E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 15 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    #351 Dino2010, Oct 7, 2019
    Last edited by a moderator: Oct 7, 2019
    Het huidig momentum?
    -Dat van 200 snellaadpalen in NL en 40 stuks in Vlaanderen?
    -Dat van overheden die de prijs van het EV-failiet niet zullen blijven ophoesten?
    -Dat van de nog steeds niet aangevatte implementatie van de noodzakelijke extra kablage in steden, dorpen, gehuchten, parochies en platteland?
    -Dat van de batterijen vol vergif, waarvan de kost en vervuiling van "recyclage" nog niet eens in kaart zijn gebracht?
    -Dat van de Duitse bruinkoolsteencentrales die minstens nog tot 2038 op volle toeren zullen moeten draaien?
    -Dat er intern bij Groene politieke partijen strijd is, omdat eeuwenoude wouden gekapt worden om er in de plaats windturbines te zetten? Iedereen is voor windenergie maar niemand wil windturbines in de buurt.
    -Dat geen zinnig mens in de EU weet waarvan al die extra stroom zal moeten komen, laat staan hoe ze te transporteren?


    Waarlijk, Oscar, die Champagne zal eerder zuidwaarts vloeien! :D
     
    rob.kruiswijk likes this.
  2. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #352 rob.kruiswijk, Oct 7, 2019
    Last edited: Oct 7, 2019
    Mooi, die inductie oplossing van 97% rendement dat is wel heel erg weinig verlies, doorgaans zie ik +/-90% rendement door de media aangegeven voor BMW, Mercedes.

    Dat er enorme stromen door die inductie lader moet gaan om een krachttig magnetisch veld op te wekken begrijp ik, en dat je de auto ook precies boven de ground-plate moet zetten spreekt voor zich, dus er zal een internationale (auto inductie possitioning) ground-plate standaard moeten komen waar iedere auto bouwer zich aan conformeert, is die er al?

    Ik hou meer van concrete getallen.
    Stel dat Fred zijn nieuwe Tesla 100kW in 20 minuten 80% willbij laden met 350kW/h inductie lader. Wat is dan het rendement vanuit de Energie centrale tot de energie daadwerkelijk op de wielen is afgegeven?

    1. Elektriciteitscentrale rendement: (de modernste)
    kolen / stoom turbine +/- 46% bij maximaal vermogen afname, bij een lager vermogen zakt het rendement echter met zo'n 10%
    olie/aardgas / stoom turbine 55-60 % bij maximaal vermogen afname , bij een lager vermogen zakt het rendement echter met zo'n 10%
    Kern centrale +/- 37%. bij een lager vermogen zakt het rendement echter met zo'n 10%
    Het is mij onduidelijk of de eigen energie behoefte van de centrale (ook niet gering) in bovenstaande rendementen verwerkt zijn.
    Met de overgebleven warmte van Elektriciteitscentrales wordt doorgaans te weinig gedaan middels Warmtekrachtkoppeling omdat veel centrales niet dicht genoeg bij steden of industrie gebieden staan, dat zou veel beter benut moeten en daar maak je zeer grote rendement stappen mee. wie is daar me bezig in de politiek?

    2) Gemiddelde rendement tot aan meterkast:
    Wanneer de elektriciteit aan huis afgeleverd is (de meterkast) door de net beheerder behalen we zo'n 40-45 % rendement vanuit de elektriciteit centrale.

    3) En dan moet energie vervolgens in de accu van de auto.
    Rendement lader: 90%
    Ladings/Ontladings rendement lithium accu: 85%
    Electromotor rendement 90%

    Ondertussen zit ik op 30% rendement op de wielen.
    4) En dan heb je de auto nog niet verwarmd. (de restwarmte van een brandstof motor wordt weer veel effectiever gebruikt)

    Als we allemaal elektrisch gaan rijden, kunnen de elektriciteitsnetten / centrales die energie helemaal niet leveren

    Het lijkt mij duidelijk dat het allemaal wel mee valt met het rendement en milieu voordelen van elektrische auto rijden.

    Ik ben meer een voorstander van:
    - Verplichte Warmtekrachtkoppeling bij alle elektriciteit centrales, dit is echt met grote stappen rendement verbetering en veel beter voor milieu.
    - Verplichte KERS systemen in nieuwe auto's met verbranding motoren (rendement verbetering / minder fijnstof remmen / simpele ingreep)
    - Moderne diesel rijden stimuleren, diesel motoren hebben nu al een hoger rendement dan benzine motoren.
    - Benzinepomp infrastructuur is er al, met efficiëntere brandstof motoren (minder verbruik) is deze infrastructuur future proof.

    Rendement inductie lader 90% max volgens BMW, dus die laat ik nu maar even achterwege in het totaal rendement.
    https://www.climategate.nl/2017/04/67991/

    Maar de multinationals willen meer winst voor aandeelhouders, dus een kompleet nieuw elektrisch wagenpark en afschaffen van fossiele brandstof auto's is een veel betere en duurdere oplossing wat door de politici met een milieu leugen verkocht wordt.

    De staat zit niet te wachten op zuinigere auto's en lagere brandstof belasting inkomsten, en werkt volgens het principe: creëer eerst een groot nationaal problem (milieu), kom met een oplossing middels subsidie voor een bepaalde groep-multinationals, druk de oplossing door, door media aandacht / wetgeving, maak de burger arm en afhankelijken, en heers.
     
  3. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    In 1980 was de A4 een tweebaansweg met bij het huidige prins Clausplein stoplichten. Nu is het een enorm kruispunt met vele stroken. Het huidige elektriciteitsnet zal net zo groeien en hoeft niet binnen 1 jaar verdrievoudigd te worden, in 5 jaar echter wel. Dat gaat lukken.

