E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 33 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Maximus1977

Maximus1977 Formula Junior

Feb 13, 2016
    324
    Synthetische brandstof komt ook nog......!

2. Maximus1977

Feb 13, 2016
    324
    Wat vindt je van de Taycan voor dagelijks gebruik?
    Ik sta enorm in Dubio tussen een Continental V12 als daily of een Taycan.
    Valt me ook enorm op dat er relatief veel Taycan's te kop staan met weinig km's maar die echt een klap afschrijving gehad hebben; en as vreemd!

3. djfrens

djfrens Formula 3

Jan 9, 2007
    2,136
    The Netherlands
    Taycan is echt lelijk :)

Dino2010 likes this.
  4. Maximus1977

Feb 13, 2016
    324
    in de juiste kleur en uitvoering in het echt wel een dik ding.
    Foto's zijn uit proportie

5. djfrens

djfrens Formula 3

Jan 9, 2007
    2,136
    The Netherlands
    kies dan voor de Audi GT E-tron zelfde onderstel maar veel aantrekkelijker uiterlijk

6. Maximus1977

Feb 13, 2016
    324
    sorry, das een Audi.
    No go.

7. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    hallo Max,

De Taycan is de mooiste e-auto op dit moment. Punt. Over smaak valt niet te twisten. Wel moet ik zeggen dat ik het oer- model (de Mission-E) met z’n dubbel bubble (die is er nog, dus geen glazen dak nemen!), suicide-doors en kortere wielbasis mooier vond, maar de Taycan plakt. Kost even wat tijd maar hij wordt wel steeds mooier.

Hij rijdt erg goed! In het begin was er software gedoe maar is inmiddels beter, en met de draadloze Apple CarPlay is het navigeren en muziek instellen een feestje.

Dagelijks gebruik zal alleen werken indien je thuis kan laden. Ik rij veel in Duitsland en met de navigatie van Porsche (neem die optie, is ruk maar zonder nog rukker…) zoekt hij de IONITY laadstations en dan laadt hij als een jecco…oftewel 275kW. Dan prik je hem in en 10-15 minuten verder kun je weer 280-320 km rijden. En als je benzine tankt ben je ook 8 minuten kwijt.

Wat ik wel raar vind is dat hij alleen snel laadt als je de navigatie van Porsche gebruikt omdat hij dan de batterij op temperatuur brengt. Zou fijn zijn indien je daar zelf invloed op hebt, want dat had mij veel ergernis gescheeld. Als je dat niet doet laadt de Taycan met 100-150kW en dat is te weinig.

Inmiddels heb ik ruime ervaring met e-auto’s, meerdere merken en uitvoeringen veel en vaak gereden (en in zakelijk bezit) en de believers dat je een motor met verbranding nodig hebt om met plezier te rijden is klinkklare onzin.

Je keuze tussen een 12 cilinder Bentley of een Taycan is een mooie keuze maar in mijn ogen niet hetzelfde speelveld. Met de Taycan speel je in de toekomst mee, de Bentley is het verleden, hoe mooi dat ook kan zijn, daar schrijf je op af. Koop een gebruikte Taycan (of nieuw, leuk om door die optie lijst te lopen…slik)
    En neem de 4S plus, alle opties ten aanzien van bereik, achterwiel sturing en een mooie kleur. Koop de Mission-E velgen niet bij aanschaf want dan moet je idioot dure remmen kopen. Ik heb de standaard velgen en daar zitten nu de winterbanden op. De `mission-e velgen (wit) passen erg goed bij de auto, en ik ben totaal geen velgen man….

