Ferrari newby | FerrariChat

Ferrari newby

Discussion in 'Holland/Belgium' started by stef1980, Aug 31, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. stef1980

stef1980 Rookie

Aug 25, 2016
    1
    Netherlands
    Hallo allemaal,

Mijn naam is Stefan. Ik woon in het altijd gezellige Brabant.
    Ik loop al een aantal jaar met het idee om een Ferrari 348TB te kopen.
    Inmiddels ben ik in de positie om mijn droom waar te maken en dus serieus opzoek te gaan naar een mooi exemplaar.
    Ik reis veel richting Spanje en Italie voor mijn werk, dus het idee is om daar een auto te zoeken.

Ondanks mijn zeer geruime ervaring met sportauto's, begeef ik me op het gebied van Ferrari toch op redelijk onbekend gebied.
    Ik kan bijv. niet goed vinden waar ik op moet letten bij de aanschaf van een 348TB.
    Bijv.
    -Wat is een reeele prijs voor een 348TB met onderhoudsgeschiedenis. Het loopt erg uiteen in het buitenland?
    -Welke kritische onderhouds punten zijn er naast de distributie belangrijk?
    -Waar moet ik optisch op letten als ik een auto ga bezichtigen? Roestvorming op bepaalde plaatsen? mankementen rond de motor? bekende/verkeerde bijgeluiden aan de motor en transmissie, is een 348 gevoelig voor elektrische storingen? etc etc

Ik hoop via deze weg met jullie hulp wat meer wegwijs te worden alvorens ik tot een aankoop over ga.

Alvast bedankt voor de support.

Gr. Stefan

2. Melvin Diagnosi

Melvin Diagnosi Formula Junior
    Rossa Subscribed

May 15, 2016
    317
    Amsterdam
    Full Name:
    Melvin Williams
    Welkom bij het forum, zijn hier genoeg leuke mensen die je zeker bij je zoektocht kunnen helpen!

Kijk zo i zo naar een 1992 en daarboven die hebben al de redelijke kinderziektes eruit en modificaties Ook te herkennen aan de + accupool aan de motor rechterzijde

Letten dat de riemen net gedaan zijn. Moeten om de zoveel km of 3 jaar vervangen worden, check of alle electronica werkt!!! En of de airco oke is. Etc etc

Groet!

3. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,263
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ga kijken en praten met members die een 348 hebben; zij hebben hetzelfde pad bewandeld voordat ze er eentje kochten !

4. 914

914 Formula Junior

Aug 17, 2014
    301
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Eerste en vooral welkom en ...

Heel goede keuze de 348!

Zoals Melvin al zei, probeer een 1992 of 1993 te vinden in zo origineel mogelijke staat. (Een GTB is nog leuker, maar ook qua budget :) )

Er zijn, ondanks het relatief beperkte productieaantal, veel 348's op de markt. Meestal TS'en, maar zeker ook TB's.
    Probleem is dat de 348, door zijn betrekkelijk lage aanschafprijs, al eens is aangekocht door mensen die hem niet konden onderhouden. Of hem liever "upgraden" (360 velgen, 355 stoelen, stuurtje van god-weet-waar, enz.)

Probeer dus een zo origineel mogelijk exemplaar te vinden.

Zorg ook dat hij compleet is. Een ontbrekende gereedschapsset lijkt misschien onbenullig, maar op een bepaald moment wil je die er wel bij en dan is het kassa-kassa. Zelfde voor het mapje met de boorddocumenten, een reservesleutel en ga zo maar verder.

Niets is goedkoop, dus probeer onmiddellijk het best exemplaar te kopen dat je financieel aan kan, en denk niet "nou, dat fixen we later wel".

Ik las hier onlangs nog het advies van iemand om een auto in Italië aan te kopen via een notaris ... toch ook iets om over na te denken ;) Zeker als je weet dat sommige exemplaren hier gekocht worden voor export naar Italië.

