Dino GT4 onderstel renovatie | FerrariChat

Dino GT4 onderstel renovatie

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Hans, Nov 28, 2008.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #1 Hans, Nov 28, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Jaaa, eindelijk ben ik dan toch begonnen!

Het plan: Het opnieuw lakken van het buizenframe rond de motor en het opnieuw poedercoaten van de wielophanging. Nieuwe rubbers in de ophanging (poly bussen) en het monteren van een dikkere stabilisatorstang achter. En dan alles weer inelkaar zetten...

Eerst maar eens aan de achterkant beginnen. De voorwielophanging is in veel betere staat dan achter, dus die moet maar even wachten tot we achter klaar zijn.

De auto staat op de brug, de achterwielen zijn eraf, de stabilisatorstang is eraf (zat vreemd genoeg in nylon blokken gemonteerd ipv in rubber - lekker lomp!!), de uitlaat is zo goed als los (om overal beter bij te kunnen), een deel van de achterwielophanging is al los, en wat niet los is staat in de week met WD40.

En toen was het tijd om Sjoerd op te halen van school.

Morgen verder....

Hier wat foto's. Het was wel nodig!! Zie oppervlakteroest op de balken en totaal vergane rubbers. Als het karretje nu al zo strak stuurde, hoe moet dat straks dan wel niet worden???? :D:D:D

Edit: De eerste "als ik dan toch bezig ben" is al binnen: de waterslangen en slangklemmen zien er niet allemaal meer even fris en waterdicht uit. Die gaan we dus meteen ook maar vervangen. Deadline: FChat goes Italia 2009!!!
    Image Unavailable, Please Login

2. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Succes met de aanpak Hans! :) Ik ga dit zeker volgen. De onderkant van jouw blok ziet er behoorlijk droog uit. Zag er ooit eentje die behoorlijk nat was (olie). Da's vast geen goed teken, of wel?

3. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Dank je Peter.

Olie kan overal vandaan komen. De mijne was ook wat nat onderaan. Komt ergens bij het klepdeksel vandaan en lekt langzaam naar beneden!! Is allemaal een kwestie van pakkingen. No big deal...

4. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #4 Hans, Nov 28, 2008
  5. Michiel

Michiel Formula 3

Apr 15, 2008
    1,969
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Michiel
    Lekker klusje Hans! Ben benieuwd, ik volg de verhalen op de voet!

Michiel

6. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Cool Hans!
    Dit zijn de leukste draadjes vind ik.

7. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Schaafwonden, zwarte nagels, je rug aan gort, vloeken en koud tot op het bot. Lekker, he, zo'n hobby. :D

Cool Hans, ga het ook volgen want ik heb veel te leren op autogebied. En als ik volgend jaar ga rentenieren moet ik toch wat te doen hebben.

Dat laatste was niet serieus. ;)

Onno

8. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    ook ik ga je draadje goed volgen Hans,

Altijd leuk!

9. -Michel-

-Michel- Formula 3

Feb 20, 2007
    1,622
    Delft
    Full Name:
    Michel
    Juist! Succes!! met het opknappen :) Ik ga het volgen :)

10. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    6,993
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Leuk dat je een topic hebt geopend Hans, ik ga hem met veel belangstelling volgen! En de foto's maken het helemaal af natuurlijk.

11. Franc308

Franc308 F1 Rookie

Sep 23, 2006
    3,276
    Netherlands
    Full Name:
    Franc
    Je bedoelt dat als je volgend jaar gaat rentenieren, je WEL genoeg te doen hebt ? :D

12. Franc308

Franc308 F1 Rookie

Sep 23, 2006
    3,276
    Netherlands
    Full Name:
    Franc
    Helemaal te gek Hans!
    Prachtig om deze noeste arbeid vanuit m'n luie stoel te volgen. ;)
    Ik kan hier ook nog genoeg van leren.

Hoe ga je trouwens het buizenframe lakken? Met de kwast, of spuitbus?
    En welke verf ga je gebruiken?

13. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Kwast en POR15 procedé. Is een polyurethaanlak, met daaronder wat etsen en roestbinding. Erg goed spul, heb ik me laten vertellen. Lekker prijzig ook wel, maar kniesoor...

Ik zal morgen m'n camera weer meenemen. Ben van plan flink wat meters te maken...

14. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Goeiedag, das m'n een klus. Die deadline zou ik iets vervroegen, dan heb je nog een beetje marge, want deadlines zijn er om niet gehaald te worden :). Ik zal met bewondering toekijken hoe je overal bij kan komen. Ik zal het je niet nadoen. Veel sterkte!

15. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    kom op he, foto's willen we zien :):)

veel plezier morgen

16. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Petje af dat je dit allemaal zelf doet....
    Respect !!
    Suc6 Hans

17. Dino2010

Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Nee, hij bedoelt dat hij niet volgend jaar maar nog dit jaar gaat rentenieren!:D Die goudklompjes stijgen alleen in waarde!:D

18. zanti70

zanti70 F1 Veteran

Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    Hans, ik ga je volgen :D Dit wordt weer zo'n geweldige thread. Ik neem aan dat je de sleutel 19 gevonden hebt? De mijne zit in ieder geval weer bij zijn broertjes in de map, bedankt voor het langsbrengen.

