Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 2947 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. evandaalen

evandaalen Formula 3
    Consultant

Feb 7, 2004
    2,394
    Deventer, NL
    Full Name:
    Edvar van Daalen
    Hangt af van de drukte, maar bij mij hadden ze het over ongeveer 5 werkdagen. Zodra de papieren binnen zijn, is de kentekenplaat zelf zo geregeld ...

2. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Klopt.. ik heb vorig jaar 3x een bekeuring gehad van EUR 98,00.
    Het was in de winter en kon niet weg met de Ferrari.
    Dit jaar een maand laten verlopen en toen kreeg ik er 1 van EUR 126,00.

3. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Als je aan kan tonen dat je een afspraak hebt voor de 14e zullen ze wellicht genegen zijn het bij een waarschuwing te houden, maar als meneer agent met het verkeerde been uit bed gestapt is die dag...

Gr. Martin

4. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Ik heb nog bij de officier van justitie een zaak lopen over de registercontrole, deze is namelijk in mijn ogen onrechtmatig als de betreffende auto zich niet op de weg bevindt. Loopt overigens al 7 maanden en het is angstvallig stil....

5. evandaalen

evandaalen Formula 3
    Consultant

Feb 7, 2004
    2,394
    Deventer, NL
    Full Name:
    Edvar van Daalen
    YES! De verjaardagskaarten bekijk ik later nog wel even, maar er zat een brief bij van de RDW (Peter: precies 1 week na de keuring). Dus nu ga ik even offline en wat platen laten drukken! En dan vrijdag de auto ophalen!!! Yes yes yes yes yes ... :D

6. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    6,993
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Gefeliciteerd met het kenteken en met je verjaardag natuurlijk ook :)

7. Michiel

Michiel Formula 3

Apr 15, 2008
    1,969
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Michiel
    We hebben het over de wouten he....... die stappen elke dag met hun verkeerde been uit bed.

8. f308jack

f308jack F1 Rookie

Jun 7, 2007
    4,300
    Cape Town, South Afr
    Full Name:
    Jack Verschuur
    Da's nou een mooi verjaarscadeau, je TR op naam. Gefeliciteerd ook.

9. BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive Formula Junior

Jul 6, 2004
    822
    NL
    Full Name:
    Robert
    Inderdaad zeg, feli :)

10. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Edvar, Sluit ik me geheel bij aan.
    Vrijdag rijden ... mooi weer....... Heul veul plezier vandaag en vrijdag !!

11. Mikestradale

Mikestradale F1 Rookie

Jan 25, 2006
    2,608
    Netherlands
    Full Name:
    Mike
    Dubbel gefeliciteerd! Geniet ervan :)

12. Mrs.Spider

Mrs.Spider Formula 3

Nov 4, 2007
    1,708
    the netherlands
    Full Name:
    Jolanda
    Van harte dubbel heel veel rijplezier maar dat zal wel lukken.

13. Joeld

Joeld Formula Junior

Jan 16, 2012
    416
    NL, Bennebroek
    Full Name:
    Joël
    Hebben wij ook gehad met de SL. Die stond te koop en had geen APK. Wij zouden de auto begin februari ophalen, maar hij werd 31 december op onze naam gezet (dat wilde de garage graag), maar je raadt het al: bekeuring voor de APK, terwijl hij niet op straat is geweest en gewoon nog bij de garage stond.

EDIT: Dubbel gefeliciteerd, hoop dat je erg veel plezier mag beleven aan de TR!

14. MarcH

MarcH Formula Junior

Nov 5, 2010
    446
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Waarom zou dit onrechtmatig zijn?

15. lewie

lewie Formula Junior

Apr 13, 2007
    523
    Netherlands
    Full Name:
    lewie
    Niks ernstigs Ed. Laat de voorkant opnieuw spuiten ivm steenslag die mij begon te irriteren.

@ Henkie, hij blijft gewoon geel, hoewel rood wel erg mooi staat op een GT3. Eric Wolbert had laatst nog een rode en die zag er goed uit.

Edvar, gefeliciteerd en veel rijplijzer, het wordt mooi weer aankomend weekend.

16. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Artikel 72 van de WVW is onderdeel van hoofdstuk V van deze wet met als titel ‘gebruik van voertuigen op de weg’. Voor het APK-deel van deze wet moet er dus daadwerkelijk gebruik worden gemaakt van de weg en ben je dus in overtreding als de auto op de openbare weg rijdt of staat, en dus niet als hij op prive-terrein staat of bij een garage. De registercontrole wordt dus oneigenlijk gebruikt als men daarmee ook auto's 'pakt' die zich niet op de weg bevinden. Daardoor is het schorsen van een voertuig om onder de APK-plicht uit te komen ook niet noodzakelijk, alleen als je het niet doet krijg je toch een bekeuring.....

