1000 Miglia Ferrari Tribute | FerrariChat

1000 Miglia Ferrari Tribute

Discussion in 'Holland/Belgium' started by roger_l, May 16, 2011.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Hier volgt mijn relaas over de Mille Miglia Ferrari Tribute….
    De Tribute vertrekt altijd voorafgaand aan de echte MM, maar je rijd exact dezelfde route met hetzelfde roadbook en dezelfde regularity-proeven. Van de echte MM krijg je weinig mee, omdat zij ofwel nog op één oor liggen, achter je zitten, of zelf lig je al op één oor….
    De auto’s starten in volgorde van bouwjaar, met in ons geval dus veel F40’s, 288 GTO’s en F50’s om ons heen. In de foto’s dus vooral deze auto’s. Foto’s maken onderweg blijft lastig, door de 4-punts gordels heb je geen keuze, en hang je de camera gewoon buitenboord en maak je een lucky shot, door de zoeker kijken lukt alleen als je uit de gordels bent, maar dat is wat gevaarlijk gezien de hoge snelheden. De foto’s zijn niet bewerkt, de kleurtjes maak ik de komende weken pas in orde.
    De MM begint in de Fiera, een grote hal in Brescia. Daar worden de chassisnummers gecontroleerd, de auto bestickert en krijgt de auto een transponder zodat hij door de organisatie en via Internet te volgen is. Op donderdagmorgen gaat het vervolgens onder politiebegeleiding van de Fiera naar het centrum van Brescia. Een waar schouwspel omdat de politiemotoren om je heen circelen en de weg vrij maken. Vervolgens volgt een lunch en een laatste briefing, waarna het naar de startplek gaat (18.00 uur). Daar worden de auto’s op startnummer gesorteerd en wordt er gestart vanaf het podium. Tripmaster op nul en gaan ! Wij waren 35e (nr 535) en nog voordat we Brescia uit waren hadden we zo’n 15 deelnemers ingehaald, niet dat dat zinvol is, want het is geen tijdrit, maar leuk is het zeker. Op de buitenwegen hebben we vervolgens de rest ingehaald, en toen we de eerste stempelpost hadden bereikt stonden we als eerste op het podium (na 15 minuten wachten omdat de pastoor nog niet klaar was…). Vervolgens gingen we op volle snelheid door naar Imola waar we laat in de avond arriveerden. De volgende morgen in Imola weer gestart als 35e, en ook toen op volle snelheid vele deelnemers ingehaald totdat….er opeens een sirene klonk en we van de weg werden gehaald. Na een serieuze reprimande van de plaatselijke hermandad mochten we weer verder. Het uur daarna werd aanmerkelijk rustiger gereden, maar het blijft opzwepend om je voorganger weer in te halen. De F40 buldert het uit van genot. Aanvankelijk was ik wat bang voor de F40, maar gaandeweg begon ik de ‘kwaliteiten’ van dit Ferrari-icoon meer en meer te waarderen. Voorzichtig aansluiten, langzaam naar links schuiven, vol gas, turbo’s erin, en als een raket binnen enkele seconden ervandoor. En dat keer op keer, je krijgt er gewoon geen genoeg van, ook als bijrijder. Iedere plaatselijk burgemeester heeft vermoedelijk zijn best gedaan om dwars door hun dorp of stadje te gaan, je wordt overstelpt met kado’s en de dorpen en steden staan rijen dik te joelen, zeker als er een stuk of 4 F40’s aan komen zetten. De bergwegen tussen de dorpen zijn fantastisch om te rijden, en al snel vormden zich treintjes met in ons geval vaak 3 F40’s, een GTO en een F50. Op sommige plekken hebben we soms wel een half uur lang op snelheden tussen de 220 en 280 km/h gereden. Gevolg was wel dat we iedere keer te vroeg aankwamen op lunchlocaties, stempelposten en regularity-proeven met als gevolg lang wachten in de soms verzengende hitte. Op grote hoogte begon de F40 plotseling te pruttelen en stopte uiteindelijk door de ijle lucht. Kwartiertje wachten en we konden weer verder….De binnenkomst in Rome was fenomenaal…de langzaam ondergaande zon, de gloed over de bolides, het bekende geroffel van de F40’s, woorden schieten tekort. Vanuit het stadion in Rome werden we naar het centrum van Rome onder politie-begeleiding gebracht. Woorden schieten ook hier tekort. Ik denk dat al gauw een politiemacht van zo’n 500 man ervoor zorgde dat ALLE wegen werden afgezet zodat we een vrije doorgang hadden. Politiemotoren met daarop staand een politieman die met één hand het verkeer opzij dirigeerde, in de andere hand het stuur en vervolgens over de klinkers zichzaggend en wheelies rijdend de boel controleerde. Uiteindelijk midden in Rome over een podium met een uitzinnige mensenmassa en dan weer hetzelfde trucje om vanuit het centrum naar het noorden van de stad te gaan naar de parkeergarage en het hotel.
    De volgende morgen om 5.40uur vanuit Rome de stad uit. Prachtig ! De zon kwam op, de stad was nog stil, alleen het gebulder van Ferrari-motoren. Daarna weer prachtige wegen en weer de ‘treintjes’. De temperatuur van de F40 liep steeds verder op, en vlak voor Siena zijn we uiteindelijk gestopt om het probleem samen met Forza op te lossen. Met het wachten op de support van Ferrari (die gewoon op 2 plekken niet kwamen opdagen ondanks hun toezegging !) en het uiteindelijk weer aan de praat krijgen van de fans hadden we 2 uur verloren. We zaten inmiddels tussen de klassiekers. Na Florence dook het ijle-lucht probleem weer op, en hebben we 4x noodgedwongen stil gestaan om de boel te laten afkoelen. Na Bologna (het was inmiddels 20.00 uur) toch maar eens de organisatie gebeld met de vraag of we nog ‘in de race’ waren; nee, maar we mochten wel doorrijden als we dat wilden. Na 2 ½ dag fantastisch gereden te hebben, namen we het besluit de Goden niet verder te verzoeken. We zouden pas om 01.30uur finishen in Brescia (als er geen problemen meer zouden opduiken) en erg moe van de afgelopen dagen besloten we er een punt achter te zetten. Vanuit Bologna zijn we in één streek naar ons hotel in Descenzano gereden.
    Wat rest is de herinnering aan de voor mij mooiste Ferrari-ervaring ooit, in een F40 knallen door Italië, duizenden anekdotes (die ik hier dus bij lange na niet heb opgeschreven) en de rally aller rally’s gereden. Ik denk dat er niets maar dan ook niets aan dit evenement kan tippen, behoudens de echte in een klassieker dan…..