Zo, dat was het. Als je geld wilt stukslaan, koop de `Bentley, als je je kinderen een plezier wilt doen de Porsche. (En neem een leuk speeltje voor erbij….)

ciao
    Oscar

Harry-SZ, Jonkheer and ChrisW1 like this.
  8. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Thx Oscar, ik leer weer wat. Dat als je navigeert wordt de accu "voorverwarmd" om sneller te kunnen laden. Dat moest ik ook "the hard way" ontdekken...
    Geeft IONITY ook aan hoe druk (lees: aantal beschikbare laadpalen die vrij zijn) het is op een bepaalde laadlocatie? Ik kan me voorstellen met toenemende EV's dat er meer en meer wachttijden kunnen ontstaan. Kun je jou ervaringen eens delen?
    Ten slotte: Wat kost een laadsessie daar precies? Dus 280-320km bijladen in 10-15min? Is dat een vaste prijs of varieert deze net zoals benzine?

@Max,
    Spannende keuze, historisch en zeldzaam in de toekomst of vooruit en wellicht iets voor de kids... Hoe dan ook er zitten aan beide evenveel leuke en minder leuke kanten (onderhoud/benzine prijzen, 12 in een dozijn/range anxiety)

9. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    Ha Roger,

ja, heeft de Tesla dat ook? Want daar laden we gewoon zonder voor te verwarmen (weet überhaupt niet waar je de batterij temp kan zien in de model 3 van ons) maar ook die laadt als een jecco. 250 kW. Bij IONITY wordt ook aangegeven of er plekken vrij zijn en het voordeel is dat die geen sharing hebben. Maar wel vaal maar 4-6 plekken. Wel zijn die altijd vrij. In Duitsland heb je ook nog E-on laders alleen staat er daar vaak maar 1 en die is dan nog regelmatig stuk ook, alleen weet je Porsche dat dan weer niet….sta je dan met nog 3%. Alleen is er dan altijd wel een 50kW ding naast zodat je wel nog 10 minuten kan langzaam laden. Prijzen van laden weet ik niet, bij Fastned is het wel duur (65 per kW geloof ik) maar ik laad eigenlijk altijd thuis, op de zaak of bij een relatie/hotel. Dus die paar keer dat ik (duur) moet snel laden maakt me niet uit. Het is in ieder geval een stuk voordeliger dan benzine of diesel.

ciao
    Oscar
    PS we vinden elkaar meer in EV dan Corona hè :)

MvT likes this.
  10. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Sorry Oscar maar geen Dyson voor mij, gewoon een Bentley, er gaat niets maar dan ook niets boven een V8 of V12 en voor een goed infotainment systeem hoef je echt geen Dyson te kopen. Alle EV modellen onderscheiden niet meer op de motor, allemaal Bosch of vergelijkbaar, saai………. Als het niet stinkt of lawaai maakt haak ik af, toekomst of niet, start van Le mans 24 Heures zonder geluid? De rillingen lopen al over mijn rug bij de gedachte alleen al, Stel je voor uit jouw 275 alleen licht gezoem? Heilig schennis!!

11. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    Ah maar je hebt ook helemaal gelijk! Alleen zocht Max een auto voor dagelijks gebruik. En die heeft andere eisen dan een race- of sportwagen. En een V12 voor dagelijks gebruik kan eigenlijk niet meer in deze tijd. Noem het groen of greta maar is natuurlijk wel zo.

ciao
    Oscar

12. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Tesla S laat de temp niet aflezen inderdaad maar je ziet een geel gedeelte in de (rechter) Wh teller als de temperatuur van de batterij laag is.
    Dit zie je op koude dagen meer dan op warme. Ook de regeneratie (opladen via afremmen op de motor) is dan minder tot nihil.
    Dit kun je voorkomen door de auto net voor vertrek op te warmen, niet alleen het interieur is dan aangenaam, de batterij is gelijk op bedrijfstemperatuur en gebruikt hiervoor de stroom uit de laadkabel, niet uit de batterij waardoor je range ook niet gelijk wegzakt bij wegrijden.
    Dat is namelijk wel zo (op koude dagen). Indien je dit voorwarmen niet doet, zakt je range (door het op temperatuur brengen van je batterij) de eerste 20km dramatisch. Gelukkig zit er in de medel S software die jou "gedrag" herkend en dus op de vaste werkdagen automatisch de boel voorverwarmt. Erg fijn als er zodadelijk weer ijs van de ruiten geschrapt moet worden, de S is dan al ijsvrij :D

Wat is de dekking van IONITY precies? Ik merkte de laatste 3 jaar dat Tesla (in NL) behoorlijk wat superchargers bij heeft geplaatst waar je gratis kunt laden. Ik vind dat (nog steeds) een ijzersterke business-case: tijdverlies van laden compenseren met stroom...

