De Winterstop!? | Page 41 | FerrariChat

De Winterstop!?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by marcos, Oct 8, 2012.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
  2. Herman Ronald

Herman Ronald Karting

Feb 23, 2014
    197
    Netherlands, Frl
    Full Name:
    Ronald
    En de werking is onbekend!

3. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #1003 MvT, Dec 23, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Als er een nulletje vanaf gaat dan wil ik hem zeker hebben voor dat geld! Wat zal dit, pak hem beet 30j geleden hebben gekost? :)

Er zit denk ik geen (fabrieks) garantie meer op Ronald! :p

-------------------------------------------------------

Vandaag even langs de oude wijze heren gegaan om het process eens te zien hoe een nieuwe core erin gezet wordt. Heb ook deels gefilmd, dat moet ik dan nog even editten.

Deze heren zijn zo bekwaam in hun vak dat niemand ze kan overtreffen in de routine die ze hebben. Het lijkt makkelijk, maar te heet en het tin is weggedropen, te koud krijg je het geheel niet mooi vloeiend.

Ze krijgen af en toe ook werk binnen van boorplatvormen, dus bij de Koninkllijke bedrijven zijn ze ook goed bekend om hun kwaliteit. Dit zijn radiateuren van 2 bij 2 meter en 600kg koper in verwerkt is :eek: heb een foto gezien en dat was wel indrukwekkend!

Nu was mijn koelwater aardig schoon dat ik het de eerste keer aftapte, maar nu zie je toch (foto 1) dat je op een bepaald moment toch de core moet gaan vervangen of hij nu kapot is of niet. Stukjes rubber van een slechte koelslang en ander groot gruis verstoppen de kanaaltjes deels. Dit is redelijk normaal voor een radiator die 30j zijn werk heeft gedaan.

Foto 2 oude core.
    Foto 3 nieuwe core.

Deze nieuwe core is van Duitse makelij en in deze vorm geeft de radiator 15% meer koeling dan de oude setting. Opbouw van lamellen is anders en de doorstroom door de kanaaltjes. De originele verf stamps zijn erop gebleven en ga het geheel zelf spuiten. Nu zou je denk dat je eerst een primer pakt voor hechting, maar op advies van de heren moet je dat nooit doen. Met een primer laag koelt het water 10% minder! Dus never een primer laag..

Dit alles op een werkbank die al meer dan 60 jaar op dezelfde plek staat. Er is sprake van opvolging, dat wordt de derde generatie. De kennis en ervaring gaat niet verloren, gelukkig maar. :)
    Image Unavailable, Please Login

4. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    Een adresje om te onthouden dus!!!

5. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Je hebt nu dus een Audi/VW koelend hart Tijn :D ! Lachen !

Mooi gefixed zo !

6. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #1006 MvT, Dec 24, 2015
    :D Ik hou van origineel, maar ook van betrouwbaarheid gezien ik betrekkelijk veel rij dan kan ik er niet omheen om een Duitse core te nemen. Het goede is dat we de verf stamps hebben kunnen behouden, dat was nog maar de vraaf met die hitte. Doormiddel van 2 plaatjes waren de stamps afgedekt zodat de vlam van de brander er niet direkt opkwam. De plaatjes fungeren tevens voor warmte afvoer.

Ik ga hem zelf verder afwerken. Daar vertrouw ik alleen mezelf mee :)

7. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #1007 MvT, Dec 24, 2015
    Wie houdt er niet van kerstshoppen! Net online gevonden en gekocht.. een originele clutch slave cilinder met beugel. Toen ik de Mondial kocht had zat er een Fiat cilinder op met een gebroken beugel met alle ellende van dien. Voor de time being een SF erop gezet en de beugel gelast, maar dat is toch niet helemaal je van het. Kroy kon ook geen originele meer leveren en de beugel was er helemaal niet meer en die breken nog wel eens met het "te" vast zetten van de cilinder. Ik ben weer een blij man!

8. sharknose67

sharknose67 Formula 3

Dec 31, 2007
    1,655
    Holland
    Full Name:
    Ed
    #1008 sharknose67, Dec 24, 2015
    Je geduld wordt beloond!! Altijd een goed gevoel als je na lang zoeken toch iets vind.

