Ja jongens; jullie lezen het goed; mijn baby gaat de winter doorbrengen in een beauty farm. Sommigen van jullie wisten het al, maar ik heb besloten om de auto volledig te laten overspuiten. Niet zomaar, maar op een profesionele manier, door een zeer professioneel restauratie bedrijf. Straks zal niet te zien zijn dat ie overgespoten is. Enkel de motor en het onderstel zullen onaangeroerd blijven. Voor de rest gaat alles eraf en gaat ie tot op de blanke plaat kaal gemaakt worden. Mijn kinderen hopen vurig dat ik hem rood laat spuiten (wat een Ferrari hoort toch rood te zijn ! ) , maar de oorspronkelijke kleur, Grigio Fer 700/C, zal over enige maanden weer op de vloeiende vormen van de auto neerdalen. Sommigen van jullie zullen hier van opkijken of het zelfs overdreven vinden. De auto was namelijk al heel mooi. Daar ben ik het ook mee eens. Maar ik ben een vreselijke perfectionist. Er zaten twee kleine roestplekjes op, flinke steenslag op de voorkant en bovenal en meest ergerlijk voor mij; de volledige lak is aangetast door een boomhars; over de gehele oppervlakte zit een groot aantal harsdruppels die de lak onherstelbaar hebben aangetast. Met name goed te zien bij fel zonlicht en TL-licht. Verder kan elke auto strakker en deze dus ook. Al deze zaken waren vanaf het begin een doorn in mijn oog en een paar maanden geleden heb ik dan ook de beslissing genomen om hier iets aan te doen. Vandaag was de dag dat ik hem weg heb gebracht. Ik zal hem naar verwachting begin maart volgend jaar weer op kunnen halen. Het leek me leuk om over dit project een aparte draad te maken en jullie zodoende op de hoogte te houden van de vorderingen. Hierbij dus de eerste foto's dat ie weggebracht werd. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
I am sorry guys. This thread was meant to be placed in the Dutch section, but I made an unforgivable mistake and placed it here. I have already asked a moderator to move it to the Dutch section.
Thx. pls check this photoshoot out of my car. http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=165542&highlight=photoshoot
It's not for nothing that Franc won 2nd place in the recent "beauty contest" held on this forum... And yet, Franc is telling us here that the car will get a respray. Anyone who has seen this car in real life will know that Franc has now completely lost his mind. This is by far the most immaculate F-car anyone has ever seen, and yet it will get a bare-metal restauration. Franc: you're an insane perfectionist. Good for you! Looking forward to that restauration thread you promised here... Hans
Ik ben ook een persoon die zeer nauwkeurig naar Franc zijn auto heeft gekeken op het moment dat de foto's bewerkt moesten worden. Ik weet welke plekken aan steenslag hem irriteerden, ik heb ze 1 voor 1 in Photoshop weggewerkt Veel was het niet maar elk puntje is er een toch Franc? Ik weet dat Franc een perfectionist is, dat zie je ook terug in zijn Alfa's absoluut perfect! Franc mocht er een mogelijkheid bestaan om halverwege het project wat foto's te maken, laat het me dan maar even weten, doe ik mijn best om er even langs te gaan.
Oei, je gaat de auto dus NOG mooier maken??? Tja, goede beslissing als je haar zo lang kunt missen en het geld er voor over hebt! Het was al een superauto en hij gaat dus nog mooier worden. In het voorjaar dus Pterps-photoshoot deel 2? Hij kan ze zo online gooien dan, geen Photoshop meer nodig! Hopelijk kun je af en toe wat foto's posten van het project?
Het bedrijf heet Niessen Restauratie Center, gevestigd in Grubbenvorst, niet te ver van Venlo. Wellicht niet een van de meest bekende firma's in Nederland, maar behorend tot de absolute top, ook buiten Nederland. Kijk maar eens op http://www.niessen-classics.com Zijn m.n. bekend om classic cars, maar doen ook veel modern. Nu o.a. bezig met een volledige restauratie en herstel (techniek en kevlar body) van een (ik dacht) Porsche Cup race auto. Hun grootste project momenteel is een Talbot Lagot uit 1939 (zie foto reportage op hun site). Op basis van wat ze met die auto al aan capaciteiten hebben laten zien, zijn ze uitgenodigd om, zodra de auto klaar is, deze mee te laten doen op het concours d'elegance op Pebble Beach! Dat zal naar verwachting komende zomer zijn. Kenners onder jullie die spuitwerk van een auto op kwaliteit kunnen beoordelen, zullen in maart (hopelijk) zeer onder de indruk zijn; de body zal zo glad als een aal zijn, alle passingen zullen perfect zijn en van een 'sinaasappelhuid' zal in de verste verte geen sprake zijn. En het prijskaartje... ja... dat is inderdaad niet mis. Maar IK kan van zo'n werk (als het straks klaar is) EINDELOOS genieten. Dus ook al bestempelen jullie me als een 'vollidiot', I don't give a d@mn !
Super dat je dit deelt Franc, waardeer ik zeer. Ik hoop wel dat ze nog uit de schuur komt als de klus geklaard is. Ik benijd het restauratiebedrijf niet. Werken voor zo'n perfectionist is niet eenvoudig. Heb je je wensen goed vastgelegd vraag ik me automatisch af.
