Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 1388 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Het hangt ook af van wat je weet, Marc. Ik weet veel meer over goudbedrijven dan de gemiddelde investeerder. Daarmee kan ik, ook in slechte markten (eigenlijk JUIST in slechte markten) bijzonder mijn voordeel doen. Ik ben het helemaal eens met je hedgingfilosofie, maar m.i. zijn er twee soorten markten: 1) de lange termijn. Hier investeer je op cycli en kijk je niet dagelijks wat het doet. Olie en goud zijn daar prima voor zolang je op een juiste manier en op het juiste tijdstip instapt (kijk naar goud en olie 2003 - 2008). Op dit moment, echter, is de zekere stijging voor olie voorbij en voor goud onzeker. Desalniettemin is goud in een globale crisis altijd een degelijk hedge. Ik doel hier overigens op investeren in de goudprijs, wat iets heel anders is dan investeren in een mijnbouwbedrijf!! Dat doe je op:

2) De korte termijn. Dit zijn aandelen die je alleen koopt in een markt die je goed kent, waarvan je de bedrijven ook door en door kent. Dit kan door internet research, je hoeft niet in de business te werken, alhoewel dat wel helpt natuurlijk. Voor deze markt zijn grondstoffen ideaal, aangezien de waarde van bedrijven erg kan wisselen. Het gemiddelde goudmijnbouwbedrijf is 70% gezakt in waarde de afgelopen weken, ook de grote jongens. Aangezien je, door je reseach, zeker weet dat deze bedrijven een degelijke productieportfolio hebben (en een goede recente productiehistorie), is dit de kans om ze goedkoop op de kop te tikken. Het is dan een kwestie van wachten op de volgende stijging, niet te hebberig worden en doorverkopen met 10, 15% winst. Wacht op de volgende daling en begin opnieuw. Waarom werkt dit? Omdat mijnbouwbedrijven hun geld verdienen met het produceren van een product. Hun aandelenprijs is, bij een goedgerund bedrijf, niet van significante invloed op hun dagelijkse business. Daardoor weet je dat ze weer gaan stijgen na een grote daling door paniekinvesteerders. Maar omdat de algehele trend naar beneden kan zijn, moet je dit wel dagelijks bijhouden - het is niet verstandig deze aandelen te kopen en 6 maanden later eens te kijken wat het geworden is als je die F430 wilt bestellen...

Voor grotere winsten, en dus (nog) groter risico, moet je wel kennis hebben van de industrie: de exploratie. Dit is waar een voorkomen nog geen mijn is - men probeert een idee te verkopen aan de producerende bedrijven met de hoop dat het een mijn wordt. Het meest veelbelovende goudproject in Africa is in de Congo, en is van $6 naar $0.75 gezakt. Ik verwacht dat hetzelfde project weer naar de $3 stijgt binnen een jaar, maar dat soort dingen moet je niet doen met geld dat je nodig hebt. Het gaat erom dat je kunt wachten op het juiste moment. Laat maar staan dat geld en sla je slag als het een goed moment lijkt. Tuurlijk zal je het ook wel eens mishebben, maar voor niks gaat alleen de zon op.

Just my 2 ounces.

Onno

2. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Ai, Dirk, da's erg pijnlijk! Sterkte ermee!

Onno

3. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    #34678 Fumacher, Oct 20, 2008
    Last edited: Oct 20, 2008
    Zelf weet ik vrij weinig over aandelen, koersen, beurzen etc etc maar door de crisis probeer ik het allemaal toch te begrijpen. Hetgeen wat jullie hier gepost hebben is erg verhelderend voor mij. Ik vind het eigenlijk stiekem toch interessant. Mede omdat als ik later zelf een apotheek wil beginnen hier waarschijnlijk ook mee te maken krijg.