    Het inductieladen is voor bij parkeerplekken of thuis dus dat hoeft niet met 250 kW, maar in 8 uur weer vol, of 2 uur voldoende om weer terug naar kantoor te rijden na de afspraak. Het tanken kost ook tijd, dop er af, tanken (en dan wachten.....dieselhandschoen aan, trage pomp en dan 80 liter tanken....in de rij staan en dan afrekenen....
    De kabel bij een Tesla erin hangen is meteen tanken, je gaat even naar binnen, koffietje en voor je er erg in hebt kun je door. Alleen de ervaren gebruikers begrijpen het voordeel hiervan. Ik heb voor het kantoor Tesla's (Model 3) aangeschaft waar alle project leiders in rijden en iedereen is om. Dat er een infrastructuur moet worden aangepast is duidelijk, en ik heb het in ieder geval niet om fiscale redenen gedaan (want die zijn er niet, ik heb geen bijtelling van de Tesla's) heb zonnepanelen op het dak liggen die voldoende stroom leveren om iedere dag alles weer op laden. En waarom heb ik het gedaan? Omdat het best wel leuk is en er ook een positief imago aan hangt. Ook voor de zonnepanelen heb ik geen subsidie gekregen...

    Tja, de discussie zal nog wel even doorlopen, maar uiteindelijk krijgen wij toch gelijk :p

    De vraag blijft echter, wat gaat Ferrari doen? Gaan zij mee of aan een langzame dood ten onder.......

    Ciao
    Oscar
     
    Jonkheer likes this.
  4. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ha ha Oscar :)
     
  5. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Tja Mel en the Strad, zelfs de F1 heeft het nu door........

    Renault F1 boss Cyril Abiteboul says that the sport is being in danger of being left behind unless it starts planning for a formula that is more relevant to the future of road cars, and at the same time is cost-effective for the manufacturers.

    “If I look the pace at which the world is changing, in my opinion, there is a huge risk that F1 is left behind,” said Abiteboul.

    “Look at the Greta Thunbergs of this world, look at electrification. Things that people are saying today that they would not even have considered six months ago – Ferrari talking about a full-electric car.

    “So the world is moving at a very fast pace, and we have to be very careful not to be left behind the road car industry. Whatever we think of electrification, it’s not going to go away.

    Ciao
    Oscar
     
  6. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    In 1980 was alles anders, In de periode 1980 - 2019 is het NL elektriciteit verbruik niet eens verdubbeld.

    Elektriciteitsnet in 5 jaar verdrievoudigen? dat wordt een knappe bouwput in Nederland is er al een concrete business case en waar zijn de bouw plannen? Ik heb nog niets gezien anders dan dat het minder interessant (duurder) wordt om elektrisch te gaan rijden in de komende jaren en veel mensen nu nog even snel een (Tesla) EV bestellen i.v.m. het fiscale auto van de zaak lease voordeel.

    Als je geen BPM of wegen belasting hoeft te betalen met 4% bijtelling voor audi A6/A8, mercedes E/SL, BMW 5/7 serie dan zijn er ook veel mensen die deze auto's gaan rijden. Denk dat de projectleiders ook wel oren naar hebben.

    Het rendement voor inductie platen is 90% van BMW, ik begrijp dat snel laden voorlopig dus niet met 250KW gaat i.v.m warmte, tesla heeft net een patent op watergekoelde stekker verkregen, dus toch maar warme stekkers pluggen onderweg en hopen dat er geen rij staat bij een oplaad punt als je er al een gevonden hebt die vrij is.

    80 liter benzine/diesel tanken gaat snel, aftekenen bij onbemande tankstations gaat snel, ervaren mensen begrijpen dat ik hoor er niemand over klagen.
    Ik pak wel ergens een leuk terrasje om koffie te drinken wanneer mij dat schik, i.p.v. verplicht bij en geweldig tank station, van der valk hotel, of supermarkt koffie te nemen waar je ook nog door de regen naartoe moet lopen, wat een ervaring is dat.

    Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om s'avonds/s'nachts je auto op te laden? Ik heb me daar nog niet zo in verdiept, moet je die panelen s'nachts op de maan richten om nog een beetje energie te krijgen? Wel begrijp ik dat je in de avond/snachts en in de winter doorgaans niet voldoende energie opwekt voor je energie verbruik thuis.

    In Nederland zijn we niet eens in staat om elektrische scooters toe te staan (wetgeving), dat kost de staat te veel belasting inkomsten het is wel erg handig om je te verplaatsen in bijvoorbeeld een stad. Die bekeuringen als je er op een E-scooter rijd waren zo geregeld. Met het subsidie geld van elektrische auto's kun je iedere Nederlander een E-Scooter geven ;-)

    Ik ga niet zeggen dat ik uiteindelijk gelijk krijg, maar de realiteit is dat bijna niemand een elektrische auto kan aankopen, het gross ge-leased wordt. Die Electrische auto's worden niet goedkoper, je moet alleen kleiner gaan rijden om er een te kunnen betalen, er is geen business case.

    Zonder een valide business case wordt het nooit massaal Mensen hebben steeds minder te besteden en zijn op zoek naar goedkopere vervoersmiddelen, niet duurdere als de subsidie weg valt, en die valt weg want de staat heeft nu al geld nodig voor het volgende flauwekul lobby project dat gestart of overeind gehouden moet worden met subsidie.

    Nederland is een klein dichtbevolkt land. Kijk eens naar de grotere landen (Frankrijk, Duidsland, etc) hoe krijgen die een infrastructuur / business case rond?

