Donderdag 20 December heb ik kerstgala van school. Daarom heb ik een vraagje; Ik zou het heel leuk vinden als iemand mij zou kunnen brengen met een F. Zou iemand dit messchien mogelijk kunnen maken ?
Serieus? Met alle optische beperkingen die een 2+2 layout ten opzichte van een tweezitter middenmotor nu eenmaal met zich meebrengt, vind ik de 456 een geweldige ontwerprestatie.
Harry, Henk, Hans, Onno! Waarde van recente en minder recente F's vind ik superboeiend! 't Is ongelooflijk moeilijk àlle parameters op te noemen die met waarde van auto's te maken hebben! Een hoog produktieaantal, opgelet, alles is relatief, is niet altijd indicatie voor lagere prijzen.... en vice versa! Als auto's, waarvan er HOPEN gemaakt zijn "cult"figuren worden, schieten de prijzen de hoogte in! Kijk maar naar de VW Kever, miljoenen van gemaakt, in de jaren '70 snottebellen waard, echte mooie kosten nu €15.000 à 20.000! De Trabant, Oostblok-strontkar bij uitstek, is sinds de val van een Berlijnse Muur aan een steile opmars bezig! Laat ons maar zwijgen over de Mini en zeker over de E-type! Langs de andere kant heb je uiterst zeldzame sportwagens zoals de Tomaso Guarà, waarvan er asjeblief 77 ex.in totaal zijn gemaakt! Die auto's draaien rond de €70.000 euro. F-Vierzitters met V12 motor blijken het ook niet zo goed te doen: de prachtige 400 en 412 zijn moeilijk verkoopbare schoonheden! Ook de prijzen van de schitterende 456 tuimelen naar beneden. Bij Ferrari kun je stellen dat al wat nieuw is bijzonder goed verkocht raakt. 1ste eigenaars zijn (meestal) schatrijk, die denken niet zoveel na hoeveel hun auto na 5 à 7 jaar nog waard is. 2de en 3de eigenaars zijn (meestal) iets minder welstellend, letten meer op waar ze hun geld in steken, zullen dus uiterst zelden (te)veel geld uitgeven aan iets dat in waarde relatief snel zakt. Tenzij ze het object 25 jaar willen houden en hopen dat dan de auto in kwestie "uniek" geworden is... 4de enz. eigenaars hebben (meestal) niet het geld om hun droom te verwezenlijken, gaan dus voor de absolute "zakkers", soms heel mooie auto's die in verkeerde handen tereht komen... met alle gevolgen vandien! Hier spreken we enkel over de generatie 308 tot nu. Lusso, 250 LM, 246 Dino, Daytona, zijn auto's die sowieso niet bekend zijn bij het hele grote publiek: die willen nog steeds Magnum spelen. Een 5de eigenaar van een Lusso kan dus een héél betrouwbare auto verkopen. Bij een 5de eigenaar van een Mondial 8 of 308 GTSi is de kans zeer klein dat je een gave auto in handen krijgt. Laat ons even nagaan waarom de 360 duurder is 2dehands dan een 550. Er is enerzijds traditie, anderzijds reputatie! Traditie: -V8 zitten centraal, zijn compact, (relatief) goedkoop in onderhoud én reparatie, qua gewicht/vermogen zitten ze goed, betaalbaar op vlak van verzekering en taksen dus. -V12 zitten vooraan (behalve BB & Testarossa-generatrie), zijn groot, verbruiken een pak meer, zijn doorgaans zwaarder, hebben dus extra veel vermogen nodig, minder gunstig voor verzekering en taksen, Reputatie: -V8 (nagenoeg) onverwoestbaar, in geval van motorschade overleef je de kosten mss, hebben de naam sportiever te zijn; -V12 fragieler, schade aan mechaniek is een catastrofe, dikwijls kosten té groot voor de waarde van de auto, perceptie iets minder sportief Terugkerend tot de markt van de oude Ferrari's, speelt dit echter allemaal geen rol, daar telt alleen zeldzaamheid en kwaliteit. De vraag is maar of de zogenaamde "commerciele" F's het ooit tot historische prachtstukken zullen schoppen... zal een schitterende 308 van 1976 of een gave QV van 1984 ooit in dezelfde adem genoemd worden als eender welke 250 GT? Waarschijnlijk wel! Ooit laat di Montezemolo Ferrari voor wat het is, komt er mss een totaal nieuwe politiek, die niet aanslaat, een crisis op wereldvlak. Waarna zich alles hopelijk herstelt.... en dan zal men, na vele jaren, spreken over de F's van ....toen, dan ligt 1976 niet ver van 1956! Maar tegen dan groeit er al weer wat op Henkie's kale hoofdje, is Gijs énorm afgeslankt en hoor ik het verschil niet meer tussen klassieke muziek en hiphop! Nee, jongens, dan vlammen onze kleinkinders met onze schoonheden rond!
