Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 1564 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. toto70_0

    toto70_0 F1 Rookie

    Sep 14, 2004
    3,852
    NETHERLANDS
    De economie is daar zo slecht zeggen ze, maar je ziet de hele dag alleen maar dikke auto's, misschien kwam het omdat het een van de eerste dagen was met lekker weer, iedereen reed open.
    Om de ander auto een dikke Porsche of Ferrari en net zoveel Bentley GTC's als hier Golfjes cabrio.

    Helaas, niks kunnen kopen

    Tonnie
     
  2. alx355gt

    alx355gt F1 Veteran

    Feb 3, 2004
    9,524
    Belgium
    Full Name:
    Alexander
    Gisteren tijdens 'n ritje van zo'n 200km m'n eerste tunnels met de 328 gedaan in Brussel :D

    Eigenlijk iets meer naar de achterzijde.

    Vreemd, sinds gisteren na thuiskomst vrond 23u50, lijkt het lekken gestopt te zijn...

    Zal horen wat ze bij de volgende controle zeggen.

    Nog een vraag, volgens wat ik gehoord/gelezen heb moet de oliedrukmeter bij warme motor mooi in het midden staan (6kg). Hoe hoe zit dat eigenlijk bij een koude motor?
     
  3. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler

    Is afhankelijk van de olie. Heb je vrij dikke olie, dan mag hij wat meer aangeven. Bij mij maakt het eigenlijk nooit zo veel uit. Bij m'n vliegtuigje juist weer wel.

    Gek... het is pas half 4 en het voelt als half 12.... :)

    Ben trouwens wel al verbrand. Handig!!! Gelukkig morgen voor een paar daagjes naar Oregon. Daar zal wel wat minder zon zijn. Vlucht daarheen is per Cirrus (google maar eens op SR22). Terug wordt helaas waarschijnlijk per airliner....
     
  4. 328-GTS

    328-GTS Formula Junior

    Jan 18, 2009
    385
    Planet Ferrari
    Full Name:
    Toto
    Heb wel wat ervaring met oliedruk!
    Zaken die de oliedruk opvoeren:

    -recent onderhoud
    -teken op peilstok op max
    -koude buitentemperatuur
    -koude temperatuur motor
    -hoog toerental
    -belaste motor

    Zaken die oliedruk lager brengen:

    -oude olie
    -(te)weinig olie in motor
    -warme buitentemperatuur
    -warme motor
    -laag toerental of vrijloop
    -onbelaste motor

    Het boekje zegt dat de Gauge op "6" moet staan bij min 4500/ opm, bij bedrijfswarme motor.
    De mijne doet dat......!
    Maar hij doet dat ook bij:
    koude motor aan 1500/opm!
    Daarentegen bij bedrijfswarme motor in volle zomer (30°C) aan 1000/opm heb ik een heel, heel lage afleeswaarde! Dan bengelt het naaldje op 0,5 cm van het minimum!
    Monza zegt: perfect normaal!
    Dus wat het boekje vermeld is eigenlijk het enige van belang.
    Wat wel belangrijk is, is dat al je oliekanalen binnenin de motor clean moeten zijn, dit wordt alleen nagezien bij groot onderhoud. Smurrie, metaaldeeltjes,.... kunnen kanaaltjes doen verstoppen! Maar gebeurt uiterst zeldzaam, gelukkig maar.
     
  5. alx355gt

    alx355gt F1 Veteran

    Feb 3, 2004
    9,524
    Belgium
    Full Name:
    Alexander
    Ok, nuttige info! Bedankt :)

    Metertje staat bij koude motor bij mij niet precies in het midden maar een beetje lager, ongeveer op 4.

    Maar er stond toch al een oliewissel op het programma, dan zal de oliedruk daarna wel weer wat hoger uitkomen.
     
  6. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    4 Bar is een prima waarde. Niets om je zorgen om te maken.

    En bedenk ook dat die metertjes in een Ferrari ook met een korrel zout genomen moeten worden!!

