Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 3377 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik kwam het volgende filmpje tegen (wat hier nog niet gepost is) met Chris Harris die nog maar eens duidelijk maakt (in zijn eigen bewoordingen) dat we aan het einde staan van een evolutie in de huidige auto generatie.
    De toekomstige auto's zullen efficiënt zijn met energie, waardoor het (huidige) uitgangspunt van autobeleving niet meer centraal zal staan.

Mijn inziens een tragedie maar ben realistisch genoeg in te zien dat het niet anders kan. Of het gaat wennen? Ik heb nog steeds moeite met de huidige F1 dus waarschijnlijk niet.

Nu aan het einde van 2014 (lijstjes periode noem ik het altijd; jaaroverzichten, hit 1000 lijsten etc) is het ook de tijd voor het bepalen van de beste auto van 2014. En omdat we ons ook in het tragische moment bevinden van de auto-evolutie, dus ook de beste van afgelopen decennia...

Het vergelijk wat Chris maakt is niet helemaal terecht op het gebied van kostprijs maar als je terugkijkt op afgelopen decennia was dat ook niet het uitgangspunt. Rijbeleving, emotie, schakelen (met/zonder flippers), motorgeluid, wegligging, ga maar door. Het moest sneller, wilder maar ook veiliger (gelukkig). Efficientie was ver te zoeken.

Alles was gericht op de rijbeleving bestuurder en verbetering (lees: verhogen van het vermogen). Bijna over de gehele linie waren nieuwe modellen een verbetering/evolutie tov voorgaande. Denk aan de BMW M series, elke keer beter, sneller en emotioneler. Zelfs Audi deed eraan mee ;) Ook de Black Series hebben we hieraan te danken.

Niemand weet wat de toekomst gaat brengen en ik zou die (voor mezelf) veiligstellen met een 458 Speciale, waarschijnlijk de ultieme straat legale auto van de huidige generatie maar ben gelukkig met de F430 die enkele karakter-trekken heeft van deze generatie :)

http://youtu.be/ysaE9i2RNyE

2. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Ziet er leuk uit Arian!

3. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #84403 328gts1987, Dec 6, 2014
    Last edited: Dec 6, 2014
    Net nog een leuke discussie in de auto (niet in de F, wel daarover) over de prijsontwikkeling van afgelopen tijd.

Stel: je wil je eerste F kopen en je gaat eens rondkijken wat er te koop is voor 50-60k.
    Waar kies je dan voor? Een 328/308 van +25 jaar oud met mooie klassieke lijnen, zonder stuurbekrachtiging of voor een "moderne" 360 met 400pk en nieuwe techniek?

Mijn punt is; dat een "ferraristi in spe" hoogst waarschijnlijk voor een 360 zal gaan. Is nieuwer, meer vermogen etc. Dan blijf je als eigenaar van de 328, toch mooi zitten met je ferrari. Tenzij jou exemplaar in uitzonderlijke conditie/staat verkeerd zodat deze aan een kenner/verzamelaar kan worden verkocht want veel ferrari beginners zullen (denk ik) toch gaan voor een 360 (waar er duizenden van zijn in kleur, uitvoering en optie's)

Kortom, leuk die "stevige" prijzen maar volgens mij heb je er als eigenaar (die er een wil verkopen) er niets aan want vind nu maar net die ene koper die niet een 360 wil maar een 328/308 en daar dan ook nog de hoofdprijs voor neertelt...

Een andere groep kopers voor een 308/328 zijn ferraristi die het merk al langer kennen en bezitten. Maar om nu als eigenaar van een 360 naar een 3x8 te gaan is ook niet een logische stap. Ga je van "modern" naar klassiek dan ga je een stuk ouder, dus 250 of vergelijkbaar.
    Meer waarschijnlijk is het dat een 360 eigenaar een 3x8 "erbij" zou nemen maar of die bereid is daar 50-60k voor neer te tellen lijkt mij onwaarschijnlijk.