Nee, niet mijn smaak.... De achterkant is me veel te dik, zwaar en kort. Neus te plat en de hele auto oogt alsof je de foto in de hoogte hebt uitgerekt. Nee, geef mij maar een 400. Veel eleganter. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Mee eens uiteraard, maar ik denk dat een 400 niet aan de markt van 1996 zou kunnen voldoen. Auto´s worden voortdurend groter en zwaarder (niet in het minst ten gevolge van strengere veiligheidseisen) en dat doet geen enkele Ferrari goed (zet een F430 naast een 246 Dino of zelfs een 308 GTB, het is verbazend te zien hoe enorm een F430 eigenlijk is), maar binnen die beperkingen vind ik het lijnenspel van de 456 bijzonder geslaagd. Zeker ten opzichte van klasse- en tijdsgenoten. Maar laat ik er direct aan toevoegen dat over smaak niet te twisten valt (hoewel het mij er niet van weerhoudt er af en toe een discussie over op te starten ) Wat vind je dan bijvoorbeeld van de 612 Scaglietti? Aanmerkelijk groter dan de 456 en wordt over het algemeen toch beschouwd als een Ferrari die op het gebied van de proporties de plank enigszins misslaat.
Mooi betoog Otto, en ik kan het alleen maar met je eens zijn. Ik heb overigens wel ns opgemerkt dat ik van de ´moderne´ Ferrari´s (alles na de 246 Dino) eigenlijk alleen de puntgave 308 GTB/S een klassiekerstatus toedicht. Een status die zij nu misschien nog niet hebben maar wel kunnen gaan hebben. De 308 is toch de Ferrari die velen op het mentale netvlies hebben bij het horen van het woord ´Ferrari´. Het is de 308 geweest die Ferrari uiteindelijk heeft doen doorbreken bij het grote publiek (niet per definitie koperspubliek) en haar definitief wereldwijd bestaansrecht heeft gegeven. Daarnaast wordt de 308 algemeen beschouwd als ´mooi´ en dat is, hoe oppervlakkig ook, een belangrijk punt. Het is bovendien een autonoom ontwerp. Anders dan de 328 en de F40 is zij nergens van afgeleid (hooguit qua een paar details), en gaf zij de echte aftrap voor de seriegebouwde Ferrari´s met de V8 in het midden. Produktieaantallen kunnen roet in het eten gooien, maar je ziet het al gebeuren bij de (destijds zo verfoeide) vetroresina´s: die zijn gewild.
