Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 3375 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Ja, de regels zijn natuurlijk veranderd voor de youngtimers tussen 25 en 40 jaar oud, heb je gelijk in. :)

Onno

2. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Dan ben je tenminste eerlijk Fred. Het gros van de mensen zegt het voor het milieu te doen. De Outlander van Mitsubishi spant de kroon wat mij betreft (effectief bereik op elektra 35 km :eek:)

Als je toe bent aan vervanging ga je shoppen en kies je uiteindelijk welke je het mooist vind en kijk je uiteraard ook naar je portemonnee. Bij mij werd het 4 jaar geleden een Aygo (privé gekocht) mede omdat ik daarvoor 3 jaar geen wegenbelasting hoefde te betalen.
    Ik heb de i8 alleen nog van afstand gezien en kan daar dus niet over oordelen, de Tesla van Maurice heb ik van dichtbij bewonderd en ik kan niet anders zeggen dan dat het er allemaal mooi en solide uitziet.

NL draait inderdaad niet volledig op kolen, maar het fabeltje dat elektriciteit een schone/groene oplossing is is voorlopig nog toekomstmuziek. Op een gegeven moment zullen we allemaal wel moeten, want die fossiele zooi is ooit een keer op.

Een mooi voorbeeld zijn de lage brandstofprijzen van nu. De olieproducerende landen willen stuk voor stuk de hoeveelheden die ze leveren niet terugschroeven omdat ze de inkomsten niet kunnen/willen missen. Dus zakt de prijs en dus ook de prijs aan de pomp. Leuk voor de consument, maar een goed voorbeeld hoe de olie de wereld beheerst. Het is de verwachting dat in 2020 de Noordzee leeg is qua olie, dan komt alles uit Rusland en het Midden Oosten, kijken wat dat dan weer brengt.

3. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred

Klopt wat je zegt want de huidige Tesla is begrensd op 200km/u en die van mij op 250km/u.
    Dat zal wellicht te maken hebben met de ontlaadstroom.

Ik begrijp je volledig, het is gewoon gezond denken (en rekenen) met een vleugje onwennigheid. Heb ik zelf ook last van maar heb de "gok" (je kan daar eigenlijk niet meer van spreken als je ziet wat Tesla inmiddels heeft bereikt en wat de plannen zijn, had ik maar aandelen gekocht ;)) genomen.
    Natuurlijk moeten de accu's vervangen gaan worden (ooit) en zal dat $$$ kosten maar daar zijn er al een heleboel mij mee voor :)

Het is een keuze, in mijn geval een vervroegde maar ook een beetje om "het leuk" en zeg nu eerlijk we moeten nog wennen aan het idee dat de F'jes vanaf nu een Turbo zullen hebben en wellicht in enkele jaren een accu erbij :D

4. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

In jouw geval zou ik ook een Tesla rijden hoor, dus ik geef je groot gelijk.
    Mooi ding, goed afgewerkt, supersnel en relatief betaalbaar.

Dat het nog niet echt milieuvriendelijk is, is bijzaak, maar je steunt wel de ontwikkeling hierin. Zodra er hele efficiënte accu's zijn en snelle oplaadsystemen (overal), rijdt straks half NL elektrisch.
    Dat het netwerk in NL dit nog niet aan kan, is weer een ander verhaal. :)

Ik hoop wel dat die rare laadpalen z.s.m. uit het stadsbeeld verdwijnen, daar moet iets fatsoenlijks voor worden bedacht.

5. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Met deze gunstige garantie zie ik dat er niet van komen :p

Garantie
    Model S Specificaties en Standaard Eigenschappen | Tesla Motors
    4 jaar, 80.000 km (wat maar het eerste komt) garantie op een nieuw voertuig
    8 jaar, 200.000 km (wat er maar het eerst komt) garantie op batterij en aandrijfunit voor de met een 60 kWh batterij uitgeruste Model S
    8 jaar, ongelimiteerde kilometers, batterij en aandrijfunit garantie voor met 85 kWh batterij uitgeruste Model S
    Beide batterijgaranties dekken schade door foutieve laadprocedures danwel brand in de batterij, zelfs als deze tijdens het rijden wordt veroorzaakt

;)

Als deze bij mij in de straat komt dan ben ik de eerste die hem eruit schept :D maarja verlengsnoeren vanuit je brievenbus over de stoep/straat is ook niet echt handig.. Electro magnetische oplaadpunten onder het de klinkertjes? of krijg je daar spontaan piekhaar van? :D

6. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    ik niet hoor:):):)

7. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Ik rij ook regelmatig met een klant een stukje mee die zo'n S heeft.
    Mooie auto en volgens mij de enige echte elektrische auto. Je kunt er niet ver mee op vakantie, dat is het enige. Mijn klant rijdt 400-440km op een stroomstoot.
    Volgens mij heeft de hele concurrentie het nakijken. Allemaal semi-belastingontduikauto's.
    Ik zou de wet wel even aanpassen, dan was het zo klaar...

