Na wat omzwervingen langs Ferrari 456 en Aston Martin DB9 en 7 V12 Manuel, vandaag deal gesloten. Mijn Corvette C6 Handbak wordt ingeruild op jawel wederom een Corvette C6 maar in Z06 uitvoering. Origineel Nederlands geleverd door Kroymans met Akropovic vlinderkleppen uitlaat voorzien van Xpipe. Resultaat: 540 pk uit hand gebouwd LS 7.0 literblok met titanium kleppen en drijfstangen, drysump smering, Carbon fibre body met magnesium roof en ruim 100 kg lichter dan de standaard Vette. PK gewicht verhouding ongeveer 2.5 kg per PK, in 3.6 sec naar 100 km en vlotjes 320 km per uur zijn ook nu nog zeer nette waarden, dit alles gepaard met een geweldige sound. Alle techniek vanuit de Le Mans winnende C6 R zijn in deze auto toegepast, uiteraard met handbak en bakken met koppel. Ferrari met vergelijkbare specificaties zijn voor mij gewoon niet betaalbaar, ga je minimaal ruim de 100k over voor een 599 of 575 en of F430 met het liefst de hand bak.
Inderdaad, zolang er alleen co2 belasting wordt geheven van 10ct op een liter benzine kunnen we nog genieten van al deze mega dinosaurus motoren. Worden bijna niet meer gebouwd dus nog ff een paar jaar genieten.
Bucketlist auto dus; snap ik volledig. Zo is bij mij de Ferrari hype begonnen…. En nogmaals, goed zo!
Niets ten nadele van Ferrari, houd me ten goede, maar het hele Z06 concept is niet anders dan wat Porsche doet met zijn GT3 en Ferrari met de CS, Scuderia en Speciale, adding lightness en horsepower, less is more! Het Corvette active driving stabiliteit system is gepatenteerd geleverd aan Ferrari voor o.a. De F430, dat wordt natuurlijk niet vermeld door onze Italiaanse vrienden. Neemt niet weg dat ik bovenstaande Ferrari’s allemaal graag zou willen bezitten, maar helaas buiten mijn bereik. De C6 Z06 biedt een vergelijkbare beleving en in Europa ook exclusiviteit voor een een derde van de prijs, dus betaalbaar voor mij. Misschien allemaal wat simpeler uitgevoerd qua interieur, maar het totale package geeft bakken plezier en fun!
Een van de laatste der Mohikanen volgens mij. Zelfs in de VS zie je de V8’s met grote inhoud langzaam aan verdwijnen. Value for money is zeer hoog en er zit veel leuke techniek in. 7000rpm met een 7.0 v8 is bizar veel. Net als de grote v12’s verdwijnt dit helaas. In NL al jaren niet meerr te verkopen mega slurptax etc. Qua uiterlijk de mooiste generatie in mijn ogen (de C08 is technisch fraai maar oogt wat raar). Gaaf en misschien wel exclusiever dan een 360 of bijvoorbeeld F430 (om maar een voorbeeld te geven) in Nederland? Veel plezier! Mis wel foto’s
Ha die Toon, jij weet er alles van, grote motoren en Corvettes niet? Nog steeds happy met mijn ex 365 GT4?
Je slaat de spijker volledig op zijn kop, daarnaast merk je dat steeds meer liefhebbers dit merk en met name de specials vanaf de C5 beginnen te ontdekken in Europa, met als gevolg stijgende prijzen. Vijf jaar geleden was ik een stuk voordeliger uit geweest. Een groepje van hier heeft Andre Boer bezocht met zijn collectie en waren volgens mij redelijk onder de indruk. Niet voor niets hebben ze meerdere malen Le Mans gewonnen.
