Aankoop 1e Ferrari, een 348 | Page 3 | FerrariChat

Aankoop 1e Ferrari, een 348

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Delta_Lima, Oct 24, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
  2. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    ajaj goed afgelopen hoor ik gelukkig! Was dat bij nat weer? Want bij droog weer en 5-6mm profiel heb je eigenlijk iets beter grip en is sturen iets directer (wel minimaal). Ik zie de connectie niet tussen voorbanden vervangen bij 5-6mm profiel als achterbanden noodzakelijk zijn (even aannemende dat de voorbanden niet ouder zijn dan 7j)

Ben wel groot voorstander van nieuw rubber want velen rijden op tikken klapband bommen, even losstaand van Ferraristi.

3. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Mooi ding, die blauwe. Weer eens wat anders.

Onno

4. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Ligt er dan denk ik aan waar je naar zoekt. Bij mijn zoekopdracht vind ik er op autoscout 20 meer dan op mobile.

5. Jonkheer

Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    348 in donkerblauw ziet er mooi uit zeg.

6. GTE

GTE F1 World Champ

Jun 24, 2004
    10,117
    The Netherlands
    Full Name:
    Marnix
    Ik wil nog even toevoegen dat ik die blauwe TB erg gaaf vind!

7. markje

markje Rookie

Jun 16, 2013
    22
    Ik heb zelf geen Ferrari en heb zelf geen ervaring in het rijden in een 348. Maar ik lees al jaren mee, ik spreek verschillende eigenaren. 348 geweldige auto! Kennis van mij heeft er 1. Mee Mogen rijden en ja ook de Tubi zit er onder. SENSATIE! om het even kort te omschrijven.

Maar wat ik om mij heen hoor is dat de 348 duurder in onderhoud is dan de 308 /328 en de F355. Dit heeft alles te maken met het feit dat bijna altijd de complete motor er uit moet voor onderhoud. Veel werk dus en hoge kosten. Ik heb mij ooit laten vertellen, maar ook wat ik lees is dat de 348 1 van de duurdere Ferrari's is voor onderhoud!

Ik heb hier veel advise gezien en opmerkingen en zelfs andere modellen als alternatief. Dit laatste snap ik niet zo goed. Je hebt gewoon een type in je hoofd zitten waar je verliefd op bent. Dus dat gaat het ook gewoon hoe dan ook worden. Dat is passie ;)

Maar 1 vraag ontbreekt er voor mij. Hoeveel denk je te gaan rijden en belangrijker.... wat denk je per jaar kwijt te zijn aan onderhoud? Een Ferrari kopen is makkelijk, het probleem zit het hem in onderhoud.

En wat iedereen hier ook aangeeft, spaar liever even een jaartje door ipv voor minder een Ferrari aan te schaffen! hoe lasting dat ook is.

Tot hier mijn mening :p

8. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Onderhoud van een 348 zou net zoveel moeten kosten als een Mondial T. De motor +bak kan je wat dat betreft zo swappen.:) maar inderdaad duurder dan QV of 3.2 motoren. Body parts is het verschil... Zoek maar eens bijv. een achterlicht van een 348! als je er één vindt dan betaal je gelijk de knetterende hoofdprijs en dan is 1000 euro niets. Dat is bij een 355 toch wel anders ;) je ziet ook wel eens een 348 met 355 achterlichten. Noodgedwongen? Joost mag het zeggen.

9. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    #59 JazzyO, Oct 30, 2014
    Last edited: Oct 30, 2014
    Ik denk dat dat een gebrek aan ervaring is. Op een gegeven moment kom je erachter dat brunettes ook een leuk ritje kunnen bieden.

Even serieus - ik heb 4 verschillende modellen in bezit gehad (had er ooit 5 tegelijk :eek:), en zo'n 15 verschillende modellen gereden, en allemaal mogen ze bij mij in de garage staan. Het leuke van Ferrari is dat ze a) vrijwel allemaal mooi zijn, b) allemaal uniek om te zien, c) allemaal uniek om te rijden. Ik ben geen modellensnob, hoewel je natuurlijk wel een bepaalde smaak ontwikkelt. Maar ik denk dat, naarmate je er meer rijdt, iedereen dat heeft: dat alle modellen hun eigen leuke kanten hebben. Het is gewoon een geweldig merk.