Ten eerste, wat een prachtige Ferrari 308 zeg en wat een mooie kleur, ik vind het persoonlijk veel mooier dan rood. Erg goed besluit om hem nog mooier te laten maken. Ben benieuwd hoe het eruit ziet nadat het werk is verricht. Laatst wat auto´s gezien die niet echt fraai overgespoten waren dus ben erg benieuwd. Xantijn
Don't worry. Het gaat geen museumstuk worden, althans er zal echt niet minder mee gereden worden dan ik tot nu toe deed. Wensen goed vastgelegd? Zeker en vast!
Franc, ik ben ook een perfectionist. Ik kan er ook niet tegen als de grote stukken steenslag je tegemoet kijken. Dus mijn hele voorbumper / spoiler moet ook over worden gespoten in het voorjaar... hij ziet er echt niet uit. Nu je het zegt heb ik op jouw auto altijd een kale plek gezien op een van die sleuven op je motorkap. Ik vroeg me al een paar keer af waarom je dat niet wegwerkte. Maar... jij gaat gelijk tot het uiterste zoals we hebben gelezen Mooi !
He Franc, leuk avontuur jo, wordt je met foto's op de hoogte gehouden. en wij hier dan ook? p.s. ziet er goed uit dat bedrijf
Franc, ik vind het maar niks, dit project. Maar dat is alleen omdat de auto niet beschikbaar is als ik langs kom ! We zien elkaar binnenkort - ik bel je even, en ik ben ENORM benieuwd naar de resultaten van je zoektocht naar perfectie - een mooie 308 is hemels, een prachtige 308 is duivels ! Onno
NEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JOEPIIIIIIIEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Zelfs op een trailer ziet ze er fantastisch uit!
Vanochtend naar Niessen in Grubbenvorst geweest om te zien wat er inmiddels al aan de auto gedaan is: De voor en achterklep zijn eraf en zijn voor het grootste deel al kaal geschuurd. Er werd mij verteld dat op beide delen nog de originele lak zat. Niessen vond het originele spuitwerk niet van bijster goede kwaliteit; veel sinaasappel huid en onregelmatig qua dikte. De voorspoiler is eraf, de achterbumper en m'n tubi liggen ook ingepakt op zolder. De bekleding van de deuren is eraf en verder alle badges, type aanduidelingen, deur klinken, lichten, roosters op de voorschermen, etc, etc. Tot nu toe gelukkig geen verassingen aan het licht gekomen, behoudens de 2 kleine roest blaasjes; rechtsvoor, precies op de punt van de auto en de tweede rechts achter aan het eind van de dakgoot. Maar die kenden we al. De wielen zijn goed ingepakt zodat stof en verf daar geen kans krijgen. Ze hadden nog even geprobeerd om er andere wielen onder te zetten (Mercedes!), maar die pasten net niet. Dus deze maar heel goed ingepakt. Het geeft me wel een veilig gevoel om te zien hoe secuur zij de auto demonteren. Ze hebben een boekwerk aangelegd met notities, opmerkingen, tekeningen, etc dat precies beschijft hoe alles gemonteerd zat zodat alles straks op precies dezelfde manier terug geplaatst wordt, tot in de kleinste details. Daarnaast hebben ze tot nu toe ook nog eens 300 fotos gemaakt van details. Komende week wordt de auto geschuurd tot alle verf eraf is. Daarna gaan de deuren eruit en de ook de voor en achter ruit. Het zal spannend zijn of de voorruit dat gaat overleven. Een paar threads in de 308 sectie geven aan dat de kans hierop heel klein is. Daar heeft Niessen mij ook al op gewezen. Zij hebben al contact gezocht met een leverancier die de exact dezelfde ruit, in de dezelfde kleur en met dezelfde anti verblindings band bovenin kan leveren. Hier een paar fotos die een impressie geven hoe de auto er nu bij staat. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
gaaf om te zien, dat zal wel helemaal te gek worden. Ze hebben al aardig wat gedaan,heb je een indicatie waneer je haar weer kan halen.
WAW! Dat ziet er keurig uit! Fijn bedrijf dat nog zo meticuleus met onze paardjes omgaat! Heel dapper en moedig van je Franc! Zal je je baby niet teveel missen?
Franc, Doen ze alleen gehele restauraties of ook deel werk,werken ze ook aan nieuwer spul? het verhaal en hoe het er uit ziet klopt helemaal, ik zou mijn meisje na jou verhaal daar ook zo achter laten.
Zie mijn post (nr 10) van deze thread; ze zijn ooit begonnen met uitsluitend klassiek materiaal (vanaf pre-war), maar doen nu ook modern zoals een Porsche met een gehele kevlar body. Techniek, alles pakken ze aan bij die auto. Mijn auto betreft een deelrestauratie omdat onderstel, motor, dashboard, elektrische bedrading etc blijven zitten. Dus ja; deelrestauraties doen ze ook. Ze zullen het overigens wel alleen doen op hun manier, dus effe de lak opschuren, plamuur d'r over, strak zetten en spuiten doen ze echt niet. Hun standaard werkmethode is altijd eerst helemaal kaal maken tot op blanke plaat en vandaaruit opbouwen. Is ook de enige manier om echt kwaliteits werk te leveren en daar willen ze allen hun naam aan verbinden. Welk meisje bedoel je eigenlijk? Behoeft die ook een opknapbeurt en een nieuwe strakke laklaag?