Kortom is de vraagprijs wel de betaalprijs bij de huidige 3x8'jes?
    Of zorgen de huidige "overspannen" prijzen dat de markt stil komt te liggen in het 3x8 segment?

4. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Ook al zou een 3x8 en een 360 even duur zijn (dat is nog maar de vraag), dan nog heb je verschillende doelgroepen. Jij noemt er maar eentje (de instapper).

5. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Die zijn op dit moment even duur Peter, kijk maar eens rond.
    Ik vraag me gewoon af of je wel van een 3x8 afkomt (voor de huidige vraagprijzen) of dat het een frustratie verhaal wordt waarbij je denkt meer te krijgen dan erin zit...

6. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Aan de ene kant heb je een punt Fred. De prijzen van de modernere Ferrari's zijn behoorlijk aan het zakken. Als je inderdaad voor meer pk's gaat , wat jonger bent en geen jaren 80 sentiment mee laat beslissen is de kans groot dat de keus op een 360 oid gaat vallen.

Ik denk echter dat er genoeg mensen zijn die juist een 308/328 overwegen vanuit een sentimenteel oogpunt. Denk aan Magnum, net zoals een Testarossa samengaat met Miami Vice. Sinds ik besloten heb om de 308 te gaan verruilen voor een ander model, heb ik al van twee mensen gehoord die perse een 308 wilden.

Neemt niet weg dat ik de huidige prijsontwikkeling ook niet normaal meer vind en ik reken mezelf dan ook absoluut niet rijk.

7. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
  8. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #84408 MvT, Dec 6, 2014
    Last edited: Dec 6, 2014
    Is erg persoonlijk denk ik? Ik kijk even naar mezelf en ben een jaren 70/80 freak.. wilde een 4 zitter. Heb dan al weinig keus! Dino, Mondial, 400i, 465 en de F12 is 5 sprongen verder weg. Dan is nog de keus.. wil ik een oldtimer of niet. Ik denk dat er toch nog een grote groep Ferraristi in spee voor een oldtimer gaan.

Zijn er niet 2 (misschien wel 3) groepen mensen? en welke de grootste is weet ik niet. Mensen die van oud spul houden en mensen die zo jong mogelijk willen rijden en dan koop je misschien vaak een 360. (er staan ook veel te koop :-S )

Ik denk dat je iedere gangbare Ferrari niet zo 123 kwijt bent. Tenzij je hem inruilt en dan ligt het eraan of de dealer mijn F wil hebben. Ik denk het niet..

Ps. Er is een manier waarop je 308/328 nog veel geld op kan brengen. De niet geliefde manier weliswaar.. en dan heb ik het niet over in de prak rijden of in de hens steken, maar netjes per onderdeel verkopen. Niet leuk maar wel kassa. Genoeg vraag naar onderdelen.

Anyway ik denk dat het erg persoonlijk is wat je wil. Ik hou dus van oude meuk :) daar valt een Dino 246 of de F40 ook onder naar mijn mening en die eerste komt er ook nog wel bij! De Mondial, die blijft dan voor comfort wat mensen er ook van vinden of nagenoeg nooit noemen en ook al moet ik echt ontzettend mijn best doen om Yvonne bij te houden :p dan gaat ze nog niet weg. Ik hoef niet meer vermogen anders zet ik er wel een turbo in :D oeps wat zeg ik nu :eek::)

Ps. Ferraristi in spee die goedkoop een Ferrari denken te willen rijden (Mondial/308/328) komen bedrogen uit! In die oude Fjes blijf je geld in gieten. Iets wat ik van te voren donders goed wist. Mondial, 308, 328, 348 het maakt niets uit. Uiteindelijk moet er geld gespendeerd worden om haar in "goede" conditie te houden. Maar ik vind het wel mesjokken om 200 euro per wielbout te betalen voor een Mondial bij de dealer! Wielmoer voor een F40 is ook 200 euro (1 nodig per wiel) om het maar te vergelijken. Tis maar dat je het weet Oscar :)

