WK Formule 1 | Page 5 | FerrariChat

WK Formule 1

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Alfer, Sep 21, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Van ca. 1980 tot 1985 was ik een compromisloze fan van Alfa Romeo in de F1. Daarna tot 2014 was ik een evenzo grote fan van de Scuderia Ferrari. Dat ben ik anno 2015 natuurlijk nog immer, maar de verrichtingen van Max boeien mij dit seizoen duidelijk meer daar hij uitzonderlijk presteert en je weet dat er nog veel meer moois gaat komen.

    Hij heeft het allemaal: het super talent, intelligent, veel inzicht, uiterst berekent, erg goede technische kennis en gevoel, kan zeer goed communiceren met z'n engineers en een ongekend sterke wil om te winnen.
     
  2. sharknose67

    sharknose67 Formula 3

    Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    En weer heeft Hamilton een tik op z'n neus gekregen van Rosberg.
    Ik heb weer genoten!!! :D:D:D
     
  3. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    ik vond het ook een mooie race en met een 3e en 4e plek een mooie afsluiter van seizoen 2015. Raikonen rijdt in de laatste 2015 race eindelijk een mooie race n zal genoten hebben van het moment dat Vettel hem voorbij liet. Rosberg had vanaf het begin zo moeten rijden als hier maar zijn auto leek ook tijdens de qualifying sneller dan Halimton's auto. Max had zaterdag iets pech in z'n laatste snelle ronde in Q2 waardoor hij Q3 waarschijnlijk net heeft gemist. In de race heeft hij te veel gepusht nadat hij Saintz mocht inhalen. De 12e plek was door de extra banden wissel het best haalbare. De 2 straffen daarna zijn ietwat discutabel maar deed er niet meer toe. Duidelijk niet z'n beste race van zijn eerste prachtige seizoen.
    Op naar maart 2016 met een Ferrari 2015 motor:)
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ook genoten, Max deed weer de mooiste inhaal acties (en liet enkele daarmee het nakijken).
    Interview met jos was ook goed (Ziggo) waarmee het stappenplan van de afgelopen 10 jaar werd toegelicht.
    Mede van het prachtige circuit (waar ik eerder dit jaar was), een aanrader om dat te combineren met F-world trouwens, voegde aan de laatste race toe. Het wordt een lange winter voordat het nieuwe seizoen begint….
     
  5. sharknose67

    sharknose67 Formula 3

    Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Die winter wordt steeds korter. Nog 3,5 maand, dan gaan ze alweer van start.
     
  6. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Hij wordt misschien wel steeds korter, maar hij duurt steeds langer!

    Onno
     
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Zegt hij die net terug is uit (het warme) Turkije…:p
     
  8. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno

    1000m hoogte, niet zo warm hoor. Maar het regende erg weinig, dat wel.


    Onno
     
  9. Souvlaki

    Souvlaki F1 Rookie

    Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
  10. Souvlaki

    Souvlaki F1 Rookie

    Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
  11. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Nog één week en het 1e F1 weekend 2016 is een feit. De SF heeft, op basis van de tests van de afgelopen weken, een indrukwekkende prestatie geleverd. Mercedes.........ook en ze zijn vol vertrouwen dat hun 2 mannen ook in 2016 de 1e en 2e plekken gaan vullen. Natuurlijk weet je na de eerste 3 races hoe het er voor staat maar ik verwacht dat het gat met Mercedes aan het begin van het seizoen kleiner dan eind 2015 zal zijn. Tuurlijk kijken de Nederlanders ook naar Toro Rosso met Max en Carlos die met de prima 2015 Ferrari motor de sub top mogelijk kunnen verrassen. Ook mooi om de strijd tussen de 2 jonge piloten te zien, beide grote talenten die anno 2016 echter de best hoge verwachtingen moeten waarmaken. Dat was in 2015 heel anders.........

    Ik kan niet wachten:(
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #112 328gts1987, Mar 19, 2016
    Last edited: Mar 19, 2016
    Het nieuwe systeem van kwalificeren in Q2 & Q3 met "de klok" van 88sec per laatste plek werkt echt, behalve in Q1 dan zie je een lege baan :(

    In Q1 werkt het 88sec systeem niet, blijkt. De pole werd in Q1 gereden 3 min voor eindtijd. Dat is wennen aangezien het voorheen spannend bleef tot de laatste ronde.

