Over een week zit ik in de rode daily drive richting vakantiebestemming, maar toch bedankt voor het aanbod Marc.
Heeft er iemand ervaring met Zandvoort rijden later in het seizoen? Wat een teringzooi op de baan vandaag!!! Ik was benieuwd of dat normaal is of dat het een uitzondering is. Indien het eerste, dan moet ik zeker onthouden nooit meer op Zandvoort te rijden later in het seizoen. Het is voor mij duidelijk dat de baan nooit geveegd wordt, of i.i.g. al een aantal weken niet geveegd is. Ik had na 10 rondjes een bijna onbestuurbare 458 doordat er zoveel rubber aan mijn banden bleef hangen. Zeker 5 grote stenen op mijn voorruit gehad, het was niet normaal hoeveel rotzooi er op de baan was. De organisatie van de rijvaardigheidstraining vandaag door Raceplanet was nogal matigjes, en de instructeur kon duidelijk niet met de snelsten overweg (mijzelf en een paar leuke kerels met Ariel Atoms). Desalniettemin was het toch een geslaagde dag omdat de instructeur uiteindelijk ons maar lekker liet boenderen (tegen de regels in), en omdat ik nog nooit zo ontspannen de 458 op een circuit heb gereden. Afgelopen week op Spa was ik snel maar nooit ontspannen. Nu heb ik toch weer een nieuw terrein ontdekt, en heb ik de 458 heerlijk op de limiet gereden zonder ooit een moment spanning te voelen. Zo leer je toch altijd weer bij. Fantastisch. Wat een heerlijke auto. Maar voor mensen die ervaring hebben: dagen van Raceplanet vermijden. Af en toe denk ik dat we met 70 mensen op de baan zaten waarvan 60 tot 65 mensen niet konden rijden, en de overgeblevenen gefrustreerde instructeurs waren die probeerden te laten zien dat ze meer waren dan ik. Best wel eng (maar overigens niet gelukt...). Onno
Klopt Onno... Raceplanet is leuk voor een 1e ervaring met racen, maar daarna houdt het wel op.. Wil je echt wat leren en eventueel een racelicentie halen dan zou je eens Paul Maaskant moeten vragen...circuit Assen http://www.prodrivetraining.nl/. Les gehad van Michael Koel... Frans
Onno, de troep was vast niet zo erg als op Assen gisteren Wat heeft deze rijder een mazzel gehad zeg! [ame=http://www.youtube.com/watch?v=x12FwN2m4us]Near death experience like Felipe Massa - Gamma Racing Day // Supercar Challenge - YouTube[/ame]
Zooi op de baan is in hoge mate afhankelijk van wat er kort voor aan andere evenementen geweest is, of het geregend heeft en dat soort zaken Zandvoort heeft relatief ruw asfalt en dat heeft dus heel veel rubberresten.
We gaan morgen op Zandvoort rijden met de MM, hoop dat het dan idd wel echt kan als ik dit allemaal zo hoor ...
Vandaag op dag twee van de Gamma Racing Days het tragische ongeluk van Sandor Pohl, bakkenist tijdens de zijspan-wedstrijd. Pohl werd door een spin uit het zijspan geslingerd en vervolgens aangereden door de achteropkomende motor. Mooi moment van de dag was de F1 demo van Coulthard in de Red Bull F1, helaas geen Ferrari F1 maar toch een prachtig geluid: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=3G8vswUsi9E[/ame]
De racelijn is nagenoeg altijd goed schoon, tenzij er kortgeleden uitstapjes zijn geweest in de grindbak of doordat veel deelnemers steeds vanuit de "niet ideale lijn" weer naar de ideale lijn rijden. Dat gebeurt bij dit soort evenementen natuurlijk veel. Dat jij veel stenen op je voorruit hebt gehad is altijd door een voorligger gebeurt. Niet zelden een steen die opgepikt is aan de buitenkant en later er afgeslingerd wordt. Je had dus niet zo dicht op je voorgangers moeten rijden met je mooie 458. Hoop dat je geen krentebaard motief op je bumper hebt nu ( folie?). Dat je auto onbestuurbaar voelde, heeft niets te maken met al dat rubber ( pick ups ) op je banden, maar alles met de spanning. Na 10 ronden gaan je straatbanden lekker gloeien, zeker op Zandvoort, dus de spanning stijgt dan al snel naar >3bar en dan heb je ballonnen. Met welke spanning startte