Onno

10. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Zo is het precies! Je had het niet beter kunnen omschrijven.
    Een ding moeten wij ook uit de wereld helpen en dat is het verkijken op onderhoud.
    Ik zie ook wel eens een Mondial voor 15K te koop staan. Maar diegene die ik mooi genoeg vind kost 35K. En bij die van 15K kost een grote beurt ook 5-6K.
    De oudere modellen zijn nu eenmaal onderhoudsonvriendelijker. En dat is niet zo gek natuurlijk. Ik had in 1988 een Renault Alpine V6 turbo en daar moest je om de 7500km olie verversen volgens het boekje. Bij mijn bmw is dat al een paar jaar om de 30000km.
    De stand van de techniek gaat verder... Testarossa, 348, 355, allemaal het blok er uit voor de grote beurt (2 dagen arbeidsloon). Bij de 360 mocht hij er in blijven voor de riemenwissel en de F430 heeft helemaal geen riemen meer (onderhoudsvrije ketting) en ga zo maar door.
    En die ontwikkelingen zijn prachtig, man, een 458Turbo volgend jaar, geweldig!
    Kijk naar de metamorfose van de California (T)..

Zoals Onno al zegt, voor mij is er maar 1 merk. La Passione :cool:

11. Paulus348

Paulus348 Formula Junior

Aug 20, 2008
    401
    Brabant
    Full Name:
    Paulus
    Amen

12. markje

markje Rookie

Jun 16, 2013
    22
    Is natuurlijk ook zo. Maar ik doelde meer op je eerste Ferrari kopen. Als je dan een model gekozen heb zal dat 9 van de 10 x ook je eerste model worden. Passie, verliefd enz enz enz.

Dit bedoel ik dus. Het kopen van een Ferrari is 1 en niet heel moeilijk, onderhouden is de grote valkuil. Zeker bij een ouder model.

Wat is nou een bedrag wat je in je achterhoofd moet houden per jaar om je wat oudere Ferrari goed te onderhouden? En laten we dan voor het gemak even de 308,328,348,355, mondial enz even aanhouden als onderwerp bij gemiddeld zomer gebruik. Praat je dan over 5 duizen juist meer of minder per jaar gemiddeld.

Of miss korter, hoeveel geld moet je per jaar opzij zetten om je Ferrari goed te onderhouden en te rijden gedurende 5 jaar. Omdat je BV niet elk jaar je riemen vervangt maar dat wel een grote kostepost zal zijn in die 5 jaar.

13. VEEP

VEEP Formula Junior

Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    kosten is erg afhankelijk van de km die je gaat maken...
    Zelf zou ik zomaar een 8-10k per jaar willen rijden met zon ding, ook wel eens voor woon werk verkeer en zo, en boodschappen. ook reden dat ik er geen heb nog...toch enigzins huiverig voor reacties van in ieder geval een deel van de buitenwereld daarop. Heb ik nu al met de Alfa, laat staan met een F.

Ligt er aan waar je de lat legt. Staan is ook niet goed trouwens... heb ook liever een met wat meer km die goed en regelmatig bereden is. (goed weet je nooit echt trouwens, er zijn ook oude vrouwtjes die best goed gas kunnen geven, hopelijk alleen als ie warm is).

14. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    328, 7 jaar gehad, +60.000km mee gereden. Onderhoud kosten totaal over die 7 jaar < €10.000,- excl brandstof en verzekeren.
    Wat gedaan? 2x riemen, 1x koppeling, 1x sealring carter en wat cosmetische zaken zoals spuiten wielen, chroom bouten vervangen (35,-/st) en folie op de neus etc.
    Kortom wereld nummer. Maar dat heb ik al vaker geroepen...

15. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    +1 ik roep met je mee!
    maar reken meestal wel op een start bedrag van 2000 to 3000 euro die je direct kan uitvoeren na je koop, daarna 1000 tot 2000 euro per jaar (het bijhouden)

Let niet op mij, want ik vervang ook ter voorkoming van. 1,5j verder staat bij mijn de geldteller op 7000 euro. Incl. 4 nieuwe banden en set originele velgen van 1200 euro.

Ik gok zo dat je toch ook stiekum zit te kijken voor een F ;)
    348 en 355 kan je niet vergelijken met een 308/328 omdat daar voor de meest onbenullige dingen de motor er onder uit moet.

16. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    ik sluit me er helemaal bij aan! Maar als je het niet erg vind Onno dan geniet ik nog van mijn blondine! :D

17. markje

markje Rookie

Jun 16, 2013
    22
    Oh zeker niet, nou ja.... Niet nu ;) ik heb altijd geroepen dat ik ooit een Ferrari zal bezitten. Al van kind af aan. Het is dan ook niet de vraag of, maar juist wanneer. Het is een droom! En niks is zo leuk als dromen, en ooit komt de droom uit! En dan zal het een 308 of 328 worden. Maar mijn aller eerste liefde is een 308gtsi. Zeker na het mogen besturen van dit geweldige model wist ik het zeker, 308gtsi is mijn droom auto!

18. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Dat zei ik ook. :)

Moet trouwens nog steeds een Rood Hoofd proberen, ontbreekt nog op mijn lijstje. Mijn 458 heeft een rood dak maar kwalificeert niet als Testa Rossa. :)

Onno

19. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #69 328gts1987, Nov 1, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Zit redelijk zo'n TR beetje prijzig (of bedoelde je niet het origineel?) :D
    Image Unavailable, Please Login

20. Betuwe

Betuwe Rookie

Sep 29, 2013
    45
    Kerk-Avezaath
    Full Name:
    Eelco
    Erg interessant draadje dit! Met waardevolle informatie en leuke discussies. Valt mee dat het nog niet ontaard is in een 348<->F355-rel ;-)

Ik zit in precies dezelfde modus als de topic starter. Ben ook op zoek naar een 348 binnen het budget van 30-35k. Een TB, wil zeker geen TS, of als het binnen budget zou vallen wellicht een Spider (die ik echt prachtig vind).

Heb zelf de opties ook al overwogen, qua verschillende modellen en kom toch iedere keer (ook gedreven door het door mij gestelde budget) uit op de 348. Ondanks het feit dat Alex riep, toen ik daar pakweg een half jaar geleden ter oriëntatie was, dat als ik achter elkaar met een 348 en een F355 zou rijden, ik zonder een seconde na te denken voor een F355 zou gaan. Maar buiten dat de prijzen van de F355 weer een behoorlijk stuk boven die van de 348 liggen, kent de F355 natuurlijk ook nog een aantal potentieel dure issues. Daarnaast vind ik een 348 gewoon echt mooi en zie ik het als een auto waarvan velen zich nu nog niet realiseren dat het eigenlijk een erg gave, nog lekker hardcore, Ferrari is, die in de toekomst toch zeker in waardering gaat stijgen.

Snap trouwens ook niet helemaal het vergelijk met de 328. Nog even los van dat ik van het rijtje 308, 328, 348 en F355 ik de 328 nog de minst fraaie vind, liggen de prijzen van 328 nu rond de 60k, zo lijkt het. De prijzen van 328's zijn als een gek gestegen de laatste tijd, dus prijstechnisch niet meer met een 348 te vergelijken. Eerder met een 360 of wellicht een 550. Wat de 308 betreft, vind ik de QV (zoals Harry hem heeft) de enige (betaalbare) interessante uitvoering. De carb-versies zou ik niet aandurven, de andere types hebben simpelweg te weinig vermogen. En een Mondial vind ik gewoonweg echt niet mooi, sorry...

Staan momenteel in Nederland weinig interessante 348 TB's te koop eigenlijk. Een paar potentieel interessante zijn recent verkocht (ze verkopen kennelijk toch nog wel, die 348's ;-)). Die prachtige blauwe TB in Frankrijk had ik ook al gespot, supermooie kleurcombi ook, Alleen jammer van de best forse km-stand, al hoeft dat wellicht helemaal geen belemmering hoeft te zijn. Wat ik wel minder vind van kijken/kopen in het buitenland is dat een aankoopkeuring een stuk lastiger wordt. En dat is naar mijn mening toch wel een must.

Heb al wel naar de zwarte die bij Arie Kennis te koop staat geïnformeerd (zwart staat echt prachtig op een 348), maar die auto heeft al 7 (zeven!) jaar lang geen riemwissel gehad. En is, zeker ook gezien het geringe aantal kilometers dat er de laatste jaren mee gereden is, een tikkende tijdbom, wat mij betreft. Ben benieuwd wat jullie daar van vinden. Auto heeft wel ieder jaar een beurtje/check-up/APK gehad bij een Alfa dealer in de buurt van Rotterdam. Verder is de bestuurdersstoel best wel beschadigd (niet onoverkomelijk), schijnt er ergens een plekje op het plaatwerk te zitten en is de kleur van de zwarte skirt achter afwijkend van de rest, ook ene beetje apart. Ben nog niet wezen kijken, erg druk helaas, maar mocht het zo ver komen, zou ik een bod doen ruim onder de 30k onder voorwaarde dat er niets geks uit een aankoopkeuring bij Forza zou komen. Zit bij deze auto hoe dan ook een beurt aan te komen van naar mijn schatting 6k en in dat licht is wat mij betreft de vraagprijs véél te hoog. Ben benieuwd naar jullie mening :)

21. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ben,

Je hebt je huiswerk wel gemaakt lees ik. Over smaak gaan we niet twisten en dus 348/328/355 gaan we niet uitspelen. Het vergelijk tussen die is ook niet op ontwerp maar meer op snelheid gebaseerd. De 360 is wel een stuk sneller zoals je wellicht zult weten.

Aankoop keuring in het buitenland is wel mogelijk maar kan kostbaar zijn als de auto daarvoor op transport moet. Melvok heeft hier in NL geholpen bij een scud als vrienden dienst voor een spanjaard (die hem eeuwig dankbaar is en heel blij met zijn scud).
    Contacten hier kunnen dus uitkomst bieden, iets wat ik zelf ook heb ervaren...
    Het is zelfs mogelijk dat er ex-eigenaren hier zitten van een auto waarnaar jij aan het kijken bent, post dus ook je zoektocht hier is een advies van mij.

Of een bepaalde prijs te hoog is kan ik je niet vertellen maar jij zelf wel. Wat is de auto (waar jij naar kijkt) je waard? Ik kocht ooit de 328, klopte helemaal en stond er snaar strak bij. Dat het prijskaartje dan ook navenant is lijkt mij logisch. Ik betaalde dus ook (bijna) die vraagprijs want voor minder kreeg ik hem niet. Nog nooit zoveel plezier (en weinig kosten) gehad aan een hobby auto.
    Kortom bekijk de conditie van de auto, huur een expert in om je gevoel te controleren en weeg af wat je ervoor wil betalen. Dan kom je er altijd uit.

Succes, Fred

22. Betuwe

Betuwe Rookie

Sep 29, 2013
    45
    Kerk-Avezaath
    Full Name:
    Eelco
    Ga toch nog eens proberen te reageren hier, moet wel wennen aan hoe lang het duurt voordat je post geplaatst is. Excuses ook voor de dubbelpost.

Het is niet dat ik een 328 niet mooi vind, ook dat is natuurlijk een prachtige Ferrari, ik vind hem wel minder puur dan een 308. En dan heb ik net ff wat meer met de lijnen van een 348. Maar eens, over smaak valt niet te twisten. En het is zeker niet mijn bedoeling modellen af te zeiken. Daar zijn ze stuk voor stuk te leuk en te mooi voor ;)

23. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Bij een koop in het buitenland moet je als voorwaarde stellen dat een officiele F dealer de officiële PPI uitvoert.

Kost E 300 en je kan hooguit voor die kosten opdraaien ... maar dan heb je een officieel rapport en daar kan een verkoper niet onder uit !

Succes.

24. VEEP

VEEP Formula Junior

Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    tja, wat is een forse km stand...een ton op een auto van inmiddels een jaar of 20-25 oud betekent gemiddeld een 4-5k per jaar. Net genoeg om hem lekker los te houden.
    Denk ook dat daar niet per se meer issues mee zijn dan met een met veel lagere km stand en wellicht zelfs minder...historie is dan wel belangrijk, maar zelfs dat is in mijn ogen relatief, tenzij er natuurlijk een motorrevisie recent gedaan is en aantoonbaar met historie.
    of zoals bij de 355 het klepgeleidersverhaal.
    staan in duitsland een paar 348TB`s voor net onder de 30k.
    En wat mij opvalt is dat mn in CH de 348 en 355 aardig naar elkaar toe aan het groeien zijn.
    Ik denk dat je gelijk hebt dat dit de klassieken F van de toekomst is trouwens, moeten we alleen niet te hard gaan roepen..

25. MarcH

MarcH Formula Junior

Nov 5, 2010
    446
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    #75 MarcH, Nov 1, 2014
    Last edited: Nov 1, 2014
    Dat zal Bosman in Oud-Beijerland zijn. Deze 348 is al een tijdje op de markt. Zeker 3 jaar. Dus wellicht is er nog ruimte in de prijs. Of juist niet ;-). Succes met de jacht iig.

Share This Page