17. Trezerotto

Trezerotto Formula Junior

Aug 26, 2011
    669
    Daventria
    Full Name:
    Otto Trezalbione
    Buurman, dubbel gefeliciteerd! Vrijdag eerste ritje naar Hoevelaken? ;-)

18. ForzaFerrari

ForzaFerrari F1 Veteran

Jul 25, 2003
    7,198
    The Netherlands
    Full Name:
    Waldo
    gefeliciteerd Edvar met je verjaardag, maar helemaal met de papieren! En dan nog de vooruitzichten van een prachtig weekend met geweldig weer… jouw verjaardag kan niet meer stuk! ;) Enjoy!

19. wr11265

wr11265 F1 Rookie

May 20, 2007
    3,504
    Netherlands
    Full Name:
    Joost
    Mooi, nu nog ff € 12,- investeren in een paid subsciption en klaar is Edvar. Nog van harte en veel plezier met de eerste rit op kenteken.:)

20. djfrens

djfrens Formula 3

Jan 9, 2007
    2,136
    The Netherlands
    Morgenavond docu over de bouw van de Lambo Aventador op National Geographic om 20.00 uur.

21. evandaalen

evandaalen Formula 3
    Consultant

Feb 7, 2004
    2,394
    Deventer, NL
    Full Name:
    Edvar van Daalen
    Oh ja, dat is die dag ook nog. Wel toevallig dat al die auto's afkomstig zijn hier uit Deventer ... Het Ferrari-peil is hier dus flink omlaag gegaan, maar gelukkig probeer ik het een beetje de andere kant op te sturen. Dus Trezerotto, help me even een beetje door nog wat meer Ferraris naar Deventer te krijgen ... ;)

Een paid subscription is niet nodig voor "Consultants" zoals ik :D ;) (een lang verhaal, maar dat kan een andere keer wel)

22. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Dat wordt GENIETEN vrijdag. Veel plezier met de eerste rit, gelukkig ken ik dat gevoel ook :)

23. GTE

GTE F1 World Champ

Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    Dat snap ik niet helemaal.

Bedoel je dat alleen auto's waarmee daadwerkelijk op de openbare weg wordt gereden, mogen worden gecontroleerd op een geldig APK-bewijs? Hoe zie jij dan het bepaalde in artikel 72 lid 3 sub a waarin voor wat betreft de verantwoordelijke personen nadrukkelijk onderscheid wordt gemaakt tussen het geval waarin het gaat om een motorrijtuig sec en een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden?

Of artikel 73 lid 1 onder b waarin uitdrukkelijk wordt bepaald dat de keuringsplicht niet geldt indien het voertuig conform het bepaalde in artikel 67 is geschorst. Daaruit volgt toch dat het schorsen van het kentekenbewijs wel degelijk noodzakelijk is om onder de keuringsplicht uit te komen?

Dat betekent toch dat voor ieder voertuig een APK-plicht geldt, ongeacht of met dit voertuig van de openbare weg gebruik wordt gemaakt, tenzij het voertuig (lees: de geldigheid van het kentekenbewijs) is geschorst?

24. GTE

GTE F1 World Champ

Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    Edvar, genieten jongen! 19 oktober 2012 wordt jouw dag!

25. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    #73675 roger_l, Oct 17, 2012
    Last edited: Oct 17, 2012
    Zoals ik al schreef is de titel van hoofdstuk V, waar artikel 72 e.v. onder vallen, 'Gebruik van voertuigen op de weg' en daarmee sluit je dus alle voertuigen die NIET op de weg zijn uit. Alle andere artikelen die onder het hoofdstuk vallen gaan dus ook over voertuigen op de weg. Schorsing is dus ook alleen van toepassing voor een voertuig op de weg, niet voor een voertuig dat zich niet op de weg bevind. Bovendien 'gebruik' ik het voertuig niet, hij staat stil.

De registercontrole is ook pas jaren na de invoering van de APK-wetgeving ingevoerd, uiteraard om te voorkomen dat een wrak van de weg plotseling weer de weg op gaat voor een proefritje; dat laat echter volgens mij onverkort dat de wet/ de WVW op dit punt niet helder is en oneigenlijk wordt gebruikt.

Zouden ze de titel van het hoofdstuk veranderen in 'Gebruik van voertuigen op de weg en stilstaand in de garage' dan had ik geen poot om op te staan.

Overigens las ik nog ergens dat in de wetgeving nog een clausule bestaat die het verband tussen een hoofdstuk en een onderliggend artikel zou uitsluiten, maar dan vraag ik me ernstig af of iedere Nederlander die geacht wordt de wet te moeten kennen ook jurist zou moeten worden om hem te begrijpen.....

In mijn specifieke geval stond de auto te wachten op een onderdeel dat (helaas) erg lang heeft geduurd, dat heb je nu eenmaal met een 26 jaar oude auto waarvan er maar een stuk of 6.000 zijn gemaakt. De APK kon niet worden uitgevoerd omdat door het missende onderdeel hij er nooit doorheen zou komen (lichtschakelaar), de auto stond dus in afwachting van het onderdeel stil bij de garage. Vervolgens ontvang ik dan een bekeuring voor het niet hebben van de APK voor een auto die geen gebruik maakt van de weg, en dat vecht ik op dit moment aan omdat ik vind dat de wet hier oneigenlijk wordt gebruikt.

Share This Page