WAARMEE POETS JIJ JE F? | Page 14 | FerrariChat

WAARMEE POETS JIJ JE F?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Dino2010, Aug 20, 2008.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 430-SPI

430-SPI Formula Junior

Full Name:
    René
    Bart bedankt! Hij zag er werkelijke weer schitterend uit!....Zag...inderdaad...na enkele stortbuien en vooral de omleidingen over bemodderde wegen ivm de Amstel Gold Race is hij weer behoorlijk vuil geworden helaas... Maar dat lossen we wel op met wat water en een sopje. Het zijn uiteindelijk de behandelingen die tellen.

Nogmaals bedankt!

Groeten,

René

2. BartCCC

BartCCC Formula Junior

Full Name:
    Bart
    Ondanks dat de behandeling en resultaat natuurlijk niet weg regent, is regen op de terugweg natuurlijk balen! Mmmmm.........effe kijken wat we daarmee kunnen doen. Komt goed :)

3. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

Full Name:
    Vu
    Goed werk Bart! Nu is ze helemaal klaar voor het nieuwe seizoen!

4. BartCCC

BartCCC Formula Junior

Full Name:
    Bart
    En voor jouw lens begreep ik via Feestboek? Ben zéér benieuwd naar jouw professionele foto's :)

Gr. Bart

5. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

Full Name:
    Vu
    Exact! Ik profiteer daar ook een beetje van :D

6. bigodino

bigodino F1 World Champ Silver Subscribed

Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Even deze draad weer tot leven wekken. ;)

Bij de 308 gaat het poetsen best goed, behalve de achterkant. Daar zit een grauwe sluier op van de uitlaten. Met een claybar gaat het met veel pijn en moeite eraf, maar ik ben liever lui dan moe en dus zoek ik iets wat makkelijker gaat.

Ik zie twee mogelijkheden, maar ben benieuwd naar meningen en alternatieven. :)

Ik gebruik al jaren naar tevredenheid Rain-X op de voorruit (zowel de 308 als mijn dagelijkse auto). Onlangs ging ik met de Seat door de wasstraat met het meest uitgebreide programma en daar zat ook Rain-X bij. De hele auto werd ondergeneveld. Ik dacht dat het dan weinig zin zou hebben, want voor de voorruit is de instructie om Rain-X goed in te wrijven en uit te poetsen. Maar boven wonder werkte het wel degelijk.

Een voordeel van Rain-X is dat vuil (zoals insecten) slecht kan hechten en er dus zo af te poetsen is. Als dat dus niet alleen voor de voorruit werkt, maar ook voor de lak, dan zou ik dat op de achterkant van de 308 kunnen toepassen? Hoeft natuurlijk niet persé Rain-X te zijn, wellicht dat er speciale afstotende producten voor de lak zijn (Pro-Tech achtig). Rain-X uit de fles is misschien zelfs niet hetzelfde als in de wasstraat en misschien niet goed voor de lak?

Volgens een Amerikaan op het 308 deel gebruikt hij naar tevredenheid een bepaald schoonmaakmiddel om de sluier te verwijderen. Het merk zei me niets, maar wellicht dat Mequiars of Swissvax iets in hun gamma hebben dat zo'n sluier eenvoudig kan aanpakken?

En wellicht dat beide gecombineerd kunnen worden tot een bevredigend resultaat.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten, Peter

7. Boink

Boink Formula 3

Full Name:
    Ruud
    Wellicht is second skin van Smartwax voor je. Heb ik op de M3 ook en dat is afspoelen en zo goed als klaar ;)

8. bigodino

Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Duur goedje...

Ik heb inmiddels op wat andere fora nog tips gevonden (vooral Japanse auto fora met die dikke uitlaten, daar worden de bumpers ook snel vuil).
    Het schijnt dat Meguiars Crystal Deep Paint Cleaner goed werkt, evenals de Meguiars Bug & Tar Remover. Dus die ga ik binnenkort uitproberen.

