Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 267 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Dutchman

Dutchman F1 Veteran
    Lifetime Rossa Owner

Dec 4, 2002
    6,184
    EU
    Full Name:
    Ton
    Eigenlijk is de Dino niet zo'n vreemde eend in de bijt. In die tijd maakte Ferrari voornamelijk 12 en 6 cylindermotoren. De wagen past perfect in die tijd. Het is inderdaad zo dat de populaire 8 cylinderserie echt begonnen is met de 308 GT4

2. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    7,004
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Van de 206/246 zijn er in totaal 3913 stuks gebouwd volgens mijn informatie. Ik vind dit echt een prachtige auto, niet gek dat ze zoveel voor deze auto's neertellen IMO.

Filmpje,BMW M6 vs Ferrari 430, bye bye Bimmer: http://videos.streetfire.net/video/37cfa903-13b3-44c8-bc61-9867015715f2.htm

3. nofear01

nofear01 Formula Junior
    BANNED

Aug 22, 2006
    853
    Zwijndrecht, Holland
    Full Name:
    Robert v Gemeren
    Mannen zijn dus gewoon hartstikke gek Peet... ;) !

4. nofear01

nofear01 Formula Junior
    BANNED

Aug 22, 2006
    853
    Zwijndrecht, Holland
    Full Name:
    Robert v Gemeren
    Tsja, zó wordt het er niet makkelijk op hoor Ton! :) . Dus qua carosserie is de 246 eigenlijk stamvader van de 308/328, maar qua motor is dat eigenlijk de 308gt4 ? :confused: :)

5. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,517
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Nee, in de 246 ligt een Fiat / Ferrarimotor van 2.4 liter 6 cylinder met 195 pk.
    De Dino 308gt4 heeft een 3 liter V8.

6. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,517
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Zal niet meevallen vriend.. weet je wat voor weer het is rond die tijd ? Pekel / sneeuw... Die van mij mag pas weer naar buiten als alle zooi is weggespoelt na de "maartse buien". :) En dat zal bij iedereen zo zijn vrees ik.

7. 308ROB

308ROB Formula Junior
    Silver Subscribed

Aug 14, 2004
    884
    Netherlands
    Full Name:
    Rob

Robert je hebt het helemaal door. :D vergeet ook niet dat de 308GT4 eigenlijk als Dino is geboren maar door tegen vallende verkopen er een Ferrari embleem is opgezet.
    En als je alles ontleed en op een heleboel tenen gaat staan dan zijn alle 8 cill. wagens eigenlijk een verbeterde Dino.auw auw auw niet slaan.

8. 308ROB

308ROB Formula Junior
    Silver Subscribed

Aug 14, 2004
    884
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #6658 308ROB, Nov 20, 2006
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  9. GTE

GTE F1 World Champ

Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    zo kun je het wel aardig samenvatten. Voor het koetswerk van de 308GT4 maakte Ferrari een uitstapje van huisontwerper Pininfarina naar Bertone. Kennelijk ook een beetje 'gedwongen' door de mode van die tijd. Kijk bijvoorbeeld maar ns naar een Lamborghini Urraco. Een wat hoekige vorm met strakke, rechte lijnen. Heel anders dan het verleidelijke curvenwerk van de stijl van Pininfarina. De 308 GT4 werd ook nooit echt geliefd in Ferrari kringen (ofschoon ik de auto visueel ondergewaardeerd vind). Pininfarina maakte vervolgens alles in 1 klap goed met de 308GTB/GTS (en alle opvolgers daarvan).

10. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,517
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    #6660 henkie, Nov 20, 2006
  11. GTE

GTE F1 World Champ

Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    Correct, maar de zescylinders waren toch uitsluitend voorbehouden aan competitiewagens (en in die hoek komen we zelfs vier cylinders tegen). Als straatwagens waren (of zijn) zescylinders toch behoorlijk on-Ferrari.

12. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,250
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
  13. alx355gt

alx355gt F1 Veteran

Feb 3, 2004
    9,524
    Belgium
    Full Name:
    Alexander
    Pech? Hij heeft 't toch maar meegemaakt :D:D:D

En dan dit... Emile Mpenza en z'n Lamborghini...