    Het is verdrietig dat er zo's positief imago aan hangt, maar ja dat is de Media we worden vaak misleid en voor de gek gehouden, ik ben daar wat minder gevoelig voor, noem he maar ouderwets.
     
    milko1969 likes this.
  7. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    #357 ChrisW1, Oct 8, 2019
    Last edited: Oct 8, 2019
    Mijn hoofd draait nog na na het lezen van deze post :D :confused:

    Het elektriciteitsnet hoeft voor elektrische auto's niet in het hele land vervijfvoudigd te worden om iedereen elektrisch te laten rijden. Het elektriciteitsverbruik in Nederland is zo'n 120 miljard kWh per jaar. We rijden in Nederland per jaar met personenauto's zo'n 120 miljard km. Als je ongeveer 450km op een volle accu van 100 kWh kunt rijden heb je zo'n 26 miljard kWh nodig om iedereen elektrisch te laten rijden. Dat is 'maar' ruim 20% bovenop het huidige verbruik. Op veel plekken hoeft hiervoor niets te veranderen. Bij mijn huis is de installatie bijvoorbeeld meer dan zwaar genoeg om een lader neer te zetten. Bij veel bedrijven is er ook genoeg capaciteit aanwezig. Op diverse plekken zoals op straat moet wel een en ander veranderen maar dat lijkt me niet een onoverkomelijke uitdaging (hoewel we wel te maken hebben met politici die dit moeten plannen). Het is wellicht een grotere uitdaging om om te gaan met de wens om meer decentrale wind- en zonneparken te installeren en de piekvermogens die daarvan af komen, maar dat heeft niets met het verbruik door elektrische auto's te maken.

    Voor de elektrische equivalenten van de audi A6/A8, mercedes E/SL, BMW 5/7 serie geldt nu al niet meer het 4% bijtellingstarief over de gehele waarde (alleen nog maar over de eerste 50k).

    Los van dat de laadtijd bij tanken bij een tussenstop erg kort gaat worden door techniek die niet xx jaar in de toekomst ligt maar nu al ontwikkeld is en geïmplementeerd wordt, snappen de benzine- en dieselsnuivers hier denk ik echt niet hoe het is om in een EV te rijden en hoe je deze 'tankt'. De meeste rijders zullen tijdens hun meerjarige bezit niet of nauwelijks tanken langs de snelweg zoals we met brandstofauto's gewend zijn. Het tanken gebeurt thuis of bij het parkeren elders. Bij mijn kantoor in het WTC in Amsterdam wordt bijvoorbeeld in rap tempo bij veel parkeerplekken een laadstation geplaatst. Het aan/afkoppelen van de kabels een paar keer per week kost bij elkaar niet meer tijd of 'hassle' dan het 1x per week brandstof tanken. Je moet wel heel lange ritten maken wil je onderweg moeten 'tanken' met een EV. Ik rijd best veel met mijn dieseltje maar ik zou desondanks denk ik niet meer dan een paar keer per jaar bij gebruik van een EV langs de weg moeten tanken. Zelfs als dat straks een paar keer per jaar 10 minuten kost, is dat niet echt relevant.

    Eén zonnepaneel levert zo'n 300 kWh per jaar op. Daarmee kom je ongeveer 1000-1500km ver mee. Daarmee kun je uitrekenen hoeveel panelen je er nodig hebt om over een jaar gemeten aan het verbruik van een auto te komen. Gemiddeld rijdt een auto in NL volgens mij zo'n 13000 km per jaar.

    Elektrische scooters zijn in NL helemaal niet verboden. Ze worden juist zwaar gestimuleerd. Binnenkort zal je waarschijnlijk in bepaalde binnensteden niet meer met iets anders binnen mogen komen rijden.

    Elektrische auto's worden niet goedkoper? Serieus? Hiervoor hoef je niet lang Google te gebruiken. De prijzen dalen als een baksteen; er komen steeds meer nieuwe modellen; ook tegen lagere prijzen. Bij gelijke productieaantallen is een EV voor het midden of hoge segment goedkoper te maken dan een brandstofauto. Alleen als de basismaterialen voor de accu door schaarste duurder zouden worden zou dit anders kunnen gaan uitpakken.

    De CO2 uitstoot gaan we m.i. met de elektrische auto in NL niet verlagen in de komende tientallen jaren. Slechts een heel klein percentage van de huidige elektriciteitsopwekking is CO2 vrij. Van een deel daarvan (kernenergie) willen 'we' nog af ook. M.i. erg dom. Als je echt bezorgt bent om de CO2 uitstoot zit er volgens mij niets anders op dan het voor de komende 50 jaar omarmen van kernenergie en er drie kerncentrales bij moeten plaatsen.

    Elke verhoging van het elektriciteitsverbruik (dus ook voor elektrische auto's) wordt nu in de komende tientallen jaren opgewekt door kolencentrales of gascentrales; alle zonnepanelen en windmolens die we in de komende decennia plaatsen zijn namelijk nog steeds nodig om het reeds bestaande elektriciteitsverbruik duurzaam te maken.

    Voor de CO2 uitstoot maakt het hierdoor niet veel uit of je op benzine of diesel rijdt of dat je op door gas of kolen opgewekte stroom rijdt. Voor de luchtkwaliteit in dichtbevolkte gebieden maakt het wel uit; er komt veel meer uit de uitlaat van een benzine- of dieselmotor dan CO2. We zullen ook een alternatief voor een brandstofauto nodig hebben want de olievoorraden zijn eindig en het is doodzonde om zo'n multifunctionel grondstof die de de mensheid in de komende miljoenen jaren nog goed zou kunnen gebruiken, in enkele tientallen jaren op te maken voor laagwaardig gebruik als het verbranden in de motor van een auto. Bijkomend voordeel is dat de huidige EV's reeds laten zien dat de rijkwaliteiten van een auto voor dagelijks gebruik er door de omschakeling naar elektrische aandrijving zeker niet minder van worden. Maar dat laatste zullen de brandstofsnuivende EV-haters hier denk ik nooit kunnen erkennen:D
     
