De Winterstop!? | Page 16 | FerrariChat

De Winterstop!?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by marcos, Oct 8, 2012.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. JVS308

JVS308 Rookie

Jul 29, 2013
    17
    Leeuwarden
    Full Name:
    Jos van Steijn
    Iedereen is lekker bezig zie ik. Ik moet toch vaker kijken en schrijven op het forum. Het is erg leuk om jullie winterstop bezigheden te lezen!

2. JVS308

JVS308 Rookie

Jul 29, 2013
    17
    Leeuwarden
    Full Name:
    Jos van Steijn
    #377 JVS308, Jan 30, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Deze winter ben ik ook serieus bezig met mijn 308. Daarbij is "ik" niet helemaal waar…..

Mijn 308 kreeg op een aantal punten meer roest dan ik zelf kan verdragen zal ik maar zeggen….. Ik ben dus opzoek gegaan naar een restaurateur. Die heb ik gevonden en hij is druk bezig. Veel referenties gekregen van mensen die ook "speciale" klassieke auto's hebben (Ferrari, Jaguar, ed). Ik heb er dus vertrouwen in. Zijn werk ziet er erg goed uit.

Helaas zat het plaatwerk knap tegen maar het eind resultaat komt langzaam in zicht. Op de foto's is te zien dat de totale body goed onderhanden is genomen (de foto's zijn slechts ter indicatie, er is veel meer werk verzet aan het plaat werk).

Straks als de body klaar is dan worden de carburateurs nog gereviseerd omdat er 1 echt slecht is, die geeft op 2 cilinders af toe niet wat moet en het is met afstellen niet meer voor elkaar te krijgen…. De mensen die hem hebben gezien en gehoord weten dat hij soms wat ploft! Daarnaast krijg ik nog een nieuwe radiateur omdat het koelvermogen niet goed genoeg is.

Kortom het is een echte oude Ferrari. Ondanks dit alles heb ik ongelofelijk veel zin in de zomer zodat ik weer van de 308 kan genieten.
    Image Unavailable, Please Login

3. JVS308

JVS308 Rookie

Jul 29, 2013
    17
    Leeuwarden
    Full Name:
    Jos van Steijn
    Voor de duidelijkheid, ze zal gewoon weer rood worden (zoals dat natuurlijk hoort). De blauw/grijze gloed is van de primer.

4. marcos

marcos Formula 3

Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Nice! Dat ziet er goed uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ps @henkie: misschien moeten we de naam van de thread aanpassen naar winterstop, 2012 ligt al weer ver achter ons ;-) kan dat?

5. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Jij bent serieus bezig Jos :eek: :eek:
    Maar ze gaat er weer tiptop uitzien, dat is wel te zien op de foto's.

Dan is mijn winterwerk maar kinderspel.

6. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Prima aanpak Jos ! Super ...

7. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Mooi werk Jos, Het is altijd lastig om iemand te vinden voor goed body work af te leveren en dan ook nog eens mooi spuiten.. Is gewoon vakmanschap! Maar zo te zien is dat hier geen probleem :D Ik ben van mening dat de echte goede vakmannen het altijd druk hebben, dus als iemand meteen aan de slag kan dan heb ik redelijk mijn twijfels :)

Dat is inderdaad meer roest dan men lief is. Laat je er nog een blanke vernis laag overheen spuiten?

Goed idee, maar ik weet niet of Henk dit leest :) misschien even PMen

8. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Volgens mij leest/modereert Henk ALLES!!! ;)

9. marcos

marcos Formula 3

Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Daarom is ie ook moderator :p

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

10. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Met dat verschil: Jos laat het (goed) doen, zelf beginnen (en afmaken :rolleyes:) is een ander verhaal.

@ Jos,
    Toch weer rood dus, maar hoeveel kleurtjes zie ik eigenlijk en welke was de originele?

11. marcos

marcos Formula 3

Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    :/ vandaag mijn tweewekelijkse startmomentje gehad, maar starten deed ie niet...

...startmotor draait vol, je ruikt de brandstof maar geen actie. Suggestie iemand waar te beginnen met zoeken?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

12. MrDino308GT4

MrDino308GT4 Formula Junior

Sep 2, 2009
    796
    Geldermalsen NL
    Full Name:
    Arian
    #387 MrDino308GT4, Feb 1, 2014
    Last edited: Feb 1, 2014
    je zou kunnen denken aan ontsteking : geen vonk - dus eerst nagaan of er uberhaupt een vonk te zien is. Aan de benzine en de accu ligt het blijkbaar niet. Maar waarom iedere keer starten? Bougies kunnen vervuilen / nat slaan etc Misschien bobinekabel net ietjes los uit bobine waardoor stroom niet bij verdelerkappen komt hetgeen misschien geen vonk zou kunnen verklaren.

