Hans bouwt zijn eigen "italiaanse schone" met Ferrari 612 12-pitter | Page 3 | FerrariChat

Hans bouwt zijn eigen "italiaanse schone" met Ferrari 612 12-pitter

Discussion in 'Holland/Belgium' started by henkie, Dec 3, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Goed nieuws - na veel passen en meten lijkt het erop dat de bult in de motorkap nog heel bescheiden kan blijven. En dus kunnen we met de 612 luchtinlaten blijven werken. Scheelt een bak werk. Pfew...

    Vandaag weer flinke stappen in het mallen maken. Mal voor de achterkant is nu bijna klaar. We komen er wel, stapje voor stapje...
     
  2. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Cool! Grote stappen de laatste tijd Hans. Ben je fulltime hiermee bezig nu?
     
  3. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Helaas niet Harry. Iemand moet het geld verdienen om dit te financieren he? ;)

    Maar Rutger is er momenteel wel zo ongeveer full time mee bezig ja. Dus het schiet lekker op.

    En er zitten 24 uur in een dag waarvan ik er maar een stuk of 10 voor klant aan de slag ben. Hou je de avonden over om te puzzelen op het selecteren van de meest geschikte Motormanagement computer, het vinden van waar je het beste een versnellingsbak 3D kan laten scannen zodat je in CAD een adapterplaat kan tekenen, en wie die dan weer uit welke kwaliteit aluminium kan CNC-en. Om kabelbomen te ontwerpen en te fabriceren. Om uit te vogelen hoe een hybride aandrijving aan een ECU te knopen. Om uit te zoeken hoe hoog een achteruitrijlicht boven het asfalt moet zitten, en welke E-keurmerken er op de reflectortjes moeten staan. Waar je in vredesnaam honeycomb platen vandaan haalt om een bodemplaat mee te maken omdat ik weiger er een zware aluminium plaat onder te schroeven, en welke soort sikaflex de beste hechting geeft op die platen. Om stoeltjes te laten fabriceren, gordelbevestigingspunten door te rekenen, op zoek te gaan naar een leverancier van traagschuim om met een heel dun stoelkussentje toch comfortabel te zitten. En een bekleder die de juiste leersoorten heeft (Onno, nog tips?). Om de juiste koppelingsplaten te vinden en uit te rekenen of de brandstofpomp wel groot genoeg is om ook bij vol vermogen van de V12 voldoende brandstofdruk te leveren. Om op zoek te gaan naar benzineleidingen die ook met E10 benzine overweg kunnen en het vinden van accukabels gemaakt van een bundel dunne aluminium draadjes met elk een koperlaagje erop om zo weer een kilootje te besparen.

    Om maar eens een paar dingen te noemen. Dus het houdt me idd wel bezig ja...

    En nee, ik ben niet getrouwd. Snap er niks van ;)
     
  4. henkie

    henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

    Apr 13, 2005
    10,514
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Hans, het is weer helemaal duidelijk. Wat zal iedereen opkijken als jij straks voorbij knalt.
     
  5. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Ik zou zeker met van Laar gaan praten. Marco en Gerda hebben denk ik geen tijd voor je project (tenminste, ik weet dat het voor jou te lang gaat duren om op hen te wachten), maar ze kunnen wel geweldig leer leveren. Als je nog zou overwegen om het werk door hen te laten doen, dan kan ik stellen dat ze topkwaliteit maken, heel erg goed meedenken, en een uitstekend eindresultaat geven. Maar het duurt wel lang en kwaliteit kost geld (meer uren = meer geld). Misschien valt dat bij de Minotto mee door een spaarzaam interieur?

    Het is wel druk in bekledingsland. Er zijn voor zover ik weet weinig goede en die hebben allemaal lange wachttijden. De goede kunnen met je meedenken en oplossingen verzinnen. Wel belangrijk bij jouw project.