    Hans
     
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #39082 328gts1987, Mar 17, 2009
    Last edited: Mar 17, 2009
    Hoop de dit laatste waar is, 4 bar is echt laag voor een hoog-toerige motor met hoge compressie (als die 4 bar ook klopt). Bij mij staat de druk op 6 en bij hoge toeren iets erboven echter nooit op 4! Als ik dat zie stop ik de motor onmiddelijk voor onderzoek!
    Metertjes zijn niet heel erg betrouwbaar in meetwaarde maar wel een indicatie. Ik bedoel heb je normaal iets van 6 en ineens 4 dan is er iets mis, meetwaarden onderling vergelijken is dus niet echt.
     
  8. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar

    Bij belaste motor heb ik 6 bar, bij onbelaste 3. Volgens Forza geen enkel probleem.
     
  9. henkie

    henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

    Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Ik ben ook een echte oliefreak. Ik neem zelfs mijn eigen olie mee naar Forza omdat ik er geen Shell in wil hebben.
    Shellolie levert meestal bij alle auto's olieverbruik op. Als ik een auto zou hebben waar ik elke 1000/1500km een vracht olie bij zou moeten gooien dan zou ik hem gelijk verkopen.

    Mijn 348 had geen olieverbruik. Mijn 360 peil ik regelmatig, geen olieverbruik signaleerbaar.
    Mijn Audi had ik 178.000 km. Geen olieverbruik waarneembaar. Wat is al jaren mijn grote favoriet? Mobil1, 0W40.

    Ook geloof ik niet in oliedruk opvoeren met dikkere olie, dat geeft toch ook weer andere nadelen zoals frictie.
    Dan liever iets minder druk toch?
     
  10. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    #39085 Harry-SZ, Mar 17, 2009
    Last edited: Mar 17, 2009
    Te dikke olie is nooit goed natuurlijk. Je wilt een goede flow hebben, vooral bij hoge toeren.
    Olie dient ook om te koelen namelijk, dus het moet goed doorstromen.

    Dat foute handelaren zulke trucs (dikke olie erin) toepassen om een verrotte motor te verbloemen is bekend.
    Hoge oliedruk betekent niet dat de motor goed is. En ook : lage oliedruk betekent niet dat een motor niet goed is.
    Vooral bij een oudere auto, kan de druk wel wat lager zijn inmiddels. Zolang het maar stabiel blijft, is er niet echt iets aan de hand.
    (nou ja, stabiel op 0 bar staan is niet goed natuurlijk :) )

    Je wilt een olie die bij het starten en opwarmen niet te dik is. Alle olie is helaas te dik hiervoor (ook een 0w/20), maar een 10w/60 is dikker dan een 5w/40 en die laatste is dus tijdens het warmrijden beter voor de motor.
    Daarnaast wil je een olie die voldoende smeert en nog dik genoeg is bij hele hoge temperaturen (als de motor warm is dus).


    Hier veel interessante olie-info, van iemand die 0w/20 in zijn 550 en 575 gooit :
    http://www.supramania.com/aehaas/
     
  11. henkie

    henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

    Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    @Dirty HarrySZ

    Een motor krijgt een vreselijk pak slaag bij een koude start. Dus altijd dunne olie volgens mijn mening. Gaan we nu een race houden op een circuit dan is het andere koek natuurlijk.
    De (sinds tientallen jaren) bekende 10W40 is daarom bijna altijd de juiste keuze voor Europese landen... denk ik ;)
     
  12. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    #39087 st@ven, Mar 17, 2009
    Last edited: Mar 17, 2009
    ow40 henkie!


    Olie blijft altijd weer discussies opleveren. In alle stukjes hierboven staat echter heel vaak onvoldoende info om op te reageren. Dit gebeurt echter toch vaak en zodoende BLIJFT het ook altijd reden voor discussie.

    ik doe dus vrolijk mee...... (onderstaande is dus geheel MIJN visie en uiteraard, net als alle voorgaande stukje, geheel open voor discussie.)