Mijn jarenlange ervaring met de gt4 is " heet gereden wegzetten " en dan niet meer aankomen totdat je weer echt gaat rijden.

13. Jonkheer

Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Vandaag mijn eigen kleine winter projectje uitgevoerd :)

Mijn Ferrari radio/nav werkt prima, maak er weinig gebruik van.
    Echter ivm aankomende Italy trip is een beetje muziek onderweg wel lekker.
    Helaas speelt de huidige radio geen mp3's af.
    Aangezien ik ook de radio het liefst oem hou opzoek gegaan naar een exemplaar welke wel mp3's afspeelt.

Dan kom je uit bij de Ferrari Becker BE6111 of BE6112.
    Heb er een aantal gevonden op het net maar ze vragen belachelijk hoge prijzen (waarschijnlijk omdat er Ferrari opstaat).
    De algemene ervaring is dat de units geen super apparaten zijn En daar wil ik er zeker niet de hoofdprijs voor betalen.
    Dus dat heb ik maar laten varen.

Nu kwam ik erachter dat er een aux uitgang op zit waarop eventueel een mp3 speler op iPod aangesloten kan worden.
    Daarvoor heb ik alleen nog een kabeltje nodig.
    Geen Becker kabeltje gevonden.
    De Blaupunkt radio heeft blijkbaar dezelfde aansluitingen.
    Uiteindelijk op Ebay gezocht en gevonden:
    "Blaupunkt aux input lead 3.5mm jack car radio iPod MP3 auxiliary lead adapter"
    € 15,- incl verzenden uit UK.
    Dus maar besteld, voor dit bedrag kan men wel een risico nemen ;)

Afgelopen week is de kabel binnen gekomen dus vandaag maar is aan het hobbyen gegaan.
    Dus ik de radio eruit gehaald.
    Zie ik dat er al een connector op zit.
    Dacht zal wel bij de standaard bedrading horen dus eruit met dat ding :)
    Nieuwe kabeltje eraan en na vele vijfen en zessen het setup menu gevonden om aux aan te zetten.
    Dit lukte niet, kreeg melding "changer, no aux".
    Denk dat kan, normaal wordt de aansluiting gebruikt voor een cd changer, maar die had ik niet zien zitten in het vooronder.
    Maar kon aux dus niet aanzetten :(
    Misschien toch ff kijken waar een cd wisselaar zou moeten zitten in een F430.
    Kon daar weinig foto's van vinden.
    Dan toch maar is in het vooronder kijken.
    Zie ik aan de rechterkant een bult met 2 schroefdoppen erop.
    Misschien maar is inkijken en verhip, er zit een cd wisselaar onder, LOL.
    Dan toch maar even de andere connectors eruit halen en alleen de nieuwe kabel erop.
    Nu kan ik wel aux mode aanzetten.
    Hoppa iPod erop en gaaaaan :D

Nu zag ik na het het zoeken van de cd wisselaar dat ze ook een unit hebben welke in de aansluitingen gaan van de wisselaar.
    Op de unit kun je USB stick, sd kaart of iPod/iPhone op aansluiten.
    Met de unit kun je op de radio ook een iPod/iPhone bedienen.
    Kosten +/- € 100,-

14. marcos

marcos Formula 3

Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Tja ik heb de gewoonte om met enige regelmaat alles even te testen. Meestal spint ze aan bij het eerste contact. Vorige keer had ze wel moeite aan te blijven totdat we een stukje hadden gereden, ik schreef dat toe aan de kou maar misschien was het een stille voorbode. Zal morgen even alle kabels na lopen of er iets los geraakt is. Anders de vonk maar even testen idd..

15. marcos

marcos Formula 3

Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    LOL Bij iedere andere automerk zou juist een cd wisselaar een positieve bijdrage leveren bij de beslissing...

16. Jonkheer

Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Tja, maar het is zooooo 1980 een cd wisselaar ;)
    Frappante is dat ik het niet wist dat die erin zit.
    Het valt ook niet op als deze achter de binnenvoering van vooronder is verstopt.
    Staat ook geen symbool op of bij ofzo.

17. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Heb ik je niet gewezen op die CD wisselaar?! Ik had voor de aanschaf van de F430 bij Sander de volledige optie lijst van mijn spider opgevraagd (die was lang :rolleyes) en zag ook de CD wisselaar staan. Heb er toen naar gevraagd en kreeg toen ook het "geheime" vakje te zien…
    Afijn eind goed al goed :D

Kun je die link eens opgooien? Laatst reed ik in een huur Audi en die heeft een bleutooth verbinding met de iPhone (ontstaat automatisch) waardoor ik alle MP'3s uit de iPhone ging afspelen. Heel plezierig bleek. Enig nadeel: wilde je van album/nummer wisselen moest je toch die iPhone weer oppakken.
    Als dat nu ook kan (via kabeltje en Iphone wordt ook opgeladen) in de F430 zou ik dat wel zien zitten zeker als het bedienen ervan op de Becker radio kan.

