Aankoop 1e Ferrari, een 348 | Page 4 | FerrariChat

Aankoop 1e Ferrari, een 348

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Delta_Lima, Oct 24, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Alfer

Alfer Formula 3
    Silver Subscribed

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Ik had van jou ook niet anders verwacht. Hoop dat je een mooie prijs voor je 328 krijgt en we zien je tzt met ander leuks op wielen terug..........toch!!
    groet,
    Menno

2. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dit is wat ik laatst nog benoemde. Deze auto's gaan bereden in 20-25 jaar naar de +100k of stilstaand onder de 30k. Beide zijn dan risico op hun (verschillende) eigen manier.

Ik zei toen al dat het magische woord revisie een belangrijke gaat worden in de nabije toekomst....

Is een auto na 25-30 jaar nooit gereviseerd, loop dan weg want de kosten die er dan aan zitten te komen (versnellingsbak, afdichtingen, lagers, zuigerringen, klepzittingen etc) bij stevig (+5k) doorrijden zijn niet mals.

Het zijn dus niet alleen de garage queens die risico met zich meebrengen, ook door gewinterde exemplaren met veel ervaring op de teller zijn dat aan het worden, iets om komende jaren rekening mee te gaan houden.

De techniek van toen was geënt op 100 tot 150k. Vergeet niet dat we het hier hebben over vaak hoog toerige motor belastingen wat een aanslag is op alle materialen, hard en zacht.

3. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    #79 henkie, Nov 1, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    @Betuwe (Kerk Avezaath?) ;)

Ik heb 2 jaar een 348 gereden en user Gijs 348holland rijdt hem al 9 jaar. Ik denk dat als er 1 goede referentie hier is dat hij dat wel is. De rest is allemaal horen van..

Zwart is inderdaad mooi op een 348. Ik heb die auto bekeken op de waardeloze foto's op die site van Kennis en kan zo niets zien. Ja, alleen dat het idd een 89/90 is want daarna hebben ze gelijk die cassettesbak er uit gehouden. Iedereen reed immers al met een cd-speler in de rest van de wereld. Dat wisten ze in Italie nog niet.

Een riemenwissel van 7 jaar geleden zegt mij niets. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ik ken verhalen op het amerikaanse 348 gedeelte dat de originele riem er nog onder zat na 15 jaar. Als er continu een beetje met die auto gereden wordt gaat het allemaal wel.
    De boekjes zijn eigenlijk misschien het enige echte bewijsmateriaal voor een dergelijke km stand.
    Mijn bescheiden mening is ook wel dat ik die kmstanden allemaal heel erg vaag vind. Auto's van +20 jaar oud met 50.000km op de klok... tuurlijk... Ik leverde 2 maanden geleden mijn 320d in van augustus 2011 met 153.000km op de klok. Die auto was van binnen nog nieuw! En dan zie ik auto's met 1/3kmstand als deze van binnen en dan hebben ze voor mij optisch 250.000km gereden. Zelfs een kapotte stoel wat gewoon echt nooit voor komt. En ik ken mensen die de stoel aardig benutten zeg maar qua belasting.. Kortom, ik neem al die standen met een korrel zout. Het zijn allemaal analoge tellers met een ouderwetse draaikabel die eenvoudig even een paar zomermaanden los te hangen is. Bij wijze van..
    En men lokt dit ook gewoon uit. Want een Ferrari met hoge kmstand willen we niet.

Maar, de 348 blijft mooi. Vooral met de 25mm spacers achter (zie foto mijn auto). Ik kocht ook een andere uitlaat, een X-ost. Dat klonk wel wat beter dan die originele fluisterbak. Ook een paar andere matten doen wonderen. Dit is allemaal in de zomer van 2006 met optisch 45.000km. Veel problemen ontstaan in de deurverbindingen. Moet je toch eens kijken wat een troep, dat is toch vragen om problemen. Ik heb toen allemaal nieuwe draden getrokken aan 1 kant. Het rechterraam haalt de aarde uit de linkerdeur. Dat soort dingen geloof je toch niet ? :D
    Image Unavailable, Please Login

4. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
  5. VEEP

VEEP Formula Junior

Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    ik heb eens even kritisch gekeken naar een aantal punten bij de 348 en 355 die te koop staan, en mij valt op dat er auto's met hoge km stand zijn met een heel frisse motorruimte en nette bekleding mn de linker wang van de leuning.
    Dan kijk ik naar mijn eigen dagelijkse auto met (niet de beste kwaliteit denk ik ook nog eens) wart leer (alfa 159) inmiddels 5,5 jaar oud en 130000km en dan zie ik auto's met km stand rond de 50k die erger slijtage op die plek vertonen dan mijn auto en dan F`s met duidelijk veel meer km.

