Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 2375 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Of je dacht met weemoed terug aan die mooie januaridag een jaar geleden...

Gr. Martin

2. Mobiel

Mobiel Karting

Mar 6, 2010
    229
    Mijnsheerenland (NL)
    Full Name:
    Wouter
    Zeker interessant! Als bpm bij import van gebruikt komt te vervallen, zal de autobranche in Nederland een flinke klap krgen. Afschrijving op nieuwe auto is dan zo enorm groot, aangezien je dan een week oude al bpm vrij uit buitenland kan halen.... Dus ook particulieren die net een nieuwe hebben zijn dan zwaar de dupe... Heel die bpm is natuurlijk een vreemde situatie, maar je kunt er niet zomaar vanaf, zo simpel is het niet. Economische gevolgen zijn erg groot. Ik kan me nog herinneren dat de wet voor grijskenteken werd veranderd per 1-1-94. Verkochten toen veel terreinauto's die ineens niets meer waard waren. Zijn veel particulieren en autobedrijven mee het schin in gegaan.

WD

3. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Ik heb ook geen enkele illusie dat het beter wordt.

4. GTE

GTE F1 World Champ

Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    De rechter heeft niet geoordeeld dat BPM op uit de buitenland gehaalde auto´s op zichzelf niet mag, maar dat die heffing niet zwaarder mag zijn dan voor nieuw in NL gekochte auto´s.

5. Stormbird

Stormbird Karting

Sep 21, 2009
    197
    't Gooi, Netherlands
    Full Name:
    Peter
  6. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
  7. BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive Formula Junior

Jul 6, 2004
    822
    NL
    Full Name:
    Robert
    #59357 BeQuietAndDrive, Jan 19, 2011
    Last edited: Jan 19, 2011
    Het gaat om het volgende.

Je mag bij de berekening van de rest-BPM bij import, de bruto-BPM afschrijven op basis van een leeftijds tabel (hoe ouder de auto, hoe meer korting op de BPM). Je mag ook een vergelijking maken met de werkelijke afschrijving. Je zet dan de actuele restwaarde af tegen de toenmalige nieuwprijs incl. opties. Stel dat je op basis van de leeftijds tabel 20% van de BPM mag afhalen en op basis van restwaarde 25%, is dat dus voordeliger. Dat laatste noemen we de tegenbewijs regeling.

De restwaarde (aan te tonen middels koerslijst of taxatierapport) is een rekbaar begrip, want hanteer je daar de showroom verkoopwaarde of de kale handelsprijs? Dit is zo'n twee jaar geleden voor de rechter gebracht onder het motto (korte versie) dat in de verkoopwaarde (die tot dan toe gehanteerd werd) ook een stukje rijklaarmaakkosten, garantie, statijdcompensatie en winst zit. Het zou onwettelijk zijn om over die variabelen BPM te heffen, je creeert dan een ongelijkheid tussen een importauto en een origineel Nederlandse auto. Waar de rechter het mee eens was. Vanaf toen werd in plaats van de verkoopwaarde de handelswaarde gebruikt bij tegenbewijs.

Voorbeeld: historische nieuwprijs 100.000 euro. Verkoopwaarde 60.000 euro, afschrijving 40%. Maar handelswaarde zal 50.000 euro bedragen, dus afschrijving 50% dus lagere rest-BPM.

De belastingdienst heeft vervolgens iets nieuws bedacht. Men besloot dat in de nieuwprijs van een auto ook altijd winst en marge zit. Dus besloot men dat je eerst van de nieuwprijs eerst 500 euro moest afhalen en daarna nog eens 12%.

Voorbeeld 2: historische nieuwprijs 100.000 wordt dan: (100.000-500)*88%=87.560,-. De handelswaarde blijft 50.000,-, dus de afschrijving is dan niet meer 50% maar nog slechts 42,8%.

Dat laatste (die 500 euro en 12%) is volgens bovenstaand artikel nu van tafel geveegd door de rechter. Onduidelijk is echter of de belastingdienst kan volstaan met het aanpassen van de 12% naar bijvoorbeeld 6%, of dat het in zijn geheel moet verdwijnen en weer gewoon de ongecorrigeerde historische nieuwprijs aangehouden kan worden. Waarschijnlijk dat laatste.

8. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    #59358 Souvlaki, Jan 19, 2011
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Kwam 'm inderdaad een paar jaar geleden ook al tegen in Monaco, Peter....
    Image Unavailable, Please Login
    Image Unavailable, Please Login

9. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Schiet mij ineens een nieuw leuk tv programmaatje te binnen:

"Destroy or Enjoy"?