    Onno
     
  6. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #56 Hans, Dec 31, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Dank!

    Bij mij zijn het uiteindelijk een paar stoel kussentjes, meer niet. Maar daar moet wel wat high-tech in gebeuren met schuim.

    Ik heb nu nog tijd, en de stoeltjes zijn natuurlijk eenvoudig in een auto te gooien. Ik ga eens met ze praten..

    (De stoeltjes zoals ze nu zijn, met mijn blauwe overall onderin gegooid om nog maar een klein beetje zacht te zitten, en een ideetje van hoe het zou kunnen, maar dan zonder de klinknagels of de ventilatie in de rug)
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login
     
  7. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,115
    The Netherlands
    Volledig alu...beetje leer voor de tere billetjes...
    Je weet hoe het zit he?😃
     
  8. sharknose67

    sharknose67 Formula 3

    Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Sodeju!!! Wat komt daar een hoop bij kijken zeg. Heb je als leek geen idee van. Hadden jullie dat wel vantevoren?
    Maar ik denk dat als de Minotto eenmaal klaar is dat alle "ellende en gedoe" gauw wordt vervangen door veel rijplezier.
     
  9. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Da's geen probleem, dat kunnen ze uitstekend! Ze hebben voor mij op basis van mijn eisen/wensen ook de TVR stoelen heel erg veranderd met hard schuim. Ze werken meestal met vooroorlogse auto's dus ze zijn wel wat gewend op het gebied van improviseren.

    Van Laar Classic Cars


    Onno
     
  10. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Ziet er goed uit. Dank!!
     
  11. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Ik weet hoe het zit ja Frans :)

    Het oorspronkelijke idee was idd om geen bekleding op de rug te doen. Echter...

    Mijn dagelijkse auto is een BMW E93 cabrio. En die rijd ik vrijwel elke dag met het dak open. Vanmorgen nog. Dat doe ik alleen omdat er stoelverwarming in zit. Klinkt wat sissy, maar liever een warm mietje dan een koude bikkel... En aangezien een verwarmingselement, compleet met alle bedrading nog geen 100 gram weegt en je het rijseizoen van zo'n auto er twee keer zo lang mee kan maken, komt er stoelverwarming in. (Want wat ik óók nog weet is hoe bikkel en bikkelkoud het was in jouw auto onderweg van Monaco naar huis, ondanks twee regenbroeken, drie polo's, twee truien en twee jassen).

    Stoelverwarming op de rug werkt alleen wanneer er ook bekleding zit. Dus neig ik naar een heel dun laagje bekleding op de rug, zoals op dat fotootje...

    We gaan het zien...
     
  12. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,115
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Bouwen met honeycombe is idd super ... zoek je die nog ? Welke dikte of gewichtsklasse ? Mail me dan ff ([email protected]) of PM me :)
     
  13. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Mail verstuurd... :)
     
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,115
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ontvangen, jouw RFI verzonden aan de industrie, je hebt mail :)
     
  15. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    #65 bigodino, Jan 3, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Leuke stoeltjes!

    doet me denken aan een SWB die ik in 2007 zag. De eigenaar was ook erg lang en een gat in het dak van een SWB zagen is nou niet bepaald een optie :)
    Image Unavailable, Please Login
     
  16. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Van die Swb willen we wel wat meer plaatjes zien, mag in de hoofddraad om deze "schoon" te houden. Thx
     
  17. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    DANK! Ik ben benieuwd...
     
  18. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,278
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Ik ben natuurlijk geen vliegtuigbouwer maar ik denk dat je wellicht toch ern denkfout maakt. Gewichtsverdeling bij een vliegtuig lijkt mij een geheel andere grootheid dan bij een sportwagen.