Nou houd ik toevallig helemáál niet van kerstshoppen, maar ook ik heb gisteren een aankoop gedaan. Een set spoorverbreders voor de achterwielen van de 550, gaan er in maart op evenals de nieuwe remslangen en -blokken.

9. Jeka

Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

Nov 20, 2010
    1,181
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Mooie aankopen Tijn en Ed! Blijft leuk dat zoeken, vinden, kopen en thuis bezorgd krijgen/ophalen vind ik.

10. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Full Name:
    Mel
    Toch het zoeken beloond !!

Eerst ff stralen/reinigen aan de buitenzijde ... nieuw ontluchtingsnippeltje zoeken ... ?

En wel even openmaken, reinigen, honen en nieuw cupje er in hoop ik ? :)

11. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Haha zeker! Je bent 1 van de weinigen die ze cupjes noemt ;) Ik heb hier een paar soorten Fiat cupjes liggen. Daar heb ik er al 2 van in de master cilinder zitten. Die dingen kost 2 euro per stuk en geven je heel veel plezier bij oude bolides. Je doelde er al op, maar vroeg of laat trap je door je cilinder heen en dan sta je... je kan geen kant op en dan meestal ook nog op een niet gunstige plek ook. Auto ouder dan 25j gewoon vernieuwen en niet wachten totdat de ellende er is. Tikkende tijdbommetjes noem ik deze dingen. Net als je remmenklauwen................

12. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Interessante items weer hier waar ik het bestaan niet van wist. Tikkende tijdbommetjes, foto?

Ik vraag me af hoe dat in de komende jaren zal gaan met deze +25j modellen bij toekomstige eigenaren, die tellen een berg geld neer voor deze auto's tegenwoordig maar blijft er dan genoeg over voor goed onderhoud of nodige revisie?
    Huidige eigenaren kunnen (en moeten) investeren om het betrouwbaar te houden. Bij verkoop komt die investering er weer uit (wel eerst voorschieten, ook niet makkelijk trouwens). Hierdoor is de auto rijdend te houden. Maar de startende (en zwaar betalende) eigenaar staat voor een zware financiële taak...

13. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #1013 MvT, Dec 28, 2015
    Last edited: Dec 28, 2015
    Goeie vraag Fred! Ik weet het niet , maar ik weet wel dat de meeste mensen personenauto's weg doen als er kosten aan zitten te komen. Dat is niet anders dan met deze bolides denk ik :) Nu is het wel zo dat rubber van nu velen malen beter van kwaliteit is dan toen en wordt er gebruik gemaakt van waterless koelvloeistof en soliconen remvloeistof, dan gaat het nog eens velen malen langer mee. Neemt niet weg dat de truk is om bij sommige dingen er optijd bij te zijn.

Dit was een tikkende tijdbom. Deze Mondial stond op mijn lijstje als tweede keus toendertijd. Ik denk dat het kwaad al geschied was toen deze te koop stond. Gelukkig kan Bart het allemaal zelf, maar ook met alle ellenda van dien. Radiator voor helemaal verstopt.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=HZ8ZaFe9yk0[/ame]

14. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Full Name:
    Mel
    Ha ha ... cupjes ... is een normale naam toch Tijn ... voor de echte zelf-sleutelaars ?

Gelukkig heb ik alles zelf geleerd in de afgelopen 25 jaren sleutelen ... en het geeft veel voldoening.

Maar .... zoals jij en ook Fred al aangeven: rijders moeten eigenlijk wel preventief onderhoud plegen als ze de auto in puike staat willen houden.

Zien wij dat nou echt overal gebeuren ? Ik niet hoor ... helaas ... en zeg het maar niet aan de eigenaar ...

En de dealers doen dat achterstallige werk ook niet, die stoten de auto gewoon door en dan betaalt de argeloze nieuwe eigenaar hier uiteindelijk dus voor ...

Uiteindelijk bezorgt dit onze "oudere" typen een slechte naam denk ik en dat is jammer ... en niet nodig.

Hoe zie jij dat ?

15. Alfer

Alfer Formula 3
    Silver Subscribed

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Hallo Mel,

Eerder meldde je 1 mm dik folie en hierboven vermeld je 12 mil. Bij mijn beste weten is 1 Mil = 1" x 0.001 = 0.0254 mm, dus 12 mil = 0.3 mm en 40 mil = 1 mm.