    Veel teams (die vanmorgen tijdens de briefing pas door kregen hoe en wat) hadden niet begrepen dat de aftelklok van 88sec niet de mogelijkheid gaf dat je de ronde waarin je zit af mag maken. Nul = 0 en dus einde verhaal.

    Max & team hadden dat in Q 1 goed door, begon dus ruim op tijd aan zijn opwarm ronde en kon dus aan zijn vliegende ronde beginnen voordat hij die klok "kreeg". Hierdoor reed hij op tijd een verbeterde tijd waardoor die klok bij ricardo (die stond toen onderaan) terechtkwam. Die was niet op tijd vertrokken/aan vliegende ronde begonnen en eindigde dus op de 8e plek.

    Kortom het is dus anticiperen op de laatste 3 a 4 plekken in Q1,2,3. De laatste plek krijgt de klok, is die op de baan en verbeterd zijn tijd dan is de volgende "in de gevaren zone" enz. enz.
    Het kan dus in 1 ronde gebeuren dat er 3 a 4 rijders heel even die klok krijgen en weer doorgeven, iets wat nu nog niet gebeurde maar dat zal in de toekomst best voor gaan komen. Dit "dwingt" iedereen om meer op de baan te zijn...

    Boeiend maar zoals gezegd in Q1 mogen ze die klok eruit halen en het "oude" systeem houden, iedereen is dan op de baan en dan is de climax naar pole ook beter te volgen.

    Mooi resultaat trouwens van Max en Saints, die +85Pk die ze erbij kregen door de F motor icm met het chassis die al goed was betekend dat ze onderaan de top (=best of thé rest) zijn gekomen. Alleen jammer dat niemand nog echt die Merc's kan bijhouden, beter dan vorig jaar maar toch nog te snel…
     
  13. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,121
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #113 Melvok, Mar 19, 2016
    Last edited: Mar 19, 2016
    Heb je de bank voor de tv al gereserveerd Menno ? :D
     
  14. 914

    914 Karting

    Aug 17, 2014
    236
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Inderdaad, in Q3 en Q2 dacht ik nog: knap concept! (Al gingen er wel enkele zwaar de mist in, zoals Grosjean die zijn tijd zwaar verbeterde, maar toch eruit ging omdat de klok op 0 stond voor hij zijn flying lap kon completeren).

    Blijkbaar had niet iedereen door dat je je ronde vol moest hebben op het moment dat de klok op 0 ging.

    Geen idee waarom bvb. Alonso die toen op P10 stond, niet vocht voor zijn plaats.

    De theorie vind ik best wel goed, als je een goede startplaats wil hebben moet je eigenlijk continu op de baan zijn.

    In Q1 was het eigenlijk,1 flying lap voor iedereen (een soort superpole) en die beslist. Enkel Mercedes ging nog voor een 2de ronde.
    Als je in die 1 Superpole ronde een fout maakt wordt het volgens mij heel moeilijk om nog een pole te rijden (zelfs onmogelijk). Nu ging dit allemaal goed, maar ik denk dat er nog verrassingen uit gaan komen. Enkel de eerste 4 bij die Superpole hebben in theorie de tijd om binnen te komen voor een set vers rubber en nog eens te proberen.
    Plaats 5 tot 8 moet proberen 2 snelle rondes uit 1 set te halen.

    Ik denk dat als de teams echt willen, dit toch nog een interessant concept kan worden.
     
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat is toch niet helemaal correct, Max stond al 5e en had nog tijd genoeg om uit de pits te komen om zelfs 3 ronden te rijden -1 warmup=2 laps. Echter koos hij/team ervoor een set banden te sparen voor de wedstrijd. Bovendien hebben ze niet de illusie dat het sneller kon dan F's of M's. Gezond verstand dus.

    Het toont wel aan dat het mogelijk is om hoger te kwalificeren dan theoretisch/op papier mogelijk lijkt. Door tactisch goed te plannen kun je sterkere deelnemers "verrassen" en dus uitschakelen. Nadeel is wel dat je dan veel ronden op de baan moet zijn om dit mogelijk te maken wat weer een nadeel is voor je banden-gebruik… Het zal dus een balans moeten zijn.
     