je de sessie? Het verbaasd me dat je ontspannen op de limiet hebt gereden ( Manettino op "OFF" neem ik aan, anders kan je al zeker niet de exit op limiet uitknallen..)). Ik race al een tijdje met verschillende auto's en die ervaring heb ik nog nooit gehad. Op de limiet rijden is elke keer weer superscherp zijn op elke beweging van de auto. Daarbij komt dat CPZ een paar ballen bochten heeft van de grootste orde: Gerlach en Scheivlak. Gerlach is blind en Scheivlak zal je met de 458 in de bocht remmend moeten aankomen. Druk neemt enorm af op de wielen bovenaan, wat de kont graag laat komen en je dus een lichte drift moet inzetten met je rempedaal en dan daarna ook nog moet insturen en dus nog meer trailing braking moet toepassen. Om vervolgens op het gas te gaan zonder die drifthoek te vergroten. Dat is geen grapje. Vraag Robin maar hoe Coronel verrast wordt en bijna de auto verliest in die bocht. Dus dat jij "heerlijk op de limiet hebt gereden" is misschien wel je gevoel geweest maar het is meer waarschijnlijk dat je wel jouw limiet hebt gereden, maar niet die van de auto. Dat jij die "gefrustreerde instructeurs" even hebt laten zien dat je sneller was maar ook eng vond, geeft de indruk dat ze druk bezig waren om het je lastig te maken. Je bent natuurlijk een magneet voor deze jongens ( met een mindere auto ) om je toch bij te houden. Dat winnen ze vaak op remvermogen en wagen beheersing, maar waren de pk's ( 570!!) in dit geval zo in jouw voordeel, dat je ze voor kon blijven. Flink knallen met je auto op een circuit is echt een aanslag op je auto. Zeker een straat auto. In Maranello was tijdens de Pilota corsa cursussen vaak een 458 even too hot to handle. Waren altijd sessies van 5 ronden max, met een afkoelingsronde. Verplicht!! Er werd mij aangeraden deze auto's niet te kopen... Wat was je beste rondetijd? Heb je onboard beelden van je rondjes? Ben wel benieuwd namelijk.
Marc, veel van de dingen die je meldt waren niet van toepassing. Ik was op een RIJVAARDIGHEIDSTRAINING. Ik heb geeneen rondje vol kunnen rijden, dat mocht niet (dus ook geen rondetijden). Ik kon ook geen afstand houden, en met zoveel auto's op de baan was dat toch niet altijd gelukt al had het wel gemogen. De racelijn was niet schoon, dat kan ook niet als er soms 3 groepen op hetzelfde stuk asfalt tegelijk rijden.... Je conclusie over de bandenspanning als oorzaak van het gebrek aan grip is niet correct. Ik kreeg mijn grip weer terug nadat stukken rubber er weer afgewerkt waren in een latere sessie (zelfde bandenspanning, toch meer grip). Bovendien krijg je van hogere bandenspanning niet opeens een ander geluid en trilling in je stuur. Op de 458 i.i.g. niet, dan had ik dat op Spa wel gemerkt. Waar ik het over had m.b.t. ontspannenheid is dat ik de auto op de limiet van grip had in vele bochten zonder dat ik daar nerveus van werd. Als een auto op 4 wielen drift is hij op (net over) de limiet. Simpel. Kun je die bocht sneller door? Tuurlijk. Je lijkt nogal in je waardigheid als coureur aangetast door mijn post. Dat ligt aan jou, niet aan mij. Jij bent veel beter en ik heb respect voor wat je bereikt bent. Ik weet waar ik sta en voor een amateurtje kan ik best leuk sturen maar door echte coureurs word ik weggereden. Blijft het feit dat ik kan zeggen dat ik de auto echt ken en dat ze hard heeft gewerkt. De laatste 10% hoef ik er niet uit te halen. Daar ben ik happy mee, hoe jij dat ziet moet je zelf weten. Overigens - ik vond het helemaal niet eng om sneller te zijn dan een instructeur maar ik vind het WEL eng als een instructeur de noodzaak voelt om te moeten gaan racen met iemand die in een treintje rijdt van een groep die hij niet eens instrueert... Onno
