Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 268 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 348holland

348holland Formula 3

Dec 11, 2005
    2,202
    The Netherlands
    #6676 348holland, Nov 21, 2006
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Onderstaand een, in de haast gescoorde, afbeelding van de standaard 'kofferset' onder het kofferdeksel, waarvan ik de neiging heb te denken dat deze het hart van de auto vormt, een kunstwerk, me dunkt.
    Image Unavailable, Please Login

2. crazy-enzo

crazy-enzo Formula 3

Nov 22, 2004
    1,587
    Netherlands, Velsen
    Full Name:
    patrick vd knaap
    graag gedaan mannen :) ik vind het interessant om zulke oude beelden terug te zien, niet om de crashes waren er maar meer van dat soort filmpjes.

en de muziek in dat filmpje vondt ik goed gekozen :)

3. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    7,004
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Reed hij soms met een 550 Maranello dat ie maar 550,- effectief hoeft te betalen? Had ie toch beter met een 166 gepakt kunnen worden :)

4. nofear01

nofear01 Formula Junior
    BANNED

Aug 22, 2006
    853
    Zwijndrecht, Holland
    Full Name:
    Robert v Gemeren
    :D jaaahaaa, 'motorkap' bij de 550/575, dat wist ik gelukkig al wel ja :D. Hij is '12 cil front-engined'. Motorkap / kofferdeksel, motordeksel / kofferkap, wat een gedoe allemaal :) .
    Afijn, beetje domme benaming mijnerzijds idd. Excuses :).

Inderdaad een prachtmotor overigens.

5. zwoemba

zwoemba Formula 3

Nov 22, 2003
    1,834
    Als ze je nog eens flitsen moet je dan ook de rest van het bedrag betalen. Soort van voorwaardelijke straf dus...

6. GTE

GTE F1 World Champ

Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    David Purley

7. Huijsje

Huijsje Karting

Sep 15, 2006
    133
    Eindhoven
    Full Name:
    Maarten Huijs
    Ik weet het niet Robert... Dat monocoque materiaal gebruiken ze ook in nieuwe racefietsen tegenwoordig... Superlicht materiaal allemaal, maar stevig: ho maar... Keertje op je bek gaan en heel je fiets is krom. En daar betaal je dan ong 5000 euri voor een framepje --> belachelijk!
    Ik vrees dat die F1-wagens hun stevigheid en veiligheid aan chassis verlenen --> Materiaal chassis = koolstofvezel/aluminium honingraat

Het wordt nl KEIHARD wanneer ze dat bakken maar daarmee is ook gelijk de volledige flexibiliteit eraf (--> niet helemaal waar: nog wel flexibel maar breekbaar: het veert in bepaalde mate nog, maar op gegeven moment kan dat niet meer opgevangen worden). En voor het plaatwerk maakt dat geen hol uit, maar dat moet niet met het frame gebeuren van zo'n auto. Het knakt nl gewoon af, als er veel kracht op komt te staan. Scheurt finaal kapot --> daarom aluminium erin en door structuur is het naast flexibel, ook nog heel stijf... (Aluminium is volgens mij een van de lichtste maar ook flexibelste metalen)

8. nofear01

nofear01 Formula Junior
    BANNED

Aug 22, 2006
    853
    Zwijndrecht, Holland
    Full Name:
    Robert v Gemeren
    Ideaal! En hoe lang blijft dat voorwaardelijke staan dan? een jaar?, en dat het daarna vervalt? dus als 1x per jaar geflitst wordt, dan heb je nog kans dat je er goedkoop vanaf komt? of tellen ook domme overtredinkjes mee van maar 8 km te hard, zoals op een lege provinciale 80 km p/u weg, 's nachts op een 3 baans weg van 100 km p/u, of op een grote doorgaande weg toch nog in de bebouwde kom, die dus tóch slechts 50 km p/u is, terwijl iedereen daar 70/80 rijdt...? :(. Of zullen we dit topic maar laten rusten?...:D