De foto's volgen nu, kan effe duren, ik geef wel aan wanneer de laatste reeks is geplaatst....

2. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Haha ik stond naast Alex toen hij jullie aan de telefoon had. Ik maakte me al zorgen! Gelukkig is alles goedgekomen. Zag al wat foto's op fb en kijk uit naar de rest!

3. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Mooi verhaal Roger.
    Wat een spektakel. Super!

4. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    2 korte filmpjes van de Aaifoon:

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=wAt6r8RA8L0[/ame]

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=GJYhmPWfdDU[/ame]

5. 430-SPI

430-SPI Formula Junior

Oct 4, 2009
    748
    Europe
    Full Name:
    René
    Wat een fantastische ervaring Roger! Ongelooflijk hoe 'leeg' die wegen zijn...

6. Mrs.Spider

Mrs.Spider Formula 3

Nov 4, 2007
    1,708
    the netherlands
    Full Name:
    Jolanda
    Wat een ervaring dat vergeet jij NOOIT meer.
    Mooie foto"s super.

7. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Fantastische thread Roger! De volgende Gli zal heel dik worden?:)

8. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Hopenlijk daardoor ook een beetje begrip voor de aversie voor 'meerijders' mijnerzijds ;)

9. wr11265

wr11265 F1 Rookie

May 20, 2007
    3,504
    Netherlands
    Full Name:
    Joost
    Het voorwoord heb je al geschreven Roger. Wat een auto die F40!!:)

10. alx355gt

alx355gt F1 Veteran

Feb 3, 2004
    9,524
    Belgium
    Full Name:
    Alexander
    Echt prachtig Roger!
    Kan me voorstellen dat je dit nooit meer vergeet.

