Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 3646 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Het volgende heb ik in het Engelse gedeelte geplaatst wat mijn reden is om dit te doen:

    360, F430 Spider and F430 Spider are al great cars but the newer the F the less emotion I had with it.
    Also after driven the 488 and F8, it didn’t do it for me.
    The same with the F12 that I love in design but have to drive hard to get the emotion.

    So I decided to go for my childhood dream.
    I noticed I am still much more excited with Tessie then the others.
     
    Harry-SZ likes this.
  2. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Uitstekende reden! Gefeliciteerd
     
    Jonkheer likes this.
  3. F131 one of one

    F131 one of one Karting

    Oct 12, 2019
    113
    Netherlands, Europe
    Full Name:
    Taco Vonk
    Ik heb een vraag aan de eigenaren van een F430. Bij het vervangen van de accu is er een zwart dun slangetje losgeraakt dat uit de bagageruimte lijkt te komen. Het uiteinde heeft een soort L vormig buisje dat vermoedelijk ergens ingedrukt heeft gezeten. Ik kan helaas niet ontdekken waar dat gezeten heeft en de functie van dat slangetje wil ik ook wel weten. Het instructieboekje ligt in het dashboard kastje maar die krijg ik niet open zonder accu. Of is er ook een trekkoordje net als bij de voorklep?
     
  4. Mikestradale

    Mikestradale F1 Rookie

    Jan 25, 2006
    2,596
    Netherlands
    Full Name:
    Mike
    #91129 Mikestradale, Nov 8, 2020
    Last edited: Nov 8, 2020
    Dat trekkoordje van de voorklep zit er onder het dashboard bij het stuur. Zo open ik hem altijd eigenlijk (zelfde plek als 360).

    Zie deze video op 2:55

     
  5. lewie

    lewie Formula Junior

    Apr 13, 2007
    515
    Netherlands
    Full Name:
    lewie
    Is dat niet gewoon het slangetje dat in de accu zit?
     
  6. MarcH

    MarcH Formula Junior

    Nov 5, 2010
    438
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Ontluchtingsslang van de accu?
     
  7. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ontluchting van de accu idd. Zeer belangrijk om die weer aan te sluiten. De accu zit redelijk luchtdicht in jouw auto en kan evt gassen niet kwijt. Zonder die slangetjes, roest dat compartiment waar hij in zit binnen een jaar al.
    Dus asap fixen.
    Zitten in de gaatjes aan de zijkant v/d accu.
     
  8. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Eindelijk een Testa naast de Tesla. ;-)
    Ik begrijp dit helemaal! Hoe snel en cool dat nw spul ook is, qua beleving komt het niet in de buurt van een oudere sportwagen.
    En de extreme snelheid en een luide uitlaat (van moderne auto's) kunnen dat maar deels compenseren.

    Gefeliciteerd met de aankoop! Ga je veel plezier van hebben.
     
    Jonkheer likes this.
  9. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Thanks, heb er inmiddels al 500km plezier opzitten :D

    Enne inzake de luide uitlaat van moderne auto's gaat ook steeds minder op :(
    Heb gereden in de F8 op zandvoort en kwam aanrijden bij aanvang maar hoorde de F8 niet rijden op circuit :eek:
     
    Harry-SZ likes this.
  10. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ha ha mooi man. Net binnen en direct 500km genieten :)
    Het weer zat ook wel mee en de winter staat voor de deur, dus ik snap het goed!
     
  11. F131 one of one

    F131 one of one Karting

    Oct 12, 2019
    113
    Netherlands, Europe
    Full Name:
    Taco Vonk
    Daar heb ik naar gekeken maar zie geen gat in de accu waar dat slang piefje in past. Is ongeveer 2 mm doorsnede.
     
  12. F131 one of one

    F131 one of one Karting

    Oct 12, 2019
    113
    Netherlands, Europe
    Full Name:
    Taco Vonk
    Dank je. Dan ga ik nog eens goed zoeken op de accu. Overigens zit er geen originele accu , maar een Duits ding in mijn auto.
     
  13. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik begrijp wat je zegt Christiaan, ik heb eigelijk hetzelfde gehad. De stap van 328 naar F430 was best groot maar heb er geen spijt van, met name omdat de F430 nog een enkele koppeling heeft en dat voel je, zeker in race-stand "klapt" hij er dan in de versnelling. Lekker rauw nog...
    Iets wat jij ook wel (her)kent en blijkbaar in de 458 miste je reactie lezend.

    Nu heb jij ooit (binnen 3 maanden) de 360 modena coupe ingeruild voor een fraaie F430 spider, dit nadat je met Erik? in een 360 spider had gereden. Dat was toen best wel een beslissing, om zo snel al te wisselen. Iets waar je ook geen spijt van hebt gehad, toch?
    Denk je dat je het "top-less" niet gaat missen? Of ga je dat nog "aanvullen" met iets anders (buiten Ferrari) ernaast?
     
