Vroege vogels... | FerrariChat

Vroege vogels...

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 328gts1987, Feb 24, 2019.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #1 328gts1987, Feb 24, 2019
    Last edited: Feb 24, 2019
    Ik sprak er vorige week met Henkie over; het opzetten van ritjes onderling vindt steeds meer plaatst via social media zoals FB, app's enz.

    Dat is lekker makkelijk (immers je bent 24/7 ingelogd) maar heeft als nadeel dat er geen deelnemers bijkomen. Immers ben je geen deelnemer van een groep dan weet je ook niet dat er een ritje is opgezet.
    Hetzelfde merkte ik bij Mel trouwens.

    Doordat er geen "aanwas" is van nieuwe deelnemers en drukte buiten onze hobby toeneemt zien we een neergaande spiraal in het aantal ritjes. Kijk even terug hier op Fchat en je zult zien wat we bedoelen.
    Ik ken zelfs een paar Fchatters die nog maar kort een 458 hebben en er minder in hebben gereden in het afgelopen seizoenen dan in 1 zomer enkele jaren geleden.

    Los daarvan maar eigenlijk wel indirect hieraan verbonden is het opzetten van zo'n "spontane" rit onderling. Vaak zijn verplichtingen (gezin, sport, werktijden) moeilijk met elkaar af te stemmen door toenemende drukte.
    Toch zonde want zo'n stalen ros (waar je jaren van gedroomd hebt en keihard voor gewerkt) staat vast in de stal. Dat is niet goed voor de vreugde van zo'n bolide maar ook nog niet best voor de gezondheid ervan.

    Wat mij dus opvalt (buiten NL) is dat veel petrol-heads afspreken (op vroege tijden) en dan op een vaste plek.
    Zelf heb ik in (buitenlandse)vakanties contact gelegd met lokale eigenaren. Die gaan er vroeg op uit omdat op dat tijdstip er nog geen sprake is van verplichtingen. Ze starten vaak bij zonsopkomst (of net erna) en rijden dan (op lege wegen) een mooie route naar een vast honk. Meestal een diner/restaurant. Daar wordt een ontbijt genoten en iedereen vertrekt weer richting huis. Afhankelijk van aanvang sport/werk enz.

    Zo'n "cultuur" ken ik eigenlijk niet in NL. Wij nederlanders kunnen als de beste op tijd verschijnen, haten te laat zijn, maar vroeger opstaan (om er zelf voordeel van te hebben) doen we niet.
    Waarom eigenlijk niet?
    Ik ben zelf ook geen vroege vogel maar heb het toch een aantal keren (Pebble beach, Kaapstad, 70th anniversery Ferrari) gedaan en er zeker geen spijt van gehad. zie: https://www.ferrarichat.com/forum/posts/146394172/
    Maar ook tunneltochten werden in het verleden (op een zelfde wijze) gereden vanaf begin punt, via ontelbaar tunnels naar een ontbijt lokatie. Iets waar ik (nog steeds) met plezier aan terug denk.
    De wegen zijn heerlijk leeg (wat zo z'n voordelen heeft :rolleyes:) en je ontmoet op de bestemming (waar het ontbijt wordt genoten) andere Petrolheads.
    Dat ik/we daarvoor extra vroeg uit de veren moesten was een kleine prijs om te betalen, de beloning (zelfs jaren later) smaakt nog zoet.

    Opzet van dit draadje is om eens te kijken of er animo bestaat om 1x per maand op een vaste dag (lees: ochtend) zoiets op te zetten. Daarvoor is een eind lokatie essentieel. Iemand een idee?
    Tijdstip en dag (bijvoorbeeld 1e zondag van de maand, verzamelen om 08:00) kan in overleg worden bepaald. Maar belangrijker is: kan zoiets (wat buiten NL al bestaat) hier ook?

    Kijk (ter inspiratie) deze YT van Sam/drive the world. Die gaat alle landen door op dit moment en vergelijkt de verschillende car-scenes. Een overeenkomst: ze rijden vroeg, doen ontbijt en gaan weer naar huis.