9. henkie

henkie La Passione... Lifetime Rossa

Full Name:
    henkie
    Ik rij nu 10 jaar Ferrari (om dat maar even als voorbeeld te nemen) en ik poets echt nooit mijn auto. Ik heb deze Modena volgens mij nog nooit gepoetst in de 7 jaar. En volgens mij ziet hij er altijd prachtig uit. Mijn ervaring is je staat 3 uur te poetsen, rijdt 30km en als je thuiskomt zit er een stofwaas van 2mm op je auto. Dus zonde van de tijd geweest.

Ik was hem wel veel, met van die Maguiars shampoo waar iets wax in zit. Natuurlijk de grootverpakking van 5liter want dat scheelt enorm! Vooral met dezelfde 5 L velgenreiniger (superspul) die ik heb van Maguiars. Zelf even navullen in zo'n spuit en klaar. Zo'n losse gemengde velgenflacon kost maar zo EUR 10+ en ik heb ooit eens berekend dat een flacon mij op deze manier EUR 0,75ct kost. Dus, de moeite waard.

Wat ik wel altijd doe is de velgen wassen. Zonder gewassen velgen ga ik niet de straat op ;-)

10. adri

adri Rookie

Full Name:
    AD
    Hallo Bart,
    Even een vraag over het carbon.
    Heb zelf een scuderia en daar zit veel carbon in de moterruimte.
    Heb het idee dat daar veel fijnstof terecht komt.
    Was dit weekend het carbon aan het schoon maken maar het blijft er gewoon aan plakken.
    Dus als ik het wil verwijderen moet ik het er afstofzuigen.
    Is carbon statiesgeladen of gebruik ik de verkeerde doek?
    Als je eenmaal pcw wheelcream hebt aangebracht blijft er dan minder stof opzitten?
    Graag je advies.
    Gr, Ad.

11. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Full Name:
    Ed
    Voor mij hetzelfde. Heb de 308 in de drie jaar dat ik haar nu heb nog niet één keer gepoetst. Alleen maar wassen elke keer inclusief velgen.

12. bigodino

Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Poetsen, wassen, dat is voor mij hetzelfde :D Geeft dus aan dat ook ik geen poetser ben, bij lange na niet. Ik ga niet met mijn neus op de lak zitten om de "swirls" te kunnen zien.

Maar vuil wil ik er wel graag af hebben, vooral dus de aanslag op de achterkant. Dat doet een beetje afbreuk aan de rest van de auto.

13. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ Lifetime Rossa Owner

Full Name:
    Fred
    Welke brandstof tank jij? Ik merkte ook "aanslag" op de 328 en ben toen op 95 gaan rijden, was gelijk afgelopen...

14. Melvok

Melvok F1 World Champ Owner Silver Subscribed

Full Name:
    Mel
    Vervelende aanslag die met " cleaner" niet wegggaat kan vrijwel altijd ook met een polishmachine weggewerkt worden, geen punt.

Afgelopen week haalde mijn schoonzoon een (betonwater) lekschade weg bij een TVR;

men had gezegd dat alles nieuw gespoten diende te worden. Met zo'n klein schuurschijfje van 3 cm ging dat redelijk vlot ....

Nu was de TVR rijder geen E 800 kwijt maar was hij voor E 100 klaar en het was niet meer te zien ... kan dus evt zo ook ... (kom een keer langs ...) :)

15. bigodino

Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Shell V-Power 95 (maar dat is eigenlijk 97).

16. 328gts1987

Full Name:
    Fred
    Maak het schoon/polijst en tank voortaan 95, merk/zie het verschil...

17. Ride&ShineDetailing

Ride&ShineDetailing Rookie

Full Name:
    Serge Langendoen
    Als je echt niet meer wilt poetsen en zelf polijsten met de hand (wat een heel karwei is) dan is een lak coating gewoon een hele fijne bescherming.
    Vogelpoep en bv het lekwater wat op de lak was gekomen hebben geen kans om heel snel schade aan te richten.

