Ferrari Mondial 3.2 verbrande koppeling? | FerrariChat

Ferrari Mondial 3.2 verbrande koppeling?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by milko1969, May 29, 2021.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Vanmiddag een ritje van een uur gemaakt met weinig toeren en snelheid, bij het nemen van de oprit die enigzins omhoog liep vlot door geschakeld en laag toerig gereden, rook ik een koppeling geur. Dacht dat het een auto voor mij was, maar de geur bleef toen ik deze had ingehaald. Boven aan de uitrit aangekomen bij het stoplicht vol op rook uit de motor ruimte aan de kant van de versnellingsbak bak, wat verdween toen ik weer voorzichtig optrok. De geur bleef, kon nog wel schakelen maar vertrouw het niet meer. Had soms al dat de bak niet in zijn achteruit wilde, pas de tweede keer. Koppeling en druk groep is van 2005 met 60.000 km achter de kiezen. Heb niet gemerkt dat de auto niet normaal wilde versnellen tov het toerental. Iemand hier ervaring mee? Laat alles vervangen en gelijk het vliegwiel en lager erachter checken, misschien lekkage waardoor vettigheid de platen heeft verbrand? Al hoewel ik geloof dat 16 jaar en 60.000 km wel redelijk netjes is voor een Mondial/ 328 koppeling toch?
     
  2. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Gemiddeld gaat een koppeling van een mondial 50 a 70k mee, dus het zou goed kunnen dat hij op een punt is dat hij niet meer goed pakt, vooral als hij niet meer wil versnellen, daarbij verglast hij ook als hij erg heeft geslipt of blijft slippen. Bij onze Mondials kan je niets afstellen van de koppeling, alleen afmeten hoe ver deze is versleten. Ik ben nu 50k verder en in de bergen van Zwitserland met 3 man erin en koffers had ik hetzelfde fenomeen als je noemt. Ik weet dat ik voor mijn tweede koppeling ga :) maar ik heb er nu wel 1 liggen waarvan de drukgroep wat zwaarder is. (slijt de koppeling ook minder)

    Niet kunnen schakelen heeft niet met een versleten of verbrande koppeling te maken, tenzij hij gebroken is, maar dan kan je in de meeste gevallen helemaal niet meer schakelen als er een stuk koppeling tussen het vliegwiel en het deel van de koppeling dat is bleven zitten.

    Die geur blijf je nog wel een tijdje ruiken, vooral als de koppeling versleten is.

    Je kan testen/gissen wat het is, maar uiteindelijk is de enige oplossing om het eruit te halen en kijken hoe dingen ervoor staan.

    Ik heb deze al een jaar liggen van SF nog net voor de brexit besteld, maar ik zie dat hij even 200 GBP meer kost nu! :eek:
    https://www.superformance.co.uk/mondial/clutch.html

    Image Unavailable, Please Login
     
  3. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Aangezien ik geen circuit aspiraties heb denk ik dat de reguliere set al voldoende is waarschijnlijk alweer beter dan die van 16 jaar terug. Montage uren zullen denk ik rond de 5-6 uur liggen schat ik zo in, zeg een dag werk, nog wat ditjes en datjes zullen we op een 1.500,- uit komen lijkt me zo. Als je dat deelt op 16 jaar dan is 80,- per jaar toch absoluut niet te duur.
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Grappig zo'n "princiepe" berekening. Ken er nog 1: als je in die 16 jaar gemiddeld 1000km gereden hebt dan kost die koppeling set ongeveer € 0,10/km. Dat is ca. 10% van de running costs voor een Ferrari (ligt gemiddeld op €1,-/km) en dat is weer prijzig, niet? :D
     
  5. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Volgens mij 60.000 km en 1500 Euro is 0,025 Euro per km. Dat valt best mee :)Wat ik niet helemaal begrijp is dat de koppeling niet slipt maar dat hij toch zo heet wordt dat je hem ruikt. Loopt je linker achterrem of je handrem niet aan, dat ruikt vergelijkbaar?
     