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    @ Oscar,
    Boeiend om te lezen dat je druk bent met inductie laden, wist ik niet. Daar ligt wel een markt (lees: vraag) die kan gaan exploderen. Zelf heb ik een kabel (voor het grijpen) op de oprit en kost serieus maar 5 sec in te steken. Hangt permanent klaar. Verder heb ik (met de 85kW accu in de Tesla) in afgelopen 4,5 jaar slechts 11x aan de supercharger gestaan. De range van +400km is gewoon ruim voldoende. Laadpalen in de straat Otto? Nooit gebruikt, ook niet op afspraken "ver" weg, kon altijd gewoon terug rijden. En dat niet helemaal op "gewoon" tempo :rolleyes:

    Mooi ook om te lezen dat je het personeel aan de EV hebt gekregen en dat die zo positief zijn daarover. Ik blijf het zeggen; je moet het eerst (voor langere tijd) proberen voordat je over EV rijden een mening (kan?) hebben.

    @ Rob,
    Hoeveel energie (in kW) wordt er verbruikt voor het produceren van 1 liter benzine uit ruwe aardolie? Ik heb werkelijk geen idee.

    Wat betreft transporten en rendementen het volgende: Indien je een Tesla muurbatterij (=powerwall) in huis op de muur schroeft (meerdere) en voldoende zonnepanelen op dak/in je tuin, is er geen sprake van stroom opwekking met centrales, transport en verliezen. De zon (lees: licht want zon is niet nodig tegenwoordig op de panelen) laad deze overdag vol en 's avonds gebruik je die energie voor laden EV of zelfs huishouden.
    Deze installatie haalt wellicht "aan de wielen" >80%.
    Sterker er bestaan al dakpannen met zonnecellen voor stroom opwekking, lokaal/bij de bron.

    Dit is voor veel (niet allemaal) bewoners haalbaar en zelfs al te koop in de shop, vandaag. Dan zijn (zware) aanpassingen in het kabelnet ook niet noodzakelijk omdat de stroom op lokatie beschikbaar is. Het is niet mijn idee maar van ene A. Musk, die het ook nog (alweer) in praktijk heeft gebracht....
    Tel daar de huidige range van de EV-auto bij op (tussen 400-500km) en het irritant tanken elke week is ook definitief voorbij :p

    Dus als jij je geroepen voelt geen "footprint" achter te willen laten, het kan. Snel een Tesla (met powerwall) aanschaffen lijkt mij jou de optie :D

    PS
    Indien er onder dezelfde condities als de tesla, een BMW, Audi of Merc te koop zou zijn (zonder BPM, bijtelling enz) zou ik nog de Tesla kopen :rolleyes:
    Dat ligt anders voor een ferrari maar dat begrijp jij hopelijk ook.
     
  9. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Ik rij zelf een A8 met luchtvering, imijn vrouw vind een tesla model S een hobbelbak t.o.v een A8. Merc E. Haar referentie is een tesla taxi trip van Vianen naar Eindhoven. Dat is dus een goede snelweg lijkt me. Die taxi chauffeur is er ook niet blij met het rij comfort t.o.v zijn vorige Mercedes E class. We zullen het zien in de toekomst hoe het verloopt met ev’s met steeds minder subsidie en meer belastingen
    Zoals ik al schreef met subsidies kan iedere pinokkio een markt creeren. In de regering zitten er genoeg, helaas hebben er maar weinig ervaring hoe je een business case moet uitwerken / afdwingen en volgen velen de lobby-isten.
    Subsidies van andermans geld is makelijk, dat vestzak broekzak en interesant doen als of je een visie hebr. In het bedrijfsleven kom je daar niet me weg. Geef mij maar feiten business commitments.

    Het piek vermogen om stoom te laden en veren wordt enorm groot en hierdoor daald bijvoorbeelg het energie opwekkings rendement enorm van de centrales /zonnepanelen en windmolens weer, al die feiten kun je niet ff weg strepen met powerwals er is geen business case.


    Sent from my iPhone using FerrariChat.com mobile app
     
  10. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    @fred,
    Ik voel mij geroepen geen "footprint" achter te willen laten dus ik bestel geen EV met subsidie.
    - Kinderarbeid om die EV accu grondstoffen te winnen ga ik niet extra sponsoren
    - 83% procent van alle brandstofinzet ten bate van de elektriciteitsproductie bestaat uit fossiele brandstoffen, aanschaffen van EV's helpen echt niet.
    - 40-50% van de jaarlijkse brandstof gebruik van elektriciteitscentrales verdwijnt onbenut in de lucht in de vorm van warmte en koeling dus we moeten dat beter gaan benutten (huizen verwarmen bijvoorbeeld).

    Het rendement van gebruikte brandstof in een elektriciteit centrale gemeten tot aan de wielen van een Elektrische auto is 30% versus 25 % voor moderne benzine autos, en een moderne diesel is al effectiever. maar dat had ik al uitgelegd in vorige post.
    - Met KERS kun je veel effectiever, eenvoudiger, goedkoper, sneller het rendement verbeteren van alle auto's met brandstof motoren met minder uitstoot / brandstof verbruik, dus snel verplichten maar dat kost de staat veel belasting op benzine en diesel, dit is niet gewenst.
    - Ook hoeft de netbeheerder de elektrische infrastructuur niet te veranderen waar overigens totaal geen business case voor is om de piekbelastingen van massaal auto acculaden te ondersteunen, Een woning heeft doorgaans 1 fase 220v met 25 of 30 ampere aansluiting, als je een EV wilt laden heb je minimaal 3 x 25A nodig voor een 11KW/h board lader (Tesla model 3), of 3 x 35A met een 22KW/h board lader van (Tesla Model S / X). Dus die netbeheerders moeten de infrastructuur capaciteit op termein met een factor 3 vergroten om die piek belasting te kunnen ondersteunen van alle EV die na 18uur thuis opgeladen moeten worden. Bovendien heeft Nederland voor dit soort infrastructuur veranderingen geen geld dus auto rijden zal nog duurder worden.
    Van het gas af, iedereen in een EV, warmte pomp, is dus ook een complete links en groene natte droom; 93% van de energie opwekking (warmte / elektriciteit / kracht etc) wordt nu steenkool/aardgas/olie voor gebruikt. Als we meer Elektriciteit (piekbelasting ondersteuning) nodig hebben voor al de EV moeten er toch wat centrales bij komen welke een veel lager rendement krijgen door piekbelasting ondersteuning, (de warmtepomp heeft ook nog stroom nodig, niet eens mee gerekend) en waar draaien die centrales op?