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dan heb je nu waarschijnlijk een "droge" accu (lees: pasta) en was er ooit een "natte" (lees: accu zuur) geplaatst. Het is waar dat bij opladen van een natte accu gas vrijkomt. Dat moet afgevangen worden. Bij droge accu's is dat niet meer van toepassing. Bekijk even je huidige accu goed en bepaal of deze nat of droog is.

    zie: https://shop.elfa.nl/nl/loodaccu-s

    PS Ik heb een droge accu in de F430 staan.
     
  15. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    De 360 was 6 maanden en 10oookm Fred :D

    Indien je een V8 wil is de F430 de sweetspot nmm.
    Het modernere interieur en looks maar toch het wat rauwe van "vroeguh" maar met nieuwere techniek en voordelen.

    Tja, open rijden is fantastisch maar offer ik nu graag op voor mijn childhood dream ;)
     
    ChrisW1 likes this.
  16. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Of gel accu, dat is wat duurder maar heb je de voordelen van een "natte" accu maar niet de nadelen met lekken of een crash.
    Zeker omdat de accu bij veel F's achter het voetpaneel van de bijrijder zit.
     
  17. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    De juiste reden!
     
    Jonkheer likes this.
  18. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    :D:D:D:D:D:cool:
     
  19. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Check idd even het type dan. Als het een gewone zuur-accu is, dan zitten er aan de zijkanten (midden bovenin) gaatjes.
    Zoals bij deze foto, kunnen daar slangetjes op om de gassen naar beneden weg te leiden.

    Image Unavailable, Please Login
     
  20. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Kijk eerst eens even wat voor accu je nu hebt. Als het een Gel accu is dan kan het zijn dat er geen slangetje aan kan, maar een AGM of SMF accu hebben dat wel. Geen enkele accu gast meer bij het laden, maar ALS het wel gebeurt wil je die dampen niet in bepaalde ruimtes dus is er een slangetje (verplicht) naar de buitenlucht. Als dat slangetje er niet zit ( en wel hoort) dan krijg je ooit een keer wat zuur (met gas) naar buiten en dan ben je de sjaak (HarrySZ weet dat ook uit ervaring met zijn MX5 :p )

    Daarnaast is de laadkarakteristiek van een SMF of een AGM anders en zou dat problemen op kunnen leveren. Je (druppel)lader heeft ook verschillende instellingen. Zo is bij een C-tek en dus Ferrari lader de wintervlok stand ook de AGM stand. Een AGM accu heeft nou eenmaal een iets hogere spanning nodig.
    Ik zou persoonlijk niet snel afwijken van de accutechniek die oorspronkelijk gebruikt is. (een AGM kan wel maar dan regelmatig aan de druppellader om hem goed vol te krijgen want dat lukt niet met je dynamo voor een SMF).
    Pasta accus zal wel iets Italiaans zijn :p, maar ik ken alleen geperste accus met zuur in een soort glasmat(AGM) of zuur verdikt met iets (Gel). De SMF heeft gewoon vloeistof maar Calcium en/of zilver in de platen waardoor er veel minder verdamping plaats vind( en enige lichte overdruk in de accu).
     
  21. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
    Goed over nagedacht en zeker een goede keuze! Nogmaals gefeliciteerd!

    Maar dezelfde motivatie is de reden dat de huidige en toekomstige automarkt *** is. Niet alleen bij Ferrari, maar overall maakt emotie plaats voor plastic stofzuigers...

    Gelukkig hebben wij ons speelgoed nog zolang het nog mag.

    Sent from my SM-G950F using FerrariChat.com mobile app
     
    Jonkheer likes this.
  22. F131 one of one

    F131 one of one Karting

    Oct 12, 2019
    113
    Netherlands, Europe
    Full Name:
    Taco Vonk
    Dank voor de uitvoerige info. Ik heb net de accu eruit gehaald en deze zit erin : Banner Power Bull P7209 12V 72Ah loodzuur accu. Aan de boven zijkant zit een gaatje waar een speld in kan maar zeker niet de tuit aan het slangetje. { zoals op de foto van Harry-SZ } Daar deze accu er bij aankoop al in zat vermoed ik dat het slangetje aan de originele accu bevestigd zat en al ergens los hing toen ik gisteren de accu eruit haalde. Ik heb de accu permanent op een C- tek druppellader staan.
     
  23. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Graag gedaan! De Power Bull is een standaard SMF accu met de mogelijkheid tot een slangetje (huismerk vd ANWB).
    Dat gaatje zit aan 2 kanten dicht met een dopje als het goed is en dat kan eruit en dan het slangetje erin.
     
  24. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
  25. F131 one of one

    F131 one of one Karting

    Oct 12, 2019
    113
    Netherlands, Europe
    Full Name:
    Taco Vonk
    Dan ga ik voor de zekerheid nog maar een keer de accu eruit halen en slangetje erin proppen. Ik herkende dat rondje met mini gaatje erin niet als een dopje. Dan is bij het vervangen van de accu 2 jaar geleden het dopje er niet uitgehaald en geen slang eraan. Tricky. Dank voor jullie reacties. Taco.
     
    Andretti Molletti likes this.

Share This Page