9. nofear01

nofear01 Formula Junior
    BANNED

Aug 22, 2006
    853
    Zwijndrecht, Holland
    Full Name:
    Robert v Gemeren
    Hey Maarten, jij weet er blijkbaar iets van; interessant!; dus als ik het goed begrijp dan zit er in dat koolstofvezel nog een aluminium geraamte, zeg maar? ik heb alleen eens de achterste helft gezien van zo'n programma waar ze dat maken van een monocoque lieten zien; ik weet dat ze van die vezelmatten op zo'n soort harslaag (?) leggen, het daarin laten zakken, en dan de bovenkant weer met een kwast helemaal insmeren met die troep, en dan de volgende mat daar weer in douwen en dan ook weer insmeren en zo mat over mat, over mat, etc,? toch? en dan gaat het hele spul de oven in?
    wat is dan eigenlijk: carbonfiber = dat engels voor koolstofvezel? wat is dan kevlar? en wat is dan die mat/dat spul, die zo superlicht is en zo stevig/ondoordringbaar? (van DuPont geloof ik) dat geloof ik in kogelvrije-vesten zit?
    Allemaal spul dat ze vroeger niet hadden!

10. 308ROB

308ROB Formula Junior
    Silver Subscribed

Aug 14, 2004
    884
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Mannen,
    misschien vergeten te kijken bij " Spa ferrari day's 2006 " prachtige video's gemaakt door Alex355. best een aanrader.Rob

11. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    7,004
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    * Koolstofvezel is koolstof in vezelvorm die gebruikt wordt in zeer sterke en lichte composieten. De vezel kenmerkt zich door een zeer kleine rek voordat deze breekt (minder dan een kwart dan die van aramidevezel). Koolstofvezel heeft als eigenschap dat het niet oxideert onder invloed van water en zuurstof.

Het wordt gemaakt uit vezels van acryl die door middel van pyrolyse bij temperaturen tot 3000°C verkoold worden.

** Kevlar is de merknaam voor een materiaal van DuPont dat het bekendste product is voor zachte pantser zoals kogelwerende vesten. Het wordt ook gebruikt voor spullen voor extreme sporten, beschermende kleding voor dierenverzorgers, composiet voor vliegtuigen, brandbeschermende kleding, lekvrije fietsbanden, bootzeilen, ter vervanging van asbest, soms in luidsprekers en recent ook in de bladen van modelhelikopters.

Wanneer de polymeer gesponnen wordt zoals een spin zijn web maakt, dan resulteert dat in een para-aramide met een enorme kracht die hitte- en snijbestendig is. Para-aramide draden roesten of corroderen niet en hun kracht wordt niet verzwakt door onderdoping in water. De kracht om kogels te stoppen neemt echter wel af als de aramide nat wordt, tenzij deze speciaal waterbestendig gemaakt is.

12. nofear01

nofear01 Formula Junior
    BANNED

Aug 22, 2006
    853
    Zwijndrecht, Holland
    Full Name:
    Robert v Gemeren
    Zó dan! Lekker postje Peet :). Ik kan d'r weer ff tegen... :)! Gotsiemijnehee.. :):).
    Dank voor deze 'masterclass', makker! Kei-goed.

13. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,517
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Hier is de prachtige 308 achtervolging uit The Hidden (1987).
    Een van de mooist Ferrari clips all time..

Ben nog zelf bezig met 2 andere (van dvd) maar krijg het beeldformaat niet goed van 16:9 naar 4:3 (pc).

http://www.youtube.com/watch?v=Us1d3tBxG9o

14. joopjoldersma

joopjoldersma Formula Junior

Dec 6, 2003
    364
    Holland
    Full Name:
    Joop Joldersma
    Rob,

Bedankt voor de info. DE ene zach er inderdaad iets vorser uit als de andere. Ik heb er helaas geen fotos van gemaakt (ligt niet zo op mijn interesse gebied).

15. joopjoldersma

joopjoldersma Formula Junior

Dec 6, 2003
    364
    Holland
    Full Name:
    Joop Joldersma
    De 250gte laat nog even op zich wachten, maar staat nog wel steeds in de boeken. Ik zie er ook op dit moment niet een te koop in Nederland (al zijn we ook niet echt erg serieus naar aan het kijken momenteel). Hij komt er vanzelf (nou ja, vanzelf!!!).

Joop

16. GTE

GTE F1 World Champ

Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    zo, uh...stevige auto´s wel die 308-jes! Thanks! Ik ken die hele film niet.