  6. Aroen

    Aroen Rookie

    May 18, 2020
    9
    Hoofddorp, Netherlands
    Full Name:
    Aroen
    Hallo,
    Ik heb onlangs de koppeling van mijn Mondial 3.2 cabriolet vervangen (52.000 km).
    Bij rustig rijden was er niks aan de hand, maar onder zware belasting merkte ik duidelijk dat de koppeling slipte, toeren liepen op, maar geen vooruitgang.

    Het vervangen is relatief eenvoudig, wel heb je een speciale dop sleutel nodig en de juiste versnellingsbak olie.

    De koppeling set heb ik via Superformance UK besteld.
    Ik heb dit YouTube filmpje bekeken voor ik aan de slag ging:


    oude koppeling vs nieuwe:
    Image Unavailable, Please Login

    Grt,
    Aroen
     
    MvT and Harry-SZ like this.
  7. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Nee dat waren er 60.000 dus dat is ongeveer 0,25 cent per km, ach maakt ook niet uit, ik vind het allemaal reuze meevallen. Volgens mij
     
  8. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Hoi Johan, dat klopt wel, maar ik had er al een rit van ruim een uur op zitten door de stad en daar gebeurde er niets, geen lucht en geen rook uit de motorkap voor het stoplicht. We gaan het uiteraard wel ff nakijken, maar de koppeling zal überhaupt niet fris meer zijn lijkt me zo. Slippende koppeling is lastig te detecteren omdat het heel langzaam gaat en je er voorzichtig aan went denk ik. Het lijkt erop dat de druk groep hem niet meer goed vrij geeft en dan is het zo gepiept.
     
  9. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Overigens vind ik 1,- running cost best stevig, zou betekenen 60.000 euro in de afgelopen 16 jaar en dat halen we absoluut niet.
    Zou neer komen in 7 jaar op een kleine 4.000 per jaar, wat in mijn geval 28.000,- zou zijn. Ik reken ongeveer 5.000,- aan brandstof, 9.000 aan onderhoud/ vervanging van slijtage delen en banden, 840,- belasting en 2800,- verzekering premie in die periode.
    Totaal 17.640,- in de afgelopen zeven jaar, toen ik hem kocht lag de tax waarde voor verzekering op 28.000 nu vorige maand op 45.000,- . Waarde stijging mee genomen zouden de running costs parallel lopen. Tja, zo krijg ik het altijd aan mezelf verkocht toch?
    Afschrijving is er in principe niet en dat is de duurste kostenpost meestal bij ieder voertuig, kopen in de juiste periode helpt hier wel aan mee.
     
  10. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat doe je netjes hoor. Maar het is ook maar een globale indicatie. Immers een Mondial zou niet hetzelfde moeten kosten als een 360 (hoewel die ook niet meer afschrijven). Denk dat op dit moment de 360 best value for money geeft, mits in goede conditie. Km-standen zijn dan minder belangrijk.
     
    dirktor likes this.
  11. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Klopt, maar ik vind nog steeds dat ik een dijk van value voor money heb, aangezien ik geen enkele andere eighties supercar zou kunnen bedenken die voor dit tarief te rijden valt, laat staan aan te schaffen. Ik heb het geluk gehad dat ik Jeka tegen het lijf liep op het moment dat ik een Mondial zocht, was binnen twee dagen geregeld en voor een bedrag wat we ons nu echt niet meer zouden kunnen voorstellen. Sleutelen doe ik overigens nooit zelf.
     
    MvT and Jeka like this.
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Nou er zijn meer (snelle) auto's uit die periode die veel rijplezier geven en betaalbaar zijn. Neem nu Onno met zijn Lotus. Of Maurice et zijn TVR. Dat zijn ook merken met historie en kunnen leuk mee (nog steeds). Dan laat ik P :p nog buiten beschouwing, hebben maar 1 model maar is ook iconisch, zeker in '80/'90.

    Dat je het getroffen hebt is natuurlijk prachtig, ik kocht ook mijn eerste Ferrari (328GTS) die eigenlijk niet te koop stond van een particulier en was tip/top onderhouden. Betaalde toen de gangbare (markt)prijs en verkocht hem 80.000km later met (kleine) winst. Maar daar ging het mij niet om. De hobby beleven is de hoofdzaak, toch?
     