Ik geloof die standen niet zo. Vaak ziet de motorruimte er dan ook nog uit als of hij een paar dagen met kap open in de schuurhal van een spuiterij gestaan heeft.
    Zoals bv de auto van Kennis.
    Die scoort op beide punten...

6. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Van onze MB zakenauto heb ik de motorruimte de afgelopen 8 jaar ook nog nooit met een kwast vetoplosser en stoomcleaner gereingd ...

Waarschijnlijk hebben de liefhebbers meer zin om een motorruimte te reinigen denk ik ...

En zeker als hij verkocht moet worden zullen ze hem zo mooi mogelijk willen tonen ...

7. VEEP

VEEP Formula Junior

Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    Ik heb ook nog nooit de motorruimte van dagelijks vervoer gereinigd of laten reinigen...
    Maar die ziet er desondanks beter uit.
    En bij een dergelijke auto zegt het heel veel over de aandacht en onderhoud wat de auto gehad heeft. Denk ik.
    En het is de combinatie van dat beeld samen met het eigenlijk vreemde cq te erge slijtagebeeld van de stoelbekleding. Deel van de autos staat net dat stukje er niet op trouwens...zal in veel gevallen echt niet per ongeluk zijn.

8. 348holland

348holland Formula 3

Dec 11, 2005
    2,197
    The Netherlands
    Als het om de zwarte TB op deze website http://www.ak-automobiles.nl/ gaat is het een bekende. Henkie en ik hadden in 2008 contact met Sander die deze auto in januari 2008 kocht met 50 dkm en er tot en met de zomer 3 dkm mee reed. Herinner ik me goed dan betrok hij Alex in de aankoop. Auto heeft dus sinds zomer 2008 maar 2 k km gereden, iemand is er erg zuinig op geweest. :->

Sander kreeg indertijd nog een bericht van de vorige eigenaar:

Het verheugt mij dat u zoveel belangstelling toont voor de auto die u gekocht heeft.
    Geleverd in Italie in 1990 kwam de wagen via Peter Dreissen in handen van een ma-
    kelaar in o.g. in Rotterdam, genaamd Bothof. Ik ken de man niet. Dit moet geweest
    zijn in 1997/1998. Volgens Peter Dreissen bood Bothof de wagen in 1999 bij hem
    aan in consignatie-verkoop. Ik was de nieuwe koper.
    Er was achterstallig onderhoud: grote beurt en distributieriem. Nog in 1999 heeft de
    wagen een antiroestbehandeling gehad van de duurste soort (Fa.Stam, Beverwijk).
    Dit is precies dezelfde behandeling als destijds in de fabriek.
    Alvorens het aggregaat te demonteren heb ik in 2000 de compressie gemeten: op
    7 van de 8 cilinders te weinig. Toen het aggregaat op tafel stond en de nokkenas-
    sen verwijderd waren bleek bij de cilinderlektest op 7 van de 8 cilinders aan de uit-
    laatkant lekkage. Voor de aankoop had ik de ANWB orienterend laten kijken naar
    de motor en bak en was gedocumenteerd dat alles mechanisch in orde was.
    De cilinderkoppen werden gedemonteerd en bij Spaarnestad in Haarlem gereviseerd:
    32 nieuwe klepgeleiders, 6 nieuwe uitlaatklepzetels etc. etc. De rekening werd
    door de ANWB betaald (Hfl. 3300). Voor het werk kreeg ik niets, maar het sleutelen
    was een groot genot.Intussen had ik gezien dat de wagen gedecat was. Dit heeft
    consequenties voor het CO-gehalte. Daarover later.Voordeel is een, in combinatie
    met de FUCHS-sportuitlaat flinke vermogenswinst, die ik op minstens 25 PK
    schat. Een mak van de 348 was nog wel eens dat de cats te warm werden. Dan
    licht het alarm cil.1-4 en/of cil.5-8 op en schakelt de desbetreffende ECU de stroom
    naar de injectors uit. Dat is nu niet meer mogelijk. De gassen worden veel sneller
    afgevoerd.
    Grote beurt afgemaakt, nieuwe distributieriem. April 2000 weer rijden.
    Ik heb er slechts ong. 5500 km mee gereden. In de loop van het vorig jaar besloot
    ik opnieuw de distributieriem te wisselen: weliswaar 5500 km, maar toch 7 jaar.
    Bij het demonteren bleek dat er speling zat in het SKF-lager van de onderste
    distributieriempoelie, in het deksel van de tandwielenkast. Hierop heb ik de tand-
    wielenkast geopend en alles vernieuwd dat erin zit:krukastandwiel dat de distri-
    butieketting en de oliepompketting aandrijft, de beide kettingen, de distributie-
    kettingspanner, van de oliepompkettingspanner de voering ( uit de industriele
    kunststof POM gemaakt),het oliepompkettingwieltje, de onderste distributieriem-
    poelie met zijn beide lagers.
    En passant provisorisch de waterpompafdichting vernieuwd, thermostaat ver-
    nieuwd, distributieriem vernieuwd, nieuwe spanrol en meelooprol aangebracht
    (Hill Engineering), nieuwe spanveer.6 uitlaatkleppen gesteld, juist de
    6 die nieuwe klepzetels hadden gekregen.Aircocompressor laten reviseren, lekte
    langs de asafdichting, nieuw filter/droger, systeem omgebouwd op R134a.
    Nieuwe remblokken achter(Ferodo Racing).Augustus 2007 weer rijden. Statio-
    naire lucht afgesteld(motor sloeg af bij decelereren).Nieuw relais voor de ABS-
    ecu.Rem- en koppelingssysteem gevuld met nieuwe DOT-4. Carbon-dorpelplaten
    laten monteren(Hill Engineering).
    Nog te doen zijn:
    -contactslotverlichting werkt niet, lampje is goed.Timer-relais moet vernieuwd,
    zit in zekeringkast rechtsonderin, zie instructieboekje.
    -als de remdruk wordt opgebouwd brandt er een indicatielampje. Ook moet er
    dan een akoestisch signaal klinken.Relais onder dashboard aan de stuurkant
    vernieuwen: het linker van de twee, met de gaatjes.
    -gasveertjes van het dashboardkastje en het tunnelkastje vernieuwen
    - sigarenaansteker kleeft niet, misschien lipjes opzij bijbuigen
    -rubber stop in achterwand dashboardkastje ontbreekt
    - looplampje dat aansluit in dashboardkastje ontbreekt