Filmpjes van Chris Harris zijn altijd smakkelijk om te kijken! :D

9. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ok Ed & Tijn, het is precies wat ik bedoel. Uiteraard zullen er mensen specifiek op zoek zijn naar een model in een bepaalde kleur. Die zullen ook hun huiswerk maken en dus ook weten wat de marktprijzen zijn (en daar naar handelen).
    Betekend dus dat deze kopers ook hun eisen stellen in kwaliteit van de auto/motor. Hierom riep ik al eerder revisie...
    Zulke kopers willen een droom in vervulling laten gaan (en rijden) waardoor een revisie (na +25jaar hard nodig) noodzakelijk zal zijn.

De overige kopers willen mijn inziens het merk rijden en gaan dus voor leeftijd/techniek/prijs.

Waarom ging de verkoop van de 308 bij jou niet door Ed? Ondanks je realistische kijk op prijs.

10. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
  11. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Iemand van de eigen ontworpen Ferrari P4/5 gehoord gebaseerd op een Enzo chassis/motor? Ferrari kreeg er lucht van :) Ze waren verrast in een verrassende manier. Mooi eigen ontwerp al ben ik niet helemaal fan van de koplamp units.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=HydIDHrsMbk[/ame]

12. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    In het eerste geval de kleur, in het tweede geval heb ik geen idee. Moet eigenlijk nog horen of er interesse is.

Heb ook nog een Engelsman en een Amerikaan aangeschreven die hier op het internationale deel aangaven op zoek te zijn, maar die waren beiden al voorzien.

13. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ben het met je eens dat +25j Fjes voor de meesten een bewuste keuze is en meestal weten waar ze aan beginnen en dat is niet voor iedereen weggelegd inderdaad.

14. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
  15. 12Esc

12Esc Formula Junior

Aug 21, 2006
    529
    Breda
    Full Name:
    Maurice

Mooie activiteit tijdens de wintermaanden: forum excursie naar Minotto 👍

{Via Tapatalk}

16. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Count me in!

17. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven

je haalt vlgs mij een aantal zaken door elkaar:

allereerst is de aanschafprijs het voornaamste argument voor mensen die goedkoop een ferrari willen hebben. De 308/328 is daarbij al niet meer interessant. Eerder de 348/355/360

Daarnaast is het de vraag of deze daadwerkelijker goedkoper te RIJDEN zijn. De 308/328 is tov de 348/355 zeer onderhoudsvriendelijk en de onderdelen zijn bovendien relatief goedkoop. Daarnaast zijn "vaste" lasten als brandstofverbruik,verzekering etc toch een stuk vriendelijker bij een 3x8.

Dat jij veel geld aan je auto kwijt bent is niet exemplarisch. Ik denk dat ik aan mijn 4 auto's per jaar minder uitgeef dan jij aan jouw mondial. Misschien heb je gewoon slechte getroffen. ( en ik doe alles zelf natuurlijk)

Eigelijk snap ik de hele discussie niet zo goed: de 3x8 wordt te duur en daarom wordt hij onverkoopbaar? Vlgs mij is de prijsstijging JUIST het gevolg van de toegenomen interesse.
    En het gebeurt inderdaad op relatief grote schaal dat mensen met een nieuwer type momenteel op zoek zijn naar een 308/328 "to add to the stable". Ik voorspel: die toenemende interesse zal de komende jaren alleen maar toenemen. En daarmee de prijsstijgingen.

