Spontane ritten | FerrariChat

Spontane ritten

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 328gts1987, Apr 14, 2024.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Heren (en dames),

Gisteren een geweldige (spontane) rit gehad in het brabantse land. Dit vooraf ook op diverse groep app's bekend gemaakt alsook hier op Fchat in de hoofd-draad.

Echter wat mij opvalt (na 4 maanden sabbatical) is dat ons "leven" hier in NL/EU wel heel erg gestructureerd is geworden....
    Tijdens Covid moesten we overal aanmelden en reserveren om maar ergens binnen te komen. Terrassen werden uitgedund en binnen zitten was al helemaal een uitdaging. Ik had de illusie dat dit van tijdelijk aard zou zijn maar had daar gisteren een interessant gesprek over dat dit wel eens anders zou kunnen liggen.

Het lijkt (let op: ik beweer niet dat dit zo is maar ervaar een verandering) erop dat wij steeds meer en meer dingen organiseren en daarmee onszelf "vastleggen". En dat dit (door het gedrag tijdens covid) blijft hangen en zelfs steeds verder versterkt wordt.
    Alles moet van te voren gepland worden (dit steeds vroeger en verder vooruit) en moet in ons strak geplande leven(style) passen.

Eerder was ik hiervan niet bewust maar door de lange break, krijg je perspectief en heb je echt de tijd om dingen te analyseren alsook op waarde te schatten.
    Ook kijk je terug op zaken in het verleden en laat die weer eens door je gedachten gaan en ziet achteraf wat waardevol is alsook een aanvulling.

Ik vroeg me dus af waarom de spontane ritten die er in het verleden (vaak) waren steeds verder afnemen.
    Tijdens Covid waren er nog verschillende spontane acties/ritten die begonnen bij een benzine pomp en dan door het land gingen en vaak eindigde op een (ruim) terras.
    Image Unavailable, Please Login

In het gesprek wat ik gisteren voerde kwam ook de Fchat site ter spraken en hoe deze voorheen Het platform was voor het ontmoeten van rijders/beheerders.
    De groei (en ontstaan) van verschillende platforms (WhatsApp, FaceBook, Insta) en daardoor spreiding van berichten heeft ook invloed op spontane ritten. Dat was een conclusie in dit gesprek.

Voorheen was eigenlijk deze site het eerste waar je op ging kijken aan het begin van het weekeind om te zien wat en waar er eventueel gereden ging worden. Dan melde je jezelf aan dmv een post en zo ontstonden soms enorme opkomsten waarbij naast het rijden ook het sociale aspect een hoofdrol kreeg.
    Uit zulke bijeenkomsten, vanaf een carpool of benzine station zijn ook Tunneltochten of zelfs Italy-trips (waarbij 10 auto's geen uitzondering waren) ontstaan. Image Unavailable, Please Login

Tegenwoordig zijn door o.a. de spreiding van media deze opkomsten minder aan het worden, precies waarmee ik deze post begon. Zonde want er volgen bijzondere ervaringen uit deze ritten en zijn aanzet tot meer.

Verder valt op dat als er naar evenementen wordt gegaan deze steeds massaler worden. Ik was afgelopen weekeind op Octane Cars & Classics. Gelukkig kwam ik laat aan en had hierdoor parkeer plek maar vernam van diverse bezoekers dat het eigenlijk te druk/krap was in vergelijking van eerdere edities. De vrees leefde dat het in de toekomst nog erger en daarmee niet de moeite meer zou zijn terug te komen. Kortom een doodlopend einde, een gevolg van (social media) succes.....

Door de (groei) van deze social media waarbij er veel bekendheid wordt gegeven aan een geslaagd evenement blijkt dat bij een volgende editie de opkomst uit de hand loopt. Dat is ook de reden dat organisatoren steeds vaker een "besloten" bijeenkomst (waarbij aanmelden of kaartjes een eis is) kiezen. Een logisch gevolg en stuk eigen bescherming.

En juist dat (het aanmelden vooraf/kaartjes enz) is juist het dodelijke aan spontaan ergens naar toe gaan. Door dit "gedrag" worden we steeds vaker gestuurd in het plannen van vrije-tijd besteding waardoor het helemaal geen vrije tijd meer is. Eerder "geplande ontspanning" wat ik dus niet zo ervaar als de ontspanning die het rijden eerder gaf.
    Je wist soms niet wie je tegen kwam of waarin iemand kwam aanrijden. Dat was juist het leuke (lees: ontspannende) aan die ritten die vaak pas op de dag ervoor (of zelfs op de zondag morgen) op deze site ontstonden.

Mijn punt naar aanleiding van gisteren:
    Het meemaken van spontane ritten is een fantastische besteding van onze hobby. Er zou wel weer wat nieuw leven in geblazen mogen worden. Een reset zeg maar. Waarbij we (ter bescherming) niet massaal op social media posten maar alleen hier op Fchat, een openbaar maar redelijk onbekend platform (buiten deze gemeenschap).

De mooiere zomerse dagen komen er weer aan wat ook een vereiste is voor zulke spontane ritten.
    We kunnen er niet altijd bij zijn maar kunnen wel inspireren tot het doen of aanzetten van zulke ritten.

Het kwam ook vaak voor dat mensen naar het startpunt kwamen maar door verjaardagen niet mee konden rijden op een tochtje. Geen probleem maar wel een punt om naar terug te kijken, Even hallo zeggen en hopelijk de volgende keer weer mee kunnen. Het hoorde er allemaal bij maar komt nu niet meer voor.