17. alx355gt

alx355gt F1 Veteran

Feb 3, 2004
    9,524
    Belgium
    Full Name:
    Alexander
    Bedankt, Rob :)

Inderdaad één van de meest waanzinnige Ferrari achtervolgingen... je ziet bij beeld voor beeld trouwens goed dat bij de ontploffing op het einde, de motor er niet meer in zit :)
    De film zelf stelt helemaal niet veel voor... gaat over een buitenaards wezen dat de gedaante van mensen kan aannemen, nogal moordlustig is en... van Ferrari's houdt :rolleyes: Er komt ook nog een scene in voor bij 'n Ferrari/Lamborghini dealer waar een Mondial Cabrio gestolen wordt...
    Ik heb de film op VHS... waarbij ik de Ferrari-fragmenten tientallen keren gezien... de film zelf slechts één keer... zegt genoeg...

Het hommage filmpje met de dodelijke F1 crashes circuleert al een tijd op 't internet... Is inderdaad zeer knap gemaakt.

18. Michiel Mobiel

Michiel Mobiel Formula 3

Mar 27, 2006
    2,301
    Holland
    Full Name:
    Michiel van den Brink
    Ken je klassiekers. ;)
    Oh, zo simpel is het dus!
    Als ik dat had geweten....

Jongens, jongens, wat wordt hier een hoop geouwehoerd.
    Zoveel A4-tjes vol zonder alinea's en witregels zodat mijn hoofd er van gaat duizelen en er helemaal niets meer tot me doordringt van alles wat geschreven staat.

Het gaat hier zo verschrikkelijk snel dat ik zelfs de echt belangrijke posts mis!
    Zoals onderstaande post van Henkie:
    Gelukkig kwam ik de prachtige tekening van de dochter van Henk nog net tegen!
    Mijn complimenten!

19. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,184
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Volgens mij gebruiken ze een Fiero replica voor de beukscenes?

edit: misschien toch niet...:(

20. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    7,004
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Het gaat hier inderdaad erg snel Michiel, zaak dus om het forum regelmatig te blijven volgen, je ziet wat hier aan talent rondhangt, voor het betere constructie werk kan je advies vragen aan Nofear en voor een spannend ontwerp kan je terecht bij Henk zijn dochter.
    Ik reed vorige week langs Hietbrink, die zijn flink aan het verbouwen Michiel, jullie zijn wel wat van plan zeg.

Peter

21. Michiel Mobiel

Michiel Mobiel Formula 3

Mar 27, 2006
    2,301
    Holland
    Full Name:
    Michiel van den Brink
    Klopt, maar die verbouwing is niet vanwege mijn 599 GTO hoor.

Het gaat in ieder geval wel lekker.
    We praten nu met vier klanten en we gaan er maximaal vijf bouwen.
    Er is dus voor de liefhebber nog één optie open.

22. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,250
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Over dat "breken" gesproken: Ik weet niet of jullie eens een filmpje gezien hebben van een botsproef van een formule 1 "nosecone" maar je ziet dat het materiaal versplintert (zodat de energie opgevangen wordt) en er uiteindelijk weinig van over blijft...

23. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    #6698 Fumacher, Nov 21, 2006
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  24. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,250
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Materiaalmoeheid? Blijft merkwardig dat de monocoque breekt, want dat zou het sterkste deel van de auto moeten zijn. De voorvleugel is er op gebouwd de botsenergie op te nemen, de monocoque zou een intact moeten blijven.

Gr. Martin

25. Huijsje

Huijsje Karting

Sep 15, 2006
    133
    Eindhoven
    Full Name:
    Maarten Huijs
    zo merkwaardig vind ik het niet eigenlijk. Er zijn 2 opties: of het buigt heel licht, of het knalt finaal door de midden. Als er ergens een zwakke plek ontstaat, wat niet gek zou zijn bij die gigantische snelheden, dan gaat het op een gegeven moment echt mis. Dan scheurt ie gewoon in één keer helemaal af. En geloof me: alleen dat koolstofvezel is echt geen klap waard. Heb tijdje gewielrend en kwam in fietsenzaken nogal eens wielen tegen die gewoon finaal afgeknakt waren. Dat zie je bij metalen velgen echt niet!

Share This Page