Zojuist merkte ik op dat het een jaar geleden is dat ik mijn 612 heb voorzien van een sportuitlaat. Het leek me leuk om dit proces kort te delen. Kort na aanschaf van de 612 was ik overal blij mee, behalve: de wielen en het geluid. De auto was eigenlijk té stil. Het wielen"probleem" heb ik onlangs met 20" wielen ondervangen. De uitlaat was een ander proces. Ik heb het geluid van o.a. Tubi, Capristo en de originele sportuitlaat gehoord. Tevens de oplossing gezien en besproken die Querrilla heeft gemaakt op de 612 van Paul. Ik had vrij snel bepaald dat geen van de opties voor mij interessant waren (hetzij qua uitvoering, hetzij financieel) Voor mijn 360 had ik al eens eindsierstukken bij EPS gekocht voor mijn zelf omgebouwde sportuitlaat. Op een A4-tje heb ik een tekening gemaakt van een uitlaatsysteem wat mij de beste optie leek. Ik heb gevraagd of EPS die voor mij kon maken, en zij antwoordde positief. De eindsierstukken konden mij echter niet bekoren. Na enig speurwerk vond ik in Italië een bedrijf dat eindsierstukken maakt die er exact uitzien als de eindsierstukken van de originele sportuitlaat. Deze sierstukken besteld en na ontvangst de 612 naar EPS gebracht. Mijn idee was: een sportievere einddemper, waardoor meer uitlaatgeluid. Prima voor langere ritten. Voor meer insprirend gebruikritten wilde ik echter meer geluid van het 12-cilinder orkest. Hiervoor maakte ik een tekening: sportdemper, Y-stukken en vacuumgestuurde kleppen. De situatie is nu alsvolgt: kleppen gesloten, alle uitlaatgassen gaan door de sportdemper. De auto klinkt beschaafd maar iets sportiever. De sportdemper gebruikt het buitenenste uitlaatpijpje. Kleppen open: de uitlaatgassen gaan door het Y-stuk langs de sportdemper en naar buiten via de binnenste pijpjes. Het geheel is gemaakt van RVS, met vacuumgestuurde kleppen (met draadloze afstandbediening) Het is zodanig gemaakt dat de originele aansluitingen zijn gebruikt. E.e.a. kan buitengewoon eenvoudig teruggebouwd worden naar origineel. Naar mijn bescheiden mening klinkt het nu fantastisch. Op tijdstippen/momenten/locaties dat ik anderen liever niet stoor met mijn lawaai kan ik het geluid echter bijna letterlijk "uit" zetten. Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat. EPS heeft het in iéts meer dan 1 dag gemaakt voor een buitengewoon schappelijke prijs. Bijgaand enkele foto's. De filmpjes die ik heb gemaakt geven het geluid absoluut niet goed weer, dus die zijn niet zo relevant helaas. Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Geweldig mooi geslaagd lijkt me ! Kom er eens mee … rij een keer mee … Kan dit jaar nog 1 keer .... volgende week zondag …..
Ze zijn mooi inderdaad. Ik had ze zelf ook ooit gevonden, maar ik heb toen een Nouvalari gekocht voor weinig en de diameter vond ik iets te groot voor een Mondial. http://www.fiammenghiengineering.it/catalogo-ferrari-575-maranello-cod-010108-coppia-silenziatori-posteriori.html
Thanks voor de link, die gaat nog van pas komen bij een volgend project. Maar daar vindt ik geen losse eindstukjes.