Iemand die zijn bolide buiten haalt bij deze temperaturen ? | FerrariChat

Iemand die zijn bolide buiten haalt bij deze temperaturen ?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Lieven Engelbeen, Jul 24, 2019.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Lieven Engelbeen

    Jun 12, 2018
    127
    Belgium
    Full Name:
    Silverballgames
    In Belgie is vandaag het warmterecord OOIT gesneuveld, sinds het begin van de metingen. 38,9°C.
    Halen jullie op deze 35+°C dagen de Ferrari buiten, of blijft deze lekker binnen ... ??

    Ik vind het alvast tempting om een ritje te gaan doen met mijn 30j oude TR ... lijkt als het ware een duurtest.
    Of hebben jullie er een andere gedachte bij ... niet goed voor de motor ... niet goed voor de carrosserie ... niet goed voor het leder als hij in de zon staat ... ??

    Grtz
     
  2. MarcH

    MarcH Formula Junior

    Nov 5, 2010
    438
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Het schijnt tegenwoordig mode te zijn om ook bij hoge temperaturen de wegen te pekelen. Dat is voor sommigen misschien wel een reden om de F binnen te houden.
     
  3. djfrens

    djfrens Formula 3

    Jan 9, 2007
    2,112
    The Netherlands
    Gewoon gas erop, auto is niet van papier.
    Heerlijk lege wegen nu.
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik reed inderdaad over verschillende tonronden vandaag met een (dikke) laag pekel. Met de daily
     
  5. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Lekker pekel strooien, helden. Tot de planten dood zijn en het drinkwater verzilt is. Dan staat er ineens een helder licht op die zich afvraagt hoe dit nu allemaal weer gekomen is.

    Voorlopig hoef ik me er niet druk om te maken. Ik ga nergens heen...

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
    Melvok likes this.
  6. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,199
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Zou misschien wat voorzichtiger zijn met de oudere auto’s Ivbm de zeer hoge temperatuur. Modernere spul moet hier sowieso probleemloos tegenkunne . 40c is bijzonder in Nederland maar business as usual als je 50 km Los Angeles uitrij.....
     
    Lieven Engelbeen likes this.
  7. Lieven Engelbeen

    Jun 12, 2018
    127
    Belgium
    Full Name:
    Silverballgames
    Zout strooien bij deze hoge temperaturen ??? Dat moet iets voor NL alleen zijn. In Belgie doet men dat niet.
     
  8. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Nooit geweten dat ze ook strooien als het heel warm wordt. Hieronder wordt uitgelegd waarom:

    https://www.google.nl/amp/s/topgear.nl/autonieuws/waarom-strooien-in-de-zomer/%3famp

    In Belgie doen ze het inderdaad mogelijk niet:) :

    “Een aantal stukken asfalt in Nederland kan niet goed tegen de aanhoudende hitte en begint te smelten onder de hete zon. De sporen van autobanden blijven dan in het asfalt staan en zodra het droogt, zijn de sporen permanent. Dat wil je natuurlijk niet – we zijn geen België.”
     
    Melvok likes this.
  9. Lieven Engelbeen

    Jun 12, 2018
    127
    Belgium
    Full Name:
    Silverballgames
    Het is inderdaad wel een feit dat jullie wegen er zo veel beter bij liggen vergeleken met die van ons ... het zal door het zout zijn ... ;)
     
  10. bertdeboer340

    bertdeboer340 Formula 3

    Sep 16, 2003
    2,369
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
    Niet alle Ferrari's blijven binnen, dit is de tweede deze week.. Ik heb ook nooit geweten dat er met deze temperaturen zout gestrooid wordt, gelukkig niet op de snelwegen.

    Foto is trouwens genomen uit een 49 jaar oude auto waar ik ook deze dagen zo'n 100 km per dag mee rijd.

    Image Unavailable, Please Login
     
    Melvok likes this.
  11. Lieven Engelbeen

    Jun 12, 2018
    127
    Belgium
    Full Name:
    Silverballgames
    Dat is een Belg die niet op de hoogte is van dat zout op jullie wegen ... ;-)
     
    ChrisW1 likes this.
  12. robin348C

    robin348C Karting

    Apr 10, 2017
    148
    Leiden
    Full Name:
    Robin
    Gewoon gereden vanochtend en gisteren. En dat in een Challenge uitvoering zonder airco ;) . Auto's horen niet binnen te staan vanwege het weer vind ik.
     