    - De 8,5 miljoen huishoudens in Nederland gebruiken per jaar 4% van de totale elektriciteitsopwekking (120 miljard kWh x 4%) = 4,8 miljard kWh, dus als de zonne-energie saldering wegvalt krijgen de netbeheerders gratis energie en gratis extra inkomsten met NUL effort/investering voor elektriciteit transport / energie naar de buren van zonnepaneel huishoudens, en wij Nederlanders vinden dat normaal, of je moet zo stom zijn om een Powerwall te kopen waar geen business case voor is. Dus zonne-energie wordt op termijn duurder, en de netbeheerder lacht zich kapot, goed voor de aandeelhouders.

    - Een 16kWh Tesla Powerwall met vandaag 90% rendement (dus nog lang niet aan de wielen!) kost 8,240,- zonder schakelkast , installatie, vergunning, etc. Dus compleet geïnstalleerd +/- €10.000,- daar laad je niet je EV geheel mee op want die heeft op z'n minst 55KW. Zonnepanelen leveren doorgaans 300W/h (kosten effectief), als de zon 8 uur vol schijnt dan levert dat 2,4kWh op per paneel. je hebt dus 16/2,4/90% = 8 panelen nodig om 1 tesla powerwall geheel op te laden in 8 uur, zodat je na 17uur je EV kan bij vullen met 16kwh. Je hebt dus al snel 4 powerwalls nodig, en 32-40 zonnepanelen, als je de auto accu met 55kwh uit zonne-energie wilt bijladen, en ook nog overdag en s'avonds je huis wil voorzien van elektriciteit (excl. warmtepomp) Maar de zon schijnt helemaal niet vol 8 uur per dag op de zonnepanelen, de zon draait, er is bewolking en misschien wel schaduw van bomen of dakkapellen etc. Je hebt helemaal geen 40.000 Euro over voor 4 powerwalls (exclusief extra zonnepanelen om de powerwalls opteladen) om je auto te kunnen opladen met zonne-energie en als je een dag niet rijd is het rendement van je investering 0 vol is vol. Er is geen business case, die komt er ook niet want de staat geeft jouw geen subsidie met als doel jou onafhankelijk te maken met auto rijden, De staat heeft belasting nodig om te kunnen draaien.

    Weet jij hoeveel belasting er zit op 1 liter benzine of diesel?


    ---

    Voor de auto rijders in het algemeen, je auto verbruikt weer meer benzine, we hebben een evolutie E10 waar minder energie in zit per liter, dus het motormanagement gaat meer brandstof inspuiten en de auto onzuiniger rijden t.o.v. E5 (Euro 95)
    Ik lig er niet wakker van, maar het is wel een feit.
     
    djfrens likes this.
  11. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Waar baseer je de stelling op dat slechts 4% van het elektriciteitsverbruik voor huishoudens is? Het verbruik van huishoudens is volgens mij meer dan 20 miljard kWh (23 miljard kWh in 2013) en is dus zo'n 20% van het totale verbruik.

    Het volgende artikel legt een aantal onderwerpen waar op dit forum wel wal fabels en fake news over worden geschreven wel helder en objectief uit (zoals gewoon bij tweakers.net):

    https://tweakers.net/reviews/6639/all/van-snelladen-tot-slim-laden-voldoende-laadpalen-voldoende-stroom.html

    Ook al slaagt de overheid erin om in 2030 alleen nog maar EV's te laten kopen in Nederland, dan rijden er tegen die tijd waarschijnlijk nog steeds nog maar 2-3 miljoen EV's rond. De doorgroei naar een volledig elektrisch wagenpark (7-8m auto's) zal nog vele jaren daarna duren. De gemiddelde leeftijd van een auto in Nederland stijgt en is nu al meer dan 10 jaar. In totaal is maar zo'n 20% extra elektriciteitscapaciteit nodig voor alle personenauto's. Over zo'n 15 jaar zal deze extra capaciteit volledig nodig zijn; dus ongeveer 1,25% stijging per jaar. Van 1950 tot 2013 steeg het elektriciteitsverbruik in Nederland redelijk geleidelijk met zo'n 4,5% per jaar (na 2013 blijft het redelijk constant). Volgens mij is 4.5% groei per jaar 'iets' meer dan 1,25% groei per jaar en ook dat hebben we in Nederland goed kunnen regelen. Je hebt dan natuurlijk wel verstandige besluiten vanuit de overheid nodig maar dat is een ander verhaal dat niet specifiek met EV's te maken heeft (als we net als Duitsland van alle kolen- en kerncentrales afwillen wordt het lastig maar dat geldt ook voor het voorzien in het huidige verbruik).

    Slechts een deel van de stroom voor het laden van EV's zal via de eigen meterkast van huishoudens lopen. De meeste mensen in Nederland hebben niet eens de mogelijkheid om dat te doen omdat ze geen eigen oprit/garage hebben. Veel van de mensen die de EV wel thuis kunnen opladen, laden in de toekomst hun auto ook nog geheel of gedeeltelijk op als de auto geparkeerd staat op het werk of als ze bijvoorbeeld een supermarkt of iets anders bezoeken. De capaciteit voor de extra 20% stroomverbruik (over 15 jaar) hoeft dus voor het grootste deel niet bij particuliere huishoudens te worden gecreëerd.