Heb nog nooit in een Corvette gereden dus heb geen idee. De standaard versie trekt mij absoluut niet. Komt ook vanwege het nogal, ahum, bijzondere heerschap wat er vaak in rijd..... De Z06 is wat anders. Liefhebbers auto met racetechniek; dus altijd +1! Het gaat immers om het rijden
Idd we doen vaak lacherig over Corvette's. genoeg stigma's over Nederlandse typische rijders.... Maar feit is wel dat ze nogal wat racers gewonnen hebben!
https://www.autovisie.nl/occasions/deze-occasion-wil-je-corvette-c6-6-0-v8-value-for-money/?utm_source=telegraaf.nl&utm_medium=widget&utm_campaign=https://www.telegraaf.nl/
Wat het bijzondere heerschap betreft klopte redelijk tot aan de C5, toen heeft men het concept vernieuwd, kwamen de race successen en de ander type rijders.
Gefeliciteeerd!! Gaaf apparaat. Ik ben benieuwd naar de foto's. Qua specs en prijs zijn Corvettes onverslaanbaar. Ze rijden ook nog eens erg goed (de laatste modellen dan). Het enige nadeel vind ik telkens het interieur. Dat is meestal niet zo bijzonder en ook niet zo degelijk. Toch kijk ik er regelmatig naar, want heel veel performance voor scherpe prijs.
Klopt Harry, Zelfs een F430 Scuderia of een Porsche GTR RS uit 2016 kan niet tippen aan de specificaties. Interieur is wat sober, wel degelijk maar de laatste jaren van de serie C6 wel duidelijk verbeterd. Haalt niet de kwaliteit van een Ferrari of Porsche interieur maar of ik daar dan 100k plus meer voor over heb………?
Gefeliciteerd milko. Mooie start van 2023 en daar doe ik dan ook maar de beste wensen bij voor iedereen hier. je zegt dat er techniek van Corvette in de F430 zit: “Het Corvette active driving stabiliteit system is gepatenteerd geleverd aan Ferrari” ik als F430 eigenaar weer dat niet eens. Kun je daar meer over melden? tenslotte: ik heb gisteren (voor het eerst) kennis gemaakt met de betekenis van RS. Zwaar onder de indruk en eigenlijk uit het veld geslagen. Reed zelf in een 458 (toch het beste parade paardje van de laatste decenia bij Ferrari) en er reed ook een speciale mee in de groep. Echter de 458 vergeleken met (10 jaar jongere) GT 4 RS is geen partij voor het 4.0 blok (met turbo) en huidige techniek. Uiteraard begint nu iedereen over die 10 jaar maar zoals Milko zegt: prijs. Een GT4 RS kost net zoveel (vandaag) als een 458. Door het succes van de GT4 worden premium /overliet prijzen betaald van wel +€100k. Zoals gezegd reed er ook een special mee maar ook de GT2 RS. Beide een icoon van het merk. Die zijn op openbare weg gewoonweg te snel om tot de limiet te rijden, zelfs hier in SA. Maar de GT4 RS is wel een bijzondere auto voor de (normale) prijs. En zou ik best eens naast de nieuwe aanwinst van Milko willen zien. Hierbij de GT4 RS/458 (met blauwe streep wat geweldig staat) Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Hierbij de GT2 RS/speciale Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
Klopt Fred, ik heb de specificaties van de 2016 GT3 RS naast de Corvette gezet en die komen overeen, maar met 10 jaar verschil en ruim 150k +. In 2006 was de Z06 bijna de sterkste atmosferische sportwagen op de Zonda en Murcielago na, maar wel sneller op het Top Gear Circuit zoals te zien op YouTube. Het is in feite een C6 R Le Mans Racer voor op straat en heeft destijds als standaard voertuig 24 uur meegedraaid op Sebring, zonder problemen volgens toenmalig GM Baas Bob Lutz. Ik weet dat we hier op een Ferrari forum zitten, maar bovenal allemaal petrolhead zijn. Die Ferrari komt er ooit wel weer, maar raak steeds meer verknocht aan dit maffe Amerikaanse merk. De hoeveelheid PK en Performance per euro is ongekend. Gisteren even gereden in de polder bij Oudewater, maar dat was zeer scarry, op het vochtige wegdek met wiel spin in iedere versnelling. Geen auto om aan onervaren bestuurders mee te geven, gezien de hoeveelheid koppel en brede 345 achter sloffen.