Die eerste foto is trouwens een gaaf plaatje, uit een niet alledaagse hoek genomen: lekker kontje :D

19. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Hans,

Zeer knap dat je dit zelf doet. Knap je ook gewone auto's op? Ik ken er nog wel eentje die gerepareerd moet worden voor de keuring ;):D

Succes Hans!

Vu

20. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Waar zaten de bevestigingspunten van de stabilisatorstang? Het lijkt er op dat ze aan het chassis zaten, maar ik zou ze aan de ophanging (draagarmen) verwachten, toch?

21. Marbella

Marbella Formula 3

Aug 27, 2007
    1,890
    Marbella
    Full Name:
    Dirk
    @ Hans,

Wat een klus man, en leuk dat je dat allemaal zelf kan. Mocht je nog eens ooit een wilde zijsprong willen maken, ik zoek nog een handyman want ik heb 2 linkse handen :)
    Ik ga deze thread ook volgen, wie weet krijg ik de smaak te pakken. Kan ik voortaan de kapotte lampies in lusters en plafond zelf vervangen , ware het niet dat ik ook nog hoogtevrees heb. Heel erg zelfs, want als ik soep eet uit een diep bord, begin ik al te zweten :D

Nou, alvast veel succes en zorg dat je niet teveel schroeven overhoud als alles klaar is. ( heb ik meestal wel )

PS: Ik heb ooit eens de slangetjes v/d vacuumpompjes verwijderd ( op aanraden van Henk) ivm een wat ruwere uitlaat-sound.
    Dat heeft toch wel 2 uur geduurd en tussendoor mailen met Henk incl foto's en op't laatste nog via detelefoon heeft hij mij er live doorheen geloodst. Het zweet parelde van mijn voorhoofd. Ik was als de dood dat ik een verkeerd slangetje zou doorknippen.
    Maar het is toch goed gekomen, buiten 1 zeskantig schroefje op overschot :)

22. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Yep, gevonden. Nogmaals bedankt!!!

23. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Uiteinden zitten op de onderste A-armen, ongeveer halverwege, terwijl ze in het midden op twee plaatsen in rubbers (of bij mij in Nylon bussen) op het chassis zitten. Heel normaal. Die hele ophanging is trouwens tekstboek doodsimpel. Niks veelvoudig gelede aluminium draagarmen, gewoon 4x stalen A-arm en hoppa, klaar is Enzo... :)

24. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #24 Hans, Nov 29, 2008
    Last edited: Nov 29, 2008
    Hahaha, je weet wat ze zeggen he Dirk? Als je iets maar vaak genoeg uitelkaar haalt en weer inelkaar zet, dan heb je er op een gegeven moment twee van.... ;)

Enneuh... die klus van handyman, is dat mét kost en inwoning???

Edit: Van Ivon moest ik ook vragen naar de auto van de zaak.... ;)

25. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #25 Hans, Nov 29, 2008
    Aangemoedigd door alle leuke replies vandaag weer aan de slag gegaan. Lekker opgeschoten ook. Jeffrey kwam nog "even" langs en bleek een geweldige hulp. In z'n goeie goed met zwarte handen in de weer. That's what friends are for...

De uitlaat ligt eraf. Goed dat ik die dubbele moeren erop gezet heb in Italia, want de pakkingen waren nog weer verder ingeklonken en zonder die extra borging waren ze er gegarandeerd weer afgekomen. Alle 6 de bouten lagen nu los te rammelen. Vandaar dat ik weer zo lekker vlamde de laatste tijd! Stom systeem. Elke andere fabrikant neemt gewoon langere bouten en een paar veren eronder. Ga ik ook maar eens doen denk ik als ik alles weer inelkaar zet.

Verder zijn links de beide A-armen eraf, terwijl rechts de allerlaatste bout natuurlijk niet los wilde. Moer is eraf, maar de bout zit kennelijk vastgeroest in de bus. We hebben met een hamer en een (geleende) koevoet lopen hannesen, maar los komen ho maar. Staat nu in een flinke laag WD-40 te weken. Morgen maar eens kijken als ik de poelietrekker er op los laat, wat er dan gebeurt.

Besloten om de drijfstangen, remschijven, remklauwen en schokdempers gewoon lekker op hun plaats te laten zitten. Die ellende zit altijd zo idioot vast en ik kan er eigenlijk gewoon prima bij met dat spul gewoon op zo'n plek. Dus alleen de A-armen er tussenuit en de dempers de rest op z'n plaats laten houden.

De remleidingen en andere zooi ook maar eens uit hun beugeltjes gelicht, benzinepomp en filter los gehaald en op die ene bout na is alles eronderuit wat eronderuit moet.

Morgen die laatste bout proberen en dan met de staalborstel in de weer. Kortom: het schiet echt lekker op. Het is dat ik morgen met Sjoerd naar een voetbaltoernooitje moet, anders zou de eerste lak er morgen al op kunnen denk ik...

Niet zulke beste foto's, sorry. Volgende keer beter...

Share This Page