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_303763.html?wt.bron=kanaalArt2

Niet vergeten dat Mpenza al verschillende wagens, waaronder een 360 Modena en 'n Porsche in de vernieling heeft gereden... hij mag eigenlijk blij zijn dat ze hem deze keer gestopt hebben...

Er wordt trouwens weer nogal wat afgeluld en bijgeschoold in deze thread de laatste tijd zeg?

14. 308ROB

308ROB Formula Junior
    Silver Subscribed

Aug 14, 2004
    884
    Netherlands
    Full Name:
    Rob

Je moet je even verplaatsen in het jaar 1966 en de sportwagen races.

Om met de toen geldende voorschriften te gaan racen moest je minimaal aan kunnen tonen dat er 500 wagens waren gemaakt waar dezelfde motor in zat
    en aangezien ferrari die niet zo snel kon maken werd de hulp ingeroepen van fiat om de motor in de fiat dino te plaatsen zodat er wel sneller 500 wagens present waren om te mogen racen, uiteindelijk zijn er maar 150 206Dino's gemaakt

15. crazy-enzo

crazy-enzo Formula 3

Nov 22, 2004
    1,587
    Netherlands, Velsen
    Full Name:
    patrick vd knaap
  16. Huijsje

Huijsje Karting

Sep 15, 2006
    133
    Eindhoven
    Full Name:
    Maarten Huijs
    Zeer indrukwekkend filmpje Patrick... Zeker het deel over Roger Williamson; dat moet iets verschrikkelijks zijn geweest om dat meegemaakt te hebben voor de mensen die daar rondlopen.
    En dan natuurlijk Imola 1994: ongelooflijk.. Eerst Rubens Barichello in vrije training bijna fataal; dag later Ratzenberger tijdens qualificatie verongelukt (terwijl hij eerder een zeer goede tijd neer had gezet, blijkt dan achteraf); en daarna wellicht het bekendste moment uit de F1-geschiedenis --> Ayrton Senna verongelukt.. En dat terwijl er in geen 12 jaar een dodelijk ongeluk geweest was! Kunt je niet voorstellen dat hij (12 jaar terug alweer!) met ruim 300 km/u de bocht uit ging en nog in 2 sec tot 218 km/u af kon remmen...al kunnen jullie je als geen ander voorstellen hoe ongelooflijk hard dat gegaan moet zijn...

De auto van Senna had toen ong. 650 pk... Nu weten ze ong 950 pk op het asfalt te zetten. En dat in een auto van 600 kg, incl benzine (ruim 100L, verbruik van 70L/100km) en coureur. Dat is onvoorstelbaar, maar ook zeker fascinerend hoe hard dat moet gaan! http://www.***************.com/forum/showthread.php?t=17869 Hier ook vergelijking met snelste productie-auto op dit moment... de veyron --> wordt er finaal uit gegast door zo'n f1-ding, al is die vergelijking niet echt betrouwbaar vrees ik..

Gelukkig daalt het aantal fatale ongelukken zichtbaar: blijkt wel uit het filmpje ook... in jaren 50/60 nog jaarlijks verongelukte coureurs --> neemt steeds verder af, natuurlijk door betere voorzieningen / materialen / hulpverlening etc. Al snap je nu soms nog niet hoe sommige coureurs levend uit die wrakken stappen.. Het is ook een beetje geluk hebben volgens mij!

Maar nogmaals: zeer de moeite waard dat je dit filmpje gepost hebt!

17. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,517
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Dat is een tragisch filmpje. Nog nooit gezien, bedankt.