Ok.... ik ga me maar weer bezig houden met dingen waar ik me wel thuis in voel: oxybuprocaïne hydrochloride is een lokaal anestheticum :D

Edit: Dirk........ ik krijg tranen van het lachen!:D:D:D maar wel erg balen van je aandelen zeg :(

4. Paulus

Paulus Formula 3

Sep 30, 2006
    1,447
    Edit: Dirk........ ik krijg tranen van het lachen!:D:D:D maar wel erg balen van je aandelen zeg :([/QUOTE]

ik lach me ook incontinent, maar Dirk moet vandaag een blij man zijn F-bank staat alweer op .99 das toch alweer een eind in de richting van de 30.00

ik heb er nog 1000 op de plank leggen van Aegon a inkoop 32.00 das echt niet om te lachen!! maar ja.

5. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,248
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
  6. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    #34681 Fumacher, Oct 20, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  7. RudyW

RudyW Formula 3

Apr 25, 2008
    1,224
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    #34682 RudyW, Oct 20, 2008
    Als het met hetzelfde percentage doorstijgt zitten ze ergens in 2009 wel weer op €30 :D.

Ik heb er een paar jaar geleden wel eens over gedacht wat aandelen te nemen, meer voor de grap om wat mee te spelen. Kunt er veel van leren, wie weet dat ik daar ooit nog wat aan zou hebben......
    Toen de tijd nooit gedaan en heb geld gewoon op mijn spaarrekening laten staan (waar je tegewoordig amper rente op krijg overigens...). Heb aan het begin van deze zomer een (voor een student ;)) redelijk bedrag vastgezet voor een jaar. Twijfelde daar redelijk over omdat met een aankomende economische crisis het logisch zou zijn dat de rente stijgt (toch?). Dit lijkt voorlopig nog niet het geval dus ik ben nog zeer tevreden met mijn keuze. Rentes die ze nu geven zijn gewoon lager dan 4-5 maand geleden :D.

8. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,248
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    #34683 omd78, Oct 20, 2008
    Goeie vraag Vu! Zoals je weet zijn er officiële Spiders en auto's die later "onthoofd" zijn. Ik durf alleen niet te zeggen of de "echte" Spider gebaseerd was op de uitvoering met plexiglazen neus of de versie met de klapkoplampen. Heb in ieder geval nog wel een afbeelding kunnen vinden van een Daytona met plexiglazen neus op de Salon van Frankfurt.

Gr. Martin
    Image Unavailable, Please Login

9. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #34684 328gts1987, Oct 20, 2008
    Henk, je vroeg waarom ik zo moeilijk bereikbaar ben, die bootjes (dit is de gene die van de week vertrekt, eindelijk) zijn van metaal waardoor het bereik wat afneemt. :)
    Image Unavailable, Please Login

10. Marbella

Marbella Formula 3

Aug 27, 2007
    1,890
    Marbella
    Full Name:
    Dirk
    Wel mooi hoor, eindelijk is geen witte :)

11. wr11265

wr11265 F1 Rookie

May 20, 2007
    3,504
    Netherlands
    Full Name:
    Joost
    Ach Dirk,

Schrale troost. Mijn hypotheek loopt bij Fortis en ik bankier bij de ABN.:D Net zo safe als "The Bank of England". Zie dat ze 16% hoger staan.

En voor het bootje: inderdaad geen witte maar ben wel benieuwd welke naam op het bootje staat?:)

Joost

12. Marbella

Marbella Formula 3

Aug 27, 2007
    1,890
    Marbella
    Full Name:
    Dirk
    Hoi Joost,

Wat ik persoonlijk een beetje krom vind, is dat wanneer een bank omvalt ( lees : failliet ) , dan ben je je spaargeld boven de ton kwijt.
    Echter de hypotheek, ben je niet kwijt, want die komt de curator gewoon even halen.
    Als ze het ene niet kunnen waar maken moeten ze het andere ook maar weg-strepen.
    Gewoon hun verlies pakken en weer door, dat moeten wij toch ook ?

Misschien denk ik nou wat simpel, maar dat moeilijk denken leverd voorlopig ook niks op. ;)

13. wr11265

wr11265 F1 Rookie

May 20, 2007
    3,504
    Netherlands
    Full Name:
    Joost
    Dirk,

Ga direct naar Forza in Oss om de 550 te halen waar ik in heb gezeten.:D:D:D Echter helaas dus, zal niet gaan.