Knappe foto's ook!
    Die eerste in je 7de post met al die F40's voor het verkeerslicht bv... mooi zicht!

11. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Mooi verhaal Roger! Ik ben benieuwd naar je relaas in de Gli!

12. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Dat zal nog effe duren, de huidige Gli wordt op dit moment opgemaakt.

13. Franc308

Franc308 F1 Rookie

Sep 23, 2006
    3,276
    Netherlands
    Full Name:
    Franc
    Prachtig Roger!
    WAT een belevenis zeg!

14. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    #20 roger_l, May 17, 2011
    Last edited: May 17, 2011
    Het is natuurlijk niet de 'real deal', maar het is ook heel anders denk ik. Je rijd over prachtige wegen en komt op plekken waar je nog nooit geweest bent, je hebt niet de hijgende adem in je nek van de politie, integendeel, ze ondersteunen je om nog sneller vooruit te komen. Als je maximaal wilt genieten van je auto waar hij voor gemaakt is, namelijk snel rijden en heel veel bochtenwerk, dan is dit de 'real deal'. Als je voor de beker wilt gaan, dan zul je rustiger aan moeten doen, en enorm moeten gaan trainen op de regularity's, er zijn gasten die op tienden van seconden nauwkeurig rijden. Het hele circus eromheen geeft het nog wat extra cachet, maar ik ben niet zo'n zwaai-type, zonder zou ik net zo veel plezier hebben gehad. Er ontstaan ook leuke contacten op dergelijke evenementen, laten we wel zijn, het is niet voor iedereen weggelegd, en zeker de types in de wat duurdere F's zijn veelal excentrieke persoonlijkheden. In één van de Italiaanse F40's zat een 80-jarige van zo'n 150-170 kg !! Ik heb ook leuk contact gehad met een aantal Engelsen die ik keer op keer tegen kwam in hun subliem gerestaureerde 365 en tijdens de diners. De Duitsers waren wat minder toegankellijk, aan mijn uitspraak zal het niet gelegen hebben :) 2 Californiërs wisten werkelijk niet wat hun overkwam in het verre Italië, zo hard rijden als je wilt, politie op motoren die showtjes weggeven en een uitzinnig publiek. We hadden ook een erg leuk contact met onze Ferrari-importeur uit het oosten van het land, erg aardige mensen, ze moesten helaas in Rome opgeven omdat de elleboog van de chauffeur niet meer wilde.
    Overigens heeft je F wel enorm te lijden; het wegdek is deels abominabel, gaten, los asfalt, soms leken het wel grindpaden, en met een F40 is het helemaal slopen; de voorspoiler is er uiteindelijk na de 100ste klap onderuit geknald.

15. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    Hallo Roger,

Erg mooie foto's en een leuk relaas. Jullie zaten zeker behoorlijk vooraan want toen ik ging kijken zag ik het staartje van de tribute, en dat moeten veel Duitsers zijn geweest want met name horken....(599/458) die maar 1 ding wilden, (te veel) gas geven, veel ervan waren geen competitors maar profimeerijders...(en profi niet van professioneel). De foto's die jij laat zien geven een beeld zoals je dat wilt, rustige wegen, lekker doorrijden en competitors voor en achter je.

Heb je het stuur nog even mogen vasthouden? (is natuurlijk wel usance....)
    Ciao
    Oscar

16. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Oscar,

We zaten voortdurend vooraan tot aan Sienna, daarna midden tussen de klassiekers.
    Het stuur heb ik niet vastgehouden, maar ook wel begrijpelijk, tis geen watje zo'n F40 en één verkeerde beweging met de rechtervoet en het is einde oefening als je er geen ervaring mee hebt....

17. BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive Formula Junior

Jul 6, 2004
    822
    NL
    Full Name:
    Robert
    Mooie verhaal en mooie foto's, super :)

18. Sway

Sway Formula Junior

May 22, 2008
    270
    Roger,

leuk om te lezen en een mooie indruk van het spektakel!

Von

19. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Dat zijn een paar boeiende dagen geweest! Al een beetje bijgekomen van al het spektakel?

Gr. Martin

Share This Page