Franc, hoe zit het met een 308 GTB met carburateurs ik heb er een gezien met van die kleine ronde knipperlichtjes voor. waarom hebben sommige ronde en sommige van die vierkante. weet jij of iemand anders soms hoe het nu precies met de dry sump en de wet sump motor zit.????????
help me ff welke is met de ronde? ps ik zie dat die van frans ze alleen voor heeft (rechthoekig) ze zijn er ook die ze ook aan de achterzijde hebben zitten
Toch niet Marnix. Ik heb rechthoekige op mijn 308 zitten. Paulus; sorry, ik heb geen idee welk type rond en welk rechthoekig heeft.
qv's hebben rechthoekige, alles daarvoor Europees: rond. US versies hebben standaard rechthoekige, zowel voor als achter.
ik ben er achter dat dit een euro versie is. nu nog een veel moeilijker vraag de motor, als je een motor heb met een gewone oliedop en een peilstok (is het dan een wet sump engines of de dry sumped) de andere heeft de olie tank apart er naast hangen en geen oliepeilstok in het blok. wie weet het !!!!
olietank apart = dry sump. p.s. ik vroeg me af of een dry sump motor in een 308 ook lager ligt dan een wet sump, of is er geen verschil? p.p.s. we gaan wel een beetje off topic nu..
Euh.... is dit een serieuze vraag Paulus? Dry sump = droge oliepan, ofwel geen olie onderin het blok. Die olie moet ergens heen, en zit dus in een aparte olietank. Aangezien er geen olie in het blok zit, heeft een peilstok ook weinig zin. Dus: geen peilstok en aparte tank = dry sump blok. Hans
dit is dus een dry. met de olie tank links en rechts op het blok geen olievuldop Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
die gaat niet op. ik weet een 308 GTB te staan met een wet engine ?? is het dan soms toch een US versie ?? deze heeft ook maar een spiegel aan de linker zijde en een dubbel uitlaat hoe zit dat. ik snap er niks meer van die italianen maken er wel een zootje van met die 308 ... ... ..
Yep, US versies zijn wet sump en hebben altijd dubbele uitlaten i.p.v. een enkele. Veel US versies die je te koop ziet in Europa zijn in meer of mindere mate omgebouwd om op een Euro versie te lijken. Bumpers en zijlichtjes zijn nog redelijk eenvoudig aan te passen, maar de achterkant rond de uitlaten niet. Een omgebouwde US versie herken je daar het makkelijkst aan. Als ik het goed heb...
Volgens Keith Bleumel ´de originele Ferrari V8´ Carburatie: Dry Sump: Euro versie carburatie (GTB/GTS motortype F106AB) Wet sump: Amerika, Japan, Australië (Japan F106AE, ook US vanaf 1978) Injectie: Modellen met injectie allemaal WET Sump. (Motor F106BB) 208 (1991cc) voor Italiaanse markt: Wet Sump
308 GTB/GTS kregen een enkele uitlaat. (stalen buizen spruitstuk) De europese versie kon ´desgewenst´ worden voorzien van een ´sportuitlaat´ met de nu traditionele dubbele uitlaatpijpen. Amerikaanse, japanse en australische kregen plaatstalen spruitstuk) met luchtinjectoren voor emissiereductie. Japanse kregen ook een koolstoffilter. Met de introductie van de 308 GTBi/Si standaard dubbele uitlaatpijpen. Vanaf de QV werden alle amerikaanse voorzien van een katalysator. Vanaf 1987 ook de zwitserse auto´s en met 1988 ook de oostenrijkse en zweedse auto´s 208 en Turbo standaard twee dubbele uitlaatpijpen
welke kont is deze? us/eu zo te zien is de uitlaat wel orgineel (twee sparingen) er zit ook een versmalling voor het nummerbord Image Unavailable, Please Login
Lijkt mij een euro. Iig geen engelse want het stuur zit links. LOL Geen sidemarkers, kleine spiegel op de deur, geen hitteschild rond de uitlaat. Weet niet of de kenteken uitsparing ´vetroresina´ afhankelijk is........... Vetroresina zonder en staal dus MET kentekenuitsparing.
mij ook maar hij heeft een wet engine en een enkele spiegel. (rond klein) ik snap er geen fluit van (stomme italianen)
Spiegels zijn idd makkelijk te wisselen. Kom ik in het boek ook tegen (zonder uitleg). Wet sump: Injectie of Carb? Ik ken de auto niet. Het blijven italianen.
Voor de geïnteresseerden: (Mag in een goed huishouden niet ontbreken. ) Titel: ´de originele Ferrari V8´ Auteur: Keith Bleumel ISBN: 90-389-0601-3 Moeilijk verkrijgbaar, maar misscien via Rob Nobel Motoring Books in Gouda. http://www.robnobel.nl/
Als je de VIN weet, kan ik het opzoeken. Het lijkt mij een Euro. Volgens Prunet zouden alle Euro GTB's dry sump zijn, maar ik heb ook al een GTB wet sump aangeboden gehad (helaas een zwarte).
ik heb dat boek ook helemaal top, maar er zijn zoveel versies 308 dat is echt niet te volgen. Knappe Jongen die alles van de 308 afweet
Die spiegeltjes zijn in de US bij Pegasus racing gewoon te koop voor $15, dus daar kan je niet vanuit gaan. Ze zijn overigens wel identiek aan de standaard euro spiegels (heb ze ook op m'n Dino). US heeft standaard in ieder geval van die lelijke hoekige chromen dingen. De eerste serie GT4's had overigens helemaal geen buitenspiegels. Was optie (whatsa behinde you issa not importante) Had dat met die ontbrekende kenteken uitsparing op vetroresina's ook al eens gehoord. Maar het meest eenvoudige blijft daar wel gewoon eventjes op de body kloppen. Bootje = vetro. We hebben met de GT4's recent ook zo'n discussie gehad met al dan niet chromen randjes achter de bumper. Iedereen was aan het proberen te achterhalen welk systeem er achter zat. Antwoord: De leverancier van de bumpers kon de vraag niet aan, en dus is er een tweede leverancier onder contract gezet. De ene leverde met chroom, de andere zonder. Ze lagen doorelkaar in het magazijn. Het mag gelook ik nog een wonder heten dat auto's in ieder geval nog dezelfde variant voor en achterbumper kregen! Stomme Italianen idd.... allemaal handwerk.