Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 2878 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. rickadelic

rickadelic Formula Junior

Full Name:
    Rick
    Dan de foto's om het te bewijzen.
    Image Unavailable, Please Login

Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  2. henkie

henkie La Passione... Lifetime Rossa

Full Name:
    henkie
    @jordy
    Wat heb je met de originele F430 wielen gedaan? Verkopen?

3. Robin360

Robin360 Formula 3

Full Name:
    Robin
    Is die F430 trouwens USA import? Moet je dan nog iets doen m.b.t. het lage octaangehalte benzine dat ze daar hebben? Mijn Mondial was ook USA import; verder niets aan gedaan maar die auto had wat minder pk dan de europese versie. Lijkt me sterk dat dat met de moderne auto's nog steeds het geval is?

4. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ Lifetime Rossa Owner

Full Name:
    Fred
    Kwam laatst ergens een Dyno test tegen (evo?) waar er van verschillende wagens het opgegeven vermogen werd vergeleken met het echte vermogen. Zo ook bij een F430 die de 495 Pk niet haalde. Als oorzaak werd het (te?) lage octaan gehalte 91 opgegven die in de tank zat. Scheelde 45 Pk dus ca 10%....
    Ik zou niet weten (zonder herprogrammeren ala laptop) hoe je dit zou kunnen beperken, jij?

5. JWD355

JWD355 Karting

Full Name:
    Jordy
    Hij is oorspronkelijk geleverd in Dubai, daar hanteren ze een US exterieur en een EU interieur (Km's, C's, etc.).
    Moderne motor electronica regelt zelf veel bij aan de hand van de kwaliteit van de brandstof (verbranding).
    Vandaar dat je zal zien dat je met een RON 100 of hoger meer vermogen krijgt dan met 95 in sportieve motoren met een hoge compressie.

Veel US auto's hadden vroeger een lager vermogen dan hun EU evenbeeld ivm. de strengere emissie eisen in de US, tegenwoordig zie je dat steeds minder, de US F430 heeft evenveel vermogen als de EU F430.

@henkie; Ik heb van al mijn auto's nog de originele onderdelen, de opslag raakt een beetje vol maar ik probeer ze zo veel mogelijk compleet te houden, dus verkoop zit er helaas niet in :).

@rickadelic; Mooie platen, ik had even door moeten rijden zodat het ADV.1 logo niet op z'n kop zou staan ;)

6. henkie

Full Name:
    henkie
    Geen probleem, ik ben nog in de running voor een set OE 20" 458 Italia wielen ;)

Maar nu eerst even rijden, prachtig weer :cool:

7. henkie

Full Name:
    henkie
    Het is weer zo ver, mijn eigen schuld.
    APK verlopen en een bekeuring van CJIB.
    Vorige keer was het EUR 98,00, nu jaartje later EUR 126,00.

Maandagmorgen 10:30 keuring bij Forza, kan er op wachten zeggen ze.
    Weer van geleerd.

8. Melvok

Melvok F1 World Champ Owner Silver Subscribed

Full Name:
    Mel
    We merkten dat zeker bij onze Autobahn Run afgelopen maart ...

In Bremen tankten we Shell V-Power Racing 100 en de rijders waren later enthousiast, merkten het verschil duidelijk ...

9. henkie

Full Name:
    henkie
    Voor de nieuwere auto's (vanaf de 360) maakt het niets uit wat je er in gooit. Met 97 (Vpower) of 98 van een ander merk is er geen verschil met eurosuper 95. Ik spreek ook uit 53.000km ervaring.

Ja.. je moet er misschien geen USA 91 in gooien...

Tegenwoordig wordt er alleen voor snellere turbobenzine motoren nog 98 voorgeschreven.
    In het boekje van mijn vorige A3 2.0T stond bijvoorbeeld dat hij op 95 iets vermogen in moest leveren.

10. Joeld

Joeld Formula Junior

Full Name:
    Joël
    In onze 456 kan ook gewoon 95. Staat zelfs in het tankklepje dat 95 aangeraden is.

11. RudyW

RudyW Formula 3

Full Name:
    Rudy
    Daarna de rest vd 458? :D.

Daadwerkelijke vermogensverschil tussen 95 en 98 is maar beperkt. Paar %, en een motor die puur op 98 ontwikkeld is zal dat er het meest optimale uithalen.
    Bij een turbo motor kun je er wat meer mee (turbodruk verhogen...).

12. Spyker 007

Spyker 007 Formula 3

Full Name:
    Jeffrey
    Die: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=J_L_X9LfrHA[/ame]

13. rpmtifosi

rpmtifosi Formula 3

Full Name:
    Guy
    +1
    Bij Monza benadrukten ze zelfs dat ik geen 98 mag tanken met de CS, enkel 95!
    Op circuit (continue boven de 6.000rpm) mag 98 wel.
    Vond dit eerst ook vreemd, in de S2000 mag enkel 98, anders mis ik vermogen.
    Zo hebben ze bij Monza eens een 599 gehad waarvan de motor slecht draaide, achteraf bleek dat de eigenaar er enkel 98 in deed, fout dus!
    458, zelfde verhaal, enkel 95 tanken.
    Maar bij de laatste versie van de California zou dan weer wel 98 aangeraden zijn, F12 wellicht ook.