Gr. Joost

14. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,782
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Volgens mij gaat het nog verder; als je hypotheek bestaat uit een deel dat vermogen oplevert/mee opgebouwd wordt, en het andere deel de schuld is, dan houd je je schuld, en het gespaarde/opgebouwde vermogen in diezelfde hypotheek ben je kwijt (correct me if I'm wrong)

15. RiCoNL

RiCoNL Formula Junior

Jul 4, 2007
    451
    #34690 RiCoNL, Oct 20, 2008
    Precies. Gewoon failliet.
    Overname van schulden en lasten zou eerlijker zijn. Hypotheken verrekenen ze trouwens ook tegen de schulden. Zit je ineens met een cashflow probleempje.

@Dirk, Ben je ook aan het spreiden ? Dan heb je nogal wat banken nodig. Als je dan een auto koopt moet je langs 6 banken.

@328GTS1987. Aan de romp te zien loopt dat schip aardig snel. Mooie romp. Hoeveel vermogen staat daar nou in. Zit zelf ook in de schepen.
    Alleen voor de offshore etc.

16. wr11265

wr11265 F1 Rookie

May 20, 2007
    3,504
    Netherlands
    Full Name:
    Joost
    In iedergeval is een ding zeker. Ik ben van het opgebouwde vermogen in iedergeval de helft kwijt, weg, verdampt (nieuwe beursuitdrukking) etc. En dat binnen een paar weken.

Jongens positief denken etc, en niet te veel op de Ferrari sites kijken of er iets moois tussen staat, want dat staat er namenlijk.:) GGRRRR.:D

Joost

17. Marbella

Marbella Formula 3

Aug 27, 2007
    1,890
    Marbella
    Full Name:
    Dirk
    Peter,

Aangezien we in verschillende landen actief zijn met ons bedrijfje hebben we ook in al die landen rekeningen bij meerdere banken, dus dat zat sowieso al redelijk snor. ;)
    De winkel draait ook vrolijk door, want hoe slechter het gaat hoe beter wij draaien...
    Maar ben toch wel een beetje wakker geschud de laatste weken, eerlijk gezegd. Zo heb je wat en zo is't weg. Ongelooflijk eigenlijk he.
    Ik ga ook niet paranoia lopen doen, maar als het zo doorgaat kan ik straks m'n eigen rechterhand ook niet meer vertrouwen :D :D :D

Affijn, voorlopig regent het hier nog niet binnen ;)

Ik moet in eens denken aan een uitspraak van een kennis van ons. Die zei me eens : "als ik al m'n geld in de fik steek, brand het overmorgen nog"
    Ik denk niet dat hij dat vandaag nog als grapje in een kroeg zal roepen... :eek:

18. RiCoNL

RiCoNL Formula Junior

Jul 4, 2007
    451
    @Joost
    "Maar u heeft wel recht op verrekening van uw schulden en uw tegoeden bij een failliete bank op grond van artikel 53 van de Faillissementswet:

* Hij die zowel schuldenaar als schuldeiser van de gefailleerde is, kan zijn schuld met zijn vordering op de gefailleerde verrekenen, indien beide zijn ontstaan vóór de faillietverklaring of voortvloeien uit handelingen, vóór de faillietverklaring met de gefailleerde verricht. (art. 53 FW)."

19. RiCoNL

RiCoNL Formula Junior

Jul 4, 2007
    451
    #34694 RiCoNL, Oct 20, 2008
    Dirk volgens mij draait het bij jou gewoon altijd lekker door. Maak me daar ook geen zorgen om. Belangrijker is: schijnt de zon weer daar al weer een beetje buiten?
    Hier wel in ieder geval.

