De Winterstop!? | Page 37 | FerrariChat

De Winterstop!?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by marcos, Oct 8, 2012.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    WEL er weer op doen dus imo, was ook origineel zo !

Fluitje van een cent; dat rubberfoam is verkrijgbaar met plak rug en zit er zo in ... eenvoudig verwerkbaar met een elektrisch broodmes.

2. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #902 MvT, Oct 10, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Ik ben nog in dubio... Mondial/3x8 zijn echt stofbakken in de motorruimte en foam blijft echt niet mooi schoon. Enfin eest maar de buitenkant en dan zien we wel weer verder.

Ik erger me al sinds bij aankoop van de Mondial aan de rechter buitenspiegel. Ook het fenomeen afplakken ben ik geen fan van. Afplakken van randjes, sierstippen etc. gaat vroeg of laat altijd een beetje loslaten aan de randjes. Dat is toch wel heel erg zonder van je spuitwerk en is in mijn ogen gelijk geruineerd.

Deze buitenspiegel was wel tricky om uit elkaar te halen. Had geen idee hoe deze in elkaar zat. Nu blijkt dat de Mondial een ordinaire BMW E24 6 serie spiegel heeft! De spiegel is geplakt en met de fohn eraf te halen. De spiegelplaat zit helaas vast gelijmt aan de houder en kan je alleen met een klein boortje loshalen om vervolgens weer vastgelijmd te worden. Electische spiegel mechanisme losschroeven en het geheel valt uit elkaar. Voor degene die het willen weten: BMW spiegel 25 euro.. Ferrari prijs, 800 euro..

Kaal geschuurd, primer, opnieuw gespoten. Moet even 3-4 weken wachten om het geheel licht op te schuren en te kunnen polijsten.
    Image Unavailable, Please Login

3. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Heftig prijsverschil. Blijft onwennig...

4. Jeka

Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

Nov 20, 2010
    1,181
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Dat ziet er een stuk beter uit! :)

5. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #905 MvT, Oct 12, 2015
    Tja.. en het kan... Ik heb net nog de BMW spiegel bekeken en die heeft een andere voet. De behuizing is hetzelfde, waarbij het draaipunt (binnen klappen) erin is geperst. Nu maakt dat niet zoveel uit want met heetstoken zet alumunium meer uit dan ijzer en zou deze er zo uitvallen, maar ik zie mensen niet zo snel buitenspiegels heetstoken :)

nu de rest van de Mondial ;)

Gister toch even gepolijst. Zal t.z.t. nog een keer gedaan moeten worden wanneer de lak is uitgedroogd.

6. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ziet er toch weer uit als nieuw ? Petje af hoor !

7. Herman Ronald

Herman Ronald Karting

Feb 23, 2014
    197
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    Het resultaat is prachtig geworden, respect, ik meende dat bij de 308/328 binnenspiegel met drukkers erop geklikt worden, volgens mij kan deze er zo uitgeklikt/getrokken worden, Ik he vanwege mijn lengte de stand van de spiegel iets veranderd.wel zat er bij die van mij een verwarmings element in. maar jij hebt vakwerk vericht, klasse

8. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Thx Herman. Vroeger te veel modelbouw gespoten ;) Een spiegeltje blijft altijd leuk om te doen al heb ik geen spuitcabine meer.

De BMW E24 heeft verwarmde spiegels, dus dat zou je zo kunnen inbouwen bij een Mondial. Niet dat je er veel aan hebt :)

9. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #909 MvT, Oct 14, 2015
    Gisteren stond ik bij het stoplicht en warempel wat gestotter. Ik heb dan altijd de neiging om aan stekkers te trekken en in dit geval bougie kabels. Doorgeslagen extender. Daar had Marc laatst ook last van :) Zie daar 3kleine spelden prikjes zitten. Kon terplekke even een noodoplossing toepassen om isolatie tape eromheen te doen. Van de week ligt er een nieuw setje van 8 klaar bij Kroymans. 11 euro per stuk. Daar ga ik dus niet voor shoppen in the UK.

10. MarcH

MarcH Formula Junior

Nov 5, 2010
    446
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Die van mij was wat verder heen, maar bekend probleem inderdaad.

Spiegel demonteren zonder 'm te slopen is gelukt zie ik. Mooi werk!