  13. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Inderdaad, beleven en genieten.
     
  14. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ja en nee, voor mij niet, maar ik hoor altijd iedereen roepen dat hij of zij moet genieten van het rijden en kilometers moet maken. Tot dat men wil kopen of verkopen, dan mag een auto ineens niets meer gereden hebben en is een garage queen zogenaamd heilig. Had het hier laatst met Alex van Forza over, die dit standpunt helaas moest beamen. In die zin wordt er altijd met twee maten gemeten. Ik weet wel wat ik het liefste heb, een goed bereden en onderhouden voertuig voor een acceptabele prijs dan een te dure garage queen, met kans op standschade voor een vaak veel te hoge prijs. De beleving blijft hetzelfde op het verschil na dat de regelmatig te berijden auto voor de mooiste ervaringen kan zorgen en dat is gebruiken.
     
    EnzoItaly and djfrens like this.
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Mee eens Milko. Toen ik voor het eerst begon een Ferrari aankoop te gaan doen (duurde totaal 7 maanden) was ik ook "verblind" met lage km-standen, echter op een andere manier.

    Kende toen Alex nog niet en wist eigenlijk weinig van hoe en wat. Gelukkig kocht ik een gezonde 328 die altijd netjes was bijgehouden. Ben ook naar de garage gegaan in Kwintsheul/Franco auto waar hij (volgens de boekjes) was onderhouden de laatste jaren. Dat klopte allemaal.

    Ook contact gehad met (alle) voorgaande eigenaren (via telefoon) om uit te zoeken of de km-stand wel klopte, zelfs tot in Duitsland.
    Ik vond toen namelijk dat een auto (want dat is het uiteindelijk) van 25 jaar oud met "maar" 28.000km op de teller niet geloofwaardig was. Echter de conditie van de 328, binnen en buiten, verklapte ook wel dat het geen 128.000km kon zijn. Dus was mijn conclusie dat er een "terug draai actie" geweest moest zijn. Dat bleek uiteindelijk na lang speuren niet zo te zijn, alles klopte. Inmiddels waren we ettelijke maanden verder en was de 328 "uit het zicht" waardoor ik enorm baalde en dacht dat de zaak verloren was.

    Maar op een regenachtige zaterdag kwam ik thuis en melde mijn ega dat ze 328 gezien had. Ik bedacht me geen seconde en ging eropaf waarna diezelfde week de deal rond was na een eerste proefrit waarin Guus van Eijk (toen nog in Alblasserdam) de auto inspecteerde (niet helemaal een PPI maar wel een inspectie met zijn jaren lange ervaring). Hij bevestigde ook dat de vraagprijs, marktconform was gezien conditie van de auto en dat de auto geheel schade vrij was, rondom.

    Probleem echter was: ik had inmiddels een andere huis gekocht en ging aan een heftige verbouwing beginnen. Geen omgeving voor zo'n prachtig exemplaar. Ik heb de auto letterlijk 3 maanden moeten laten staan (betaald) voordat ik deze thuis kon parkeren.
    Geen dag (zelfs geen seconde) spijt gehad van deze aankoop. Was tip/top en heeft geen slag gemist in de jaren dat ik er mee reed, 7x naar Italie gereden. Was ook binnen 3 dagen verkocht toen ik hem bij Kroymans achterliet (met pijn in het hart) met een aanzienlijke km-stand.

    Ben helaas de auto uit het zicht verloren, miet ergens in Belgie zijn in een verzameling van '80 iconen wat ik begreep. Zou hem graag weer eens opzoeken om de huidige conditie te zien.

    Kortom conditie bepaald alles, niet de km stand.
     
    milko1969 likes this.
  16. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Het echte onderwerp verdwijnt in de boekhoudersopmerkingen?
    Slippende koppeling is al 100 jaar een simpele truc voor.. zet hem in zijn 4e versnelling op de handrem en laat langzaam de koppeling opkomen. misschien een heeeel klein beetje gas erbij en als hij dan afslaat is de koppeling nog voldoende.. slaat hij niet af dan is het klaar...
    Je kan niet wennen aan een slippende koppeling want zodra hij slipt slijt hij 100x sneller en dan is het snel gedaan (lees op).
    Als de drukgroep hem niet goed vrijgeeft is het juist omgekeerd, dan ONTkoppeld hij niet. je kan dan moeizaam schakelen (krassen) en amper stilstaan in een versnelling... stilstaand 1 en R inschakelen wordt ook een uitdaging!