    De EV's gaan ook niet allemaal tegelijk laden. Er zijn nu al apps en veel proeven om het laden over de dag te spreiden en af te stemmen op de beschikbare elektriciteit (waarbij EV's zelfs op piekmomenten stroom kunnen terugleveren). Dat is geen onzekere technologie die nog ontwikkeld moet worden; de techniek bestaat nu al.

    T.av. de opmerkingen over de belastingen/subsidies: ik weet niet of er wel eens wordt gekeken naar hoeveel belasting er inmiddels zit op een kilowattuurtje stroom. Dat gaat qua percentage al aardig richting de belastingen op bijvoorbeeld diesel. De belastingvoordelen van o.a. bijtelling voor EV's gaan in de komende jaren snel verdwijnen. Die zijn dan ook niet meer nodig want als de verkoop van EV's doorzet dan zal de kostprijs ervan door vergroting van de productieaantallen per model aanzienlijk dalen tot een vergelijkbaar niveau als dat van brandstofauto's.
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Heldere Tekst Chris. Nog steeds geen EV in de planning? Ook niet als de BMW nu duurder wordt naarmate hij ouder wordt?

    @ Rob,
    Ter info; 18 uur laden is echt niet van deze tijd . Ik laad in 4,5 uur (=100km/u) van leeg naar vol en doe dat per app zodat dit in de dal uren plaats vindt.
    Het huis waarin ik woon heeft 3 fase en standaard 3x25A, ik heb deze (met het oog op de toekomst, meerdere EV's) alvast opgehoogd naar 3x50A.
    Ik had met 35A kunnen volstaan maar die bieden ze hier niet aan... Overcapaciteit kan volgens mij geen kwaad in de toekomst.
    Daar hoefde de straat trouwens niet voor open, kwestie van de hoofdzekeringen laten verwisselen.
     
  13. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Gewoon youngtimers blijven rijden, het produceren van al die nieuwe auto’s elektrisch of niet kost nog veel en veel meer energie dan dat beetje extra fossiele brandstof verbranden. Daar hoef je geen ingewikkelde calculaties voor te maken.
     
    rob.kruiswijk and Melvok like this.
  14. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Mijn 5 serie diesel wordt alleen maar goedkoper als ik langer doorrijd. De inruilwaarde is enorm gekelderd door al die gekte rond al die @%!&$ elektrische auto's en de zwartmakerij van dieselauto's; niemand wil hem meer hebben :D Deze auto is voor mij uiteindelijk het goedkoopste als ik hem doorrijd totdat ik hem bij de sloop kan inleveren; de afschrijvingskosten zijn aanzienlijk hoger dan de onderhoudskosten.

    Ik wacht dus nog even met een EV.
     
    rob.kruiswijk and Melvok like this.
  15. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    @ChrisW1
    Goed dat je mij corrigeert, het is 4% van totaal energie opwekking dus niet 4% van elektriciteit opwekking. Het is dus 20 miljard kWh.
    dus als je de 20 miljard kWh door het aantal van 8 miljoen huishoudens deelt kom je op 2500 kWh per jaar, of +/- 7 kWh per dag gemiddeld.

    Je eerder berekening was gebaseerd op het afgegeven vermogen van de autoaccu om tot een 26 miljard kWh jaarlijks energie verbruik te komen als alle auto's EV zijn. Je ging uit van 100kWh accucapaciteit maar vergat het transport verlies van E-centrale en rendement van boardlader en autoaccu, dus er komt nog wat bij.

    Wanneer iedereen thuis zijn EV oplaad, wordt het energie verbruik aan huis meer dan een verdubbeling.

    De auto wordt niet opgeladen als je rijd. Het is economisch niet mogelijk om iedere parkeer plek te voorzien van een laad installatie, en als de accu nog 80% vol is doe je waarschijnlijk ook de stekker er niet in. Er is een grote kans dat je de auto liever thuis op laad als dat kan omdat je niet afhankelijk wilt zijn van openbare laad plekken die (op termijn) een duurder tarief vragen wat EV rijden weer duurder maakt.

    Ik lees tweakers.net regelmatig, meestal is het een beetje gekleurd door de input van externe bedrijven die er aan kunnen verdienen.
    Zoals Tweakers.net in 2018 al aangaf onder inhoudsopgave "Is er straks genoeg stroom?":
    - "De situatie voor het laagspanningsnetwerk is een grotere uitdaging" dit is ook precies wat ik beschrijf in mijn vorige posts.
    - Auto accu opladen, warmtepompen, zijn grote energie vreters
    - Het laagspanningsnetwerk wat in de straat ligt is hier niet op berekend, het maakt niet uit of het een thuis laad punt is of openbaar laad punt.
    - Op termijn moet dus wat gebeuren in de straat

    De oplossing die al bedacht is voor het veroorzaakte probleem is: "slim laden en v2g" zoals in het tweakers.net artikel beschreven staat.
    - En dat is nu precies wat op de politieke agenda staat, maak de burgers meer afhankelijk, zorg dat multinationals aan die elektrische auto's maximaal kunnen verdienen. Dus die netwerk beheerder lacht zich weer kapot en gaat op termijn bepalen wanneer en hoe snel jij die EV mag opladen zodat de netwerk investeringen kunnen vertragen. En als dat je niet uitkomt betaal je maar meer, of rij naar een fastcharger voor de premium kWh charge prijs.