    De oliedruk in de motor wordt door vele zaken bepaald. Ik noem er een paar in volgorde van belangrijkheid:
    olietemperatuur
    afstelling van het overdrukventiel in de pomp (of elders in het systeem)
    belasting vd motor (toerental)
    lagerslijtage vd motor
    slijtage vd oliepomp

    Let op: niet in dit rijtje: de grade vd olie (grade is bv 20W50 of 0W40 of van mijn part een 75W90*)


    drie situaties zijn van belang bij deze discussies:
    a-de situatie tijdens het opwarmen van de olie tot bedrijfstemperatuur
    b-de situatie tijdens bedrijfstempatuur
    c-de aard van het gebruik

    a: de slechtste situatie voor je motor.
    Door de bij kamertemeratuur per definitie te dikke olie loopt de oliedruk direct na het starten op tot de instelling van het overdrukventiel ( bij ons meestal 6bar). Echter de hoeveelheid olie die daadwerkelijk door het blok gaat, de flow, is zeer gering. Verreweg het grootste deel gaat via de overdruk direct terug het carter in.
    De motor wordt dus maar zeer matig gesmeerd en, nog veel belangrijker, de lagers worden maar zeer matig gekoeld ( = een eigelijk nog belangrijker functie van motorolie)
    Hoe kan je hier de “schade” beperken? Ten eerste: houd je motortoerental zo laag mogelijk. Omdat de flow zo laag is is je motor zeer gebaat bij een lage belasting.
    Ten tweede: koop een oliesoort die bij kamertemepratuur al zo dun mogelijk is.
    (beetje technisch nu:) hoe dunner de olie is bij de start, hoe sneller hij nog veel dunner wordt. Deze heeeel dunne olie is namelijk een must voor je smering. Hebben we net gezien dat bij die hele dikke olie de oliedrukmeter meteen op 6 bar staat maar dat het grootste deel van de olie helemaal niet door je motor gaat, bij een hele dunne motor is dit net anderom. Bij bedrijfstemperatuur is je olie ( ONGEACHT WELK TYPE!!) altijd zo dun dat er niets meer gaat door het overdrukventiel maar alles door je motor.
    Dus zorg er dan voor dat je dit punt zo snel mogelijk bereikt! Dus, starten met een zo dun als mogelijke olie. ( een 0 w nogwat type dus)
    Note: de waarde van een oliedrukmeter is dus geen enkele indicatie voor de kwaliteit vd smering, wel een indicatie van de slijtagegraad vd motor

    Sitatie b
    Tijdens bedrijfstemperatuur is de motor dus precies zo dik als dat nodig is voor optimale smering. Hierover hebben de fabrikanten van motoren echt goed nagedacht!
    Echter is de motor oud en versleten dan zal de druk nu eigelijk te laag zijn. De olie loopt gemakkelijk uit de lagers, de flow is zo groot ( is opzich dus wel goed) dat de verschillen in flow binnen de verschillende delen van de motor te groot worden. Immers ook de olie kiest de gemakkelijkste weg en zal dus wegvloeien over het pad met de minste weerstand (letterlijk dus in dit geval) Hiermee komen andere delen echter onvoldoende aan bod!

    Geen enkele oliesoort zal je hiermee structureel verder kunnen helpen. De motor is gewoon versleten en zal gereviseerd moeten worden. ( al lichten inderdaad sommige handelaren dan de optie om hele dikke olie te gebruiken...)

    Situatie c
    Aard van het gebruik. Eigelijk zijn hier twee verschillen: op de weg of op het circuit.
    Alleen op het circuit waarbij de olietemperaturen echt voortdurend hoog oplopen en blijven ( overigens geldt dit voor “onze” auto’s, bij racewagen is de temperatuur van de olie vaak lager..) zeg maar richting 130 g C dan kan het van belang zijn om een olie te gebruiken waarbij na de W een 50 of 60 staat. De viscositeit van deze is bij deze extreem hoge temperaturen een fractie hoger dan normale olieen. Maar let op, slechts een paar procent!
    Bij gebruik op de weg, al is het nog zo sportief en al is het in het midden van Spanje zal de olietemeratuur normaliter nooit zo hoog oplopen en altijd rond de 110 max 110 gr blijven hangen. In deze gevallen is een W40 eigelijk de ideale oliesoort.