5. 348holland

348holland Formula 3

Dec 11, 2005
    2,197
    The Netherlands
    Kijk eens hier:

My Ferrari 348

Advies om een 92 of 93'er te kopen hoorde ik nooit. Updates zijn minimaal.

6. fdekeu

fdekeu Formula Junior
    Silver Subscribed

Jun 19, 2008
    631
    Belzium
    Full Name:
    Frank
    Er zijn wel redenen om voor de latere productiejaren te gaan:
    Dubbele koppelingsplaat werd vervangen door enkele
    Aangepaste ophanging die een minder giftig rijgedrag geeft
    Motronic 2.5 werd vervangen door 2.7, ook nog gebruikt voor F355
    Meer elektrische problemen bij de eerste versie
    De wiellagers werden verbeterd
    Maar de verschillen zijn beperkt
    Belangrijk is inderdaad dat het een goed onderhouden exemplaar is
    Heb zelf een 1991 en een 1994

7. fdekeu

fdekeu Formula Junior
    Silver Subscribed

Jun 19, 2008
    631
    Belzium
    Full Name:
    Frank
    Een snelle blik op autoscout en mobile leert dat je toch in de buurt van 60K zal nodig hebben
    Ik kocht een exemplaar uit 1991 omdat de wetgeving wordt aangepast
    Deze kon ik als oldtimer inschrijven zodat wegentaks en verzekering veel gunstiger uitkomen
    Voor 2018 moet de leeftijd voor oldtimers naar 30j in Belgie
    Dat maakt exemplaren vanaf 1992 minder interessant voor Vlamingen

8. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Welkom Stefan en succes met de zoektocht naar jouw 348. Ik ga er van uit dat je ook het internationale 348-deel hier hebt gevonden, daar moet je ook de nodige info kunnen verzamelen.

Gaat jouw voorkeur uit naar een dichte 348 (TB/GTB)?

Gr. Martin

9. Betuwe

Betuwe Rookie

Sep 29, 2013
    45
    Kerk-Avezaath
    Full Name:
    Eelco
    Ik heb een iets andere route bewandeld en ruim een jaar gewacht op een zwarte 348 TB die Forza aan het klaar maken was. Mijn geduld werd beloond en een paar weken geleden heb ik er eindelijk in kunnen proefrijden en na de proefrit heb ik hem ook meteen gekocht. Een zwarte, origineel Nederlander uit 1991 in een geweldige staat. Wat ik vooral van belang vond, was een exemplaar bij een betrouwbaar adres met recent groot onderhoud. Ik wil zoveel mogelijk risico mitigeren en vooral probleemloos rond kunnen rijden. Vandaar dat ik ook maar op een paar adressen het aandurfde een 348 te kopen.

Voor wat betreft prijzen zou ik bij een gerenomeerd adres voor een exemplaar met recent groot onderhoud toch rekening houden met zo'n 60k EUR. Bij een particulier zal het vast voor minder moeten kunnen.

Veel succes en plezier met de zoektocht!

10. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Proficiat Eelco!

Gr. Martin

11. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,263
    Full Name:
    Mel
    Hallo Eelco, het is eindelijk gelukt !! Proficiat.

Ga je a.s. zondag met Cees mee ?

Zo ja, dan kunnen we jouw nieuwe Ferrari bewonderen :D

12. Betuwe

Betuwe Rookie

Sep 29, 2013
    45
    Kerk-Avezaath
    Full Name:
    Eelco
    Dank Martin en Mel voor de felicitaties!

En ik kom kom idd met Cees mee, maar dan ook echt met Cees mee, in zijn F430 :) De 348 staat nog bij Alex (was nog aan mijn garage aan het klussen) en ik haal hem volgende week op.

13. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,263
    Full Name:
    Mel
    Top Eelco, wordt druk morgen met de Ferrari BBQ te Epse ... :D

Share This Page