automatische autobrandblusser?! | FerrariChat

automatische autobrandblusser?!

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Ben348, Mar 4, 2009.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Ben348

Ben348 Formula Junior

Jan 1, 2008
    304
    NH the Netherlands
    Full Name:
    Ben
    Ik heb aan de engels-talige kant al een paar avonden gezocht, maar aangezien die dingen onder de HAZ-mat vallen worden ze niet verzonden over zee.
    Zo`n zelfde ervaring had ik ook al eens met de ultra light shock-proof olie....

Heeft er iemand een suggestie wat ik waar kan krijgen?
    Ik wil dus automatisch de motorruimte besproeien bij een beginde brand. Probleem met de gangbare middelen is dat deze al boven de 80graden beginnen te spuiten. Dan is de ferrari nog niet eens warm dus....

Ideeën?

Mvrgr, Ben.

2. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #2 JazzyO, Mar 4, 2009
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Een automatisch systeem? Hmm, ik ben erg sceptisch. In theorie een goed idee maar in de praktijk erg moeilijk uit te voeren. Ik denk dat je 9 van de 10 keer je motorruimte onder spuit terwijl er niets aan de hand is. Weet je hoeveel schade dat oplevert? Daar wordt je niet vrolijk van, hoor. Als iemand die zelf zijn Ferrari bijna heeft zien afbranden, ben ik zelf van mening dat mijn eigen plan-de-campagne de beste oplossing is (zij het niet 100% effectief):

1. Controleer alle leidingen, vooral benzineleidingen, regelmatig! Niet alleen leidingen, maar ook t-stukjes en andere verbindingen. Mijn probleem kwam door een dichtgesmolten t-stuk van goedkoop plastic.
    2. Zorg dat je een goede brandblusser in de cabine hebt
    3. Let op terwijl je rijdt. Mijn Boxer heeft het overleefd dankzij snelle actie toen ik de benzine rook.

Onno
    Image Unavailable, Please Login

3. 348holland

348holland Formula 3

Dec 11, 2005
    2,197
    The Netherlands
    Is goed verzekeren en laten branden een idee?

4. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
  5. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Voor een 348 geen probleem, Gijs. :)

Sorry, dat was een inkoppertje...

Onno

6. 348holland

348holland Formula 3

Dec 11, 2005
    2,197
    The Netherlands
    Eeeeh... het ging toch om een 348?

Voor welke auto is het wel een probleem? Jouw boxer? Ik zou er nog meer moeite mee hebben omdat ze meer bijzonder zijn, maar die dingen zijn toch ook te verzekeren? Ik hoef geen half afgebrande auto.

7. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #7 JazzyO, Mar 4, 2009
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Er is nogal een verschil tussen half afgebrand en snel geblust, Gijs. Stel, ik had brand gehad in de Boxer en ik had het vuur met de blusser snel uit gekregen. Motorcompartiment compleet onder de drek en daaronder de leidingen gesmolten. Lakschade aan de motorkap en misschien achterruit gesprongen of zo. Denk je dat ik die auto dan gewoon aan de kant had gezet? Voor mij is dat geen optie, hoor. Zo'n zeldzame auto zou ik gewoon weer in ere herstellen als dat redelijkerwijs mogelijk is.

Het is anders met het geval hieronder: die is niet meer te redden.

Onno

8. toto70_0

toto70_0 F1 Rookie

Sep 14, 2004
    3,852
    NETHERLANDS
    Een ding is zeker, deze uitgebrande BB heeft wel het verkooprecord verbroken , heeft precies een middag in Zwitserland te koop gestaan bij een schadehandelaar , en toen verkocht.
    Blijkt ook weer elke schaduwkant heeft ook zijn zonnige kant.

9. Dino 208gt4

Dino 208gt4 F1 World Champ

Jun 24, 2003
    14,868
    European Union
    Full Name:
    Roel
    Hij de bestuurder die pillon ook bij zich?

10. zanti70

zanti70 F1 Veteran

Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    Uhh Tonnie... zijn er ook F's waar jij geen verhaal bij hebt? :D Prachtig, zodra er weer een plaatje opduikt van een of andere klassieker, komt er weer een mooie anecdote :) Keep up the good work zou ik zeggen :)

11. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Wat je ook doet, ga in ieder geval niet met een poederblusser aan de slag. Dat spul is echt funest voor zo'n beetje alles waar het op terecht komt. Als je er een kan vinden is een Halon blusser veel vriendelijker voor de auto, heb ik me laten vertellen.

En je schijnt idd ook automatische blussers te hebben waarbij er gewoon een leiding op druk door het motorcompartiment loopt met daarin een aantal punten van wat brandbaar materiaal. Op het moment dat dit begint te fikken (door onderliggende vlammen), brandt de slang gewoon open en begint de blusser te sproeien. Slim bedacht. Althans, ik geloof dat het zo werkt... Toch eens in verdiepen....

