Go Back   FerrariChat.com > Regional Areas - International > Europe > Holland/Belgium

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 03-06-2017, 12:03 PM
Rookie
Not Subscribed

Geen super 95 meer in BelgiŽ! Wat met mijn 328GTS?

Wat is het beste alternatief voor mijn 328 van 1987 nu de super95 niet meer wordt verkocht in BelgiŽ? Super 95E10 (ethanol) gebruiken?
Reply With Quote
Non-Sponsor Ads
Old 03-06-2017, 12:07 PM
328gts1987's Avatar
F1 Veteran
Moderator

Full Name: Fred (Raket)
Dat lijkt mij niet verstandig gezien de leeftijd van de rubbers/afdichtingen in het brandstof systeem (die worden aangetast door de Ethanol). Ik zou eerder de super98 tanken dan de 95E10 maar wellicht kunnen techneuten hier iets over zeggen?
Reply With Quote
Old 03-06-2017, 12:27 PM
Karting
Rossa Subscribed

Full Name: Bart
Ik heb ook altijd 95 getankt tot ik gehoord had dat ze zouden overschakelen naar 95E10.
Dus vanaf dan gewoon 98 getankt zonder problemen.
Reply With Quote
Old 03-06-2017, 03:14 PM
328gts1987's Avatar
F1 Veteran
Moderator

Verstandig Bart maar Mr xxx? Heeft de oude liefde van mij, de 328. Wij rijden nu beide in de F430. De samenstelling van rubber is in 30 jaar wel iets aangepast.

Als (globale) vuistregel geldt dat auto's van na 2000 de ethanol verdunde brandstoffen wel aankunnen. De modellen voor 2000 vallen onder de risico groep en moet er navraag worden gedaan. Ik schat in dat de 328 tot een groep behoord die niet in aanraking moeten komen met deze brandstoffen. Althans niet langdurig, een tankbeurt zal niet direct lekkages tot gevolg hebben.
Reply With Quote
Old 03-06-2017, 03:29 PM
Karting
Rossa Subscribed

Full Name: Bart
Fred, heb jij altijd 98 getankt in je 430 ?
Reply With Quote
Old 03-07-2017, 01:43 AM
Formula Junior
Silver Subscribed

Full Name: Frank
Quote:
Originally Posted by 328gts1987 View Post
Dat lijkt mij niet verstandig gezien de leeftijd van de rubbers/afdichtingen in het brandstof systeem (die worden aangetast door de Ethanol). Ik zou eerder de super98 tanken dan de 95E10 maar wellicht kunnen techneuten hier iets over zeggen?
Ik tank sinds jaren S98
Eurosuper bevatte al 5% ethanol, gaat nu naar 10%
Reply With Quote
Old 03-07-2017, 02:28 AM
Karting
Not Subscribed

Full Name: Ajax
Ik snap niet dat mensen Łberhaupt 95 tanken in een Ferrari! Iets met valse zuinigheid....?
Het Ethanol-probleem is een oprukkend fenomeen, en is schadelijk voor oudere auto's en motoren.
Een Ollander zou overigens nog pis in zijn auto flikkeren als de prijs van een liter brandstof 5 cent lager zou zijn.....
Reply With Quote
Old 03-07-2017, 02:59 AM
328gts1987's Avatar
F1 Veteran
Moderator

Quote:
Originally Posted by beatbrother View Post
Fred, heb jij altijd 98 getankt in je 430 ?
De elektronica in de auto kan het verschil in ontbranding detecteren en zo het moment van ontsteken aanpassen. Het is dus om het even. Wel zijn de piekvermogens bij 98 iets hoger, iets wat nauwelijks merkbaar is op de openbare weg hooguit met sprintjes onderling.
Op het circuit kan dat wel een duidelijk verschil maken

Off topic aan.

Quote:
Originally Posted by Ajax de 1e View Post
Een Ollander zou overigens nog pis in zijn auto flikkeren als de prijs van een liter brandstof 5 cent lager zou zijn.....
Pardon?! en u is...

Off topic uit.
Reply With Quote
Non-Sponsor Ads
Old 03-07-2017, 05:35 AM
Harry-SZ's Avatar
F1 Rookie
Silver Subscribed

Ik zou geen ethanol verdunde benzine in een F430 gooien en al helemaal niet in een oudere auto.
Met mijn 308 GTB QV probeer ik zoveel mogelijk 98 te tanken. Dat lukt nog prima bij o.a. BP.
Reply With Quote
Old 03-07-2017, 05:52 AM
Melvok's Avatar
F1 Veteran
Rossa Subscribed

Full Name: Mel
My Garage
Quote:
Originally Posted by Ajax de 1e View Post
Ik snap niet dat mensen Łberhaupt 95 tanken in een Ferrari! Iets met valse zuinigheid....?
Het Ethanol-probleem is een oprukkend fenomeen, en is schadelijk voor oudere auto's en motoren.
Nou, dat is heel simpel: de 458 mag ALLEEN 95 tanken en geeft problemen met de ECU bij 100 of 98. Staat derhalve ook zo in de documentatie 458.