Ik verwacht nu wel een en ander! en dan bedoel ik niet (meer) van die moeilijke vragen wel lekkere taart! Is het eigelijk mogelijk voor een nederlander met F lid te worden van CFB? Die uitstapjes daar spreken mij wel aan. Ik'heb de verkeerde gekocht
Je verhaal klopt als een bus, Otto, en ik weet als geen ander waarom 12 cylinders minder gewild zijn dan hun broertjes. Maar nu de hamvraag: wordt de 599 over 5 jaar minder waard dan de F430???? Onno
@Dino, bedankt voor je uitvoerige uitleg, ik ben het er roerend mee eens. @Onno, ik denk idd dat de F430 de 599 voorbijstreeft. Ondanks dat het een hele snelle auto is (lees:620pk) mist hij uiteindelijk het charisma voor de echte liefhebber vrees ik. De motor zit voorin en het had zomaar een corvette kunnen zijn. Ook die enkele achterlichten is een grote designfout in mijn ogen. Ferrariliefhebbers willen de dubbele achterlichten zien. Op het 348 forum waren er elke week mensen die vroegen hoe zij hun 348 achterkant om konden bouwen tot de 355 look. De grootste stijger de komende jaren (in verhouding dan) is in mijn gedachten de 328gts / gtb. De bekendste Ferrari ooit gemaakt. Maar liefst 14 jaar gebouwd als 308 /328 body.
1: Volgende keer: VEEL moeilijkere vragen, VEEL meer taart, VEEl betere prijzen te winnen 2: Ja, hoor! Enige vereiste: Villaatje in belasting-goedkoop patattenland, opgelet: regering komt er de eerste weken NIET! 3: Dju! Ik ook!
't Zou kunnen, Henk! Toch blijf je veruiteenliggende prijzen tegenkomen! In onberispelijke, originele staat gaan ze hoog, zeker in het officiele Dealer-net! Bij de garagist op de hoek vind je nog een 328 onder de 30.000! Kijk maar es bij Motor-Klassik (toch wel kenners, me dunkt)! http://www.motor-klassik.de/hps/img/hxmedia//mpsmkl/2007/09/0tvQUArEs9l4_g.pdf
Voorspellen is moeilijk zeker als het om de toekomst gaat. Ik mis verhalen over de BB's. Dingen nemen een behoorlijke vlucht de laatste jaren terwijl ze daarvoor op betaalbaar niveau zaten. Ik zie ze ook niet veel aangeboden. Schaarste speelt volgens mij een grote rol. 355's zijn in 2 jaar zo'n 15-20 mille gezakt. 512 TR ook ziets. Dat verbaast me echt. Wanneer volgt de 360 en wat wordt de verhouding onder de 8-cyllinders. Vergeet niet de effecten van ontwikkeling generaties. Ik groeide op met Miami Vice, daar zijn er hier meer van. Die generatie zit nu vol in de kinderen. Als ze de hypotheek nu niet vol laten lopen voor een F hebben zij over 10-15 jaar geld voor speelgoed. Het gaat beslist niet altijd op maar vaak worden auto's gekocht uit de jeugd van de koper. Ik geloof niet dat een 550 op den duur minder waard is dan een 360, juist vanwege verschil in aantallen. Ik denk dat die auto ook mooi oud wordt. Zelf vind ik spannend wat er gebeurd met 328-348-355-360 gebeurd in onderlinge verhouding. Ik sluit niet uit dat een 328 een 348 inhaalt (al vind ik dat onterecht natuurlijk). Maar een 355? Dat kan ik me niet voorstellen. Een 360 minder dan een 355 evenmin. Hoewel de mooiste van de reeks (lijn, snelheid op niveau 360) is een 355 tegelijkertijd de meest gevoelige auto volgens de verhalen. Dan nog het effect van gebruik. De auto van Franc en Otto is moeilijk te vinden. Die zijn duur dat wordt slechts erger. Maar zagen zien jullie hoe lang 328 met 70 dkm+ te koop staan. Prijsstijging heeft vooral te maken met toenemende schaarste van auto's met weinig gebruiksporen. Dan gaat het alleen nog over de auto's. Maar wat te denken van alle te verwachten ellende erom heen. Olie-prijsontwikkeling (met irrationele effecten in hoofden van mensen) verminderde sociale acceptatie, afschaffing BPM en wat al dies meer zij. Wat te denken van opkomende economieen? P.S. Van polyester speedboten begreep ik dat je na een jaar of 20 moet vrezen dat de spiegel eruit komt zetten. Hoe gaat dat bij een auto?
