Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 2948 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. GTE

GTE F1 World Champ

Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    Ik denk dat je wat al te veel betekenis hecht aan de titel van het hoofdstuk. De specifieke bepalingen die ik noem, laten (mijns inziens) weinig interpretatievrijheid. Daaruit volgt immers ondubbelzinnig dat de APK-plicht voor ieder voertuig geldt (in gebruik of niet in gebruik), met als enige uitzondering de voertuigen die conform paragraaf 6 (artikel 67 en verder) zijn geschorst. Zo'n bepaling, mits eenduidig in haar formulering, heeft meer normatieve werking dan de titel van een hoofdstuk. Zo'n titel heeft uberhaupt geen normatieve werking, doch kan hooguit bijdragen aan het geven van een uitleg aan een bepaling uit dat hoofdstuk. Maar in dit geval zijn de genoemde bepalingen (wederom mijns inziens) zo kraakhelder, dat aan de titel van het hoofdstuk geen argument ontleend kan worden op grond waarvan met recht afbreuk gedaan kan worden aan inhoud en strekking van artikel 72 lid a sub 3 en artikel 73 lid 1 onder b. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat, uitgaande van jouw betoog, deze bepalingen compleet zinledig zouden zijn.

Niettemin denk ik dat je in je bezwaar wel een punt hebt. Je verweer houdt in dat het feitelijk onmogelijk was om (tijdig) aan de APK plicht te voldoen en dat die onmogelijkheid bovendien is te wijten aan oorzaken die buiten jouw macht liggen (of de OvJ moet jou verwijten dat je de euvele moed hebt om een zo bijzondere auto te rijden, dat vervangende onderdelen niet eenvoudig voorhanden zijn). Aangezien het gaat om een overtreding, doen zaken als schuld en opzet er niet zo toe, maar een redelijke wetsuitleg zou toch meebrengen dat in dit geval de overtreder geen verwijt te maken valt en dat kwijtschelding van de boete op zijn plaats is.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd hoe de OvJ uiteindelijk oordeelt.

2. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Da's nou jammer, zulke mooie woorden had ik graag in mijn brieven gebruikt :)

Ik heb in eerst instantie om coulance gevraagd gezien de omstandigheden, ook omdat ik van mening ben dat de APK-wetgeving een heel andere bedoeling heeft dan het bekeuren van auto's die 'onschuldig' stil staan. Ook was het zo dat volgens de leverancier het onderdeel 'ieder moment' kon binnenkomen. Daar werd heel formeel en flauw op gereageerd door te melden dat ik hem dan maar had moeten schorsen, zonder verder gewag te doen van enig begrip aangaande de situatie. Ik ga natuurlijk niet een auto schorsen als de volgende dag het onderdeel kan aankomen. Vervolgens ben ik op de proppen gekomen met eerder beschreven verhaal, en heb ik de OvJ nogmaals gevraagd om coulance danwel op basis van mijn laatste betoog in het gelijk te stellen. Hij kan er in principe zonder gezichtsverlies aan toegeven en heeft daar kennelijk nu ook al heel wat maanden voor nodig om op te reageren (of hij heeft natuurlijk belangrijkere dingen te doen). Voor € 126,- misschien allemaal wat flauw, omgekeerd erger ik me groen en geel aan dit soort onzin boetes die absoluut goedwillende burgers voor hun kiezen krijgen en dan maar achteloos dienen te betalen. Er is op dit vlak wel wat jurisprudentie te vinden, je bent immers niet van kwade wil in dit specifieke geval.

3. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,122
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Ik denk dat ik de 308 deze winter maar eens ga schorsen. De APK staat weer gepland in januari en dat is altijd zo'n vervelende periode (slecht weer). Als ik de RDW site goed lees, kost het nog geen 24 euro.

Ik vind het ook een belachelijke zaak dat als je auto nota bene bij de garage staat voor de APK, je dan toch een boete kunt krijgen! In het vervolg zou je de APK dus ruim vóór de vervaldatum naar de garage moeten brengen om rekening te houden met levertijden. Ik geloof dat je dat maximaal 2 maanden van tevoren kunt doen?

4. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #73679 Melvok, Oct 18, 2012
    Last edited: Oct 18, 2012
    Of je APK "verschuiven"... van januari naar maart/april oid ... Een APK-tje kost tegenwoordig maar 3 tientjes en je bent dan ook van het probleem af ... ;)

Boete voor geen-Apk is zo te voorkomen en dus echt zo zonde imo.

Vier maanden schorsen levert idd 4 maanden minder belasting betalen op; de verzekeraars willen dat echter niet met hun verzekering zo doen begreep ik ... de boeven ...

5. BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive Formula Junior

Jul 6, 2004
    822
    NL
    Full Name:
    Robert
    Jawel, je kunt ook je verzekering schorsen, maar onder voorwaarden. Bedenk wel dat je auto dan dus mogelijk onverzekerd is (duh) dus ook bij diefstal e.d.

6. dirktor

dirktor Formula Junior

Feb 9, 2005
    952
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Dirk
    Dat is toch logisch? Als je auto of garage afbrand in die vier maanden ben je mooi de sjaak toch?

Mijn boot ligt gemiddeld 5 maanden per jaar op de kant. En daar betaal ik ook gewoon de verzekering voor, ik ken mensen die dat niet deden. En toen brandde de loods af. Ja dan kan je huilen.

