Ferrari 360 Challenge 18" BBS | FerrariChat

Ferrari 360 Challenge 18" BBS

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 11, 2010.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    Als iemand interesse heeft in 4 st 18" BBS velgen met (schrik niet) 235x645x18 (voor) en 305x60x18 (achter) regenbanden, neem contact met me op.

Volgens mij kun je de velgen ook op een straat auto gebruiken, de banden zijn alleen voor op het circuit.

ciao
    Oscar

2. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    #2 275gtb6c, Dec 11, 2010
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  3. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Weet je dat 100% zeker? En dan bedoel ik niet of het technisch past, maar of ze voor de straat gehomologeerd zijn. Verzekeringstechnisch/juridisch is dat niet onbelangrijk.

4. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    ??? Ik geloof nooit dat elke willekeurige velgenboer waar je velgjes voor onder je Opel Calibra kan krijgen alleen maar gehomologeerde velgen heeft Peter? Of ben ik nou naïef?

5. Mobiel

Mobiel Karting

Mar 6, 2010
    229
    Mijnsheerenland (NL)
    Full Name:
    Wouter
    Mee eens! Heb een Profile Tyrecenter gehad, en daar verkochten we A merk wielen met homologatie etc, maar als het goedkoop moest hadden we ook best wielen die dat allemaal niet hebben. Vooral veel imitatie BMW/Audi/Mercedes wielen!

WD

6. toto70_0

toto70_0 F1 Rookie

Sep 14, 2004
    3,852
    NETHERLANDS
    #6 toto70_0, Dec 12, 2010
    Last edited: Dec 12, 2010
    Peter heeft gelijk, wielen op europees geregistreerde auto's moeten TUV gekeurd zijn.
    Bij keuringen in Duitsland wordt hier streng op gecontroleerd, zal niet lang meer duren of het is ook hier verplicht bij controle van de APK.

7. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Laat ik het anders zeggen: ik heb info, maar die is niet 100%, dat challenge velgen NIET voor de weg gehomologeerd zijn. Als je daar toch mee de weg op gaat, is dat jouw keuze/risico. Maar wellicht dat ik er naast zit en dat de velgen van Oscar wél de weg op mogen, maar ik wil hem behoeden voor eventuele problemen.

Dat een velgenboer niet-gehomologeerde velgen verkoopt moet hij weten en eigenlijk zou je toch mogen verwachten dat die juist alleen maar goedgekeurde velgen verkoopt of op zijn minst vermeldt dat ze wel/niet voor de straat toegestaan zijn. Of ben IK nu naïef?

8. Mobiel

Mobiel Karting

Mar 6, 2010
    229
    Mijnsheerenland (NL)
    Full Name:
    Wouter
    Dat dat de regel is klopt wel ja, maar in NL wordt er totaal (nog) niet naar gekeken door wie dan ook.

9. Mobiel

Mobiel Karting

Mar 6, 2010
    229
    Mijnsheerenland (NL)
    Full Name:
    Wouter
    #9 Mobiel, Dec 12, 2010
    Hoe dat nu gaat weet ik niet. Is voor mij 4 jaar geleden, en toen was daar überhaupt nog niet zo'n enorme discussie over. Is iets wat laatste paar jaar steeds groter onderwerp wordt, maar vermoed dat veel bandenboeren het zelf niet eens zeker weten. Wij vermelden het wel, maar niemand van de Corrado rijders vond dat een probleem. Prijs is voor die jongens het belangrijkste. ;)
    Onder serieuze sportwagens zou ik trouwens niet zomaar chinese imi wielen monteren.

10. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Ik bedoel het ook alleen maar goed, maar volgens mij zijn echte challengewielen circuitwielen die niet gemaakt zijn om een keer flink over een steen te knallen. Deze zijn meer geijkt voor een gladde baan met dito gewichtsvoordeel etc ?