11. Herman Ronald

Herman Ronald Karting

Feb 23, 2014
    197
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    #911 Herman Ronald, Oct 14, 2015
    Ik had met de Mondial spider daar ook een problemen mee, na de riemen te hebben vervangen ging hij stotteren, riemen opnieuw checken, kleppendeksels eraf en nokkenassentiming controleren, waren goed, rotorkappen vervangen, rotors vervangen (die sloegen ook door) kabels vervangen. bougies vervangen, het bleef maar stotteren en het leek op 6 poten te rijden, uit wanhoop de sensorkabels vervangen en yep, je raad het al..... toen pas de extenders.
    Tjonge wat een frustraties, blij dat jij dit doorzag en van die ellende bespaard gebleven bent.

12. Herman Ronald

Herman Ronald Karting

Feb 23, 2014
    197
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    #912 Herman Ronald, Oct 17, 2015
    WELKE KOELVLOEISTOF?

Welke koelvloeistof gebruiken jullie, ik wil de koelvloeistof vervangen
    de basis van alle koelvloeistoffen is Koelvloeistof bestaat uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven., kleine verschuivingen zorgen voor de bevriezingstemperatuur.

Ik had het idee om in mijn Ferrari 308 QV en H1 een ---G12----- vloeistof te gaan gebruiken.Waarom, omdat de G12 geen verouderingsproces zoals andere koelvloeistoffen kent.
    Zoals ik begreep is G12 een organisch product en G12+ =silicaatvrij.
    in principe kunnen deze koelvloeistoffen blijven zitten en hoeven nooit meer vervangen te worden.

Natuurlijk zal een oudere auto/oldtimer wel slijtagedelen van een waterpomp, corrosie e.d. in zijn circuits hebben, en zal daarom wel eens vervangen dienen te worden, maar gewoonweg het feit dat er door een tijdsperiode geen kwaliteitsverlies is, dat trekt mij aan.

Verschillende koelvloeistoffen types bestaan uit de afwijkende delen van glycol. Of mono ethyleen glycol (MEG of EG) of mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG)
    Kortom geen verschillende producten mengen (chemisch effect voorkomen)
    De verschillende kleurtjes zijn gewoon fabrikanten eigenschappen en is simpelweg een kleurstof en wijst niet op een specifieke samenstelling.

Bovendien zit er bij de handelaren en winkels een wereld van prijsverschillen in en dat bij koelvloeistoffen van gelijkwaardige samenstellingen.
    Het simpelste voorbeeld wat voor ons, de doe-het-zelver heel erg aantrekkelijk is: de Action koelvloeistof, dit is een G12 en voldoet waarschijnlijk aan de kwaliteitsnorm 325.0
    En juist nu begint mijn hoofd te tollen! welke kwaliteitsnorm heeft Ferrari nodig?
    hebben jullie hier ervaring in?

Zoals ik geleerd heb moet je altijd weer terug naar de basis gaan!
    De basis van koelvloeistof:
    koelvloeistof moet niet bevriezen:
    koelvloeistof mag geen corrosie veroorzaken;
    koelvloeistof mag geen aantastingen veroorzaken;
    koelvloeistof mag geen chemische reactie (drap) veroorzaken (mengen).

Kortom: welke kennis hebben jullie hierover? welke koelvloeistof gebruiken jullie en wat is eventueel de samenstelling?

Alvast dank voor het delen van jullie kennis.

13. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #913 MvT, Oct 17, 2015
    Last edited: Oct 17, 2015
    [Extenders] Haha Herman, ja het is maar net of je bij het hoofd of de kont begint bij het paard, daar heb ik ook wel eens last van :) maar dit was het meest logische. Helemaal dat het de revu was gepasseerd met Marc tijdens ons gesprek in Rosmalen en warempel 2 weken later gestotter.

Voor je koelvloeistof geen G12 gebruiken tenzij je een nieuwe koppakking gaat plaatsen. Dan komen we weer op het punt "ouwe troep". De oude rubber slangen en koppakkingen kunnen niet erg goed tegen de G12 samenstelling.

