Gefelicteerd Tonnie.
+1, goede prijs. Als ik de lotto had gewonnen was die 500TRC van mij geweest, en had ik volgend jaar met mijn eigen auto aan de MM mee kunnen doen.... Hier de volledige lijst: http://www.anamera.com/en/editorial/article/news/worlds-finest-automobiles-poised-for-rms-debut-sale-at-the-concorso-deleganza-villa-deste/index.html?no_cache=1&tx_ttnews Onno
Als ik de lotto had gewonnen, zou ik de Lambo Bravo gekocht hebben. Proficiat Tonnie, op naar de volgende!
Fred, ik denk dat wanneer deze veilingmeester afhamerd er werkelijk geen euro meer uit te halen is. Dat hij in kleinere stappen naar de estimate toe werkt is gelegen in het feit dat er op een aantal lotjes weinig bieders waren. Als je dan toch bieders wilt verleiden tot een hoger bod zul je in kleinere stappen moeten werken. Ik denk dat je als inbrenger geen betere veilingmeester kan hebben. Er lopen trouwens ook medewerkers van RM door de veilingzaal om potentiele kopers te overtuigen om te gaan bieden. Wordt je benaderd door een medewerker met verhalen als ´a once of a lifetime oppertunity to buy this car, Sir´. Mocht het er ooit nog van komen dat ik een speciale auto aan te bieden heb, dan gaat hij zeker via RM. Lewie
Tja was dat nu echt of kunstmatig gemaakt vroeg ik me nog af? Het was ondanks alles leuk te zien en hopelijk zijn alle partijen (=kopers en verkopers) tevreden met het resultaat.
Oh boy... help! De Bob-de-Bouwer in me heeft weer eens een wazig idee. Zwaar geïnspireerd door al het moois in de hallen bij de MM... Ingrediënten: Een berg 4130 chroom molybdeen staalbuis Het TIG lasapparaat dat een beetje werkloos in de garage staat nu Een flinke lap carbon weefsel Een litertje of 25 epoxy Een F360 motor van Ebay (http://cgi.ebay.co.uk/Ferrari-360-Complete-Engine-gearbox-clutch-lot-/220783164839?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3367b3bda7) Een BMW 5-bak en diff Een viertal Borrani spaakwielen Wat mooie oude klokken en stoeltjes En een jaartje of twee aan vrije tijd. En je hebt iets dat geen 290 MM (of 860 Monza - zelfde body) is, maar wel HEEL mooi is en best leuk moet rijden (pakweg 800 kg en 400 pk moet toch een leuk recept zijn voor een boel lol, zeker op die smalle bandjes) Zei Enzo niet dat hij je de motor verkocht en dat je de rest erbij kreeg? Maakt dat een dergelijk project (met F360 motor) nog een heel klein beetje legitiem? Eerst het vliegtuigje af Hans. 1 ding tegelijk. Maar het borrelt wel heel hard.... Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Nou vooruit, eentje dan nog... (860 Monza) Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Kind of brainfart Hans? Maak het dan alsjeblieft geen look-a-like. De verhouding pk-gewicht MOET wel veel lol opleveren. Voor de creatievelingen onder ons: http://livery-competition.dunlop.eu/nl/index.php?task= Gr. Martin
Hans, geweldig idee. Maar bij zo'n auto hoort wel de authentieke motor ( replica ) en dus zelfde sound. En ook de body moet natuurlijk ook perfect zijn. En dat maakt het wel lastig, is mijn inschatting. Ik denk nl. niet dat meneer Hietbrink wel even zijn malletje uitleent...of wel?
Die staat/hangt toch gewoon in de tuin/schuur? Hij zal die echt niet missen als we die weer netjes terug brengen, toch?