8. RISL

RISL Formula Junior

Sep 26, 2014
    566
    Drimmelen, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Voor die Miura SV heeft hij onlangs wel de garage aansprakelijk gesteld, las ik afgelopen weekend. Door verkeerde bougies liep de temperatuur te hoog op en er ligt nu een claim van 700.000 Britse ponden.
    De schade was aanvankelijk 900.000 pond, maar het afgebrande chassis was nog 200.000 waard.

9. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Ik zou graag hebben dat iemand met meer verstand van motoren mij dat eens uitlegde, want ik kan geen plausibel scenario verzinnen waarin dat verhaal zou kunnen kloppen. I.i.g zal de temperatuur geleidelijk oplopen dus waarom heeft de bestuurder de auto niet aan de kant kunnen zetten?

Onno

10. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Deel van de aanklacht:
    “The spark plugs fitted worked at too high a temperature and created the risk of fire.
    The fire was caused by the ignition of fuel. Such ignition could not have taken place unless the fuel system was not intact or the spark plugs were not properly adjusted or fitted.
    Both of these matters could have been avoided by a competent service of the vehicle.”

bron : Eigenaar uitgebrande Miura legt megaclaim neer bij garagist - Autoblog.nl

Het enige wat ik kan bedenken is dat één of meerdere bougies niet goed vastzaten en dat daar de brandstof naar buiten is gegaan met als gevolg ontbranding door de al aanwezige hitte.

11. Joeld

Joeld Formula Junior

Jan 16, 2012
    416
    NL, Bennebroek
    Full Name:
    Joël
    Volgens mij moet je voor zelfontbranding van benzine bij een hoge temperatuur ook een hoge druk hebben. En dat redt je niet als de benzine langs de bougies naar buiten gaat.

12. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Als je maar een goede verhouding lucht en benzinedamp hebt is één vonk genoeg.

Kijk maar naar het incidentje met Verstappen tijdens het bijtanken in de pits. Als er benzine ergens uit de cilinders komt, gaat dat vanzelf fout.

13. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Daar kwam de benzine toch uit de vul-slang?! die vervolgens op de uitlaat en/of remschijf gutste en ontvlamde...

Was wel een momentje.

14. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno

Maar als dat gebeurt loopt de motor echt niet zoals het hoort, dat moet de bestuurder merken (en heeft niets met Verstappen te maken, zoals Fred zei was dat tijdens het tanken). Ik denk dat de crux zit in die zin "unless the fuel system was not intact". En dat is een garage zeker te verwijten, als dat niet zo was.

Onno

15. RudyW

RudyW Formula 3

Apr 25, 2008
    1,222
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Broodje aap verhaal volgens mij?

Bougies behoren te functioneren bij een bepaalde temperatuur, met andere warmtegraad kun je dit regelen. Kan het weinig beter uitleggen als op het volgende plaatje (uit een oud Moto73 artikel):
    Image Unavailable, Please Login

Als de bougie te warm wordt smelt hij gewoon weg, als hij te koud is zal hij vet slaan b.v.

Wat veel eerder een te hoge motor temperatuur zal veroorzaken is een ontsteek timing (als het mengsel half verbrand in de uitlaat b.v.).

16. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #84366 MvT, Dec 1, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Daar zeg je het juist "ontsteek timing" ;) Een verkeerde "heat range" kan vroegtijdige ontsteking veroorzaken, maar daar gaat je motor niet van in de fik.. Of de bougies er niet goed in zaten lijkt me sterk, dan loopt ie wel erg rot hoor -> compressie verlies en 1 bougie kan dit niet veroorzaken :) Ik denk dat er een benzine slangetje is losgegaan of een afstelschroefje van één van de 4 carburateurs is losgetrild/gelekt heeft. In ieder geval zou de bestuurder in alle deze omstandigheden dit moeten hebben geroken en meteen uitzetten. hetzij rollend. Onwetendheid misschien? Het is niet de eerste en ik ben bang ook niet de laatste zijn die in rook opgaat.

Ps. de bougies zitten achter de carburateurs in het midden, dus het lijkt me heel erg sterk. De damp gaat meteen naar buiten. Ben benieuwd wat de uitkomst gaat zijn :D

17. MrDino308GT4

MrDino308GT4 Formula Junior

Sep 2, 2009
    796
    Geldermalsen NL
    Full Name:
    Arian
    #84367 MrDino308GT4, Dec 1, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
  18. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Heeft in mijn ogen van alles met Verstappen te maken. Er is echt geen hoge druk nodig om benzine te ontsteken. Bij Verstappen gutste het inderdaad uit de vulslang, waarna de hete uitlaten de rest deden. Waar die benzine bij de Miura vandaan kwam weet ik niet, maar dat maakt ook niet uit. Wat ik wilde zeggen is dat er altijd wel een ontstekingsbron in de buurt is. De juiste mengverhouding en de zaak gaat in de gloria.

Feit is dat je wel iets zou moeten ruiken en/of merken, dan is het uiteraard wel zaak goed te reageren. Heb gelukkig geen ervaring in deze, maar volgens mij is er wel eens eerder een auto afgefikt door een lekke/losse benzineslang.