7. GTE

GTE F1 World Champ

Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    nou, wie weet moet je nog in beroep :D

Een wat al te strikte wetsuitleg (zoals in jouw geval) heeft ook nare gevolgen voor het slachtoffer van een autodiefstal die vergeet om zijn verzekering te schorsen. Het zou wel heel stompzinnig zijn om zo iemand een boete op te leggen vanwege het niet voldoen aan de keuringsplicht. Dan zijn we nogal mechanisch de regels aan het toepassen, zonder ook maar enig zicht op de feiten en omstandigheden. Ik hoop dat een ambtenaar wel meer beroepseer heeft dan dat.

8. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,122
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Dat verschuiven werkt zover ik weet niet. Je kunt wel eerder laten keuren dan de vervaldatum (ik meen zelfs maximaal 2 maanden eerder, dus zou maart/april al helemaal niet kunnen), maar voor de volgende keer is het dan gewoon weer de oorspronkelijke vervaldatum (in mijn geval dus januari). Maar ik word graag gecorrigeerd, want dat zou wel makkelijk zijn.

De 308 is al belastingvrij, dus daar hoef ik het niet voor te doen. En hij moet natuurlijk wel verzekerd blijven!

Het is mij dus niet om het geld maar om het (on)gemak te doen.

9. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    #73684 Melvok, Oct 18, 2012
    Dat bedoel ik, laten keuren op een ander tijdstip, ook al is de off APK tijd nog niet bereikt. In jouw geval eerst in Januari en dan bijv weer in April oid. ;)

Heb mijn 512TR eind maart, aanvang seizoen gezet.

10. MarcH

MarcH Formula Junior

Nov 5, 2010
    446
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Wat Melvok zegt. Gewoon binnen een jaar opnieuw laten keuren zodat je vervaldatum in een betere periode komt te liggen. Ga ik ook doen want ik vind een vervaldatum in december niet echt praktisch.

11. 12Esc

12Esc Formula Junior

Aug 21, 2006
    529
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Mijn beide auto's zijn vorig jaar te laat gekeurd. Ingeval van de TVR was dat zelfs meer dan een maand, had te maken met de CO uitstoot die te hoog was (tja, zonder cats is dat niet zo vreemd). Niets van vernomen, en gevolg is wel dat daardoor de APK datum voortaan wat later in het jaar ligt (was april, nu mei).
    De auto stond in de periode dat de APK was verlopen wel bij de garage (tussendoor nog wel even van de ene naar de andere garage gereden). Is dus ook een kwestie van geluk hebben, niet altijd automatisch een boete.

12. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

#73687 Harry-SZ, Oct 18, 2012
    De SZ heb ik ook verschoven van oktober naar maart.
    Gewoon gegokt en geen boete gekregen toen. (was 2008)
    Was toen ivm drukte met nw huis etc, dus even geen tijd voor de auto's.

Ik heb trouwens gisteren de Fiat 1100 geschorst om diezelfde reden, auto is uit 1960 dus WB-vrij, maar wel APK-plichtig (elke 2 jaar).
    Ik moet een wiellager en remcilinder hebben. Dat kost weken/maanden om de juiste te vinden, de winter komt eraan, dus ik ga sowieso niet meer rijden in december.
    Schorsen kost 26 euro. Ik bespaar geen WB, ik bescherm mezelf alleen tegen een boete... Wel jammer idd, want de auto staat achterin de garage op as-steunen met de wielen eraf te wachten op de onderdelen.

13. Spyker 007

Spyker 007 Formula 3

Mar 31, 2008
    2,181
    The Netherlands
    Full Name:
    Jeffrey
  14. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Edvar, gefeliciteerd (alsnog was even "weg") maar welk kenteken heb je nu gekregen, ga je halen?

Zit klaar hier met Jack Daniels, jij ook :D:D:D

15. lewie

lewie Formula Junior

Apr 13, 2007
    523
    Netherlands
    Full Name:
    lewie
    #73690 lewie, Oct 18, 2012
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  16. djfrens

djfrens Formula 3

Jan 9, 2007
    2,136
    The Netherlands
    Komt om 2100 uur...haha

17. 430-SPI

430-SPI Formula Junior

Oct 4, 2009
    748
    Europe
    Full Name:
    René
    Edvar gefeliciteerd en heel veel plezier morgen. Het wordt blijkbaar heel mooi weer dus geniet er van!

18. 430-SPI

430-SPI Formula Junior

Oct 4, 2009
    748
    Europe
    Full Name:
    René
    Heb bijna medelijden met je Onno... :D:D:D

19. marcos

marcos Formula 3

Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Edvar, alsnog van harte gefeliciteerd en heel veel plezier morgen met het ophalen van de TR, ik neem aan dat we wel een klein foto verslagje krijgen ;-)

20. marcos

marcos Formula 3

Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Ik kom denk ook ff een kijkje nemen zaterdag. De spiegeltjes liggen (inmiddels wel gespoten) nog 'naast' de F, dus zal voor mij een ritje VW worden :S Zal proberen rond een uurtje of half een in Amersfoort te staan...

21. marcos

marcos Formula 3

Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Mijn eerste Fiat ooit (2009) 2 maanden te laat gekeurd, stond stil vanwege komst lease auto en was hem even 'vergeten'. Nooit geen bekeuring gekregen daarvoor...

Misleidend. Fred was al dronken voordat de uitzending begon dus.. :D

22. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,241
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Nu op National Geographic.

Gr. Martin

23. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Volgende week komt de Ferrari FF aan bod.

24. evdzwet

evdzwet Formula Junior

Jul 24, 2009
    613
    Wassenaar
    Full Name:
    E. vd Zwet
    Veel plezier vandaag Edvar. En vergeet natuurlijk de camera niet.

Share This Page