Iemand nog een leuke titel? "Slopen of Kopen?"

10. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

11. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    "Benzine d'r in of d'r over?"

12. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    :D:D:D:D:D

Ik ben nog aan het piekeren..;)

13. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    #59364 Souvlaki, Jan 19, 2011
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  14. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Aftellen! Is de laatste week veel te doen over de nieuwe 612. Gisteren doken foto's van het interieur op, ben benieuwd!

Gr. Martin

15. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
  16. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik ben het daar niet geheel mee eens helaas. Ik ben van mening dat sluwe particulieren "misbruik" maakte van een regeling die niet voor hun bedoeld was. Dat werd op den duur zo nijpend dat er actie werd genomen, ten nadele van "eerlijke" (auto)bedrijven waarvoor deze regeling was opgezet om concurrentie met buitenland mogelijk te maken.
    De dupe van deze wijziging: niet particulieren (reden in een grijs kenteken, wat niet de opzet was van de regeling), ook niet de autobedrijven die deze grijze kentekens verkochten aan "particulieren" en daarmee hun omzet opkrikte, maar de bedrijven waarvoor de regeling bedoeld was en die nu ineens (gedeeltelijk) werd vernietigd en hun regeling verloren zagen gaan door toedoen van andere.
    Iemand die klaagt dat hij benadeeld werd door deze wijziging moet eigenlijk zeggen: "jammer dat het voordeel wat ik voorheen had nu niet meer mogelijk is, toch meegenomen dat ik er zoveel jaren voordeel mee heb gehad, als gebruiker of als dealer"

Echter het is slechts mijn persoonlijke kijk op deze zaak, die mijn inziens niet aan de orde was geweest als het gehele BPM gekloot nooit was bedacht/doorgevoerd, iets waar ze in Den-Haag ook (rijkelijk) te laat achter aan het komen zijn...

17. Stormbird

Stormbird Karting

Sep 21, 2009
    197
    't Gooi, Netherlands
    Full Name:
    Peter
    Ik had toevallig de eerste paar posts gelezen, maar verder niet gevolgd. Bijzonder geestig hoe snel dit is gegaan. Meer dan 30 pagina's gevuld in slechts twee dagen tijd........

18. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,782
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Ik heb me er doorheen geworsteld en het is wel een apart verhaal. Grappig hoe iedereen weer details in de beperkte informatie weet te vinden en daar weer een conclusie aan weet te verbinden.

19. 575 GTC

575 GTC Formula 3

Apr 3, 2006
    2,427
    Waalwijk
    Full Name:
    Gairo Flores
    Had al ooit eens eerder foto's van dit ding gezien. Ik zou eerder aan een kitcar denken dan een Ferrari

20. Mobiel

Mobiel Karting

Mar 6, 2010
    229
    Mijnsheerenland (NL)
    Full Name:
    Wouter
    Dat ben ik helemaal met je eens! Was op zich logisch dat ze er wat aan gingen doen. Dat bedoelde ik ook niet, maar 't geeft wel aan wat een wetswijziging voor gevolgen kan hebben op waarde van auto's.

21. Mobiel

Mobiel Karting

Mar 6, 2010
    229
    Mijnsheerenland (NL)
    Full Name:
    Wouter
    Heeft wel wat van een Panther Kalista. (net niks dus ;))

22. dirktor

dirktor Formula Junior

Feb 9, 2005
    952
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Dirk
  23. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik zie factuur(tjes) met het bekende logo. Als die niet al te oud zijn is het de moeite waard te gaan kijken...

@ Hans,
    Ik zie de oplossing van jou dilemma: schuifdakje om de warmte af te voeren i.p.v. zo'n vermogen slurpende airco. Als we aan het gassen zijn heb ik die altijd uit staan maar heb ik het dak er ook af :). Alleen tijdens onze Italy-tripjes wil ik wel eens de airco aanhebben want het kan verrot warm zijn in het zonnetje, dakkie eraf is dan niet meer genoeg.

24. Mobiel

Mobiel Karting

Mar 6, 2010
    229
    Mijnsheerenland (NL)
    Full Name:
    Wouter
    Toevallig dat je hier juist vandaag over begint! Vanmiddag de zilveren Dino van m'n schoonvader opgehaald en rondje gereden. Denk er serieus aan deze auto over te nemen, aangezien hij overweegt aantal auto's te verkopen.

WD

Share This Page