Ja, ik weet het Martin, look-a-like's zijn maar millimeters verwijderd van die Pontiac Fiero's. Probleem is alleen dat meneer Farina veel en veel beter was in het tekenen van mooie proporties dan ik ben, en dat ik al heel lang vreselijk verliefd ben op die autootjes. Ze belichamen voor mij alles wat een goede sportwagen nodig heeft: gracieuze lichtvoetigheid gecombineerd met rauwe prestaties, geen sissy computersystemen, maar gewoon keihard achterstevoren op (naast) de weg wanneer je het niet goed doet, geen dak om onder te schuilen, klein, licht, en weergaloos mooi. Een Ferrari zal ik het in ieder geval niet noemen, hoewel het plaatsen van een Ferrari motor het ding in mijn ogen al een stuk meer credibility geeft. Veel eenvoudiger en stukken goedkoper zou het zijn om domweg de complete aandrijflijn van een BMW 3-serie erin te proppen. Ik zou die uit Michel's M3 kunnen rippen als hij even de andere kant op kijkt. Maar dan heb je een BMW met een mooi jasje. Dat is tè nep. Door er een F-motor in te stoppen en het chassis van het origineel te volgen, kom je al een heel eind verder. Liever ook een aluminium body, maar daar ben ik zoooo slecht in. Carbon kan ik veel beter... En dan een mooi rechthoekig geel plaatje voor op de neus met de kop van Guust Flater erin of zo, ipv het paardje Wat is dezelfde sound Marc? De 860 Monza heeft een 3,4 liter 4-cylinder erin zitten, terwijl dezelfde bodyshell over een 290 MM heen getrokken een 3,5 liter V12 oplevert. De grap is dat de 4 cylinder inderdaad als een 4 cylinder klinkt, en de V12 als een V12, maar toch hebben de soundtracks veel meer overeenkomsten dan je zou denken. De sound wordt in mijn ogen in belangrijke mate gedirigeerd door inlaat (webers) en uitlaat, gecombineerd met een paar scherpe nokkenassen die zorgen dat hij eigenlijk niet echt mooi als een naaimachientje loopt. De uitlaat zal per definitie al heel anders moeten worden dan die op de F360 (want motor voorin). Webers zal knap lastig worden ivm emissie-eisen. Mocht ik dat al willen. Ben die krengen wel zat eigenlijk. Wel mogelijk is het om het inlaatverhaal van de 360 te vervangen door 4 dubbele throttlebodies (met dus 8 individuele gaskleppen) waarmee hetzelfde weber inlaatgeluid gecreëerd wordt. Zal haast wel moeten ook, want ik denk niet dat die joekels van luchtkamers van een F360 motor onder de motorkap gaan passen. En laten de V12 racers uit die tijd nou net die mooie bult voor een batterij (smalle) webers bovenop de kap hebben waar dus ook een batterij throttle bodies onder past... Dus dan heb je een weber inlaatgeluid en een andere uitlaat. Kom je met een veel rauwer V8 geluid tussen het rauwe I4 en rauwe V12 geluid in zitten. Misschien alleen dat het allemaal wat te mooi gaat lopen, te electronisch geregeld. Maar nee, geen webers meer. Nachtmerries... De V12 van een 456 kan natuurlijk ook. Compleet met die throttlebodies heb je echt een mooie jank natuurlijk, maar dat blok wordt wel heel zwaar (en krachtig). Iemand die nog een mooie 3,5 liter V12 heeft liggen? Of ik moet natuurlijk een BMW 320i slopen en een 500 Mondial gaan bouwen. 2 liter 4 cylinder. Maar ja.... nee. Toch maar niet... Bottom line is eigenlijk denk ik ook wel dat een originele motor het ding meteen te serieus maakt. Dan ben je een replica aan het bouwen, en dat wil ik nou juist niet. Even los van het feit dat er op dit moment op ebay een F360 motor compleet met transmissie voor 7500 pond staat en een CS motor voor nog geen 10K, en een originel V12 een veel-veel-veelvoud kost, en ik dat geld er domweg niet voor zou hebben, wil ik iets hebben waarmee ik de zondagmiddagtripjes met jullie kan rijden. Met een origineel van 3 miljoen doe je dit niet. En met een stuk plastic over een BMW aandrijflijn is het F-gehalte me te laag. Een combinatie van een modernere F-motor (bedrijfszeker, maar wel de F-passie) met de looks en rij-eigenschappen van het origineel, mwah, dat lijkt me dan wel een mooie combinatie. En het koetsje... Ik ben wel benieuwd eigenlijk of er in de automodellen-wereld grote schaal modellen zijn van de 290MM of de 860 Monza. (750 monza wel, maar ik vind de 860 mooier, met z'n langere wielbasis). Model 3D inscannen, opblazen en dan met een 3D printer printen of 3D freesmachine uit een blok schuim laten boetseren geeft natuurlijk al een heel aardig begin. Hoe accuraat zijn die modellen eigenlijk? Ga ik dit doen? 80% kans van niet. Maar als ik dat vliegtuigje nou niet af te maken had, dan was ik alvast begonnen met onderdelen verzamelen. Zegt genoeg eigenlijk he? Geef het even een paar jaar, maar zoiets komt er echt nog wel...