Dat deze auto's erg lang te koop staan bestrijd ik. Ik hou al geruime tijd de Europeesche markt voor 308-en in de gaten. (altijd op zoek naar een buitenkans:):))Elke drie maanden een kleine studie. Het aantal auto's dat langer dan 6 maanden te koopt staan is daarbij minder dan 20%
    Daarnaast valt momenteel op hoe veel kleiner het Europese aanbod is geworden. Stonden er de eerste helft van 2014 gemiddeld 67 308-en te koop op autoscout. Het zijn er nu nog maar 40. Mijn overtuiging: Het is geen hausse, het is echt de nieuwe realiteit. (maar wie ben ik:))

Ps De volgende klassieker in wording vinden we niet meer onder de 8-cilinders. (de challange stradale en 430 scuderia daargelaten)
    Ik zet mijn geld op de 550/575.

18. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Volgens mij verkoopt een 308/328 gemakkelijker dan een360.
    Maar het boeit mij toch niet, ik heb een goede 308 en blijf daar lekker in rijden. :)
    De afgelopen 6000 km bevielen goed.

19. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Helemaal met je eens Steven, er is nu een bepaalde groep mensen op zoek naar een 308/328 en het aanbod wordt minder. Dus stijgen de prijzen.

Aangezien ik over wil stappen naar de 12 cilinder moet de 308 (helaas) het veld ruimen.
    Daarbij is mijn keus gevallen op de door jou aangehaalde 550.
    Heb echter totaal geen haast met de verkoop, ik zit echt niet met de 308 in mijn maag.
    De overstap wordt al kostbaar genoeg, alsook de kosten van het onderhoud, de verzekering en de wegenbelasting. In de tussentijd blijf ik gewoon met de 308 rijden en de laatste dingen aanpassen die in mijn ogen nodig zijn.

20. Ben308

Ben308 Formula Junior

May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
    Ik deel ook de mening van Steven. Ben er van overtuigd dat een 3x8 waarde vaster zal blijken te zijn dan de 348/355/360.
    Maar ook ik ben blij met mijn 308 vetro en zal deze ook niet makkelijk weg doen.
    Ondanks de prijzen die er nu voor betaald worden.
    Rij er ook nog steeds met heel veel plezier in.

21. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
  22. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik ben het met je eens Steven, mijn punt was dat je hoogstwaarschijnlijk niet met een 3x8 blijft zitten. Ik zeg niet dat een 3x8 goedkoper is aanschaf, althans dat was niet mijn bedoeling. Mensen denken vaak deze bolides goedkoop in onderhoud zijn als ze me aanspreken of mailen. Je zit met een bolide die 25j oud is of dat nu een Mercedes is of een Ferrari. Rubber houdt het niet zo lang uit en vet is uitgedroogd en Ferrari onderdelen zijn nu eenmaal prijzig. Daar was ik me volledig bewust van :)

Misschien een beetje kort door de bocht of ik een slechte heb getroffen ;)
    Ik doel eigenlijk op de onderdelen (dat had ik er niet bij gezegd) van Ferraris die $$$ kosten en benadruk het. Veel mensen weten dat ik preventief onderhoud doe en vaak orignele parts (Dat is mijn eigen tik natuurlijk), dan ben je sowieso automatisch meer geld aan het uitgeven. 2 nieuwe flashing units, set originele velgen en banden en grote beurt, wiellager, weliswaar een nieuw vliegwiel en allemaal klein rand spul. Tel maar op wat het kost voor een Ferrari i.p.v. een oude Citroen. Volgens mij heb je dan geen slechte, maar iets wat gewoon moet gebeuren vroeg of laat. Oldtimer kopen is dan ook extra geld uitgeven. Dan heb ik het niet alleen over een grote beurt. Anyway kom een keer buurten want ik doe het onderhoud ook zelf :)

Ik druf het niet te zeggen, want ik volg de verkoop niet van de 3x8 maar gezien de prijzen denk ik dat je gelijk hebt. Ik kan alleen zeggen dat ik al 2j lange veel dezelfde Mondials begin lente en einde zomer te koop zie staan en het aanbod wordt alleen maar groter. Dat kan te maken hebben door de prijsstijging dat mensen er vanaf willen en de least wanted of the whole family is.