Als je weet wat er nu in zit gebruik dan weer hetzelfde. Als je niet weet wat er gebruikt is dan ben je min of meer genoodzaakt om het hele systeem leeg te halen. Ik kan je vertellen.. dat is horror, want je moet de twee centerpipes loskoppelen en dan zijn er twee dingen wat je kan doen om dat te doen. De motor eruit.. of de bak van het reserve wiel. Ik kies volgende keer voor het laatste ;) Ik heb alles op video staan omdat ik de centerpipes moest vernieuwen, maar nog niet ge-edit. FYI als je de centerpipes niet loskoppelt blijft er 10Ltr koelvloeistof in je systeem achter :(

Met het mengen van verschillende koelvloeistoffen kunnen oxidatielagen loskomen (verstopping treed dan op), gaan lekken van de waterpomp en/of koppakking. Kunststoffen en rubber worden aangetast. Dit gebeurt natuurlijk allemaal geleidelijk, maar in de meeste gevallen zijn deze al aangetast door het fenomeen tijd en gaat het niet meer geleidelijk.

Alle koelslangen zijn bij mij vervangen door nieuw rubber (geen new old stock) die G12 aankunnen. Heb alleen nog geen nieuwe koppakking en dat wil ik graag zo houden :) Ik geen G12 vooralsnog:
    MPM International Oil Company - Contact

14. Herman Ronald

Herman Ronald Karting

Feb 23, 2014
    197
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    #915 Herman Ronald, Oct 17, 2015
    Tijn,

Thanks voor de snelle en zeer heldere respons, betreft die koppakking, dat wil ik i.d.d. ook zo houden, dus mijn besluit is eerst maar geen G12+ (Silicaatvrij) te gebruiken. toch wel mijn vraagtekens over de verschillen van G12 en G12+ koelvloeistof want de modernere G12+ (o.a. die van Action) is Silicaatvrij (Silicaten zijn zouten of esters van kiezelzuur (Si(OH)4). Silicaatzouten bevatten allemaal het tetraëdrische SiO44--ion) en het lijkt mij dat zoutsamenstellingen aan rubber en aluminium/magnesium kunnen vreten.
    Maar als wij het niet zeker weten, dan maar de zekerheidsstelling gaan kiezen.

Punt 2 betreft de 10 liter restant die o.a. in de centerpipes blijven zitten, daar moeten wij als techneuten een keer wat op verzinnen. Misschien net zoals met biertap installaties schoonmaken, zal er een spons gebruikt worden die men er doorheen drukt, deze neemt bijna alle restanten mee.
    Dit wordt ook in betonpomp installaties gebruikt.
    Kan er bijvoorbeeld niet met een soort touw/ijzerdraad door de centerpipes heen getrokken worden en zo de spons er door heen laten trekken (achter de spons weer een volgende draad om het proces te herhalen.
    Ik denk dat je het systeem dan aardig droog kan trekken/dweilen.
    Had jij nog een foto van de centerpipes (i.v.m. de graden van de hoeken)

15. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #916 MvT, Oct 17, 2015
    Daar heb ik geen foto's van alleen voor en na de installatie. De ruimte om de aluminium pijpjes te verplaatsen is er bijna niet, dat had ik toch echt verkeerd ingeschat, vooral aan de voorkant.

Ik heb deze even voor je geupload, dan weet je wat voor play je hebt aan de voorkant.
    https://www.youtube.com/watch?v=34dc98V9Z_k

Ik wil een soortgelijke aftap plaatsen, maar heb daar eigenlijk nog geen tijd voor gehad.

16. Herman Ronald

Herman Ronald Karting

Feb 23, 2014
    197
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    #917 Herman Ronald, Oct 17, 2015