18. nofear01

nofear01 Formula Junior
    BANNED

Aug 22, 2006
    853
    Zwijndrecht, Holland
    Full Name:
    Robert v Gemeren
    A-HA!: maar nou word mij wel iets duidelijk!: namelijk: de 308 gts/gtb is gewoon twee helften van 2 andere auto's aan elkaar geplakt!; want de achterkant is onmiskenbaar gebaseerd op de 246, en in de voorkant zitten overduidelijk de dingen in van de 308 gt4! Dus je hakt 2 wagens door mekaar, zet ze aanmekaar en hoeplakeetje: een nieuwe auto! Jaaaaaa, zó kan ik het ooook!!! (dat doen ze bij de firma V.Vl. te. N'k a.d IJ. ook :D) En eerlijk gezegd; dan heeft Pininfarina gewoon een flink deeltje gejat van Bertone hoor! Jeeemig; ik dacht altijd dat iemand die hele 308 in één keer als helemaal nieuwe wagen getekend/ ontworpen had....
    Maar nou nog eens wat: wat is er met die 2 andere helften gebeurd dan ? :): de voorkant van de 246 aan de achterkant van die 308 gt4; bestaat die ook? of zijn ze die nog vergeten? of nog niet aan toegekomen? :)
    Nou begrijp ik trouwens dan ook hoe ik aan die bobbels kom in mijn kofferdeksel vanwege die onwijze wielkasten; dat is ook nog een flauwe afgeleide van de dino! alleen het voorste helftje van de kofferdeksel van de 308gt4 is door Pin. aan de dino geplakt (en leverde zó de 308 op).

Goh, interessant avondje vanavond heren; ik ken(de) uit mijn jeugd alleen alles tussen de 308 t/m de f40, daar is richting het nieuwe werk de 355 bijgekomen, en de 360 (die herken ik ook wel (met die 2 grote gaten vóór)). De 550/575 maranello met dat gat in de kofferdeksel is ook goed te doen. 456 vind ik moeilijk, de 599 en 430 moet ik ook nog eens heel goed bestuderen. En richting het oude werk ken ik nou alvast één stap terug; de 246 gts en de 308 gt4. Tof! Dank voor jullie info allemaal!
    ps: en inderdaad henk; wat een mooi ding! die foto van die 2 is geweldig! dus dit is één van de meest geliefde Ferrari's ooit?, door íedereen? De Dino?
    Nou leuk.

19. nofear01

nofear01 Formula Junior
    BANNED

Aug 22, 2006
    853
    Zwijndrecht, Holland
    Full Name:
    Robert v Gemeren
    @ zwoemba: "tot een geldboete van 2.200 euro, waarvan 550 effectief te betalen.."

'waarvan effectief te betalen'??? waar slaat dát nou weer op??? krijgen jullie in belgie boetes waarvan je maar een kwart hoeft te betalen??? Doe ons ook ff! Het cjib hier ziet ons aankomen: 'ja, wij betalen voortaan maar 25%, doen ze in belgie ook'. Dan zitten wij binnen de korste keren in t gevang, op water en brood met spinnekoppen.... :( :D

En die mpenza is een sukkel: sterke benen die de weelde kunnen dragen.... zei mijn moeder altijd.

20. nofear01

nofear01 Formula Junior
    BANNED

Aug 22, 2006
    853
    Zwijndrecht, Holland
    Full Name:
    Robert v Gemeren
    Tot slot voor vandaag, want nou heb ik het gelijk wel ff gehad; wat een film is dit. Idd dat van Roger: goddeloos! Ps; wie is die coureur die er naar toe sprint en van alles doet om zijn collega eruit te krijgen maar het niet lukt? Dit gaat door merg en been! Hij loopt ook helemaal verslagen/groggy weg uiteindelijk en dan slaat ie van pure deceptie en frustratie die baanofficial ook nog voor zijn bek (volkomen begrijpelijk). Hij haalt zelf die brandblusser, maar da's niet genoeg. Waarom staan daar baanofficials allemaal maar hulpeloos te kijken?! Godzijdank is dat nou allemaal 100x beter geregeld.
    Ook die van Gilles Villeneuve; wat een mega-crash; op het laatst valt het wrak als een voddepop neer op t asfalt, d'r zit geen enkele stijfheid meer in; t is helemaal flexibel geworden. Pffff..
    De rest kijk ik later nog wel eens. Dit vind ik al wel ff genoeg voor nu... :(
    En wat betreft de wrakken; da's geen geluk; we hebben nu monocoques; gemaakt van koolstofvezel, dat spul is welhaast bijna onbreekbaar. Wel eens gezien hoe dat gebakken wordt? Onvoorstelbaar, wat een techniek en wetenschap allemaal.... Gelukkig dat dat er nu ís!

21. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Het is inderdaad de donkere kant van de F1
    Soms lopen de rillingen me over de rug.
    Hulpuloos .......