    Kortom:
    Henkie, jij hebt in mijn ogen dus al jaren de ideale oliesoort.
    Ook ik heb echter al jaren in al mijn auto’s ( inkl rallye-auto) ook de mobil 1 0W40

    *) bij bedrijfstemperatuur zijn alle olie's ongeveer gelijk wat betreft de viscositeit. of je nu een 0w20 motorolie of een 75W90 versnellingsbakolie pakt. Bij 100 g zijn ze (praktisch) even dik)
    Uiteraard zijn ze wat betreft andere zaken NIET identiek. Denk hierbij aan de verschillende toevoegingen voor verschillden toepassingen (lees: vervuilingen)
     
  13. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie


    Dat klopt dus niet, volgens mij.
    Sterker nog een : 0w/40 is op temperatuur iets dunner dan een 5w/40. (klein verschil uiteraard, maar wel een verschil)

    Dat is dus het grote probleem van olie. Bij het starten is het te dik en op hoge temperatuur te dun.
    Je krijgt dus altijd een compromis. 0w/30 is weer minder slecht bij koude start en opwarmen, maar ik zou daar niet mee gaan racen, want dan krijg je problemen.
    Een 10w/60 is bij het starten en opwarmen helemaal te dik, maar doet zijn werk weer goed bij hoge temperaturen op het circuit.


    Maar zoals Steven al terecht opmerkt zijn dit vaak oneindige discussies, dus ik stop ermee.
    Lees eens die link door die ik heb gepost van Dr Haas.Het is 10 pagina's ongeveer, maar daar staat veel interessante info in en zelfs ik begrijp het.
     
  14. treventotto

    treventotto Formula Junior

    Apr 14, 2008
    720
    Alicante
    Full Name:
    Benjamin
    Ik heb me een tijd lang zorgen gemaakt over mijn oliedruk, maar het bleek het metertje te zijn. Heel soms gaf die wel 6 aan, maar meestal 4, bij gelijke omstandigheden. Ik denk dus een metertje wel kuurtjes kan hebben en niet een konstante afwijking heeft.
    Een paar jaar geleden gefixt door een nieuw metertje, daarna gaf die gewoon 6 aan.

    Heb nu na de grote beurt nieuwe en andere, dunnere olie, Shell (0W40 denk ik) en hij geeft iets meer dan 6 aan.

    Was een leuke rit trouwens, eergisteren, ophalen uit Madrid waar de beurt werd gedaan en terug naar Alicante.
    Warm genoeg om met open dakje 200 te rijden.
    Fotoreportage in showroom 328 mega thread. Ondermeer koninklijk paleis in Aranjuez en Don Quijote molens als achtergrond.
     
  15. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,222
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    #39090 RudyW, Mar 17, 2009
    Last edited: Mar 17, 2009

    @ situatie a:
    Toerental zo laag mogelijk houden is absoluut niet "ideaal" voor de motor tijdens het opwarmen. Bij lage toerentallen is de pompopbrengst erg laag, waarom denk je dat een hoop auto's/motorfietsen met de koude start vrij hard stationair lopen?. Onze S2000 is daar een goed voorbeeld van, die draait naar de koude start stationair ~2000rpm voornamelijk om zo snel mogelijk de olie naar o.a. de nokkenassen te pompen.

    Ga je nu rijden met dit soort lage toerentallen waarbij de oliepomp nog niet zijn maximale flow/druk levert zullen o.a. je krukas lagers het juist extra zwaar krijgen. De truc is eigenlijk bij een koude motor de belasting vrij laag te houden, en het toerental natuurlijk binnen de perken te houden. Hele lage toerentallen in combinatie met een vrij hoge belasting (je moet per slot van rekening toch vooruit komen ) kan er juist voor zorgen dat de oliefilm doorbroken word en als er iets is wat je niet wilt hebben ;).

    Boven een x (rond de 2000-2500 denk ik?) toerental levert de oliepomp normaal gesproken zijn maximale druk/opbrengst en zal rest van de olie afgeblazen worden met het overdruk ventiel, dit kan wel 50-60% van de opbrengst zijn!. Als de motor versleten in zal er natuurlijk minder afgeblazen worden, en modernere auto's hebben voor zover ik weet ook al oliepompen met een variabele opbrengst aangezien die 50-60% afblazen natuurlijk nogal een energieverlies is.......


    Als 5w/40 echt veel dunner zou zijn hadden ze het natuurlijk wel 5w/35 genoemd ;). Het zou kunnen dat het heeel iets dunner zou zijn maar ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik dit verhaal nog nooit gehoord heb.