And YOLO is her name
Reply With Quote
Old 03-07-2017, 11:27 AM
Karting
Not Subscribed

Full Name: Ajax
Dat zal idd bij steeds meer auto's zo afgesteld (ontwikkeld?) worden...
Reply With Quote
Old 04-17-2017, 11:47 AM
Rookie
Not Subscribed

Full Name: Patrick
Ik tank de Mondial alleen maar vol met Vpower, daar ik er eigenlijk op vertrouw dat de samenwerking tussen de 2 partijen wel rekening gehouden hebben met de condities van de verschillende auto's. Is dan iets duurder maar ik hoop toch wel beter voor de motor. Tot nog toe geen probleem mee gehad in de afgelopen 2 jaren.
Reply With Quote
Old 04-21-2017, 01:50 AM
Alfer's Avatar
Formula Junior
Silver Subscribed

Full Name: Menno
Ik wil toch even kwijt dat het millieu erg belangerijk is maar dat de politiek en veel zgn deskundigen alle redelijkheid verloren hebben. In een behoorlijk schoon klein west Europa gaan we van alles doen tegen veel geld en andere voor de normale mesn onplezierige dingen. Ik zit in China waar 80x meer mensen wonen dan in NL die het millieu zodanig belasten dat globaal onze inspanningen nagenoeg verwaarloosbaar zijn. India is nog veel erger met ook 80x ons inwoner aantal, laat staan Afrika, Midden en zuid Amerika....

Het millieu is het belangrijkste dat we met zijn allen dienen te koesteren maar de redelijheid ontbreekt. Ik haat groen-linkse correctheid
Reply With Quote
Old 04-21-2017, 06:17 AM
RJ! RJ! is offline
Karting
Not Subscribed

Full Name: RJ van Hulst
Oei Menno, blijft schrikken als je het zo vermeld met die cijfers. Ik ben zeker niet links georiŽnteerd maar heb wel nog steeds zoiets als 'verbeter de wereld en begin bij u zelf'...
Feit blijft dus dat we elkaar met zijn allen voor de gek zitten te houden :-(
Reply With Quote
Old 04-21-2017, 08:57 AM
Formula Junior
Silver Subscribed

Full Name: Frank
Quote:
Originally Posted by Alfer View Post
Ik wil toch even kwijt dat het millieu erg belangerijk is maar dat de politiek en veel zgn deskundigen alle redelijkheid verloren hebben. In een behoorlijk schoon klein west Europa gaan we van alles doen tegen veel geld en andere voor de normale mesn onplezierige dingen. Ik zit in China waar 80x meer mensen wonen dan in NL die het millieu zodanig belasten dat globaal onze inspanningen nagenoeg verwaarloosbaar zijn. India is nog veel erger met ook 80x ons inwoner aantal, laat staan Afrika, Midden en zuid Amerika....

Het millieu is het belangrijkste dat we met zijn allen dienen te koesteren maar de redelijheid ontbreekt. Ik haat groen-linkse correctheid
In de US rijden ze ook vrolijk door met de "gas guzzlers"

Ik probeer niet te overdrijven
Een paar duizend km per jaar 10 ŗ 15l/100km Superplus erdoor jagen
vind ik wel kunnen
Reply With Quote
Old 04-21-2017, 09:08 AM
Alfer's Avatar
Formula Junior
Silver Subscribed

Full Name: Menno
Quote:
Originally Posted by RJ! View Post
Oei Menno, blijft schrikken als je het zo vermeld met die cijfers. Ik ben zeker niet links georiŽnteerd maar heb wel nog steeds zoiets als 'verbeter de wereld en begin bij u zelf'...
Feit blijft dus dat we elkaar met zijn allen voor de gek zitten te houden :-(
Zeker, begin bij jezelf. Dat hebben dus in zeer ruime mate al gedaan en we moeten een voorsprong blijven houden als voorbeeld en als bezitter van de kennis en technology wat gewoon keiharde goede business is. Echter predik ik hier redelijkheid en da's politiek incorrect in de west europese landen en de informatie die wij krijgen lijkt mij nog steeds niet vrij van vooringenomenheid en opportunisme.

Nu weer Ferrari.................gas geven die paar duizen km/jaar ron98 graag in mijn ouwe bakkie
Reply With Quote
Non-Sponsor Ads
Reply

Thread Tools

Posting Rules