Het is alleen zeer belangrijk de lak in optimale condities te krijgen voordat je een coating gaat aanbrengen anders blaast een coating de krasjes op en zijn ze meer zichtbaar.
    Dit komt doordat een coating vaak spiegelende eigenschappen heeft.

Inmiddels heb ik redelijk wat Ferrari mogen voorzien van een coating zoals Modesta.
    Ik krijg alleen maar positieve reacties en de eigenaren zijn blij dat ze lekker met de auto kunnen rijden i.p.v heel de dag poetsen.

Als u meer informatie hier over wilt dan leg ik het u graag uit.
    Serge Langendoen tel 0622807413
    Eventueel kunt u informatie ook lezen via onderstaande link.

http://rideandshinedetailing.nl/modestafolder.pdf

Foto's van enkele auto's zijn hier te zien.

https://www.flickr.com/photos/langendoen/sets

Alle diensten zijn hier te bekijken

Welkom bij Ride&Shine detailing

18. Melvok

Full Name:
    Mel
    Wie van de rijders heeft er al ervaring met Modesta ? WEL doen of NIET doen is de vraag ?

Kan BartCC er ook iets over zeggen a.u.b.? Is het een bedreiging voor de auto detailers ?

Vragen zijn bijv.: moet de auto vooraf wel of niet reeds geheel gedetailed zijn ? Kan zo'n nieuwe laag (want dat is het immers?) er als het moet ook weer af ?

En hoe hou je dat dan bij, neem aan dat dat niet met Meguiars gaat ... vragen te over ...

19. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Full Name:
    Onno
    Ja, goede vragen Mel. Ik zou ook wel eens ervaringen willen horen, en dan vooral na een jaar of twee. Iedereen is altijd enthousiast de 1e week, maar hoe ziet het er na langere tijd uit?

Nog een vraag die ik heb: hoe beinvloedt die laag evt. een noodzakelijke lakreparatie? Ik kan me voorstellen dat het de spuiter een stuk lastiger maakt. Alleen al vanuit het oogpunt van color matching - elke laag heeft invloed op de kleur; kleurloos bestaat niet.

Onno

20. Melvok

Full Name:
    Mel
    Hoop idd op een visie van o.a. BartCC hier !

Kreeg wel iets van een kenner binnen Onno; ik deel dat hier slechts als (zijn) info. Het is kennelijk nog redelijk onbekend hier ....

Modesta is op dit moment de beste Keramische (ook wel glas) coating. De werking is goed op het gebied van hardheid en water en vuilafstoting.
    Echter het probleem ligt m ook in de hardheid en daarbij duurzaamheid. Ze claimen 5 jaar garantie te geven op het feit dat de coating blijft zitten en werken op het behandelde oppervlak. Echter vraag ik me af of ze een trackrecord hebben waarin het daadwerkelijk getest is. Ik heb inmiddels al wat voorbeelden gezien dat het materiaal er afkomt of dat er schade aan zit.
    Wanneer dat gebeurd ontstaat er een serieus probleem. Het moet er afgeschuurd worden (paneel) wat erg moeilijk is en daarbij is het risico enorm dat daarbij de lak eronder ook verwijderd wordt. Het materiaal kan ook niet tot nauwelijks gepolijst worden wanneer er een kras in zit..
    Daarbij is het ook vrij kostbaar om aan te laten brengen. Hou rekening met minimaal 1000-1200 euro.
    De lak moet eerst tot in perfecte toestand worden gepolijst. Er mag geen krasje of dingetje meer inzitten. Dit kost veel tijd. Daarna wordt het materiaal aangebracht.
    De resultaten qua glans zijn erg mooi. Maar de risico's zijn er wel en kostbaar.
    Er zijn ook andere mogelijkheden die je lak heel goed beschermen, vuil afstotend zijn maar halen wel het beste uit je lak en zijn permanent en makkelijk te herstellen bij krassen of schade. Bijv X-Kote. Dat is een blanke PU lak die harder en flexibeler is dan een normale lak en niet gespoten hoeft te worden. Dit wordt aangebracht met de hand en is veilig voor iedere lak.
    Echter moet ie worden beschermt als ieder andere lak zoals met een wax of lakverzegeling.