Hoi Onno, Ik rij een keer of 6 per jaar met de 16M op afgehuurde circuits, meestal in Frankrijk. Dat wordt geregeld door garage Monza i.s.m. Dream Drive van Jeffrey Van Hooydonck, een Belgisch couruer die jaren geleden een zeer professioneel bedrijf heeft opgezet om opleidingen te geven vanaf de bekende slipcursussen en rijvaardigheidstraininen tot het begeleiden van professionele coureurs. We rijden doorgaans met 6 tot 8 auto's waarbij er soms ook 1 of 2 Challenges zijn. Er zijn constant voldoende instructeurs aanwezig die met je meerijden en tips geven over het remmen, insturen, ideale lijn maar ook zaken zoals goede zithouding enz. Er wordt ook absoluut niet geraced, iedereen staat met elkaar in contact via een intercom die wordt ingebouwd en snellere deelnemers halen pas in als daarover 'gecommuniceerd' is. Er wordt vanaf 'n uur of 9 's ochtend begonnen en dat gaat door tot ca. 17u in de namiddag waarbij er bij sommige circuits wel een 'stilte periode' moet worden ingelast van 12.00 tot 14.00 uur. Je rijdt zoveel of zo weinig als je wil maar geloof me aan 't eind van de dag ben je moe maar heel voldaan, het werkt ook zeer ontspannend vind ik persoonlijk omdat je door de hoge concentratie aan niets anders denkt... Ik ben er mee begonnen om mijn auto beter te leren kennen en gebruiken en heb er veel van opgestoken en doe dat nog steeds. Enkele weken geleden hebben we in Spa gereden en deed ik 2.45 over een rondje waarbij ik altijd nog een 'veiligheidsmarge' hou omdat ik de auto ook weer in 1 stuk mee naar huis wil nemen... Ik heb voor het circuit een apart stel (standaard-)velgen gekocht waarop ook normale banden liggen, maar het is wel gemakkelijker om de straat en circuitbanden apart te houden. Er zit ook geen gewone lucht in die 'racebanden' maar stikstof, dat wordt minder snel warm. Verder heb ik tijdens de circuitdagen andere rem-olie omdat er bij standaard olie sneller condens gevormd wordt waardoor je een sponsachtige rem krijgt. Alle andere dagen hebben we echter gereden op privé circuits, meestal zo'n 2km lang, veel bochten (technisch) en max. snelheid voor mijn 16M ligt dan op zo'n 180-200km. Er zijn constant 2 monteurs van Monza aanwezig die je bandenspanning controleren en aanpassen, zorgen voor benzine als er geen tankstation in de buurt is (in spa heb ik 3x moeten tanken!) en bij problemen of vragen altijd vriendelijk te hulp schieten. Het is niet de goedkoopste manier om beter te leren rijden maar wel een hele efficiënte. Ben afgelopen weekend 2 dagen in Luxemburg gaan rijden en merkte zelf dat ik veel 'beter' en toch rustiger rij. In September rijden we nog een keer op 'n voor mij nieuw circuit in Frankrijk en in Oktober ook nog 'n keer in Zolder, dat is voor mij de 1e keer op dit circuit. Mocht het je aanspreken dan laat maar iets weten, kan ik nog wat meer details bezorgen en als je wil met Jeffrey in contract brengen. Groeten, René
2:45? Wow, niet verkeerd René! Maar goed, met een 458/Scud/16M moet je makkelijk onder de 3 minuten kunnen rijden als je een beetje kunt rijden. Tijden van 3:03 zoals in de Modena Trackdays thread gemeld werden kunnen met 360's nog wel gehaald worden en is dus niet echt 'snel' voor een 458. Ontspannen op de limiet rijden heb ik nog nooit meegemaakt. Als ik op mijn eigen limiet rijd kom ik compleet bezweet uit de auto, en dan nog zit ik ver onder limiet van de auto. Echter na een rondje of 5 is het pauzeren geblazen want alles gaat er aan in zo'n straat auto, zoals Marc al meldde. Ook bij een 458 zoals we hebben kunnen ervaren tijdens de Owners Days toen iemand z'n 458 behoorlijk pushte en aan het eind van her rechte stuk met 260 km/u erachter kwam dat z'n remmen niet werkten. En dat zijn al redelijke remmen vergeleken die van een 360/430, die ronduit bagger zijn. Ik raad toch aan bandenspanning regelmatig te controleren Onno; de Super Sports moeten geloof ik rond de 2.3 bar zitten. Op Spa heb je op zo'n warme dag als vorige week makkelijk 0,6 bar toename wat je direct merkt. Of gebruik stikstof, zoals René.