Deze superchargers zijn nog steeds schaars rond Rotterdam wat ik een misser vind gezien de geografische lijn Amsterdam/Den Haag/Rotterdam/Antwerpen. Gelukkig woon ik zelf in deze lijn en kan dus thuis opladen (+50km range per uur) maar bij een supercharger zou dat 5x zo hoog liggen...
    In 2022 (eerste kwartaal) komen er 2 superchargers bij rond Rotterdam: Ridderkerk (Van der Valk) en Schiedam (onbekend) (zie beide grijze op onderstaande kaart)

PS we verschillen niet in mening, alleen in inzicht ;)

Fred

Image Unavailable, Please Login

13. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Als we allemaal V12 gaan en blijven rijden krijgen we tenminste lange en warme zomers.​

Dino2010 likes this.
  14. Maximus1977

Feb 13, 2016
    324
    Hey allemaal, dank voor de super info; daar kan ik wat mee; met name met jouw punten Oscar!
    Ik vindt de Taycan zeker een mooie auto; dus qua looks buitenkant gaat dat wel goed komen.
    Het interieur vindt ik daarentegen weer Porsche/Audi degelijk (lees saai).
    Mijn vrouw zweerde altijd bij haar Cayenne; maar is nu overstag gegaan voor een Bentayga V12 na het rijden er in.
    Niet de mooiste; maar wel de best rijdende voor wat zij wil.

De keuze voor een Taycan of Continental is eentje die totaal op zichzelf staat en los van wat ik momenteel rijd/ga rijden of heb gereden.
    Naast deze keuze bestaat de stal o.a uit de Bentayga dus, Pista, 812, en over 2 maand de GTS met daarna de SF90 Spider en de Competizione en uiteraard mijn Challenge nog. Dus speelgoed genoeg; ook voor de kids.

Of een V12 wel of niet meer kan in deze tijd laat ik me niet (nauwelijks) over uit. Ik heb daar wel een sterke mening over; zeker gezien dit een Ferrari forum is, maar die laat zich wel raden..... Iets met de relatie auto en milieu.... ahum!

Mijn keuze wordt er niet makkelijker op zo....

15. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Behoorlijke schuur (of is het een garage) vol. Prachtige "verzameling" modern. Is het mogelijk een (groeps) overzicht foto hier te laten zien, ben er wel benieuwd naar.
    Wat is de spec van de GTS geworden? en de SF90 spider?

16. Dino2010

Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    In Belgenland zijn we er nog niet echt klaar voor! Fijn, laat die debiele politiekers maar knoeien!
    Ik heb dan ook niets met een Nilfisk op wielen.

17. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Oscar, 328GTS is Fred hoor ;-)

Mijn broer rijdt inmiddels 1.5 jaar naar volle tevredenheid met een Taycan. Prima auto, perfect voor woon-werkverkeer, als vervoermiddel ideaal. Paar keer mee gereden, je denkt dat je op de Playstation zit met de tegenstanders op 50%, zeker met het soundpack dat erin zit. Als autofiel heeft hij voor de werkelijke fun daarnaast een SVR, want die fun zit niet in de Taycan. Dat snelle accelereren ben je snel klaar mee, en dat is de enige echte fun die er inzit, voor de rest is het een perfect vervoersmiddel.