Hans, er staan elke week 5 360 motorblokken op Ebay.de van auto's die total gereden zijn. En bij Forza vertelden ze mij afgelopen jaar dat zij nog nooit een 360 met motorschade hadden gezien. Het is echt een hele sterke motor. Maar Marc heeft gelijk. Je moet authentiek blijven. Ik zou dat ding beginnen te bouwen, je kunt het ! ;-)
Te gek idee Hans! Doen!! En ik weet nog een gebruikte achterbumper te liggen in Oss; kun je zo hebben. Kijk! Met vereende krachten gaat het je zeker lukken!
Authentiek is zo serieus Henk. Het dingetje moet niet te veel pretenties krijgen en net doen of het een echte is. Dan rij je in een nepperd. 100% authentiek gaat me sowieso niet lukken. Ik ben met m'n 1,94 meter te lang voor een origineel, dus in die richting moet ik ook al concessies doen om meer beenruimte te creëeren. Met een V8 (korter dan een V12) kan dat al een stukje. Maar dan zit je wel met de plaatsing van de luchtuitlaten van het motorcompartiment. Die moeten dan wellicht ook een stukje naar voren. Daar gaat je authenticiteit al... Maar goed, eerst m'n vliegtuigje weer de lucht in krijgen, even sparen en dàn gaan we aan de slag... Ik zie mezelf al wel rijden in dat ding. Hmmmm
Om problemen met RDW te voorkomen adviseer ik je een bestaande kitcar met kenteken in Engeland te kopen op een buizenframe (http://www.carandclassic.co.uk/list/500/?int_cur_position=20&make=500, zoek er wel 1 met wielbasis die een beetje overeenkomt met een 750/860/250/500) Deze laat je dan hier chassis aanpassen en voorzien van eigen carrosserie in italiaanse stijl en stop er een Ferrari V8 in....... Volledig eigenbouw in NL op kenteken krijgen is niet eenvoudig!
Dank je Tom. Dat is inderdaad ook een goed idee zo. Ik zat te denken aan een twee-staps plan, eerst in de UK via een SVA op kenteken krijgen, en dan daarmee hierheen. Een goede vriend van me hier in Utrecht komt oorspronkelijk uit de UK en heeft een tweetal kitcars gebouwd. Met hem heb ik afgesproken om hem eens flink uit te horen. De stap naar NL kenteken heeft hij alleen nog niet gezet. Wel een goed idee om eens te shoppen naar bestaande chassis ja. En dan met slijptol en lasapparaat helemaal naar mijn zin maken. Thanks!
Op de RM site staat nu EUR 627.000 bij de ex TZ1 van Tonnie. Waarschijnlijk is dat incl alle veilingkosten etc ? Als ik het verkeerd geplaatst heb.. was natuurlijk niet de bedoeling.
Je mag wielbasis niet veranderen, dus die moet blijven van de donorauto op engels kenteken. Merk nemen ze ook over van "engels deel 1" Ik kon zelf wel typenaam wijzigen, die was eerst 2-axle rigid body coupe Bij RDW keken ze alleen of er een chassisnummer in stond, verlichting goed stond ivm rechtsrijden, claxon en technische staat. KLAAR! Mocht alleen geen kleine kentekenplaats (USA) maar ach daar kan ik mee leven. Ivm EU regels mag een engelse kitcar/eigenbouw ook in NL rondrijden.......tjah en als je deze dan in tussentijd zelf hebt lopen te wijzigen en ze bij RDW toch niet al deze honderden typen kennen, is dat niet zo moeilijk Je kunt dus vrij eenvoudig een gilco, bandini, ferrari, italerienni model zelf creeren middels een plaatwerker in NL. Model maken middels moderne machinerie / schuim etc en plaatwerker maakt frame en body op je chassis.