Graag je bevestiging dat je de 12 mil (0.3 mm) hebt toegepast.

Dank en groet,
    Menno

16. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Full Name:
    Mel
    Hi Menno, ik heb beide dikten besteld (na elkaar) en beide geplakt op 512TR lampen, die van mij hadden 1mm, van iemand anders de dunnere.

Was op dat moment het enige wat ik kon krijgen. Ik zou voor de dikkere gaan ! Is beter bestendig tegen steenslag en kraakhelder dus waarom niet ?

17. Alfer

Alfer Formula 3
    Silver Subscribed

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    #1017 Alfer, Jan 2, 2016
    Beste Mel, fijn dat je zo snel reageert. Ik heb de 40 mil (1 mm dik) besteld.

Voor de volgende dames en heren die beschermende folie voor hun lampen willen: Ik had mandje gevuld met de 2 x 40 mil folies en klikte per ongeluk op een kruisje om de site te verlaten waarna een koringsbon van $4,- verscheen indien ik de bestelling toch plaatste. O.k. onvoldoende voor een pizza maar toch....:)

18. Alfer

Alfer Formula 3
    Silver Subscribed

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    #1018 Alfer, Jan 2, 2016
    Ik plaats de foto van Tijns Mondial 32 radiateur nogmaals omdat ik baal van Tijns goede actie bij zijn F..............want mijn 328 heeft met 70K km vergelijkbare draaiuren en de koel capaciteit zal ook duidelijk minder zijn dan origineel door dat de kanaaltjes vol zitten met kalk en wellicht resten van oude slangen en whatever more.
    Is er iemand beken met een tovermiddel dat je in de koelvloeistof doet en de situatie verbeterd. Ik ben niet bijgelovig maar een optimist en groot fan van Eucalypta

19. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Full Name:
    Mel
    Het gaat wat ver (wat heet ...) maar ihkv goed preventief onderhoud zou je zo'n radiator (of twee) gewoon kunnen vervangen ....

Wat is de hele auto waard ? Juist ja :D

20. Alfer

Alfer Formula 3
    Silver Subscribed

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Tsja, da's wel een heel goed punt! Dat wordt dan echter na komend seizoen. Dit jaar wil ik graag meer speeltijd met de 328 en de radiateur vervangen doe ik graag zelf (maar dan wel als ik er ruim tijd voor kan nemen).

Fijn weekend!

21. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Mijn Radiator koelde nog steeds goed. Al zag ik wel de temp iets hoger oplopen dit jaar in de file.. en we hadden flinke file op de terugweg van MM :). Ik wijd dat aan de lamellen die er niet meer gecorrodeerd zijn. Het vuil zat er al in voordat de temp hoger werd.

Mijn tip is eerst eens flink file te rijden in NL op een dag met 25+. Als de 328 dat 30min volhoudt dan plak ik er een groene stikker op :)

Als mijn lamellen niet zo onderheving waren geweest aan de elementen dan had ik geen nieuwe core erin gedaan. Kosten: ongeveer tussen de 350 en 400 euro. Coolant flush of dergelijk middel gaat niet helpen wat je in de foto ziet.

22. Alfer

Alfer Formula 3
    Silver Subscribed

Sep 4, 2007
    1,360
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    De lamellen van de radiateur van mijn 328 zien er duidelijk beter uit dan de oude radiateur van je Mondial die er behoorlijk van langs gekregen leken te hebben.

Heb jij nog bekend gemaakt waar je deze klus hebt laten doen?

23. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Jazeker!
    Bijl Radiateuren

Vreemd ik had toch zeker de url erbij gezet waar Ed nog opgereageerd heeft.

24. marcos

marcos Formula 3

Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    potver, zitten al in Januari en ik moet nog beginnen met klussen..

..en dat terwijl hij eind van de maand ZOU moeten worden opgehaald voor het nieuwe laagje verf :O Hoop dat we dat nog gaan redden..

25. middel308

middel308 Karting

Apr 26, 2009
    78
    Papendrecht, NL
    Full Name:
    Jaco
    We zien uiteraard de foto's graag voorbij komen Marc ;)

Share This Page