Het CO-gehalte bij een wagen met emissiecode U9 dient alleen stationair te
    worden gemeten. Nu komt dat op 0.7-0.8 vol %. Het mag niet meer zijn dan
    0.5 vol %. Als de twee rubber slangetjes van de benzinedrukregelaars naar
    het inlaat-plenum geheel worden weggenomen, daalt het CO tot onder 0.2.

Schade: punt bestuurdersportier doordat ik mij vergiste in de dikte van de
    deur.

Tips:

- bij koude bak opschakelen van 1 naar 3
    - bij koud aggregaat alleen weinig vermogen vragen
    -bij vochtige weg en plotseling veel vermogen spint de wagen en wordt daar
    door vrijwel onbestuurbaar
    - altijd airco aan, spaart de pomp. Jaarlijks gas controleren
    - elke 5 jaar nieuw gas en filter/droger

Onderdelen voor redelijke prijs: www.eurospares.co.uk

Verborgen gebreken: onbekend

9. 348TBlack

348TBlack Karting

Jan 14, 2008
    109
    Netherlands
    Full Name:
    Sander
    Hi Gijs,

Ik leef nog en lees nog mee :)
    Na de 348tb(lack) een F355 gehad en nu een F430 (en als hij de keuring bij Alex doorstaat sinds gisteren een zwarte 458, die van Prins Esclusivo).

De zwarte 348tb was in redelijke staat er was wat aan geknutseld en ik heb de laatste demper verwijderd voor pijpen zonder demper (Fuchs meen ik). Toe ik hem weer verkocht was hij in goede staat en ik meen op 54.000 km.

De auto heeft rechtsachter vermoedelijk schade gehad, tenminste er was aan gelast en gespoten en je hoorde hem werken in bochten. Eigenaar voor mij wist van niets maar er was duidelijk aan gewerkt.

Als ik de zoekers een tip mag geven, bij Alex staat een F355 F1 met alle revisies. Is ook van mij geweest, heeft aardige kmstand (85.000) maar is prima auto. Alex kan iets met die prijs zodat gaatje kleiner wordt. En als je het mij vraagt (en ik heb ze beide gehad) een F355 rijdt toch even lekkerder dan een 348.