19. JazzyO

JazzyO F1 World Champ

Jan 14, 2007
    12,156
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Ja natuurlijk, ik zei toch dat dat bij mijn Boxer ook gebeurde (gelukkig ontvlamde het niet)? Maar het type bougie heeft er geen niets mee te maken, een gezonde auto met verkeerde bougie ontvlamt niet. En Verstappen heeft er ook niet mee te maken - er is een heel verschil in schuldvraag of je brandstofleiding lekt (schuld garage), of dat je benzine over je auto heen gooit (eigen schuld).

Onno

20. 12Esc

12Esc Formula Junior

Aug 21, 2006
    529
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Bougies, benzine? Deze elektrisch rijder slaat even over ;)

{Via Tapatalk}

21. RISL

RISL Formula Junior

Sep 26, 2014
    566
    Drimmelen, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Ik nam tot hier alleen maar over wat er in de claim stond. Maar ik wil het graag verder uitleggen, hoor, ik vind het leuk om met (motor)techniek bezig te zijn en er anderen over te vertellen.

Het zal niemand verbanzen dat bougies het best werken binnen een bepaald temperatuurvenster, dat geldt eigenlijk voor alles aan een auto.

De ondergrens van dit venster is de zelfreinigingstemperatuur. Vanaf een bepaalde temperatuur (bijv. 450 graden Celsius) branden ze zichzelf schoon. Alle roetdeeltjes die dan op de bougie zitten (meestal op de isolator). Als de bougie die bedrijfstemperatuur niet bereikt, blijven die roetpartikels zichzelf afzetten en komt er op een bepaald moment geen vonk meer, maar wordt die stroom naar de voertuigmassa geleidt. Dan heb je kortsluiting, sta je stil met een behoorlijk probleem, maar met nieuwe bougies steken ben je weer onderweg. De kans op brand is nihil in mijn ogen.

Kom je echter boven dat venster, dan wordt de isolator zo sterk verhit dat er aan het oppervlakte van de isolator ongecontroleerde ontstekingen ontstaan. Die noemen ze gloei-ontstekingen. Meestal is dit boven de 850 graden Celsius al, behoorlijk hoog dus, maar er zijn ook bougies met hogere en lagere grenzen.

Je kunt wel raden wat er dan gebeurt: die ongecontroleerde verbrandingen zorgen voor serieuze motorschade. Die gloei-ontstekingen laten de temperatuur van de bougie zelf nog verder stijgen en zo heb je dus (in het geval van de V12 van de Miura) 12 ontstekingspunten in je motorruimte. Hangt er dan vervolgens nog iets van benzinedamp in het motorruim (niet gek bij een oudere auto met wellicht iets poreuze brandstofleidingen), dan heb je alle benodigdheden voor brand. Mochten er geen benzinedampen hangen in het motorruim, dan kan ik me (in het meest extreme geval) nog indenken dat er een injector kan smelten of beschadigen voordat de zaak echt ontvlamt. Maar dat zou dan wel echt heel extreem moeten zijn.

Je ziet dus dat, als je je niet aan de voorgeschreven warmtegraad houdt, er serieuze problemen kunnen ontstaan. Ik neem aan dat degene die de nieuwe bougies heeft geplaatst, hier niet op gelet heeft en bougies heeft geplaatst waar de bovengrens van de bedrijfstemperatuur onder de waarde ligt die de motor bereikt op die plek.

Het is dus wel echt belangrijk om de juiste bougies te plaatsen. Je kunt van de diverse merken (NGK, Bosch, enzovoort) de type-aanduiding 'ontleden' om achter de juiste warmtegraad te komen. Als je dan wisselt van merk, dan kun je in ieder geval het juiste type plaatsen.
    Bij NGK (een merk wat ik zelf wel vaak gebruik), is het vijfde cijfer in de type-aanduiding de warmtegraad. De rest van de cijfers en letters gaat over de schroefdraaddiameter, schroefdraad lengte, de sleutelwijdte, bouwwijze, elektrode-afstand enzovoort.

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik ze graag :)
    En mocht het verhaal te lang of onduidelijk zijn geweest, dan hoor ik het ook graag, ik wil nog wel eens uitweiden als ik over techniek bezig ben.

22. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Heerlijk eh zo'n laatste dag! Extra genieten ;)

Je Dino gaat niet onopgemerkt voorbij in het Mondial forum! Kan even niet goed zien van wie de rode Mondial T is!
    http://www.ferrarichat.com/forum/143557340-post171.html

hehe! :p

23. 12Esc

12Esc Formula Junior

Aug 21, 2006
    529
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Er is ineens een oud (aan kleding van presentator en prijs van 360 spider te zien) filmpje van Carros op youtube gezet:
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=ykY3DR9Vpx4[/ame]

(en met wat voor auto komt hij bij Kroymans aanrijden? :) )

24. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wie is die presentator?

25. dirktor

dirktor Formula Junior

Feb 9, 2005