    Misschien wel de beste tip: gooi in een motor waar nooit geen volsyntheet in heeft gezeten, dit er ook niet meer in. Door de reinigende werking van volsyntheet is het namelijk goed mogelijk dat je een hoop extra olieverbruik krijg door o.a. olie/compressie veren waar de roetaanslag compleet van verdwijnt (de roetaanslag die prima werkte als afdichting ;)).
     
  16. pterps

    pterps F1 Veteran

    Aug 18, 2006
    6,993
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Ik ga mij niet mengen in deze discussie, maar vergeet niet dat de ideale olie echt volledig afhankelijk is van de toepassing van het voertuig. In scandinavie heb je nou eenmaal een andere olie nodig dan in Marokko, belangrijkste tip die ik kan geven is het schema van de fabrikant (vaak OEM genoemd) te volgen, dan weet je dat je ook altijd goed zit in geval van schade's/garantiekwesties. Wanneer je voor een bepaalde viscositeit kiest, kom je alweer bij hetvolgende punt en dat is aan welke kwaliteitseisen moet die olie voldoen, ik kan meerdere 5W30's of 5W40's leveren die allemaal weer aan unieke specs voldoen, hierbij kom je wederom terecht op het punt wat schrijft de OEM voor?
     
  17. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    bij een koude motor is de oliedruk bij stationair draaien al bijna 6Bar. Maw de olieflow is dan al maximaal. Een hoger toerental is dus niet beter! Het ideale toerental is dat toerental waarbij de oliedruk juist 6 bar bedraagd. Dat zal bij een koude motor erg laag zijn.



    Ja, als JIJ er nooit van gehoord heb, ja dan zal het wel niet zo zijn he. (Waarschijnljk wist je dan ook niet dat een w50 olie bij 100 g C DUNNER is dan een W40.....)


    Echt klinklare nonsense.
    - alsof een motor alleen compressie heeft omdat er roetaanslag op de zuigerveren zit. Ik hoop dan maar dat ze bij ferrari die roet er meteen bij aflevering tussen stoppen, anders moet ik eerst wachten totdat hij erop zit..... Idem voor het olieverbruik.
    Trouwens da's dan ook een reden extra (voor diegene ide dat nodig hadden..:)) om nooit een platte kever te kopen, die worden standaard afgeleverd met volsytetische olie, krijg je helemaal nooit roetaanslag......
    En als je bij jouw auto bang ben dat je geen compressie meer hebt en een oliezuiper krijgt als de roet tussen de zuigerveren weg is, dan zou ik hem maar gauw verkopen...

    Sorry Rudy maar het lijkt erop dat jij allerlei argumenten aanhaalt die je "wel eens heb gehoord" maar eigelijk nooit zelf heb ervaren.

    Bij mij is het altijd andersom....

    In AL mijn Auto's die ik ooit heb gekocht en gereden vanaf mijn pakweg 22 jaar (toen ik mijn eerste motorenombouw deed) heb ik altijd de olie direct vervangen voor Mobil1 volsysyntheet. (toen heette die nog Mobil SHC ) Ik heb in al die jaren echter nog nooit iets ervaren van al die verschrikkingen die jij beschrijft. ( maar dat is uiteraard ook geen bewijs dat het niet waar is.....)


    @pterps.
    je hebt in principe helemaal gelijk. Natuurlijk kan/moet je je richten op wat de fabrikant voorschrijft. Bij nieuwe auto's is dit ook nooit reden voor discussies. Juist echter bij oude auto's is het voorschrift vaak gewoon achterhaalt door de tijd en zijn ere betere olieen te koop dan in de tijd dat de auto werd geproduceerd.
    Overigens, heel veel F bezitters gooien 10W60 in hun motor, ook dit is vlgs. mij niet wat de fabrikant voorschrift..
     
  18. Spyker 007

    Spyker 007 Formula 3

    Mar 31, 2008
    2,181
    The Netherlands
    Full Name:
    Jeffrey
    +1

    @ Heren, pak het onderhoudsboekje. ;) Daar is wat onderzoek aan vooraf gegaan voordat ze dat opschreven. Waarom zelf het wiel her-uitvinden??

    Laatste tipje. Kijk naar de temperatuurmeter van de olie voordat je op het gas gaat staan (>50% rpm-bereik).
    De motorolie zal zeker een minuut of 20 tot 30 nodig hebben om de optimale bedrijftemperatuur te bereiken.
    Handig om je bewust van te zijn.....