    Mikestradale, marcos, djfrens and 4 others like this.
  13. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  14. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Helden zijn de mannen die de F's met deze bizarre temperaturen uitlaten. Ik vind het zelfs voor de fiets te warm en was op mijn werk happy met de airco...……….ik ben aldus geen held
     
  15. Joeld

    Joeld Formula Junior

    Jan 16, 2012
    416
    NL, Bennebroek
    Full Name:
    Joël
    Ik had geen keus. Auto moest van Kroymans naar huis. Maar warm was het wel inderdaad.
     
  16. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Mijn airco doet het uitstekend hoor Menno, in de 458 is het gewoon prima uit te houden ...
     
  17. Motorama

    Motorama Karting

    Jul 10, 2018
    157
    Full Name:
    Stijn Van Loffelt
    Die van mij heeft er geen last van. Enkel olie temp zat 10 graden hoger
     
  18. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Gewoon rijden! Auto is er om ons te dienen, vooral in de avond echt heerlijk.
     
  19. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Moderne kunnen er soms ook niet tegen, donderdag bij ons werden er twee Alfa 510 pk Q versies op de trailer gebracht omdat ze niet lekker meer wilde lopen of er helemaal mee stopten. Of het alleen aan de temp. Lag? Wie zal het zeggen.
     
  20. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Nou een oude 328 GTS is niet geschikt voor tropische temperaturen. De AirCo doet erg weinig als je open rijdt...….
     
    Melvok likes this.
  21. Joeld

    Joeld Formula Junior

    Jan 16, 2012
    416
    NL, Bennebroek
    Full Name:
    Joël
    Kan wel. De Abarth Punto van m'n moeder reed donderdag voor geen meter, was niet vooruit te branden. Alsof de turbo niet mee wilde draaien. Vrijdag liep hij als vanouds.
     
    Melvok likes this.
  22. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,199
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    #22 RudyW, Jul 29, 2019
    Last edited: Jul 29, 2019
    Was zelf verbaasd dat ik er zelf geen last van heb gehad; mijn BMW 3 serie (F30 320iA) is gechipt (van 184pk/270Nm naar 260pk/375Nm). Qua basis is deze motor zo goed als identiek tozv een 330i motor; een 2.0 turbo motor... helaas geen 6 in lijns meer...... En had verwacht dat hij intercooler capaciteit tekort zou komen (330i intercooler is fors groter) bij deze temperaturen. Echter (mits fatsoenlijke octaan getal) had hij afgelopen week nergens last van en leverde zijn volle vermogen.

    Heb natuurlijk geen poging gedaan eea te forceren, want ik denk dat je hem zeker te warm kunt krijgen in dit soort omstandigheden (caravan erachter, volle vermogen gebruiken en je zult ongetwijfeld erachter komen waarom een 328i/330i een groter radiator en intercooler heeft af fabriek..... ;).


    Het zogenaamde "heat soak" is een probleem bij turbo motoren. Bepaalde componenten (turbo’s) worden gewoon te warm waardoor de motor (om zichzelf te beschermen) het vermogen terugschroeft. Vooral bij lage snelheid is dit echt een issue, ook omdat bijvoorbeeld de inlaat temperatuur (onder de zeer warmte motorkap) veel te hoog is.

    Op hogere rijsnelheid kan dit probleem zich oplossen... kan me een oude top gear aflevering herinderen met een McLaren F1 (naturally asperated) en de Veyron (4 turbo’s) waarbij de Veyron de eerste meters niet vooruit kwam door dit probleem.
    https://topgear.nl/video/s13-e02-c03-bugatti-veyron-vs-mclaren-f1/

    Eea hoort natuurlijk niet, zeker bij een moderne auto. Bedoel >35c is in Italie niet ongebruikelijk toch?.
     
  23. Lieven Engelbeen

    Jun 12, 2018
    127
    Belgium
    Full Name:
    Silverballgames
    Blij met mijn 12 cilinder atmosferische motor ... ;)
     
    Melvok likes this.
  24. Joeld

    Joeld Formula Junior

    Jan 16, 2012
    416
    NL, Bennebroek
    Full Name:
    Joël
    De Punto had er inderdaad ook op lage snelheiden problemen mee. Maar hij reed wel. En ik neem het hem niet kwalijk, is ook alweer 10 jaar oud met 180k km. Maar een nieuwe auto met problemen zodat hij zelfs niet meer wil lopen? Onacceptabel.
     
  25. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Heeft niks met onacceptabel te maken, maar de huidige techniek is zo specifiek afgesteld voor een optimaal verbruik, loop en of uitstoot dat dit soort temperatuur excessen de motor inderdaad in de noodloop kunnen sturen. Alle troep die nodig is motoren te kunnen laten presteren met een relatief lage uitstoot is in mijn optiek killing. Gewoon lekker atmosferisch zonder turbo rommel en lekker veel cilinder inhoud.......
     

Share This Page