Gijs, je bent een wijs man! Weer een duidelijke, allesomvattende kijk op het hele prijsstijgingscoefficient van onze lievelingetjes! Jij bent de man die ons altijd weer veilig met de voetjes terug op de grond zet, gelukkig, want sommigen zouden hier wel heel erg gaan zweven, ik als zieke maniak nog het meest van al! Alles in beschouwing genomen wat je schrijft, is er één ding waar wij alle Ferrari-gekken tesamen NOOIT OF TE NIMMER aan denken: de macht van het getal! Nu we toch een heel klein beetje de beschouwende, bijna filosofische toer opgaan, even dit: Stel nu eens dat we een organisatie opzetten, laat ons maar zeggen, in heel Europa, dat er geen één 308/328 verkocht wordt gedurende (geheim afgesproken) periode van 2 jaar! Dus alle potentiele verkopers bijten ff op hun tanden! Wat zou er dan gebeuren? Ja, daar moeten we geen tekeningetje bijmaken! Maar, gemeenschappelijk profijt opzoeken, dat is niet eigen aan de mens, hé! Meer nog, algemeen is geweten dat bij aankoop van nieuwe Ferrari's geen reductie van enkele percenten gegeven wordt. (Bijna alle andere merken doen dit wel!) Stel je nu es voor dat alle mensen die afgelopen 2 jaar een gloednieuwe 430 kochten in NL of B, zich zouden gegroepeerd hebben. Laten we maar zeker zijn dat ze "in groep" zeker wat afslag gekregen hadden,of bij Monza, of Ferrari Antwerpen, Kroymans of Munsterhuis! Welke verkoper rijft niet graag een gegarandeerde monsterverkoop binnen in ruil voor 2 à 4% op de verkoopprijs? (1% van een 430= €2000)
Tja, define 'echte liefhebber'. Echte liefhebbers weten misschien dat Ferrari haar historische wortels heeft liggen in auto's waarbij de motor zich voor de berijder bevindt (zoals Enzo destijds stelde: het paard hoort voor de wagen, niet erachter) en echte liefhebbers weten ook dat de enkele achterlichten met verwijzing naar de 275 GTB en 250 GT Lusso zondermeer historisch verantwoord zijn. Pas met de Daytona werden de dubbele achterlichten geintroduceerd (om vervolgens te worden afgewisseld met driedubbele lichten, te zien op de 365 GT4 BB, 365 GT4 2+2 en de 365 GTC/4, en later zelfs met 'ordinaire' vierkante units als op de Testarossa/512TR en 348). Maar ook de 599 zal -denk ik- nooit of te nimmer een goeie investering zijn. Het gaat puur om de produktieaantallen.
Als je een boot koopt met een inboard motor zal dit volgens mij niet het geval zijn. Aangezien er dan veel minder druk op de spiegel komt te staan. Anders hadden ze maar een echte boot moeten kopen ps. Een spiegel is makkelijk te vervangen bij een auto natuurlijk
van het superFerrari-forum. Ik herken in de filmstijl ons aller Henkie. Zet wel het geluid (flink) aan! http://www.youtube.com/watch?v=VPhPTE0MIwM
Hoe was het in Essen, Peter http://www.autogespot.com/viewimages.php?id=c214748364809122007185021 Image Unavailable, Please Login
Marnix, jij bent de laatste op de site die ik tegen zou spreken wat kennis over de klassieke modellen betreft. Ik bedoel het eigenlijk zo, de auto's die jij noemt zijn geen auto's waar handel in zit, dit zijn klassiekers, geen auto's die om de zoveel jaar van eigenaar verwisselen. Ik zit overigens de F360 niet omhoog te praten omdat ik zo'n auto heb, want ik heb ook ruim 2 jaar met veel plezier een 348tb gehad die me eigenlijk niets heeft gekost. Een 360 is een sportauto en een 550 een GT / touring. Hetzelfde geldt volgens mij nu voor de F430 en F599. Ik denk dat de sportmodellen (de V8's) altijd meer hun waarde zullen houden. Natuurlijk zul je uitzonderingen op het internet vinden. Maar zoals altijd zal het altijd een kwestie van smaak zijn. Ik vind de F360 modena echt een van de mooiste auto's ter wereld en ik ben een trotse bezitter. Onno (Jazzy-O) vindt een modena helemaal geen mooie auto, zijn voorkeur ligt echt voor de 550 Maranello. En de smaken verschillen en zo vindt iedere F wel weer een eigenaar
