Advies 400i/412 uitlaat | FerrariChat

Advies 400i/412 uitlaat

Discussion in 'Holland/Belgium' started by MOS, Jun 23, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. MOS

    MOS Rookie

    Mar 26, 2015
    10
    Rotterdam, NL
    Full Name:
    Mark
    Binnen afzienbare tijd is de (originele) uitlaat van mijn 412 aan vervanging toe. Er waren op een aantal plaatsen gaatjes in geroest die recent dichtgelast zijn, maar de kans dat dit binnenkort weer gebeurd is natuurlijk behoorlijk groot.

    Ik ben van plan een RVS uitlaat te monteren om van het roesten af te zijn. Maar gelijktijdig wil ik proberen om dat glorieuze geluid dat die auto voortbrengt wat te versterken. Met de standaard uitlaat is het geluid nogal gedempt en als dit buiten en binnen de auto wat versterkt kan worden, zonder te gaan vermoeien op langere ritten, zou dat een groot voordeel zijn. Op het model specifieke forum voor 365 GT4 2+2/400/412 wordt een aantal keren gesproken over het vervangen van de tussendempers door rechte pijpen en voor de demping alleen te vertrouwen op de laatste dempers, achter de achteras. Maar dat gaat altijd over Amerikaanse auto’s met een katalysator, en wat heeft dat voor invloed op het geluid. Ook wordt er over een “X pipe” gesproken om de linker en rechter uitlaten met elkaar te verbinden. Voordat ik zelf aan het experimenteren sla wilde ik eens informeren of er hier al ervaring mee is.

    Mijn vragen zijn:
    Heeft er hier iemand ervaring met installatie van een RVS uitlaat op een 412 of een 400i (zal niet veel anders zijn), welke fabrikant bevalt goed, waar is dat in NL te verkrijgen?
    Heeft er iemand ervaring met het weglaten van dempers om het geluid van de 412/400i te verbeteren en hoe is dat gedaan?

    Groet, Mark
     
  2. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Ik heb ooit eens in een handgeschakelde 400 met carburateurs gereden waar links en rechts een van de drie tussendempers weggehaald was. Dat gaf al een behoorlijke bak meer geluid. Ik geloof niet dat ik zo ver zou gaan dat ik ze alle drie weg zou halen...

    Die cross-pipe is een ding waar Amerikanen dol op zijn vanwege de V8-en waar ze mee opgroeien. De ontstekingsvolgorde in die dingen klopt niet, waardoor je in plaats van Links, Rechts, Links, Rechts in je uitlaat te blazen een rare volgorde van Links Links Rechts Links Rechts Rechts Links Rechts hebt. Daarom roffelt zo'n ding ook zo. Maar wat je dan krijgt is dat je uitlaat nog vol zit met uitlaatpuls van de vorige cylinder wanneer je de volgende er al weer in probeert te persen. Om die onbalans daarin nou een beetje op te vangen verbinden ze de linker en rechter uitlaat met elkaar. Alleen zijn ze vergeten dat ze dat doen omdat hun motoren zo raar lopen, en denken ze dat je bij een V12 die gewoon keurig LRLRLR loopt dat ook nodig hebt. Doe geen moeite zou ik zeggen...
     
  3. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Heb ik ook prima ervaringen mee, met EPS. Zij leveren ons ook alle materialen voor uitlaten (vliegtuigjes en Minotto)
     
  4. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel

Share This Page