10. Betuwe

Betuwe Rookie

Sep 29, 2013
    45
    Kerk-Avezaath
    Full Name:
    Eelco
    Heren, enorm dank voor het plaatsen van de vele info! Realiseer ik me weer extra hoe geweldig fora als dit zijn.

Maar de auto klinkt dus toch wel als een no-go. Niet zozeer vanwege de riemenbeurt, als wel vanwege de schade achter. Dat werken in de bochten klinkt niet heel erg aanlokkelijk. Of schat ik dat nu te erg in? Technisch is er in het verleden dus wel genoeg gebeurd en bij de laatste riemenbeurt zijn kennelijk ook degelijke onderdelen gebruikt. Was de 50kkm bij aanschaf wel enigszins te onderbouwen?

En Sander, alvast gefeliciteerd met je 458! Neem aan dat het met Wim Prins wel goed zal komen, toch? Indrukkende Ferrari-historie in een relatief korte tijd.

Haha, Henkie mag niet meer raden ;) Erg mooie 348 had je Henkie en natuurlijk precies de goede mod, zijn sportuitlaat. Een Ferrari moet wel kunnen blèren :) En echt bizar hoe slecht de bedrading geregeld was in zo'n high end auto in zijn tijd.

11. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Wat hebben wij toch een mooi forum. Ik ben er trots op. Wat een info!!

12. dirktor

dirktor Formula Junior

Feb 9, 2005
    952
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Dirk
    Geweldig al die info!
    Even een vraagje
    Ik zie al enige tijd een grijze 348 ts te koop staan bij forza.
    - Komt dat door de gewaagde kleurencombi?
    - Is hij te duur?
    Of wil de huidige eigenaar er stiekem niet vanaf...

Ik heb deze combi ook wel eens gezien bij een 355gts en vond dat echt geweldig mooi!

13. VEEP

VEEP Formula Junior

Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    dan ben ik even benieuwd naar de gebruikservaringen, en het verschil in feeling van de F1 bak tov de handbak. Valt mij op dat er best wel ok geprijsde 355 staan, maar vraag mij af gezien het nog een vroege versie is hoe een dergelijke bak bevalt/beviel. Is maar 1 manier om er echt achter te komen en dat is beide rijden, snap ik, maar iets is er wel over te melden denk ik, zeker door iemand met veel F ervaring en dan met beide bakken.

14. VEEP

VEEP Formula Junior

Nov 9, 2005
    525
    Overasselt
    Verhaal over de zwarte, mits de km stand echt correct is, toont dus aan dat een lage km stand geen garantie is voor weinig problemen, ding heeft dus bij 50k een complete motorrevisie moeten ondergaan.

15. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat zeg ik: revisie :D

Duidelijk uit de reacties is te lezen dat heel wat Fjes hier bekend zijn. Van de uitspraken over het "terug draaien" van klokken distantieer ik mezelf, ik heb er nooit bewijs van gezien hier.
    Het zal echter wel eens voorkomen maar niet zoveel als er gesuggereerd wordt. Bovendien is in zo'n kleine gemeenschap als deze het niet verstandig, men komt er uiteindelijk toch achter en dan is het raak voor de verkopende partij...

Ikzelf heb voor aankoop van de 328 alle papieren meegekregen en doorgenomen en daaruit alle 5 voormalige eigenaren kunnen halen. Een middagje bellen met deze heren en dealer in duitsland leverde de optel som op die overeen kwam met de teller: 39.000km na 19 jaar dus 2000km gemiddeld per jaar.
    Kortom het klopte precies en werd bevestigd door een expert bij de PPI dat het "aannemelijk" was met het advies een groot onderhoud in te plannen.

advies:
    Huiswerk maken dus en telefoon (toen) of internet doorpluizen voor info met te beginnen hier :) om een historie na te gaan/te controleren

16. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Dat is een heel bekende in FCN-kringen, staat ook al een hele tijd te koop. Optisch is deze auto 1A, technisch weet ik niet.

17. 348TBlack

348TBlack Karting

Jan 14, 2008
    109
    Netherlands
    Full Name:
    Sander
    @Veep ik heb alleen ervaring met de F1 F355, de handbak ken ik niet. De 348 is erg spartaans, ik vond het heerlijk om hem 'de hoek in te gooien' sturen als een kart. De F355 is meer van deze tijd, minder spartaans dus, voelt meer aan als een moderne auto.
    De F1 schakeling maakt hem van deze tijd en het geluid is ongeëvenaard.
    De F355 is ondergewaardeerd en kan in de toekomst nog wel eens een goede investering blijken.