Avond Tijn,

Thuisgekomen, jouw mail gelezen watmij nieuwsgierig maakte. toch maar bij de 308 QV gekeken.
    Bij mij zijn alle leidingen al in 2010 vervangen, dus daar heb ik gelukkig de komende 20 jaar geen problemen meer mee.
    i.d.d. via de voorzijde is alles beter te benaderen, bij de 308 is alles wat anders in elkaar gezet dan bij de Mondial.
    De accuafdichting weg gehaald de mantel bij de verwarming radiateur weggehaald en zag dat de hoofdleidingen via de onderzijde (laagste punt) wel losgemaakt kunnen worden.
    Direct de F op de brug omhoog gezet en de afschermplaat verwijderd.
    Alles was mooi zichtbaar en ik kan de koelleiding makkelijk losmaken, zowel aanvoer als retour. bij de 308 zal er (wel de verwarming open zetten) geen rest koelvloeistof in het systeem blijven zitten.
    In totaal 10 minuten bezig geweest, dus Duitse logica op een bloedrode/mooie italiaan
    Komende week zal ik maar de koelvloeistof vervangen en hopen dat het ontluchten, ook i.v.m. de 2X hoger gelegen verwarmingsradiateurs goed gaat.
    Ik denk dat ik de auto met de neus laat zakken (brug kan kantelen) en dan de retourslangen bij de verwarmingsradiateurs wat open ga zetten. hierna de auto weer recht op de brug zetten en dan de juiste ontluchtingprocedure bij het blok en de hoofd radiateur ga volgen.

17. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #918 328gts1987, Oct 18, 2015
    Last edited: Oct 18, 2015
    Gisteren het eerste (winter)klusje uitgevoerd; een nieuwe accu :rolleyes:
    Afgelopen zaterdag (bijna) de Herfstrit 2015 gemist door de accu die er al weer heel wat jaartjes in zat, bleek. Voor €85,- excl BTW kun je niet tobben dus maar een nieuwe erin gezet.

Geen foto's van gemaakt maar dat het krap en ontoegankelijk is was wel bekend van de 360 & F430 (=voeten plankje bijrijder).
    Het duurde uiteindelijk 30min maar hij zit erin.

Belangrijke tip bij bestellen:
    zorg dat je weet welke afmetingen je accu moet hebben. (278x175x190mm)
    de maat van de montage voet (B13)
    aan welke zijde de + pool zit (rechts met de polen naar je toe)
    EN waarde (760)
    Capaciteit (76Ah)

() = waarde van F430

18. Herman Ronald

Herman Ronald Karting

Feb 23, 2014
    197
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    #919 Herman Ronald, Oct 18, 2015
    Ik heb een Engelse omschrijving vrij vertaald en naar mijn ervaring omgezet
    Hierbij de omschrijving voor het vervangen van de koelvloeistof van een F308/328

19. Herman Ronald

Herman Ronald Karting

Feb 23, 2014
    197
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    Mooi dat jij de kennis met ons wil delen (vooral na de vinger/armverkramping), dit bespaard voor anderen een hoop ellende.

20. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    :D nice! Ik vind het altijd een prettig idee een nieuwe accu. Zeker op lange afstanden.

Ps. Niet vergeten om het contact aan te zetten voor 10sec zonder de motor te starten. ECU moet de positie van de gasklep weer inleren. ;)

21. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #922 MvT, Oct 28, 2015
  22. djfrens

djfrens Formula 3

Jan 9, 2007
    2,136
    The Netherlands
    Vorige week laatste ritje gemaakt in stralende zon...
    Nu de auto op assteunen gezet om de banden te sparen.

Dat het maar snel weer voorjaar wordt.

23. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Het is de komende week nog prima weer om te rijden hoor!
    Ze staan al lang genoeg stil straks, dus ik blijf nog even rijden

24. Herman Ronald

Herman Ronald Karting

Feb 23, 2014
    197
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    #925 Herman Ronald, Oct 28, 2015
    Winterstop F308

Hier een eerder begin van de winterstop, een kleine lekkage in de radiateur.

Ferrari positief gezegd ik heb een extra maand om alles weer tiptop in orde te maken.
    Na het vervangen van de koelvloeistof bleef de radiateur op de lasgoot, zeg maar het hoedje nat.
    Het kwam niet bij de leiding of de ontluchting weg en na het droogmaken en een ritje weer nat. weer droogmaken handdoeken om de leiding en bij de ontluchting en voila beetje bij beetje werd het natter.
    Met solderen proberen op te lossen (redneck methode) maar dat ziet er niet uit.
    Dus de radiateur er maar uit gehaald en nu een hersteller zoeken.
    Komende winter maar eens bezig met de elektrische traag werkende ramen.
    Eerst maar met de accukabel rechtstreeks van de accu naar de elektromotor gaan testen, dan weten wij of het een elektrisch probleem is.
    Ook het vet en de kabel maar eens bekijken.

Share This Page