draaide 98rpm max!
     
  7. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ik zou gewoon eens bij Guus of Alex langs gaan ...(lijkt me geen TO/koppelingsdruklager).
     
  8. pkiewiet

    pkiewiet Karting

    Oct 6, 2010
    79
    Netherlands
    Full Name:
    Pascal Kiewiet
    Menno, dit is duidelijk een druklager.

    gr Pascal
     
  9. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Hoi Pascal, een druklager is (vol)belast bij ingetrapte koppeling terwijl het geluid zich juist voor doet als de koppeling wordt los gelaten (voet van het pedaal). Ik heb bij de laatste wisseling van de versnellingsbak olie de transmissie gelaten voor wat het was omdat ik toen nog niet wist dat die in verbinding met de versnellingsbak staat. Dus is er naar mijn smaak bij het vullen een luchtbel boven in de transmissie ontstaan waardoor het olie-kanaal naar de pilot bearing (geen idee hoe dat op z'n NL heet) niet of onvoldoende is gevoed. Ik dacht dat een druklager ook meer een zingend geluid geeft.

    Ik heb in het weekend de transfer gear via de bijvul plus wat bijgevuld (1/2 liter) en het geluid is bijna weg. Bijna dus en ik denk dat het lager door mijn domheid dus al beschadigd is en ik er weer een winterklus bij heb.

    Laat mij aub weten als ik eea mis heb. Zelfs ik maar wel eens een fout...........dus.
     
  10. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Misschien loopt het dus met een sisser af. Ik had trouwens niet gedacht dat een halve liter olie op dik 4 liter totaal zo veel effect zou kunnen hebben. Verder rammelt een druklager met speling juist als er geen druk op staat (voet van het pedaal), met druk (voet op het pedaal) is de speling door de druk weg en is dus het rammelen ook weg.
     

Share This Page