    Mijn idee: bij een vliegtuig wil je juist stabiliteit. Bij een sportauto wil je echter dat " juist niet". De auto moet immers gemakkelijk sturen en sturen is bewegen langs de verticale As. Een accu van xx kg 80 cm ACHTER de achteras is waarschijnlijk voor een vliegtuig heel stabiel. In een auto zorgt dat gewicht voor een grote weerstand tegen richtingsveranderering.
    (Groot polair traagheidsmoment)
    Ik zou dat gewicht echt proberen centraal in de auto te houden.
     
  19. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #69 Hans, Jan 6, 2015
    Last edited: Jan 6, 2015
    Ik snap exact wat je bedoelt Steven. Polaire traagheidsmomenten hebben daarbij ook nog eens de vervelende eigenschap dat ze met het kwadraat van de afstand tot het massamiddelpunt meewerken, dus hoe meer tussen de assen hoe beter.

    Daarom hebben we ook zo veel mogelijk spullen tussen de assen gehouden. De motor ligt zo ver naar achteren als kan (volledig achter de voor-as), de passagiers zitten nog voor de achteras. De normale accu zit voor de achteras.

    Nu kan ik drie dingen doen met de benzinetank -
    1: Hoog plaatsen net achter de passagiers, en daarmee voor de achteras, maar wel bijna 50 cm boven de grond
    2: Naast de inzittenden laag in de dorpels monteren
    3: Op 15 cm hoogte pal achter de achteras plaatsen.

    Nummer 1 is weer vervelend voor de wegligging ivm het rollen van de koets. Heb je weer dikkere torsiestangen nodig om te voorkomen dat hij als een 2CV op een oor gaat hangen, wat op zich weer een negatief effect heeft op hoe hij reageert op hobbels. Niet ideaal.

    Nummer 2 gaat me te veel rekeningen van het brandwondencentrum opleveren wanneer er iemand zijn auto in de flank parkeert.

    Nummer 3 is daarmee de minste van de drie kwaden, met als mooie bijwerking dat de gewichtsverdeling voor-achter er ook positief door beïnvloed wordt.

    Plaatsing van de hybride accu's (22 kilo) ben ik nog niet over uit. Wellicht dat ik die rond het differentieel uitspreid om het gewicht daarmee centraal te houden. Dat bepaal ik nadat we de rest er op hebben zitten en we een concreter weegrapport hebben.

    In vliegtuigen wil je overigens hetzelfde hoor. Zeker wanneer het ding een staartwiel heeft. Gewicht achterin krijgt dan na het landen ook de neiging om de hoek om te komen zwaaien, met alle leuke effecten van dien...

    Dank je voor je inzicht!!
     
  20. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #70 Hans, Jan 6, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  21. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
  22. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Schitterend project! Als techneut ook erg leuk om te volgen.
    Heb nog niet eerder gereageerd, maar had nu wel een vraag: die spaakwielen, zijn die ook zelf ontworpen op het geweld van de V12? Of zijn dat 'standaard'-wielen die zo gekocht kunnen worden?

    Ben zeer benieuwd nog naar de rest van het project, ik blijf het zeker volgen. Veel succes nog de komende tijd!
     
  23. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Is er voldoende ruimte voor het motorblok om te bewegen? Op foto's is dat niet altijd duidelijk i.v.m. camerahoek e.d.
     
  24. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Dank je Jordi!

    Peter (Bigodino) had die vraag idd ook al gesteld. En ja, ze kunnen dit makkelijk aan. Ze komen uit de US, waar er ook wel eens een 7,4 liter big block V8 met compressor aan geplakt wordt. "No problem" werd mij verzekerd... :)
     
  25. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Uiteraard :)

    Maar veel bewegen gaat hij niet - ik heb behoorlijk harde ophangingsrubbers waar hij mee vast zit. Ook weer met het idee van rauw, puur, rijbelevingsvolume op 13.

    In m'n vliegtuigjes blijkt een mm of 15 al ruim genoeg te zijn, zelfs met een propellor aan de neus geschroefd. Die ruimte hebben we hier ook makkelijk...
     

Share This Page