    Zo nu kunnen jullie weer verder met je kosten berekeningen o_O:D
     
  17. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    #17 milko1969, Jun 6, 2021
    Last edited: Jun 6, 2021
    Hoi André,

    Ik denk een hele heldere weergave van het geheel. Het in zijn 1e versnelling schakelen in stilstaand koste steeds meer kracht en af toe als ik de achteruit had ingeschakeld gebeurde er helemaal niets en bleef hij in zijn neutraal staan. Paar keer ontkoppelen en dan wilde hij wel weer oppakken.Ook had ik bij het normaal doorschakelen wel eens het gevoel dat hij hem niet goed vrijgaf met soms bijna tandenpoetsen in de bak tot gevolg. Denk dus zoals eerder aangegeven dat de drukgroep de grootste boosdoener is en uiteindelijk ook de koppeling naar de knoppen aan het helpen is. Auto wordt van de week op de trailer op gepikt, heb er 1.5 km na voorzichtig mee naar huis gereden maar wil verder geen extra schade aan bijvoorbeeld het vliegwiel veroorzaken.
    Beetje rekenen blijft altijd leuk, maar ook omdat je met een aantal hobby auto’s vaker te maken krijgt met onderhoud, revisie en reparatie. Ik heb helaas geen boom waar het aangroeit, voel mezelf bevoorrecht hoor dat het allemaal nog steeds kan.:D:D
     
    Andretti Molletti likes this.
  18. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Klinkt idd als een drukgroep.. maar andersom, als je de koppeling gaat doen dan doe je in 90% vd gevallen de plaat + drukgroep en druklager.. Geen idee wat het ve Montreal kost, maar mag niet te gek zijn gok ik zo...
    Als hij niet goed ontkoppeld is het wel zaak ook even naar de koppelingskabelafstelling te kijken !
     
  19. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Klopt, dat gaan we sowieso doen, de boel gaat toch open, gelijk vliegwiel controleren en check of het niet toevallig een vast gelopen handrem of remklauw is geweest. Ook al is dat zo dan gaat de boel er toch nieuw onder gezien de 16 jaar en 65.000 km.
     
    Andretti Molletti likes this.
  20. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ik reken op arbeid en materiaal ongeveer tussen de 1.250 en 1.500,- schat ongeveer een uurtje of vijf, als alles normaal loskomt.
     
    Andretti Molletti likes this.
  21. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    ik zie dat de koppelingsset toch circa 400 euro kost. Sleuteltijd 5 uur is best vlotjes. Reken een dag dan denk ik dat 1200 euro totaal wel normaal is.
     
  22. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Als hij niet goed ontkoppelt dan kan het ook nog wat lucht zijn in het hydraulische systeem. Ook raakt de hulpcilinder nogal snel lek met ook weer kans op lucht in het systeem. Om 5 uur te kunnen halen heb je het klusje al een aantal keer moeten doen denk ik, zeker als je ook alles netjes schoon wilt maken.
     
  23. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Klopt, maar deze beste man doet dit vaker bij Ferrari’s uit de 308 en Mondial serie, als hij er langer doet ook geen probleem, komt altijd goed.
     
  24. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik denk zo dat Milko het laat doen :)
     
  25. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Je bent er toch wel een dag mee bezig als de Mondial niet is aangepast om de koppeling er "zo even" uit te halen. Dan gaat het om een beugel die vastzit aan de luchtrooster zijkant. Ik doe het in 4 a 5 uurtjes uit en inbouw. Die beugel zit vastgepopt en krijg je de bellhousing er niet voorbij, tenzij je dingen gaat verbuigen. Met het luchtrooster uit en inbouwen ben je zo 2 uur extra kwijt.

    Ik neem aan dat je hem naar Guus brengt, dan komt het wel goed! ook met de kosten :)
     

Share This Page