Dat was dus eigenlijk mijn vraag :) (Ik zie dat ik dus een vraagteken gemist heb) Ik heb hier dus helemaal geen ervaring mee gezien ik er nog nooit één verkocht heb.

Espresso/cappucinon staat warm! voor iedereen trouwens.

23. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Het is volgens mij ook een eindeloze discussie. En als je alles van te voren weet.
    Alles heeft te maken met de aantallen, waar er veel van verkocht zijn is de vraag minder. Is een 250GTO nu zo'n bijzondere auto? Ik heb verhalen op de chat hier gelezen van mensen die er in the early 70's allebei een hadden en het een hok vonden om te rijden en die gingen er toen uit voor USD 7000. Maar er zijn er nu nog 39 en gaan 35 miljoen ;)

Van mijn 360 zijn er erg veel gemaakt om aan de vraag te voldoen van het nieuwe geld. Het computertijdperk had een vlucht genomen in 1999 en er was heel erg veel nieuw geld.
    Ik kocht mijn 360 Modena nu precies 8 (!) jaar geleden voor EUR 100.000 incl de bpm bij Kroymans in Nurnberg.
    Ik heb er altijd veel mee gereden en volgens mij ziet hij er ondanks zijn 93.000km nog heel erg mooi uit. Wat is hij waard? De helft ? De afstraffing omdat ik er veel mee heb gereden?
    Ik heb er wel al die jaren heel erg veel plezier mee gehad. Als ik mijn 348 gehouden had ik misschien op een paar duizend EUR hetzelfde geld gehad. Het zijn keuzes...
    Ik ken een paar mannen hier die een +2 jaar geleden afscheid namen van hun 328. Daar hadden ze nu 40% meer geld voor kunnen krijgen. Hebben zij het nu goed of fout gedaan?
    Nee, zij besloten op te upgraden naar een auto waar zijn veel meer mee konden en die qua rijdbaarheid een oceaan verschil is. Het zijn gewoon keuzes.
    Hetzelfde geldt voor de mensen die 2 jaar geleden een 458 kochten en een ton afgeschreven hebben. Zijn deze niet wijs? Nee, die hebben gewoon genoten en kunnen zich dat permitteren. Helaas zit ik niet bij die happy few, ik ging er gelijk 1 halen ;)

En volgens mij is het ook niet zo dat elke 308 of 328 nu goud in handen is. Alles valt en staat hoe hij er uit ziet. Een iets minder mooie wel mooi maken is zo maar EUR 20.000 verschil. En naar die kmstanden moet je toch al niet kijken, alles heeft 50 gelopen ;)
    Tuurlijk... kijk eens naar binnen bij zo'n auto...

24. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    Klopt Henkie. Het is echter feitelijk een non- discussie waarbij gevoel het misschien wel belangrijkste "argument" is. Maw er is wellicht over te filosoferen. Maar
    Discussiëren blijft eigelijk niet mogelijk. Er zijn zoveel factoren die voor een individu bepalen wat zijn of haar keuze is. Gek als je een nieuwe koopt? Zou niet weten waarom. Inruilen voor een nieuwer model? Doe beslist dat waar je gelukkig van wordt. Rond blijven knorren met zon oud ding? Als het je ding is, waarom niet.

Ferrari rijden heeft zowiezo niets te maken met rationele beslissingen nemen. Dan zou het merk allang verdwenen zijn. Ferraririjden is passie en emotie en een lach op je gezicht als je na 2 of5 of 10 jaar nog steeds opgewonden wordt als je je garage in loopt. Of daar nu een nieuwe dure f staat of een oude maar maar nog steeds blinkende f. Oud of nieuw, in perfecte staat of in hele matige. Het blijft een f en wij allen behoren daarmee tot de 0.0001% van de bewoners van de plAneet.
    Btw een planeet waarvan 95% wel het merk kent.

Share This Page