Cor

22. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    #6673 RedMondialTCab, Nov 20, 2006
    Guys,

Vorige week nog even naar HvL geweest in Wadenoyen.
    Hij had nog wat leuks staan voor de verzamelaar. Voor de Liefhebber. Hij heeft de officiele sleutelsets waar het SF Formule 1 team mee werkt binnegekregen
    Hij heeft een paar setjes dopsleutels, steeksleutels en attache koffers staan. Voor de echte liefhebbers kun je kontact met hem opnemen via de site www.carinteriors.nl (hij vroeg mij om dit even te posten, vandaar)

Cor
    Image Unavailable, Please Login

23. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Mijn verhaal begint rond 1980

Net een paar Formule 1 wedstrijden op TV gevolgd en daarna voor het eerst een Ferrari gezien bij ons in het dorp. Ik was gelijk verkocht. Van alles proberen te lezen en verzamelen hierover maar het zwakte af door andere bezigheden een beetje af ( Examens, Slagwerk en diensttijd)
    Toen ben ik in 1984 naar een Supercar festival geweest in het plaatsje Molenhoek bij Nijmegen. en inderdaad Daar stond voor het eerst. De Testarossa stond me toegemoet te schijnen. Wat was (en is) is ie ontegenzeggelijk breed. Dat maakte veel indruk op me. Ik begon me ook net te interesseren voor fotografie. dus je weet wel op de grond gaan liggen voor een mooie foto etc. Wat heb ik een rolletjes volgeschoten. :D:D:D

Meteen ben ik miniatuurauto's gaan verzamelen: eerst 1 op 18 maar ik kwam er al snel achter dat me dat heel veel ruimte zou gaan kosten. Na 5 modellen 1 op 18 overgestapt op 1 op 43 . Daarvan staat nu een hele kast vol. Diegene die in november bij me zijn geweest hebben het gezien.
    Ook allerlei artikelen probeerde ik te pakken te krijgen. Inmiddels ook al begunstiger geworden van de Ferrari Club Nederland en zoveel mogelijk evenementen proberen mee te maken.
    Uiteindelijk kon ik in 2005 mijn eerste F aanschaffen.
    Ik ben 1.91 dus ik wilde wel een beetje relaxed kunnen zitten .
    Ik had al een keer ,bij het 12,5 jaar jubileum van de begunstigersclub van FCN een ritje in een 328 GTB gedaan ( volgens mij diezelfde gasten als in Houten) maar daar zat ik echt opgevouwen in. Ook al een paar keer in een 308 gezeten en bij deze modellen viel het mij op dat de pedalenunit zo'n beetje achter het middenconsole lag. Ik kon daar met mijn maat 46 wel bij maar ik was aan het rallyrijden, Remmen en gasgeven tegelijk!!!!
    Ook kon ik niet lekker schakelen ivm dat de linkse versnellingen tegen mijn knie aanliepen. dus mijn grens verlegd naar een ander model, De Mondial dus
    In eerste instantie niet eens een cabrio
    Ik heb mijn Mondial Cabrio al in 2004 willen kopen maar de toenmalige eigenaar twijfelde nog een beetje. Dit was op Italia a Zandvoort. Telefoonnummers uitgewisseld en een paar keer gebeld maar hij wilde nog niet.
    in 2005 was ik weer op Zandvoort en daar komt ie weer aanrijden. Hij stapt uit zijn auto , geeft me een hand en vertelde me dat ie de Mondial ging verkopen. Nou…. binnen een kwartier hadden we een deal.... op maandag erna even naar Alex Forza gebeld over evt een aankoopkeuring maar dat hoefde niet volgens Alex, hij had hem net 3 weken ervoor in de garage gehad en durfde zijn hand voor in het vuur te steken, dat die auto 100% goed was.

Dus deal gesloten en vanaf 6 juli 1005 was ik de zeer trotse eigenaar van een rode Mondial T Cabriolet met Fuchs sportuitlaat. De auto zelf opgehaald in Belgie en met eeeeen grote smile naar huis gereden.......

en die smile heb ik nog steeds.. :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Dat is dus zo'n beetje mijn verhaal

Cor

24. 348holland

348holland Formula 3

Dec 11, 2005
    2,202
    The Netherlands
    Slechts twee dagen later kwam onze 348 in ons bezit: vrijdag 8 juli 2005!

Share This Page