11. toto70_0

toto70_0 F1 Rookie

Sep 14, 2004
    3,852
    NETHERLANDS
    #11 toto70_0, Dec 12, 2010
    Challenge wielen zijn magnesium 18 inch velgen die geen typegoedkeuring hebben want dat is niet nodig voor het racen.
    Challenge Stradale wielen zijn alloy 19 inch velgen.
    Lijken op zicht veel op elkaar maar zijn totaal verschillende wielen, de challenge wiel is veel lichter maar of ze echt zwakker zullen zijn?
    Alleen een beschadiging op het wiel kan bij magnesium meer gevolgen hebben. Koop daarom ook nooit herspoten wielen maar zoals die van Oscar er uit zien met alle stickers erop.

12. tomgt

tomgt F1 Veteran
    Rossa Subscribed

Feb 22, 2004
    7,171
    Netherlands
    Full Name:
    Tom Wiggers
    Op de set challenge 360 wielen die ik te koop heb staat iets van for race use only.
    Ik heb geen idee of ze daar bij APK op letten.
    Passen overigens wel onder een 360 straat auto.

13. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    APK is ook maar een momentopname he?

En er zijn nog wel wat meer dingen die niet mogen. Spacers tussen je wielen. Te hard rijden. Rechts inhalen. Met 280 over de verdrijvingsvlakken. Driftend de A2 opkomen. Neon onder je auto. Ferrarichat lezen op je iPhoney terwijl de file inmiddels allang opgelost is.

Vraag is inderdaad precies wat Henk zegt: kunnen ze tegen een steentje?

Moeten de wielen van een challenge vervangen worden na een tripje in de grindbak? Of wanneer je eens over de curbstones gedenderd bent (want die zijn echt alles behalve smooth).

Gewoon monteren die hap en lekker rijden!

14. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Ik ben dus wel op zoek naar Challenge wielen. Lijkt me leuk voor de circuitdagen. Moeten wel Pirelli Pzero Corsa's onder, of Michelin Pilot Sports Cups of iets dergelijks. Geen idee of dat past.

15. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Leg er dan ook meteen slicks onder Robin... :D

16. wr11265

wr11265 F1 Rookie

May 20, 2007
    3,504
    Netherlands
    Full Name:
    Joost
    Ai Hans, dan gaat hij nog harder!:D

17. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Dat moet je allemaal zelf weten, maar wellicht dat Oscar het ontgaan was en het niet zijn bedoeling is om iets illegaal te doen.

18. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Haha, nee, ik wil er wel heen kunnen rijden. ;)

Wel aparte achtermaat, niet? Ik dacht altijd dat het 295/645 R18 was.

19. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    #19 275gtb6c, Dec 12, 2010
    Leuke discussie en inderdaad niet onbelangrijk, maar zoals al een aantal voor me zeiden, ik heb nog nooit vernomen dat men velgen controleerden, banden daarentegen heel vaak, zo wordt er tijdens de MM zeer streng op banden gecontroleerd, ( tip voor iedeen die meedoet, let op dot banden, anders kun je daar ter plekke vintage banden gaan zoeken, want ze laten je echt niet toe....), ik zou de hele dure banden en velgen trouwens gewoon gebruiken voor op het circuit, want daar zijn ze voor gemaakt. Ze zijn beduidend lichter dan de normale alloy velgen, zoals Tonnie al zei, maar weer veel zwaarder dan de GT velgen, maar die hebben maar 1 centrale wielmoer.

Banden, remmen gewicht en in mindere mate velgen, belangrijker dan pk's.....

Ciao,
    Oscar

Ps Robin, die passen er natuurlijk ook gewoon op, alleen deze zijn nog breder

20. djfrens

djfrens Formula 3

Jan 9, 2007
    2,136
    The Netherlands
    Al een zicht op de MM2011 Oscar? Ga je weer mee?

21. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    Ander onderwerp....maar dat weten we 1 feb 2011... ik heb me wel weer ingeschreven en we willen een slimme oplossing verzinnen voor de time trials...
    Dus als iemand weet hoe je anders dan optisch het rijden over een vastgelegd trajact precies zou kunnen doen, is inzicht, hulp of advies welkom!

Wellicht dus tot in Brescia, of eerder,
    Ciao
    Oscar

22. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Een feit waar we denk niet om heen kunnen is dat vooraf niet vaststaat hoe lang het traject exact is. En dan bedoel ik tot op de cm. Ongeveer weten we het wel. Dat betekent dat het dan onmogelijk is om zonder optische middelen het traject te timen. Je weet pas de exacte afstand als je 'm hebt afgelegd.

Bovendien, de pro's doen het nagenoeg bij iedere trial op 3-4 duizendste van een seconde nauwkeurig, dus welke argument heb je om een techniek te bedenken die beter is dan 3-4 duizendste? Zou je de tijd van het ontwikkelen niet beter kunnen gebruiken om de techniek van de pro's je eigen te maken?

23. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #23 328gts1987, Dec 13, 2010
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? :D

Ik weet alleen dat die "Pro's" het met hulp stukjes (plastic puntjes) doen die precies uitgelijnd zijn met het loopvlak van het voorwiel. Hoofd tegen de dakrand (steeds op dezelfde manier) en langs de opgeplakte hulpstukjes kijken .....

Deze heren waren aan het trainen en heb ik het gevraagd. De hulpstukjes zitten helaas uit het zicht van deze foto :(
    Er zit ook een "stickertje" op het rechter voor spatbord wat er een beetje op lijkt echter waren de andere (waren er twee in lijn) is een punt-vorm geknipt.
    Image Unavailable, Please Login

24. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    Ha Fred en Marc,

Dat van die merktekens en timers weten we, dat hebben ze allemaal van de top 10...., maar ik vind het zo ouderwets. Moet anders kunnen, met name het starten van de timer. Je hebt in principe 2foutmogelijkheden, de start en de finish. Klink cruyffiaans, maar is wel zo. We proberen met name de start te automatiseren, zodat je 1 foutbron elimineert. De finish moet zo duidelijk mogelijk worden aangegeven, maar is in veel gevallen weer de start voor de volgende reeks.
    Goed, terug naar de banden.....een aantal reacties, maar....ze zijn er nog!
    Ciao
    Oscar

25. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    18 inch is wat groot voor m'n Dino Oscar, maar voor het detecteren van die draad onder je voorwiel zou er inderdaad wat te verzinnen moeten zijn.

Ik denk dat de draad dusdanig dun is dat optisch detecteren je enige optie is. Zou je iets van een cameraatje naast je voorwiel moeten kunnen hangen, stuk beeldherkennings software erop die dan vervolgens een timer triggert. Die hele bups (software + timer) zou allemaal vast wel in een tablet PC of zo kunnen denk ik, waarop je dan op het scherm de precies verlopende tijd af kan lezen.

Daarmee heb je meteen een hele trits uitdagingen aan boord gehesen:

1: camera + ophanging
    2: beeld in je PC krijgen
    3: beeldherkennings software welke 100% nauwkeurig die draad detecteert (eventueel nadat je hem een seconde of 2 vooraf op scherp hebt gezet)
    4: (Terugtellende) klok in beeld waarmee je navigator je kan roepen hoe lang je nog hebt

Als je me dit 16 jaar geleden gevraagd had, dan had ik vast nog wel kunnen helpen ook, want ik studeerde af op dit soort spul. Maar nu.... Pffff. Je zou eens in Delft kunnen buurten, Technische Natuurkunde had een vakgroep die hier goed in waren (computational physics. Het patroonherkennen clubje van Ted Young, of Hans Furnee. Maar beiden zullen inmiddels wel met pensioen zijn). En bij Electro kom je vast ook wel een eind...

Leuk projectje!!

Share This Page