18. Delta_Lima

Delta_Lima Karting

Aug 30, 2014
    151
    Hoorn, Netherlands
    Full Name:
    Daan
    Wauw wat een mooie reacties allemaal! Iedereen super bedankt voor alle info en al het advies. Door drukte heb ik hier helaas niet kunnen updaten.

Ik ben vorige week maandag naar de rode "verhuur" 348 wezen kijken. Wauw wat een plaatje. Gereviseerde motor en bak. Interieur was erg netjes. Lak zag er gruwelijk goed uit. Auto is 4 jaar geleden overgespoten na een parkeerschade. Nieuwe voorbumper erop. Alle naden waren netjes. Her en der een super klein plekje op de lak.

Het interieur was aangepakt, alle plakkerige delen waren al behandeld en mooi mat zwart. Middenconsole erg strak. Geen geplakte carbon folie zoals je veel ziet. Alles werkte. Airco afgevuld en ijskoud. Ramen werkten, alleen het passagiersraam gaat erg traag.

Auto had 25mm achter spacers, nieuwe banden en Turbi style uitlaat. Velgen opnieuw gecoat. Super gewoon. Remblokken waren wel bijna op.

Vervolgens doorgereden naar Vlaardingen, daar stond een gele 348, met F355 deurpanelen en achterlichtpaneel. F355 logo erop en 18" cup magnesium velgen.
    Ik schrok er stiekem van en wou snel weer weg. Auto had veel kleine schades, scheurtjes, plekken, verschillende tinten gele lak. Lakschade. Het interieur was gewoon zwaar gebruikt en nooit hersteld. Het motorruim was pikzwart, onder het stof, smeer, vuil en troep. Rood kleppendeksel? Uit beleefdheid toch nog even gebleven en een praatje gemaakt, daarna snel naar huis.

Alles laten bezinken en toen de telefoon gepakt. Eigenaar van de rode 348 gebeld en de auto gekocht. Die nacht sliep ik erg slecht. Afgelopen zaterdag de Ferrari opgehaald!
    Wauw, een onbeschrijvelijk gevoel. Het was ook heerlijk weer.

Inmiddels samen met mijn vriendin 200km gereden dit weekeinde, heerlijk getoured.
    Hij staat nu mooi warm in de garage en gaat van de week de schorsing in.
    Wat een onbeschrijvelijk gevoel! Mijn eerste Ferrari :)

Ik heb 7 stuks 348 gezien, waarvan er 2 verschrikkelijk waren, 2 waren oke en er waren er 3 erg netjes. Ondanks dat de auto werd afgeraden, heb ik de sprong toch durven wagen. En ze heeft mij nog niet in de steek gelaten :)

Gelukkig ben ik redelijk handig, en komende lente ga ik op mijn gemakje de auto goed nakijken en alle vloeistoffen, filters en remblokken vervangen.

Zal later even foto's posten.

@Betuwe, suces met de zoektocht. Mocht je vragen hebben over een 348, stuur maar een pm, misschien heb ik hem al bekeken en scheelt het je een ritje.

19. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Hee Daan, gefeliciteerd met de nieuwe Ferrari ! Veel plezier er mee !

20. Betuwe

Betuwe Rookie

Sep 29, 2013
    45
    Kerk-Avezaath
    Full Name:
    Eelco
    Gefeliciteerd Daan! Had al zo'n vaag vermoeden, had gezien dat de advertentie van Autoscout verwijderd was :) Maar klinkt als een auto waar veel aandacht en liefde aan besteed is. Veel plezier ermee!

En ik ben idd erg benieuwd naar welke auto's je bent wezen kijken en wat je oordeel was.

21. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Daan, kennelijk interesseren km-standen jou niets en gaat het om het oog en het gevoel.
    Goede keus en heel veel plezier.

22. Ben308

Ben308 Formula Junior

May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
    Daan gefeliciteerd en veel veilige kilometers.

23. Delta_Lima

Delta_Lima Karting

Aug 30, 2014
    151
    Hoorn, Netherlands
    Full Name:
    Daan
    Bedankt mannen! Ben als een kind zo blij en ik kan echt uren naar de auto blijven kijken en staren, wat een lijnen, ongelovelijk mooi.

Is er een apart 348 technisch gedeelte hier in het Nederlands? Heb wel wat vragen over olieën, en vast allang besproken puntjes.

24. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Gefeliciteerd Daan!! Veel veilige en plezierige km's ermee.

Ben benieuwd naar de foto's.

Share This Page