    "De capaciteit voor de extra > 20% stroomverbruik (over 15 jaar) hoeft dus voor het grootste deel niet bij particuliere huishoudens te worden gecreëerd." Het wordt dus sowieso een hele grote bouwput in mijn wijk om die extra infrastructuur aan te leggen, of verwacht men dat er een centrale E-parkeerplaats in mijn wijk komt om je auto opteladen tegen een premium prijs (waar je naartoe moet lopen door de regen) omdat de infra investering ASAP betaald moet worden met of zonder subsidie?

    Fijn dat "als de verkoop van EV's doorzet dan zal de kostprijs ervan door vergroting van de productieaantallen per model aanzienlijk dalen tot een vergelijkbaar niveau als dat van brandstofauto's" dat is met alles zo, niet bijzonders. In de afgelopen 37 jaar dat ik auto rij was dit ook al het geval, maar nieuwe auto's worden als maar duurder of kleiner, dus wat heeft de consument hier aan?

    Business creëren voor multinationals, om een (gecreëerd NL probleem) wat hoofdzakelijk NIET door NL autorijders veroorzaakt wordt met minder dan 1% te verminderen. Auto rijden wordt weer duurder. Ja veel duurder het wordt zo complex gemaakt dat veel (nieuwe) partijen er weer extra aan kunnen verdienen.

    @fred
    na 18:00 uur opladen, als de gemiddelde Nederlander thuis komt dus, het is nu nog 4,5 uur met je app om de accu opteladen. als er teveel mensen bij jou in de buurt EV gaan rijden wordt het echt interessant, en misschien mag je dan pas na 21:00 starten met laden of 04:00, daarvoor is die app, zodat jij het bestaande laagspanningsnetwerk niet overbelast. hopelijk voor jou kopen er niet te veel mensen in de buurt een EV. Je hebt de buurt toch niet aangestoken? :)

    Maar Nederland loopt weer voorop, het beste jongetje van de EU, EV target is gehaald met subsidie.
    https://www.rtlz.nl/algemeen/buitenland/artikel/4822666/nederland-loopt-voor-duitsland-race-elektrische-auto

    Dus nog steeds geen Tesla met powerwall voor mij.
     
  16. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ter info, de app staat ingesteld op 01:30 starten met laden. Dat is dus (ook) al voor piek beheersing. Dus niet laden als iedereen (elektrisch) aan het koken slaat.

    Grappig dat jij eerst zegt dat tweakers.net gekleurd te zijn en vervolgens met argumenten komt vanaf die bron. En dat zelfs politiek hier raakvlakken mee heeft.

    Mijn ervaring met politiek is niet teveel op hun langere termijn visie te vertrouwen. Elke 4 jaar (in NL) gaat alles weer op de schop en komt van de beloftes die eerder gedaan zijn niets terecht.
    Dus pakken wat je pakken kan want (op termijn zoals jij zegt) pakken ze het weer van je af.
    Je zal wel dom zijn kansen te laten liggen, je wordt dubbel “gepakt” als je dat niet doet.

    Al met al zijn we weer wat wijzer na een opmerking en weten dat op termijn er een oplossing gaat komen.
    Wie en hoe die betaald gaat worden lijkt me wel duidelijk, de consument.

    Dus nog maar even genieten van de voordelen die er nu zijn en straks (als dat afgelopen is) weer in een (achterhaalde) diesel? rijden.
    Niet vanwege het milieu maar omdat het goedkoper blijkt te zijn zoals Chris al aangaf.
     
  17. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    EV is zoals Waze.... Het werkt als slechts een minderheid het gebruikt. Indien iedereen er voor gaat, of moet voor gaan, draait het hele systeem in de soep.

    Ik heb zin in champagne. :D
     
  18. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,275
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Is er geen eigen forum voor dit EV geneuzel? Ik dacht dat dit het Ferrari forum was. Een forum voor de echte lefhebber.
    En hoewel sommige er alles aan doen te overtuigen hoe geweldig dat electrisch rijden is, het is vlgs mij alleen maar "geweldig" omdat het goedkoop is.

    Er wordt genoeg geschreven over EV's. Ik stem ervoor dit forum gewoon geheel vrij te houden van al deze EV discussies. Toekomst of niet, dit is het Ferrari forum, toch?
     
    ope1967 likes this.
  19. 275gtb6c

    275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

    Oct 30, 2006
    1,929
    europe
    Full Name:
    oscar
    Tja je kunt een draad niet lezen, de realiteit niet willen zien of je kop in het zand steken...


    Dit zegt Ferrari:
    “Look at the Greta Thunbergs of this world, look at electrification. Things that people are saying today that they would not even have considered six months ago – Ferrari talking about a full-electric car.”

    En begrijp me goed, ik ben een enorme liefhebber (blijkt wellicht uit dat ik 3x MM (Ferrari uit 1951...) Targa Florio, 8x Tour Auto, vele races en track days in oude en nieuwe Ferrari’s gereden) maar ik zie de realiteit onder ogen en zie de urgentie dat Ferrari met iets komt dat de komende jaren het merk toekomst biedt....tot op heden zijn vrijwel alle merken er druk mee maar is het angstig stil rond Ferrari.

    Ik heb zin in -veel- Champagne, een hele doos!

    Ciao
    Oscar
     
  20. Maximus1977

    Maximus1977 Formula Junior

    Feb 13, 2016
    324
    Eeeehm, er is volgens mij zoiets als de LaFerrari die 5 jaar geleden geïntroduceerd is. De SF90 is dit jaar geïntroduceerd. Beide hybride oplossingen die wellicht het beste van een conventionele motor combineren met een EV.
    Ferrari doet dus wel degelijk wat.
    Op de vraag waarom Ferrari wel of geen 100% elektrische auto aabied is ook maar 1 simpel antwoord mogelijk. Kwestie van vraag.
    Ferrari moet en wil geld verdienen; veel geld. Zodra de vraag groot genoeg is onder bestaande clientèle is het een zekerheid dat die auto er komt.
    Momenteel is het echter omgedraaid; de Ferrari klanten hebben nagenoeg geen interesse in een 100% elektrische Ferrari (klantenonderzoek).

