Hoe vaak starten jullie de auto in de winter? | FerrariChat

Hoe vaak starten jullie de auto in de winter?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Ferrari599GTBF1, Aug 12, 2023.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Ik was benieuwd hoe vaak starten jullie in de winter de auto? Ik doe dit zelf elke 2 maanden half uurtje de motor laten lopen. Hebben jullie tips? De auto staat bij mij overigens binnen in een loods (verwarmd). Overigens staat de auto ook aan de druppellader voor de accu.

Attached Files:

2. theunissenguido

theunissenguido F1 Rookie
    Owner Silver Subscribed

Jan 21, 2004
    2,664
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Niet ! ....vanaf begin oktober tot en met eind april blijven ze ongemoeid. Batterij afgekoppeld en onder de dekens. Telkens bij het ontwaken starten ze binnen de 5 seconden...

Ferrari599GTBF1 likes this.
  3. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Is dat een bewuste keuze? Want het is toch niet goed voor de banden etc... staat de jouwe wel binnen?

4. MarcH

MarcH Formula Junior

Nov 5, 2010
    446
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Ik start ze ook nooit. Tank vol, acculader aankoppelen en banden op 3 bar.

5. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior
    BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Exact zo Marc!

6. RJB (holland)

RJB (holland) Karting

Apr 7, 2022
    222
    Holland
    Full Name:
    Roel
    Hier idem.

Schoon wegzetten, banden op 3 bar, afgetankt met ethanol-vrije 98 + toevoeging en aan de druppelaar.

7. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Welke toevoeging raad je aan?

8. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Auto een half uur laten lopen is niet handig.
    Dan sta je hem onbelast en ongekoeld te verkrachten. Sorry voor het woordgebruik. Maar beter is om hem met rust te laten. De mijne staat 4 maanden stil aan de druppelaar, nooit gezeik met ECU’s die de weg kwijt zijn en een onwillige motor.

9. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Als je hem langere tijd wegzet kun je er conserverings benzine in doen. Maar voor een winterstop totaal onnodig!

10. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Het is me juist aangeraden door Ferrari zelf en door Kroymans. Half uurtje laten lopen om de 2 maanden zodat alles even draait... niet slim dus?

11. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Kan zeker geen kwaad, maar beter nog gewoon een blokje om dat de motor en bak op temperatuur zijn, dat is het allerbeste ook in de winter.

12. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Maar dan ligt er vaak pekel Milko. En de meesten hier hebben geen kunststof body…..

13. RJB (holland)

RJB (holland) Karting

Apr 7, 2022
    222
    Holland
    Full Name:
    Roel
    Ferrari599GTBF1 and MvT like this.
  14. MvT

MvT F1 Rookie

May 25, 2013
    4,261
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik doe het ook nooit, want carbon hoopt zich juist op bij stationair draaien, tenzij je 2500 rpm draait. Daarom wordt er ook wel eens gezegd we gaan de motor even schoonblazen op de autobahn :)

Het meest ideale is om
    • olie te vervangen bezinksel heb je dan nagenoeg niet
    • voltanken met 98 of 100 (bij de grens) Ethanol killer erin
    • banden 3,0 bar en op een rubber (wasmachine)matje is al goed
    • druppelaar voor de accu
      • oude Fjes hebben een dodemansknop --> uitzetten

15. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
  16. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Ik tank altijd bij Shell de Superplus 98, deze zou toch ook oké moeten zijn?

17. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,162
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik start ze ook nooit in de winter maar Alex van Forza heeft me in het verleden toen ik dat eens tegen hem zei met klem aangeraden om ze wel om de paar maanden een paar minuten te laten draaien

18. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    774
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    Tja, ik start hem sws elke 2 maanden 1x, ook in de winter, onafhankelijk van het merk auto dat ik heb staan als die niet gebruikt word, rondom mijn loods heb ik gelukkig wat ruimte, dus rijdt ik nog een paar rondjes over het terrein heen om ook de versnellingsbak tandwielen ff door de olie te laten gaan, en zodat hij iets aan belasting krijgt, en dan weer terug de loods in.

Is het savonds laat, en geen pekel ofzo, dan ga ik ook nog wel is het industrie terrein rond, alleen hopen dat je niet aangehouden word zonder dat ie in de wegenbelasting staat etc

19. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Precies, zo doe ik het ook. Alleen als het 100% droog is. Of anders kort rondje door de loods.

20. theunissenguido

theunissenguido F1 Rookie
    Owner Silver Subscribed

Jan 21, 2004
    2,664
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Wagens staan binnen in onverwarmde garages, volledig afgedekt met verschillende dekens. Zoals de meeste hier eerst vol tanken met fuel stabiliser, bandendruk omhoog, wagen op blokken (onder de wielarmen zodat schokdempers niet zijn uitgetrokken). Anti-vries eerst gecontroleerd en wel te rusten gekust !:D

21. RudyW

RudyW Formula 3

Apr 25, 2008
    1,222
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Issue van onbelast laten draaien is dat de motor helemaal niet echt warm zal worden. Uitlaat en olie komt vol met condens welke je er niet uit zal dampen (wat pas gebeurd als de motor echt belast zal worden). Bij voorkeur olie voor de tijd vervangen.

Daarom gewoon vanaf blijven zolang de stilstand tijd (vaak een maand of 3-4) te overzien is. Duurt het langer is het wel slim hem zo af ten toe te gebruiken om alle rubbers etc gangs te houden. Maar dan is echt rijden wel een must imo.
    Ook hier 98 of beter (moet er toch al in) met volle tank, banden op een dikke 3 bar gewassen en druppellader. Moet eerlijk zeggen dat ik er geen cover overheen doe maar de auto staat in een schone en vloer verwarmde garage en ik heb geen cover ;).

Als je de mogelijkheid hebt de wielen vrij te zeggen (zoals Guido aangeeft) is dat fraai maar imo geen absolute must. Enig onbalans in de banden is er met 10 km wel uit.

milko1969 likes this.
  22. Ferrari599GTBF1

Ferrari599GTBF1 Karting

Aug 1, 2023
    55
    Netherlands
    Full Name:
    Thomas
    Thanks! Duidelijk verhaal :)

23. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Aluminium kan ook best tegen een beetje pekel, zoveel strooien ze hier niet, ritje maken als de wegschoon is na een goede regenbui en daarna desnoods ff de waterslang er onder door. Is ook beter voor alle pakkingen en rubber slangen ipv maanden niet gebruiken. Daarnaast natuurlijk altijd aan de druppelaar., afijn iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt.

24. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Eigenlijk ongelofelijk, zulke mooie dure bolides en dan in de winter niet kunnen rijden omdat ze zouden kunnen gaan roesten….
    Gelukkig hebben ze bij Ferrari net als bij Corvette inmiddels de laatste 20 jaar aluminium en Carbon ontdekt voor body en chassis.

25. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Was als grapje bedoeld voor Corvette rijders….

Share This Page