Jammer alleen dat dat nog meer gewicht achterin betekent.

12. dirktor

dirktor Formula Junior

Feb 9, 2005
    952
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Dirk
    Ik heb laatst ook zoiets gehoord, en ben daarvoor aan het kijken voor in m'n boot, (aangezien hout ook wel goed schijnt te branden). Zodra ik meer weet zal ik het wel even posten!

gr

13. Michiel

Michiel Formula 3

Apr 15, 2008
    1,969
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Michiel
    Halon kan geen kwaad, het is alleen hartstikke verboden (behalve in de luchtvaart), maar dat is hard rijden ook. Halon is een gas (duh...) en kan geen kwaad, het werkt alleen verstikkend en je moet dus zelf er niet middenin gaan zitten. Heb zelf een keer per ongeluk de blus switch van de APU (klein straalmotortje voor stroom op de grond) van een Fokker 50 geactiveerd, nadat het gas weg is, kan je dat ding gewoon weer opstarten, niks geen schade. Zou ideaal zijn voor in de auto.

Michiel

14. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #14 Hans, Mar 5, 2009
    Last edited: Mar 5, 2009
    Zelfs het BEZIT van een halonblusser is verboden, heb ik begrepen.

Iemand die nog een goed "poederblusser" label kan photoshoppen??? ;)

Edit: maar wel gewoon te koop: http://www.h3rcleanagents.com/h3r-halon-portable-fire-extinguishers.htm

Of hier: http://www.sportys.com/acb/showdetl.cfm?DID=19&Product_ID=6803 (luchtvaart shop)

15. VEEP

VEEP Formula Junior

Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    je zou een vast systeem kunnen plaatsen wat je zelf kan starten vanachter het stuur, racegoodies, dus idd Biesheuvel bv, of Dutch Power Trading om er een paar te noemen.
    Dan zou ik ook het raceblusmiddel gebruiken, is gewoon toegestaan. Halon kan je schudden, er is een periode geweest dat je blussers ermee zo kon imleveren, na afloop van die periode moest je ervoor gaan betalen bij de blusmiddelleveranciers .

16. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Maar de eigenaar was wel zwaar onderverzekerd, hij had al jaren de markt niet bij gehouden.

Onno

17. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven

toch alleen als je ervan af wilde?

ik heb in mijn rally-auto nog altijd een volledig dubbeltanks semi-automatisch Halonsyteem alsmede een 6kg Halon handblusser. Zolang je het niet gebruikt kan je er gewoon mee voort...

18. VEEP

VEEP Formula Junior

Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    Steven, gebruik ervan is verboden. Wat je in de auto hebt heeft geen functie meer, zuiver wettelijk gezien. Daarnaast heeft het inmiddels dus al zo lang geen onderhoud gehad dat het maar de vraag is of ze eigenlijk nog wel zullen functioneren, dikke kans dat de kleppen vastzitten. (het is niet voor niets dat blussers volgens FIA elke 2 jaar gekeurd moeten, en het advies is dit jaarlijks te doen..)

Het is dus vnl de vraag wat je met de auto doet en wilt, als er iets zou gebeuren..

just my 2 cents. gr Walter

19. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Niet alleen het gebruik, maar ook het bezit is strafbaar, heb ik begrepen....

Maar of oom agent dit weet? En anders mag hij jouw verzekeringsmaatschappij spelen, toch?

20. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    weer typisch Nederlands/Eu

Halon IS het beste blusmiddel en heeft bovendien GEEN enkel nadelig effect op het te blussen voorwerp. (geen corrosie/agressieve werking/oxidatie of wat dan ook)
    (volgens mij) alleen vanwege de schadelijke gevolgen van halon op de ozonlaag is het op gegeven moment verboden. ( maar dan weer niet voor militaire en burgerluchtvaart, ook weer zoiets belachelijks, alsof de schade daar per definitie groter is dan bij een andere soort brand)

Juist geheel in Nederlandse traditie zou ik me dan overigens juist kunnen voorstellen dat HET BEZIT niet strafbaar is, maar HET GEBRUIK wel. Of anderom natuurlijk.....
    (Stelletje idioten hier)

21. VEEP

VEEP Formula Junior

Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    tja, dol op regeltjes , en regeltjes, en regeltjes voor de regeltjes, en om de regeltjes waarvoor eigenlijk niets geregeld is toch te regelen... Hoeveel Halon zou het uiteondelijk om gaan, wat vrij komt dan dus ? verwaarlossbaar denk ik, maar iemadn had het waarschijnlijk op de agenda staan als te behalen succesje tijdens de ambtsperioe.... BLijft dat je de l*l bent als er iets fout gaat, en men is wakker..(oom agent die nog niet aan zijn bonnensaldo toe is bv...)

Share This Page