    Laten we ook niet vergeten dat Ferrari zeker niet iedereen achter de schermen wil laten kijken met waar men mee bezig is.

    Of we willen of niet, EV gaat een grote(re) rol in de toekmost spelen op automotive gebeid. Of dat terecht is of niet is niet reëel. De druk is politiek gezien (te) groot.

    Angstvallig je hoofd in het zandsteken en zeggen dat EV Ferrari onwaardig is, is totale flauwekul. Vooruitgang werkt nou eenmaal zo. Dat zei men ook met stuurbekrachtiging, ABS, ESP, TURBO's etc, etc.
     
    275gtb6c likes this.
  21. Ferrari Fan Holland

    Ferrari Fan Holland Formula Junior

    Jun 29, 2007
    388
    Gorinchem
    Full Name:
    AnthonyR
    Dit topic kan je ook niet openen?
     
  22. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,275
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Je praat waarschijnlijk over jezelf want jij bent hier degene die niet leest

    Ik vind de ev ontwikkeling faschinerend en Ben bij een betere prijs prestatie verhouding zelf in de markt

    Wat Ik aan Geef is dat deze discussies hier gewoon niet Thuis horen. Hier wil Ik leven over Ferrari’s. Niet over hoe geweldig de acceleratie van een Tesla is.
     
  23. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Juist voor wat betreft een merk als Ferrari vind ik het interessant om in te schatten wat er met elektrificatie gaat gebeuren en bijvoorbeeld ook wat er inmiddels door anderen wordt gedaan. Ferrari, net als de grote Duitse merken, hadden liever gezien dat deze ontwikkeling er niet zou komen. Ze hebben een afwachtende houding aangenomen met als gevolg dat ze technisch achterlopen.

    Als je ziet wat voor volledige elektrische hypercars er inmiddels zijn aangekondigd (of in de vorm van de Rimac al zijn) en wat de prestatie daarvan kunnen zijn, is het onderwerp denk ik wel voor Ferrari en de Ferrari-rijder interessant. Ik vind het zelf bijvoorbeeld al interessant (en vervelend) geworden dat de gemiddelde Tesla S, wat een 7-persoons auto is, aanzienlijk sneller optrekt dan mijn rode bolide(s). En dat ze dat ook nog eens regelmatig kunnen doen zonder dat je je zoals bij een F zorgen over de koppeling en aandrijflijn maakt (waardoor veel Ferraririjders de launch control bijvoorbeeld nooit gebruiken). Historisch was een Ferrari een van de snelste auto's op de weg en stond veel geluid voor meer vermogen en meer snelheid. Dat is in een paar jaar tijd drastisch verandert. Een heel nieuwe generatie groeit nu op met de gedachte dat mijn rode herriemakert een langzame stinkbak is:D Ferrari gaat er niet aan ontkomen om ook met snelle EV modellen te komen anders zie ik niet in hoe ze hun status van buitencategorie qua snelheid ('sportauto') vast kunnen houden.

    En als je niet over elektrische auto's wil lezen, hoef je dit draadje toch niet te openen en te lezen? De titel geeft duidelijk aan wat de inhoud is. Er is zo veel op FChat en verder op internet dat ik niet lees.
     
    rob.kruiswijk likes this.
  24. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Het is wellicht leuk (niet nuttig) te melden dat Fchatter esc/Maurice met zijn nieuwe S 100D naar zuid spanje (alicante) is gereden. Dit met een complete huisraad (jawel, dat past er allemaal in) voor de inrichting van een mooi huis.
    Hiermee (in onze eigen groep) aantonend dat een EU-roadtrip met een EV mogelijk is vandaag de dag. Daarbij gebruikmakend van de auto-pilot met af en toe een tucje achter het stuur. Dit compleet legaal en relaxed.

    Tijden veranderen zoals Chris aangeeft, ik heb daar ook mijn gedachten bij maar kan er niet onderuit. We moeten mee willen we niet achterop raken, iets wat gevestigde merken (zoals Ferrari) ook zal moeten leren.
    Ik kijk ook zeker niet uit naar het eerste EV van Ferrari maar ben we benieuwd waarmee/hoe ze daar mee gaan komen.

    Er zijn koplopers op de markt (ik reed al in het proto type van de elektrische Corvette) waar wij allemaal stijl van achterover slaan als het om de cijfers gaan. Ik was serieus "bang" van die Corvette met 7 versnellingen die bij de 3e nog wielspin gaf. Zal er nooit een kopen maar werd wel even op de feiten gedrukt.

    Kortom het gaat hier over EV maar eigenlijk zoals Oscar & Chris aangeven ook over de toekomst van Ferrari...
    Mooi of niet maar iets waar we allemaal aan moeten (gaan) wennen.
     
  25. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,337
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Het enige wat Ferrari hoeft te doen is een flinke KERS in het volgende model te introduceren, dat is goed voor de koppeling, verbruik, milieu, acceleratie, en de discussie van 0-100 of 0-200 is weer over. Elektrische turbo’s zal ook een puntje van aandacht moeten worden i.s.m. KERS, zodat het brandstofmotor vermogen tijdens acceleratie niet gebruikt wordt voor het aandrijven van de turbo’s.

    Die acceleratie is dan ook de grootste en belangrijkste differentiatie van de elektrische auto, en dan heb je nog dat je soms niet hoeft te sturen. Dus die technologische vooruitgang is behoorlijk opgeblazen. Er bestaat ook nog zoiets als wegligging, aerodynamica.

    Er zijn zat nieuwe Ferrari modellen die rondjes om die tesla’s heen draaien.




    Sent from my iPad using FerrariChat.com mobile app
     

Share This Page