    Kijk vanaf 4min 30sec

     
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ps vandaag 24/2 zitten we tijdens lunch op het terras bij Tante Loes/Moeke in Rhenen en bespreken dit met o.a. andere Fchatters.

    En ja, dit is een late melding, weer via een app tot stand gekomen (gisteren) maar toch even hier neer gegooid.
     
  3. MrDino308GT4

    MrDino308GT4 Formula Junior

    Sep 2, 2009
    773
    Geldermalsen NL
    Full Name:
    Arian
  4. lewie

    lewie Formula Junior

    Apr 13, 2007
    515
    Netherlands
    Full Name:
    lewie
  5. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ik weet nog dat ik het herhalen van onze Autobahn Run voorstelde.

    De eerste was een groot succes met meer dan 12 auto's … Paultje reed daar met z'n 360, ik met de 512TR.

    En 10 overigen die heeeel hard reden en heel veel plezier hadden.

    Voor deze 2e had ik een plek op de grens NL/DLD voorgesteld om 08.00 uur omdat de Autobahn dan nog redelijk safe is.

    Nauwelijks tot geen interesse … men vond het te vroeg … en dan nog ZOVEEL km's op 1 dag :eek:

    Is dit een antwoord Fred ? …

    Overigens denk ik er over om dit seizoen toch weer een Autobahn Run te organiseren.

    Misschien dan niet voor 20 auto's … dan maar voor een klein aantal.
     
  6. MrDino308GT4

    MrDino308GT4 Formula Junior

    Sep 2, 2009
    773
    Geldermalsen NL
    Full Name:
    Arian
    Tijden veranderen.

    Overvolle programma's aan evenementen waar je allemaal even naar toe kan. Denk bijv. aan Cars & Coffee's bijeenkomsten. Die schieten als paddestoelen uit de grond, etc. Overigens niet ieders smaak maar ze zijn er wel. En dan treedt toch een soort van verzadiging op. En je zal ook nog eens lid zijn van een andere autoliefhebbersclub. Heb je er weer een jaarprogramma met leuke evenementen bij.

    Ook het rijden op de meeste B-wegen en dijken wordt steeds onvriendelijker gemaakt denk alleen maar eens aan al die verkeersdrempels die overal te pas en onpas neergelegd worden. Vinden onze automobieltjes ook niet altijd prettig. Soms is het wel eens goed wat veiligheid in te bouwen aan snelheidsremmende maatregelen maar het schiet voor mijn gevoel soms ook wel erg door. In ieder geval in mijn omgeving. En dan ga je misschien minder snel een rondje rond. Straks kan je alleen nog maar enigszins lekker rijden op provinciale wegen en of snelwegen.

    En dan heb je natuurlijk ook nog zoals je aangeeft je persoonlijke (gezin)situaties, werktijden, etc - komt het wel uit of niet.

    Anderzijds, denk ik, zoals Mel dat probeert te organiseren, met een vast hotel/restaurant als trefpunt in midden NL (hoewel ik er zelf overigens nog niet ben geweest) een keer in de zoveel tijd (Amersfoort), dat lijkt te werken gezien de opkomsten aldaar. Je weet dan dat daar F'jes te zien zijn en is het mooi weer dan kan dat reden zijn ook even te gaan kijken. Een bijeenkomst hoeft natuurlijk niet altijd met een rit te zijn, zie vandaag. Hoewel ik in tijd beperkt was, was het toch leuk even zo ongedwongen samen te zijn.

    Al met al, het is niet zo'n makkelijk te beantwoorden vraag.
    Image Unavailable, Please Login
     
    Melvok likes this.
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Klopt wat je zegt Arian. Het is ook drukker geworden in meer dan 1 opzicht.

    Toch zie ik buiten NL dat daar "oplossingen" voor worden bedacht die hier nauwelijks draagvlak krijgen zoals Mel aangeeft.