ach, voor beide auto's (599 en 430) zal altijd een markt blijven bestaan. Beide auto's verlegden de grenzen binnen hun marktgebied, beide auto's kunnen bogen op een prachtige historie, beide auto's zijn getooid met een ijzersterk beeldmerk. Zij verschillen echter qua karakter (denk ik) en zullen daarom telkens andere doelgroepen aanspreken. Iemand die in de markt is voor een zuivere sportwagen met de motor achter de berijder, zal zijn dromen met de aankoop van een F430 in vervulling zien gaan. Hetzelfde geldt voor iemand die op zoek is naar een stijlvolle super GT en tegen een 599 aanloopt. Ik ben het overigens met je eens als je zegt dat in de moderne tijd de tweezits sportwagen nauwkeuriger beantwoordt aan het beeld dat de meesten van Ferrari hebben. Ik vind het soms ook wat moeilijk te geloven dat het merk dat de afgelopen jaren vooral fuore maakte met de Modena, CS en F430, ook het merk is dat ruim veertig jaar later een naam voor zichzelf maakte met auto's als de 212 Inter, 410 Superamerica en 500 Superfast. En hoewel mijn voorkeur naar de ouwetjes uitgaat, vind ik overigens niet dat Ferrari de verkeerde richting is ingeslagen. Integendeel. Ik vermoed dat Ferrari niet meer bestaan zou hebben, als zij krampachtig aan het verleden zou hebben vastgehouden. In plaats daarvan toont Ferrari door de jaren heen dat zij moeiteloos allerlei richtingen in kan slaan zonder haar ware roots uit het oog te verliezen: snelle, stijlvolle auto's voor de rijken der aarde die een onlosmakelijke band met de race-activiteiten van de fabriek hebben.
@GTE Zo is het precies... en de rijken der Nederlanden kunnen nog iets dieper in de buidel want ik zag van de week dat een 599 bijna EUR 30.000 duurder wordt door de komende slurptax. Hij haalt het groene label niet... snap jij dat nou
Renault bevestigt Alonso en Piquet Jr. 10 december 2007 Fernando Alonso en Nelson Piquet Jr. vormen volgend seizoen het rijderspaar van Renault. Dit heeft het team maandag bevestigd. Romain Grosjean, de regerend F3 Euroseries-kampioen, is volgend jaar de derde coureur van de Franse renstal.
Ho, ho, Henk, dat wordt toch echt buiten context getrokken. Ik vind de Modena zeker een mooie auto, het is alleen niet mijn favoriete Ferrari V8 qua styling. Hij is echter een stuk fraaier dan een 599, vind ik. Daar kan ik maar niet echt aan wennen. Ik hoop dat de opvolger van de F430 (fraai) ook weer een mooie auto wordt anders vind ik de hele huidige Ferrarilijn een beetje matig qua styling... De Scaglietti is nu ook geen Eva Langoria. De stijl van de huidige lijn, afgezien van de F430, (en ook de Enzo, trouwens) wordt gekenmerkt door het woord "indrukwekkend", maar niet "mooi". IMBM. (Nederlands voor IMHO). [Trouwens, de 599 met een Corvette vergelijken? Tjonge, jij durft!] Ik moet trouwens zeggen dat ik het een van de leukste dingen vind van de Ferrarivisie - die tweesplitsing tussen V8 en V12. Ik zie (en hoor ) de attractie van allebei - daarom heb ik er ook 2 nodig... Minimaal... Onno