  16. RedMondialTCab

    RedMondialTCab F1 Rookie

    Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Ik vond Q3 echt tegenvallen. Meestal was er tot het laatste moment nog spanning. Nu kon ik halverwege al een bak thee gaat zetten...... ;)
     
  17. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Jullie hebben allen naar mijn smaak gelijk maar ik heb toch genoten. Niet in de laatste plaats omdat Max foutloos best of the rest werd. Q3 moet echt anders, wellicht Q3 weer volgens het 2015 systeem. Morgen ochtend de eerste echte race, hoe zal de start verlopen met Max op stek 5 en Sainz op 7 en Massa ertussen en Kimi ervoor. De laatste 2 kunnen voor problemen zorgen. Voor de Torro Rosso mannen. Sebastiaan zal trachten de Mercedessen bij te houden maar zal snel lossen verwacht ik omdat die krengen nog immer te snel zijn. Hoe dan ook spannend lijkt mij en dus vroeg op (of zal ik het toch opnemen en na een goed ontbijt rustig kijken........
     
  18. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ja wel Mel, wat er ook gebeurt, TV is voor mij tijdens F1!

    Geniet van de race ;)
     
  19. sharknose67

    sharknose67 Formula 3

    Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Lekker live kijken Menno, en daarna een lekker ontbijtje voor vrouwlief klaarmaken.
    Win-win ;):p
     
  20. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Zonder uitslag te verklappen, raad ik iedereen aan te kijken. Boeiende wedstrijd met veel actie (en zwaar ongeluk, zonder letsel) en een herstart, op koude banden :eek:.
    Uitslag is anders dan we misschien wensen maar de strijd er naar toe was mooi om te zien, als een F1 liefhebber, zeker niet saai!

    Beloofd wat voor komend seizoen, vraag me af was die starts gaan brengen in de toekomst…
    Ook de de-briefing zal wel wat gesprekstof gaan brengen, tactisch was er wat mis bij sommige teams en andere plukte daar dankbaar de punten van :D

    Een tipje van de sluier: Hamilton lag 5e en kwam Max ("that guy") niet voorbij :p
     
  21. 914

    914 Karting

    Aug 17, 2014
    236
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Ook wat mij betreft was het een aanrader. Toch even op het puntje van mijn stoel bij het zware ongeval! Ongelooflijk hoe sterk die "veiligheidskooien" zijn! Maar ik denk wel dat hij wat spierpijn zal hebben :)

    Het zorgde wel voor een kantelpunt in de race.

    Topper: HAAS dat als rookie team een heel mooie prestatie neerzet!

    Torro Rosso moet dringend leren van beslissingen te nemen of het loopt eens goed fout.


    EN ... de nieuwe qualifying wordt unaniem terug naar de prullenmand verwezen :)
     
  22. sharknose67

    sharknose67 Formula 3

    Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Van mij hadden ze deze optie nog wel even een kans mogen geven.
     
  23. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    De meesten zullen met mij de race spannend hebben gevonden. Pracht start van Vettel, Kimi en Max. Hamilton die 2x klaagde dat hij Max niet voorbij kon komen :). De enorme klapper van Alonso die gewoon uit de brokstukken stapt en loopt alsof er niet is gebeurt....
    Daarna blijkt dat de strategie van de SF verliest van die van Mercedes GP maar wat waren de Ferrari's verrassend competitief zeg, had ik niet verwacht. Kimi heeft naar mijn inschatting te weinig gevoel voor techniek waardoor zijn auto in zijn hele F1 carrière te vaak kapot gaat. Vettel heeft het goed gedaan, ik kan leven met de 3e stek in de wetenschap dat de volgende GP een nieuwe kans is met de competitieve Ferrari's!

    Naar mijn smaak maakte Max een fout door niet duidelijk te hebben gemaakt dat hij binnen ging komen. Echter gaat het team hier niet vrijuit en ik oordeel het maar als een leermoment. Storend vond ik de emotionele uitingen die hij over de radio deed en de gefrustreerde houding die o.a. de tik tegen het LA wiel van Sainz en een halve pirouette voor hemzelf opleverde. Dat wist hij in 2015 zo geweldig te voorkomen en nu liet hij zich meer gaan. Tuurlijk voor een jongen van 18 niet bepaald vreemd maar het is een enorm voordeel als je de emoties af kan houden in deze sport. Nou ja, werk voor Jos als vader zeg maar. Op naar Bahrain op 3 april.
     
  24. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Kwalificatie had van mij nog wel even geprobeerd mogen worden en dan aanpassen of afschaffen. Het was duidelijk dat teams de boel niet onder controle/begrepen hadden. Dat was zeker beter gegaan bij de volgende race.
     
  25. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Helemaal mee eens maar de kwalificatie gaat voorlopig toch nog op deze voet verder?

    Pas na een aantal races evalueren en eventueel aanpassen.
     

Share This Page