275gtb6c likes this.
  18. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    He "EV-wappie" dat je daar nu intrapt! Vertrekken met 25% 's morgens (als je een lange rit gaat doen) is idioot.

Ter vergelijk: je vertrekt met een 1/4 tank in je Ferrari en rijdt die compleet leeg waardoor je naar een dichtbij gelegen benzine station moet lopen.
    Daar aangekomen moet je een tankje kopen en weer terug lopen enz.

Afijn Lariekoek dit, ik nodig je uit een keer met mij in de Tesla deze zelfde rit te doen (alleen vertrekken we vanaf jou huis) en dan vertrek ik ook nog eens 's morgens vanaf mijn huis en pik je op om vervolgens naar de hoge venen en weer terug te rijden.

Kortom ik rij dus riant meer dan er in deze video gedaan wordt en verzeker je dat je die avond weer in je eigen bedje slaapt. Ik durf daar wel een (kwaliteit) fles bubbels op te zetten en een goed gesprek gedurende de rit over 2G...

Enig verschil met de video: ik doe dit in een Tesla (longrange). Ik hoor je wel Otto, kijk uit naar deze rit.

275gtb6c likes this.
  19. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    Ha Roger,

hmm Dan die je de Taycan toch iets tekort. Wat echt een misser is, is dat ze die bak erin gebouwd hebben. Die heb ik letterlijk 3x gebruikt en is wel 40 kg. De wegligging daarentegen is super, net als het zeer strakke sturen en je hebt niet het idee dat je een auto van 2300 kg hebt. Verder rij ik dus lange stukken en je komt echt geheel uitgerust uit de auto. Ook al omdat je om de 2-3 uur 10–15 minuren moet laden :).
    Het is wel echt een goed auto, veel beter dan de meeste benzine auto’s. Audi BMW en Mercedes echt allemaal minder.
    In het buitenland trouwens erg duur. Alleen door onze belastingen in Nederland interessant. Die Taycan Turbo is echt veel te duur voor wat je krijgt.

ciao
    Oscar

20. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Ik beaam ook alles wat je schrijft. Alleen is de funfactor beperkt tot de snelle acceleratie, en als je daar comfort bij wil rekenen prima, want ook die is perfect, net als de idiote weglegging waarbij je bijna haaks de bocht om kunt. Neemt niet weg dat voor de funfactor een brullende V8 of V12 net dat tikje extra beleving geeft waar zovele petrolheads op kicken. Het is een zeer goed doordachte auto is, zoals iedere Porsche ;)

21. Andretti Molletti

Andretti Molletti Formula Junior

Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
  22. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Harry-SZ and Andretti Molletti like this.
  23. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

lol lekker dan.
    Die accu-problemen hebben veel EV's helaas.
    Bijna alle Hyundai Kona's moeten terug voor nw accu's. Dat gaat heel erg langzaam, want die accu's zijn er niet, dus tot die tijd mogen ze maar tot 80% laden.

24. Andretti Molletti

Andretti Molletti Formula Junior

Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Iemand wel eens nagedacht wat er gebeurt bij 250Kw laden?
    Of kijken we alleen naar de het persoonlijk financieel voordeel en de haast die we tegenwoordig "moeten" hebben?

25. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken 250kW laden. Ik vind 150kW al indrukwekkend als ik erbij sta. De kabel (zware jongen) wordt al behoorlijk warm door de stroom die erdoor gejast wordt. Met een DC spanning van 400V is dat al snel +350A (dat is serieuze sh.t om het maar eens plat te zeggen).

Over echte batterij problemen bij Tesla hoor je weinig tot nauwelijks. En al is er al een probleem wordt zonder meer het hele pakket gewisseld en dat ook nog eens super snel (=module/gehele bodemplaat en 15min werk) welke op voorraad ligt in Tilburg.
    Ze lopen natuurlijk ook een paar jaar voor op de rest dus het zal uiteindelijk bij overige merken wel goed komen.

Share This Page