Het ging inderdaad goed die dag. Was ook een ideale temperatuur van iets over de 20 graden, zonnetje erbij. Had net nieuwe Michelin banden en die zijn heel goed bevallen, zeker toen het in de namiddag ging regenen (het blijft Spa Francorchamps...) geen enkele keer het gevoel gehad dat er niet voldoende grip was. De zoon van een vriend van me heeft formule 3000 en formule Renault gereden en is een paar rondjes mee geweest als passagier, kon niet geloven hoeveel grip de auto en banden hadden op een nat circuit. Heb ergens nog een filmpje liggen van één van de eerste ochtendsessies, reed toen 2.55 maar door lijnen en rempunten te verbeteren daar nog 10 sec van 'af gereden'. Ga 't opzoeken en hier neerzetten.
Dat klopt als een bus Robin. Volgende keer zal ik dat ook doen. In de middag werden mijn tijden nog langzamer ondanks dat ik betere lijnen reed. Heter asfalt, lijkt me. Vergeet ook niet dat mijn banden 17.000 km oud zijn dus mijn tijd is niet representatief voor wat ik zou kunnen zetten. Desalniettemin weet ik niet of ik aan René's tijd zou komen, ik vermoed dat een 2:50 wel makkelijk zou lukken. Maar de rondetijd is niet belangrijk voor mij, behalve dat ik een ideetje wilde krijgen waar ik sta. Mijn 458 is geen tracktoy. Ik heb liever een andere auto om op het circuit te rijden en daar dan ook echt mee bezig te gaan. Maar ik heb al teveel andere dingen die ik leuk vind, dus dat zal nog een paar jaar wachten. Bedankt voor de tip, René, misschien dat ik er nog eens iets mee doe maar ik denk het voorlopig niet. Onno
@Onno : als je op 01-10 tussen 17 en 19 uur op een rustig (want 30-40 auto's) Zandvoort wilt rijden, hoor ik het wel. Bij 30 man kost het 150, bij 40 man 120 per auto. Helm verplicht, open pitlane. Gemengd deelnemersveld: van Austin A35 met 150pk (zie NL Octanevan deze maand) tot moderne BMW m5's.
Wat een heerlijke racer mentaliteit.... "Hmm... gat in mijn ruit, dan maar het viziertje iets omlaag" En heel de discussie hierboven, tsja veel mensen denken dat je met een Ferrari (straatwagen) meteen het circuit op kan en daar top tijden neer kan zetten zonder enige aanpassing. Zandvoort is geen schoon circuit, het is gesitueerd tussen duinen dus zand heb je altijd. Rubber op de ideale lijn heb ik nog niet echt ervaren, ik kan mij voorstellen dat met veel amateurs op de baan welke nog niet bekend zijn met de lijnen dat het wat meer verspreid wordt maar dat heel je banden er vol mee zitten is redelijk uniek als je zelf wel de lijnen pakt. Tijdens Italia a Zandvoort waren er een paar 'oudjes' die lieten zien dat de 458 toch echt wel thuis was op het circuit, ondanks mijn race ervaring moest ik er op toe zien dat deze 'oudjes' mijn 430 op enige afstand reden. Vandaag nog even met de 430 gereden.... Naar Kroymans.... E-Diff probleempje.... na Italia a Zandvoort. Oh well....
Need for Speed film Verhaal zal wel niet veel zijn, maar de beelden en wagens wel interessant! [ame=http://www.youtube.com/watch?v=h9XvO1c7LH0]On The Set - Need For Speed Movie - YouTube[/ame]
Op Spa Francorchamps is het verschil in rondetijden tussen de 430 (Challenge) en 458 (Challenge) (met dezelfde professionele rijder) blijkbaar 6 seconden Jordy...dus het ligt niet aan jou maar aan de auto
Was gelukkig redelijk goed schoon, men waarschuwde wel voor oliesporen op de Gerlach bocht ... BN-er Eddy Zoe sprak bij de aanvang de hoop uit dat dit Goede Doel nog jaren kon voortbestaan ... De 10e Maarten Memorial was zeer geslaagd; misschien leuk voor rijders van hier om daar volgend jaar ook aan mee te doen. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Dit kan niet de bedoeling zijn: Ferrari 308 GTS - 1 augustus 2013 - Autogespot Image Unavailable, Please Login Gr. Martin