18. Jonkheer

Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Nee daar had jij mij niet op geattendeerd.
    Zal ook is de optie lijst opvragen :)

Voor Bluetooth heb je wel een extra module nodig zie ik.
    Tevens wel handig om te weten dat bij het verbinden van je iPod/iPhone deze ook opgeladen wordt.

Hieronder wat linkjes:
    xcarlink,audio link,ipod adapter,car mp3,iphone adapter,iphone, iphone interface,cd changer
    http://www.ebay.com/bhp/xcarlin
    XCARLINK BECKER SILVERSTONE TRAFFIC PRO USB SD MP3 WMA INTERFACCIA PORSCHE +BT | eBay
    SKU3526 Becker Head Units AUX IN iPod iPhone iTouch & USB/SD Interface Adaptor | eBay
    INTERFACCIA XCARLINK BECKER USB SD WMA MP3 PORSCHE CDR22 CDR220 XCARLINK | eBay

19. marcos

marcos Formula 3

Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Vandag verder getest, geluisterd en geexperimenteerd. Zonder resultaat tot ik een postje maakte op FB. Vrind Alex (held!!!) reageerde en ik mocht hem even bellen. Binnen een zucht draaide de motor!!! Yes!!!! Duizend maal bedankt, kentekenlaat er op en hop even een rondje om alles 'warm' te maken. :D

Eind oprit begon ze echter tegen wat te stotteren en vervolgens angstvallige stilte... :eek: ...sjips dat was niet de bedoeling! Niet meer aan de praat te krijgen het kind.

Mijn hoog zwangere vrouw er bij gehaald om even te duwen ( :p ) en hop terug de garage in. De door de wizzard geadviseerde testjes gedaan en wat blijkt geen vonk te vinden, zucht. Morgen maar weer even bellen met Oss.... :( :( :( :(

20. Jonkheer

Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Wat een pech Marc :(
    Ik hoop dat het snel en makkelijk op te lossen is voor je.
    Met welke tips van de wizzard kreeg je de wagen de eerste keer aan de gang?

21. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Da's een flinke domper!!! Hopelijk niets ernstigs.

Volgende keer maar even je "overbuurman" bellen om te komen helpen duwen hè! ;)
    Is geen doen voor hoogzwangere vrouwen.

22. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #397 MvT, Feb 2, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Oh jee! Nee...!
    Maar kan gelukkig niet veel zijn met een 80tiger 308 :) Bougies/kabel/verdeler nakijken...misschien een bobine stuk. Mijn gok is dat ze het binnen 10min hebben gevonden.

Iets anders belangrijks met langere tijd stil staan! Met een volle tank Euro 98 weg zetten. Ethanol (Euro 95) trekt water aan en dan zit je met een bak water in je tank na 3 maanden. Ik heb een heel ritueel als die van mij langere tijd stil gaat staan :D

Het gevolg van weinig rijden en Euro95. Water in je tank en in je olie.

23. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Lekker hoor om in je 2e huiskamer te bivakeren voor een dagje! hahahaha! nog enige CD's van de vorige eigenaar? ;) Maar het is inderdaad niet echt goede kwaliteit geluid die F radio's.. ik heb het nu een paar keer gehoord en vind het een beetje Ferrari onwaardig to be honest. Maar goed.. wie wil dan ook een goede radio als je mooi geluid achterin hebt zitten :D

24. MrDino308GT4

MrDino308GT4 Formula Junior

Sep 2, 2009
    796
    Geldermalsen NL
    Full Name:
    Arian
    #399 MrDino308GT4, Feb 2, 2014
    Last edited: Feb 2, 2014
    Geen vonk, dus ontstekingskwestie, in de praktijk gaan bobines zelden kapot. Heb jij nog conventionele ontsteking met contactpuntjes ? twee verdelers of een centrale. Op beide cilinderbanken geen vonk? Dan zou ik het misschien eerst daar zoeken. Condens in de centraleverdelerkap zou een eventuele oorzaak kunnen zijn. Denk aan temperatuurverschillen in bijv. onverwarmde garage. Andere oorzaak kan zijn dat contactpuntjes open of dicht blijven staan. Als je electronische ontsteking hebt kan het weer anders zijn. Ahfin, succes met zoeken naar de oorzaak. Ben benieuwd.

25. Creabella

Creabella Karting

Sep 22, 2013
    149
    Drunen, Holland
    Full Name:
    Ella
    Hoe lang nog te gaan?

Share This Page