Wat betreft die 430 die +40 PK mist, ik vrees dat er wel meer F's de beloofde PK's niet afleveren, al is 40 PK wel veel! :(

14. Spyker 007

Spyker 007 Formula 3

Full Name:
    Jeffrey

Dan vraag ik mij het volgende af.

"Vroeger" werd er gemeten aan de wielen. De bekende BHP (Brake Horse Power).
    Voorbeeld: Mijn 1975 Range Rover(3.5L V8, permanent 4x4) is 130BHP. Naar mijn weten 190 DIN-PK voor deze motor.

Tegenwoordig (sinds 19??) zijn motorvermogens DIN-PK, gemeten aan de krukas.

Heeft iedere auto het zelfde overbrengingsverlies van krukas naar aangedreven wielen?

15. Joeld

Joeld Formula Junior

Full Name:
    Joël
    "Heeft iedere auto het zelfde overbrengingsverlies van krukas naar aangedreven wielen?"

Een vierwielaandrijver heeft natuurlijk meer verlies dan een achter- en voorwielaandrijver. En een achterwielaandrijver weer wat meer dan een voorwielaandrijver. Tenzij de motor achterin ligt natuurlijk, dan zal het verschil overeenkomen met een 'gewone' FF opstelling. Het verlies zal weer verschillen per auto, maar ik denk dat dat verschil te verwaarlozen is.

Het vermogen wat er uitkomt op de rollenbank is ook teruggerekend naar PK's op de krukas. Daarvoor hebben ze vaste omreken tabellen.

16. VEEP

VEEP Formula Junior

Als het goed is gebruiken ze geen omrekentabellen maar wordt het verlies in de aandrijflijn gemeten op de bank. Overigens verschilt dit verlies zelfs tussen 2 auto's van hetzelfde type aanzienlijk. En is niet elke bank even betrouwbaar in de verliesmeting. Persoonlijk vind ik alleen het vermogen en eigenlijk meer nog het koppel en de koppelkromme van belang, torque wins races...de rest is leuk voor de borreltafel....

17. VEEP

VEEP Formula Junior

Overigens wat ik altijd begrepen heb is brake horsepower de krukas pk's zonder aangesloten vermogen kostende zaken zoals dynamo en zo, en DIN met al die zaken er wel op, maar nog steeds krukas pk's .

18. Trezerotto

Trezerotto Formula Junior

Full Name:
    Otto Trezalbione
    Henk, die staat op mn shortlist van nieuwe daily driver. Das toch dezelfde motor als in de Golf V GTI he, met 200 pk?

Wat vond je van de auto. En wat voor verbruik kan je scoren als je 'normaal' mee doet in het NL verkeer? Ben erg benieuwd.

19. henkie

Full Name:
    henkie
  20. henkie

Full Name:
    henkie
    Klopt. Ik had hem ook nog gechipt naar 240pk. Ik heb er vanaf nieuw bijna 3 jaar in gereden (112.000km), nooit iets aan gehad. Ik rij 40/42 per jaar.
    Door een softwareupdate van de dealer was hij de laatste 4 maanden dat ik hem had weer 200pk. Grrr... Ik wou daar weer een afspraak voor gaan maken..maar kwam ineens wat tussen.

Ik zou voor een A5 sportback gegaan zijn na de aflooptermijn ware het niet dat er een collega opzoutte die een BMW van een half jaar oud had. Dus daar rij ik nu om de grote baas een plezier te doen sinds april. Een 320d HE efficiency dynamics die normaal 163pk is (20% auto). Maar hij was wel zo slim om het powerpack er nieuw bij te nemen! Dus hij is iets meer dan 200pk. Ik ben er blij mee!
    De Audi deed altijd rond de 1:11/10,5. Met dezelfde rijstijl doe ik nu 1:18,5 !
    Beide auto´s reden-rijden met 19" 225/35-19.

21. 12Esc

12Esc Formula Junior

Full Name:
    Maurice
    Nooit geweten dat er een power pack wordt geleverd. En dan nog steeds 20%? Goed geregeld.

22. henkie

Full Name:
    henkie
    Ja dat valt niet tegen. Ik betaal dezelfde bijtelling als mijn A3 Sportback op EUR 2,35 na ;)
    Toch twijfelde ik even om het te doen. Moet er wel nog 3 jaar in rijden en de opvolger rijdt al weer een half jaar rond natuurlijk. Al moet ik goed kijken onderweg of het een '11 of '12 is, niet echt een baanbrekend nieuw model.

23. Trezerotto

Full Name:
    Otto Trezalbione
    Tnx, goeie info. Ander puntje waar ik nog aan denk: kan je zo een op straat zetten voor het huis. Ik woon in een prima wijk, maar het lijkt me een diefstalgevoelige auto.

24. Trezerotto

Full Name:
    Otto Trezalbione
  25. omd78

omd78 F1 World Champ

Full Name:
    Martin
    De uitgebreidere navigatiesystemen zijn erg in trek bij het dievengilde. Dat is er wel eentje om rekening mee te houden...

Gr. Martin

Share This Page