Ben zelf toch ook wel een beetje geschrokken want ik had alles van bedrijf en prive bij dezelfde bank en dat tellen ze toch bij elkaar op voor de tegoeden.
    Het gegarandeerde bedrag is dan alleen over het totaal. Hmm moet weer eens aan het werk.

20. rickadelic

rickadelic Formula Junior

Mar 26, 2008
    887
    Netherlands
    Full Name:
    Rick
    ja heel die kredietcrisis is erg ondoorzichtig vraag het weleens aan mijn zoon (econometrie student) maar is volgens mij allemaal berust op niks.

Maarja we gaan gewoon door met het leven, het zonnetje komt altijd wel weer tervoorschijn in Marbella gebeurd dat alleen wat eerder:D

maar ik heb nu die eisenmann uitlaten eronder en heb besloten dat ik nog wat extra vermogen wil. dus sta op het punt om de motor geheel te tunen en uit te laten lezen op de dyno. heeft iemand nog ideeen? chiptuning ervaringen/bedrijven?

21. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,248
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Leuk bootje Fred! Die raampjes aan de zijkant zijn voor de bejaarden die aan boord meevaren?

Gr. Martin

22. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wat wel zeker is dat er een verrekening (lees: aftrek) plaats vindt met je spaartegoeden die je bij die bank hebt. Wat er na die (verplichte) verrekening overblijft is dus een schuld die je moet aanvullen met een opnieuw af te sluiten hypotheek, eerst een verplichte aflossing dus en daarna opnieuw beginnen. Het addertje (maak daar maar gerust een Reuze Python van) is natuurlijk als je een hypotheek hebt die geld opbouwt welke niet onder de garantie regeling valt of wel onder de garantie valt maar inmiddels boven de 100.000,- is gegroeid. Dan heb je mijn inziens een probleem als er verrekend wordt.
    een en ander is hier te lezen: http://www.dnb.nl/over-dnb/de-consument-en-dnb/dgc/hoe-werkt-het-depositogarantiestelsel/index.jsp

23. RudyW

RudyW Formula 3

Apr 25, 2008
    1,224
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Over wat voor een auto gaat het?

24. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    "Nu de California eenmaal onthuld is, gaat Ferrari niet op z’n lauweren rusten. De komende jaren voert Ferrari ook wijzigingen in de rest van het gamma door.
    Dat meldt Automotive News. De California is een belangrijke auto voor Ferrari: niet alleen boort het Italiaanse merk er een nieuwe markt mee aan, ook herbergt de ‘braafste’ Ferrari belangrijke nieuwe technieken. De F430 profiteert als eerste van innovaties als de transmissie met dubbele koppeling en de motor met directe brandstofinspuiting. Eind 2009 komt de flink opgefriste F430 naar de showrooms. Er zijn ook geruchten over een 430 Scuderia Spider, maar Ferrari heeft die nog niet officieel bevestigd.
    De opvolger van de 612 Scaglietti komt in 2011. Omdat er voor de 599 GTB Fiorano een wachtlijst van maar liefst twee jaar bestaat, heeft Ferrari de komst van de cabrio met stalen klapdak voorlopig uitgesteld. De open 599 komt zoals het er nu naar uitziet eind 2011/begin 2012.
    Het klapstuk is de opvolger van de Enzo. De nieuwe super-Ferrari krijgt de lichtgewicht constructie van de Millechili Concept, die Ferrari vorig jaar onthulde. Het productiemodel krijgt een dikke V12 aan boord, dus met de prestaties zit het wel snor. Het slechte nieuws is dat Ferrari nog geen officiële introductiedatum voor deze auto heeft gepland.
    Ferrari wil in 2012 de CO2-uitstoot van het gamma met 40 procent omlaag hebben, dus ook het gebruik van motoren die op bio-ethanol lopen wordt overwogen. Dat bleek wel uit het feit dat Ferrari op de NAIAS in Detroit een F430 Spider toonde die geschikt is voor E85."

25. rickadelic

rickadelic Formula Junior

Mar 26, 2008
    887
    Netherlands
    Full Name:
    Rick
    de 'ring'taxi

Share This Page