Het betreft het Corvette Magneride controle systeem, dat is door Ferrari gebruikt in de 599 en ik dacht ook in de F430. Komisch, Hill Billy techniek used in the Crème de la crème van supercar land Italië.
Kleine correctie Fred, de GT4 RS heeft geen turbo's. 4.0 NA, 9000rpm en 500pk / 450Nm en natuurlijk een PDK bak. Sterk vergelijkbaar met een 458 (minus 2 cilinders en 600cc inhoud). De GT3 (RS) waar deze motor uitkomt levert nog wat meer vermogen (510pk en 525pk), geloof dat ze wat issues hadden eea passende te krijgen qua inlaat of uitlaat traject. Mijn perceptie zou zijn dat een 458 Italie rechtdoor sneller is (meer vermogen, weegt amper meer). Motortrend 1/4e mijl tijden van een GT4 RS: 11,0 seconden. Een 458 Italia doet dat in 10,8 seconden. (je zal deze tijden in de praktijk niet halen, ze doen dit op een geprepareerde baan zover ik weet). GT4 RS is wel het snoepje van deze generatie volgens mij. Niet te grote auto, prachtig motorblok erin en niet teveel poespas. Begrijp wel dat hij van binnen erg (te) luidruchtig blijkt te zijn? Ben benieuwd of ze nog met een “spyder” versie gaan komen van de GT4 RS. Nu ik toch al aan het zoeken ben: C6 Z06 doet1/4e mijl in 11,4 seconden. Zeer snel als je rekening houd met het feit dat het een handgeschakelde auto is (Z06 is nooit als automaat verkocht toch?). Handmatig schakelen kost zo 0,5 seconden.
GT4 RS is gaaf ding idd (die 9000 rpm NA motor is briljant!), ookal vind ik die carbon voorklep niets. Sowieso al die nutteloze carbon tierelantijntjes zijn niet mijn ding. Als het al carbon moet zijn, dan graag gewoon spuiten in de kleur v/d auto. Qua prijs zegt Fred dat die Cayman een koopje is vergeleken met 458, maar dat is zeker in NL niet zo hoor. Hij start pas bij 232K euro en als je 5 vinkjes zet (wat nogal minimaal is) zit je zo op 260/270K. Daar koop je bijna twee 458's voor. En er zijn wachtlijsten, dus als je eentje wilt, moet je een premium betalen op de grijze markt. De geheimmtip als betaalbare sportwagen is dan eerder de Cayman 718 4.0 GTS. Bijna net zo gaaf als een GT4 maar dan onder de 100K.
Startprijs van een Cayman 4.0 GTS is €139.800. Open je de configurator zit je al op €145.000. Op hetzelfde niveau als de Emira. In Duitsland kost een 4.0 GTS €86.000 De normale Cayman GT4 (non RS) of Boxster Spyder zijn ook erg leuk. Iets minder hardcore maar wat rijdbaarder denk ik. In Nederland helaas erg duur, in Duitsland best betaalbaar. Boxster Spyder heb ik vaker naar gekeken maar het dak is niet zo geschikt voor Nederland in mijn ogen. De GTS 4.0 en GT4 (Spyder) hebben dezelfde 4.0 motor. Dit is een heel ander blok dan de GT3 motor die ook in de GT4RS ligt. De GTS 4.0 stamt af van de Carrera (S) 3.0 turbo motor zoals ik in de 991.2 heb liggen. Alleen dan turboloos en opgeboord tot 4.0. De wereld van Porsche is nog wel complex .
Klopt,Z06 is inderdaad snel en maar 0,01 sec langzamer naar 100 dan een 458 automaat. 0-160 kost 7,7 sec. Al met al geen slechte waarden voor een auto van bijna 17 jaar oud en een handbak.