    Je zegt het goed dat "de bitterballen" in Amersfoort een succes zijn. Maar komt dat nu door de frequentie of door het moment, altijd op een zondag (en om een of andere reden ALTIJD met mooi weer :D)

    Een enkele "autobahn run" is niet waar ik op doel. Het is de cultuur samen te komen die buiten NL meer leeft dan hier en dat met een bepaalde (ongedwongen) reden. Het is een rit ernaar toe, ontbijt en weer terug. Dit op een bepaalde ochtend in de maand.
     
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    We zijn met steeds meer "individuelen" hier in Nederland Fred, een tendens helaas …

    Hebben we wel wat over voor elkaar …?

    En om zoiets steeds weer te (moeten) doen, vaste dag zo'n bepaalde happening ?

    En dan voor het ontbijt al weg … op onze enige uitslaap dag :) ?

    Zeker een erg leuk idee …. zie het niet gebeuren ...
     
  9. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Zo'n autobahnrun vind ik niet zo interessant. Misschien leuk als je een moderne Ferrari hebt die 300 kan, maar met een klassieke F is dat niet zo boeiend.
     
  10. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    +1, niks aan hard rijden
     
  11. Ben308

    Ben308 Formula Junior

    May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
    +1 nog een.
     
  12. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Maar het basisidee om op zondag op tijd op pad te gaan voor een ritje met aansluitend ontbijt vind ik geen slecht idee.
    Om 9:00 (ja al een uur later :) ) vertrekken en dan om 10:00 uur koffie met een broodje ergens met gelijkgestemden.
    Daarna weer naar huis voor alle andere sociale 'verplichtingen' etc.

    Voor mij is de locatie wel van groot belang, want ik wil niet langer dan een uur onderweg zijn, dus moet centraal NL zijn en een beetje mooie locatie. (dus geen parkeerplaats langs de A2 oid)
     
    hautessa likes this.
  13. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    473
    Ik ga dit toch wel even volgen.
    Maar houdt er rekening mee dat veel leuke (eet) gelegenheden pas rond de middag open gaan.
     
  14. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    Idd. Centraal in NL en ik haak ook vaker aan
     
  15. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    U have my vote!

    Was wel ff lekker zo vroeg toch :D

    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
     
  16. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    No offence, ik zie al genoeg autobahn als we naar Italie afreizen met al die (auto)gekken :). Ik ben het eens met Harry als je een nieuwe(re) F hebt is het leuk.
     
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Kijk dat is praat!
    Er is dus wel animo met enkele (nuttige) voorwaarden.
    Argo: Ik ben er zelf ook niet prat op vroeg uit de veren te gaan maar als daar een leuke happening tegenover staat is doe ik het meestal wel. Daarbij komt; Je bent niet verplicht maar weet dat het er is/gebeurd en dan kun je altijd op het laatste moment beslissen toch te gaan, niet?

    Wat Ferry aanhaalt is ook wel een dingetje: openingstijden. Kort googlen leverde van der Valk op.
    In de Bilt bijvoorbeeld. (zie: https://www.biltschehoek.com/etendrinken)
    Serveert ontbijt, naar keuze of alleen koffie als je dat wil. Heeft een ruime parkeerplaats en ligt "centraal" bij Utrecht
    Kijken we verder dan blijken en meer van der Valken locaties geschikt te zijn.
    Nadeel: het is niet echt gericht op "the car scene" en dat is nu juist wel de bedoeling naar mijn idee.

    In het buitenland bezocht ik enkele "classic dealers" die een koffie corner met broodjes, bagels en croissants hadden en al vanaf 09:00 open.
    Bovendien is de invulling/display van mooi blik ook wel aangenaam tijdens het eerste bakkie.
    Een voorbeeld hiervan na een rit in een 308
    Image Unavailable, Please Login

    of een andere keer ook om 10:00

    Image Unavailable, Please Login

    Als er daadwerkelijk animo is om op een zaterdag of zondag zoiets op te zetten (met regelmaat, dat is de bedoeling) is dus:
    een goede centrale locatie belangrijk
    met de juiste sfeer,
    faciliteiten (koffie en ontbijt)
    geopend vanaf 09:00. (Ook op zondag)

    Kunnen we zoiets vinden met elkaar?
     