Kort samengevat: Modesta is goed qua vuilafstotendheid en krasbestendigheid, duur en bij een probleem heel lastig te bewerken..

Wie vertelt ons meer aub ?

21. 328gts1987

Full Name:
    Fred
    Nou bij het lezen van dit, haak ik al af. Ik weet dat Maurice zijn Telsla heeft laten behandelen omdat de lak erg kwetsbaar is (hoge milieu eisen van de US maken de lak zacht/kwetsbaar).
    Hij heeft ook 5 jaar garantie als hij maar niet de wasstraat in gaat...Beetje jammer.

Ps
    Maurice als je dit leest; Tesla is een samenwerking aangegaan en komt ook onder Saleen op de markt 4sixteen model S om precies te zijn. Nu maar hopen dat die lak beter is (en de prijs lager ;))

22. Melvok

Full Name:
    Mel
    Omdat we zo weinig over dit nieuwe product weten zou het leuk zijn om wat meer van " experts" hier te weten te komen / te kunnen leren ....

Mijn F gaat OOK nooit door de wasmachine Fred .... dus dat is voor mij geen beperking om zoiets te laten aanbrengen ...

Wie kan er nog wat meer informatie over dit nieuwe product aan ons vertellen ?

23. addie

addie Rookie

Er zijn vele producten op de markt die een optimale lakverzegeling garanderen,alle op teflon basis.Vergelijk het maar met benzine,je hebt shell,esso,bp,enz.het is allemaal benzine.Het blijft een feit dat je de lak goed moet blijven behandelen,met of zonder lakverzegeling.Er worden altijd van die mooie termen gebruikt door detailers(gewoon nederlands autopoetser)wat in mijn ogen vaak wat overtrokken is.Mijn volgorde is gewoon altijd,auto goed afspuiten(in de wielkuipen,binnenkant velgen e.d).Dan lak kleien,wat een erg goed product is.Dan lak polijsten met de polijstmachine.En tot slot de lak in de was zetten of een goede teflon behandeling.Hiermee vind ik het resultaat het beste ook op de langere termijn.Vergeet echter niet dat de lak toch zo,n 2 keer per jaar even in de was gezet dient te worden als je hem mooi wilt houden.Dit is zoals ik het altijd doe,en ik heb al 20 jaar mijn eigen autopoetsbedrijf en een rode 360 modena!!!

24. Dino2010

Dino2010 F1 Rookie BANNED

+1!
    Detailers, lakverzegeling, zelfs kleien,... wat een idiote termen!
    Eender welk nieuw chemisch procesje, noem het nu teflon, nanotechnologie of wat dan ook, het enige doel van die "wonderfirma's" is je portemonnee te plunderen.
    Een lak kan je niet verzegelen, basta. Wie dat wel gelooft moet zelf maar eens aan het poetsen slaan. Als je lak ruw of dof staat, dan zit er maar één ding op: polijsten! letterlijk heet dat lak wegnemen tot je tot een zoveel mogelijk krasvrij resultaat komt. De optimale glans ontstaat alleen omdat er een 100 % effen laklaag is ontstaan. Al wat je er daarna opsmeert houdt geen stand. De Stradale krijgt wekelijks een heel lichte Auto Glym beurt. 2 uur werk, 't is leuk en goedkoop. Het ding ziet er uit alsof het gisteren gespoten werd (ipv 10 jaar geleden...!)

25. addie

addie Rookie

Share This Page