    Jeffrey
     
  19. Spyker 007

    Spyker 007 Formula 3

    Mar 31, 2008
    2,181
    The Netherlands
    Full Name:
    Jeffrey
    - Volledig synthetische oliën zijn niet altijd beter.......... Is afhankelijk van de toepassing. (De extra vuilopname capaciteit is handig bij en service interval van 50.000km. ;))

    - (in geval 328) 10W40 zal tegenwoordig beter zijn van kwaliteit dan 10W40 20 jaar geleden. Wijzigen van gradatie on viscositeit is dus een overbodige luxe. OMHI.

    Jeffrey
     
  20. Spyker 007

    Spyker 007 Formula 3

    Mar 31, 2008
    2,181
    The Netherlands
    Full Name:
    Jeffrey
    #39095 Spyker 007, Mar 17, 2009
    Last edited: Mar 17, 2009
    Sorry Hans, heb geen medelijden met je.....

    Beetje open rijden met 22 graden en dan nog klagen ook. ;) :D

    Have fun! Maar dat lukt wel zo te lezen.....

    Jeffrey

    Ps. Wij zitten op de 11 graden met een heerlijk voorjaars zonnetje. De zomer komt, de zomer komt, de zomer komt......... :D:D:D
     
  21. pterps

    pterps F1 Veteran

    Aug 18, 2006
    6,993
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter

    Wat zijn we het weer lekker eens :) Overigens is die extra vuilopname ook al ontzettend belangrijk bij voertuigen die 30.000 km draaien, de olien die in deze motoren worden gebruikt zijn ook al zogenaamde longlife olien, eea is ook vastgelegd binnen de eisen van de fabrikanten zoals bijv. in de VW en MB kwalificaties.
     
  22. Spyker 007

    Spyker 007 Formula 3

    Mar 31, 2008
    2,181
    The Netherlands
    Full Name:
    Jeffrey
    #39097 Spyker 007, Mar 17, 2009
    Last edited: Mar 17, 2009
    +1. En je hebt gelijk. :D

    Nam de 50.000 als voorbeeld ten opzichte van de 10.000km olie verversen bij bijvoorbeeld mijn 328.
     
  23. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Voor de olie experts (of wie het weet): waar kan ik in Nederland AGIP Sint2000 10W40 motorolie kopen? Grazie.
     
  24. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,222
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Als hij stationair al 6 bar is betekend het absoluut niet dat hiermee de flow optimaal is, je zou ook kunnen concluderen dat je oliekanalen gewoon verstopt zitten ;).

    Ik kan mezelf herinneren dat aan alle auto's waaraan ik gesleuteld heb als student zijnde altijd de oliedruk pas maximaal was als deze toch een stuk harder als stationair draaide, bij een normale benzine motor rond de 2000 rpm ofzo.

    Ik kan me vaag herinneren dat ik een paar jaar geleden mijn diploma als automonteur opgehaald heb. Dus ja ik weet heel aardig het verschil tussen 10w40 en 10w50.

    Verschil in viscositeit op hogere temperaturen helaas nooit getest, maar als je een 0w30 en 10w40 beide in de diepvries zet en na een poos het verschil in viscositeit zie zal iedereen precies snappen wat dit in die dunne kanaaltjes tussen de krukas, pistonpen etc etc doet.


    Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn en erbij moeten zetten dat ik vooral op oudere motoren doel die veel gelopen hebben en dus (redelijk) versleten zijn. Je moet met mijn koolaanslag verhaal ook niet denken aan hele brokken natuurlijk.
    Ik heb stukken meer ervaring met motorfietsen qua sleutelen (aantal jaren op zaterdag @ een motorzaak gewerkt) maar daar is dit toch een bekend probleem.

    voor de geintresseerde een hele hoop info over smeermiddelen:
    http://www.amt.nl/web/Archief/Smeermiddelen.htm
     
  25. zanti70

    zanti70 F1 Veteran

    Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    Uhhh, Jeffrey... heb je de nachttemperaturen gezien die er komend weekend aan zitten te komen??? Het begint in ieder geval met een -nnetje...

    (dus heren, let op met de olie ;))
     

Share This Page