  18. Dino2400

    Dino2400 Formula 3
    Owner

    Feb 21, 2009
    1,297
    Hier hebben wij al eens een 'classic cars & coffee' gehad:

    http://grootkievitsdal.nl

    Ligt op een steenworp afstand van Kroy
    Alleen pas geopend vanaf 10u.
     
  19. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Je wilt eigenlijk ergens zijn op een tijdstip dat de normale bezoekers (=drukte) nog niet op gang is gekomen.
    10 uur zou misschien nog kunnen, maar veel later niet.
    De locatie is idd erg belangrijk. Bij voorkeur mooie plek die vroeg opent en die iets met auto's hebben (of doen).
     
  20. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    473
    Ik zal eens zoeken naar een "autovriendelijke" lokatie die wel vroeg open is.
    Maar vrees meteen dat het lastig wordt.
    Mogelijk krijg je bij voldoende animo een uitbater zo gek dat hij of zij eerder opengaat?
     
  21. Dino2400

    Dino2400 Formula 3
    Owner

    Feb 21, 2009
    1,297
    Eigenlijk zou een locatie als deze een soort 'cars & coffee' moeten gaan organiseren...
    Op dit moment helaas alleen nog te bezoeken na een boeking:

    https://www.metropoledruten.nl
     
  22. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Bij Arnhem heb je https://www.garage-royal.nl/
    Echt een toplocatie voor zoiets, maar dan moet je de uitbater wel overtuigen van het nut (dus opbrengst) om vroeg open te gaan.
     
  23. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,199
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Goed idee om maandelijks wat voor te stellen, meeste afgelopen jaren weinig gezien omdat ik niet op de hoogte ben van locale ritten (in het westen) of het gewoon te ver weg is.

    Het autobahn blazen is inderdaad leuk met recentere auto , mijn ervaring (Oberhausen straight...) is ook dat het de laatste tijd er steeds drukken aan het worden is. Je moet echt vroeg (of laat, rond 19:00 in de avond) zijn om leuk te kunnen gassen.

    Woon natuurlijk op 10 minuten van Duitsland, maar uiteindelijk rij ik er een paar keer per jaar echt hard (>280). Rest van de keren heb ik geen zin, of is het veel te druk.
     
  24. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik was daar ook. Heeft alleen niet dat "car scene" sfeertje wat we zoeken. Maar is gezien tijdstip en omvang zeker een optie.

    Dat ziet er goed uit! Heeft de sfeer, ligt niet helemaal ideaal (lees: verder van mooie rijgebied). Heeft faciliteiten voor een ontbijt. Ken de lokatie niet zelf.

    Overtuigen is denk ik noodzakelijk maar heeft ook tijd nodig om te groeien. Een cultuur zet je niet effe op of neer. Het zal vanuit beide partijen inzet en overtuiging vereisen. Dat is een kwestie van goed overleg vooraf en afspraken maken waarbij verschillende scenario's moeten worden bekeken. We weten allemaal wat er gebeurd als het succes te groot wordt... Drukte=file=ergenis...

    Dat ligt alweer in een mooier rijders gebied. Ik ben er zeker van dat als het concept aanslaat (en dat doet het gezien het buitenland) dat er meer uitbaters hun deuren zullen openen.
     
  25. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik denk dat je af en toe ook naar een andere provincie wat moet hebben, want voor sommigen is centraal NL nog steeds 100/150km :) Persoonlijk vond ik het leuk dat we een keer in A'dam reden en dat mensen er (of geen) moeite voor doen. Lewie en ik wonen dan wel twee dorpen van elkaar, maar het is toch echt wel een keer lekker om een ritje te doen zonder daarvoor vele km af te leggen.
     

Share This Page