Zo zijn we in het verleden ook wel eens bij mensen thuis in de garage gaan kijken naar projecten die echt het bezoeken waard zijn. Gewoon spontaan verzamelen en op uitnodiging naar zo'n project gaan.
    Niet alleen leuk voor de sleutelaar maar ook leerzaam. Ik denk terug aan Stef@n met de Turbo 308
    Image Unavailable, Please Login

Kortom post een idee of oproep van spontane rit hier in deze draad en ik hoop dat daarmee de "oudere tijden" hier op Fchat weer wat meer gaan herleven en dat hieruit weer mooie herinneringen mogen ontstaan, 1 van de belangrijkste zaken in het leven. Gezondheid, familie & vrienden en HERINNERINGEN.

Graag jullie reacties op deze gedachte en aanpak.
    Fijne zondag en hopelijk tot ziens binnenkort.

Rupie, DutchFerrari, Harry-SZ and 3 others like this.
  2. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior
    BANNED

Jun 3, 2015
    611
    #2 Ferryducati, Apr 14, 2024
    Last edited: Apr 14, 2024
    Fred, ik sluit me hierbij aan.
    ECHTER:
    Doordat er ( zoals je zelfs schrijft) verschillende platforms bestaan, zie je door de bomen het bos niet meer. Er zijn veel te veel verschillende Whatsapp groepjes, waardoor je dus ook niet weet of je erbij hoort en bij welk groepje.
    Ik heb tijdens covid meerdere malen voor gastheer gespeeld op de spontaan georganiseerde tripjes, en altijd met veel plezier. Daar hoorde ook de laatste tunnelrun bij. Verschil van mening over bepaalde zaken heeft hier en daar ook niet positief aan bijgedragen.
    Dus dat jij nu deze draad opent juich ik persoonlijk stevig toe!
    Dus ik zou zeggen: al die App groepjes in 1 gieten, en inderdaad dit als leidraad houden.
    Tenslotte zijn er bijzonder leuke ervaringen ontstaan! Image Unavailable, Please Login

DutchFerrari and Jeka like this.
  3. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred

Thx Jeroen, Je bent de eerste die hierop reageert. Ik zou wel meer meningen willen horen en of ik het juist proef/aanvoel wat ik beschreef. Er zijn inmiddels 146 views op deze draad.

App groepjes bestaan en daar is niets op tegen maar zoals je zegt, hebben een kort bereik.
    Hier op Fchat is het bereik groter.

Daarom wil ik juist dit platform/Fchat meer een gaan gebruiken als basis voor ritten/Meet & greets/coffee runs. Wat na aanmelden hier in deze draad verder en tot meer kan gaan leiden zoals ik beschreef. Maar stap 1/basis is hier posten en vragen of er meer gegadigde zijn.

4. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Ik heet niet Jeroen….
    Maar heb wel al veel van die spontane ritjes meegemaakt!!!

5. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Goed idee hoor!
    Ik vind zulke ritjes ook leuk, maar ben ook vaak druk met van alles in de weekenden.

6. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    774
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    Uhm fred, ik reageer nu pas hoor o_O maar ben het met je eens, nou ben ik nog geen jaar onderdeel vd ritjes, maar ik merk idd dat er op vele verschillende plekken ritten worden aangekondigd/ge-organiseerd. Beter inderdaad op 1 plek met een kans op meer variatie maar ook grotere groepen. ik kijk nog met plezier terug op de ritten van afgelopen jaar. Dat we die komend jaar maar ook weer mogen beleven!

Wellicht ook een x leuk om een x een nachtrit te doen met een groepje, zijn de wegen ook stiller en is op een heel andere manier genieten vd auto's

7. RudyW

RudyW Formula 3

Apr 25, 2008
    1,222
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Herkenbaar, maar net als Harry heb ik wel een redelijk gevulde agenda. Als je zoals wij beide een drukke baan hebben en relatief weinig vrije tijd, zijn er in de weekenden soms ook gewoon saaie dingen die moeten gebeuren.
    De grotere evenementen zijn leuk maar trekken soms ook een bepaald publiek welke wat teveel aandacht wil trekken met hun pop en bang tunes. Deze club is wat dat betreft een stuk volwassener!

Maar ik ben helemaal voor leuke ritjes! Het rijden in een andere (onbekende) omgeving is ook gewoon leuk.

8. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Fred,

Als ik zou willen, en jij ook, kun je elk weekend wel ergens aan een rit deelnemen.
    Maar er zijn voor mij teveel evenementen met een vrij hoog Petjes gehalte. (excuses voor de uitdrukking)
    Vroeger was Supercar sunday een leuk uitje, tegenwoordig is het alleen nog maar klapperende uitlaten zoals Rudy ook beschrijft.
    Ik voel me daar niet echt thuis.
    Reden om bij de FerrariOwnersClub mee te rijden, laagdrempelig en altijd gezellig.
    De wat jij (terecht) spontane ritjes noemt eindigden meestal ook ergens bij een showroom of restaurant.
    Ik kwam deze video nog tegen, februari 2021, toen iedereen blijkbaar naar buiten wilde.
    Er zouden een auto of zes meerijden vanaf een tankstation bij Numansdorp, het werden er 13!
    En een Whatsapp groep is niks mis mee, maar zet dan iedereen in 1 groep, dat communiceert op de dag zelf ook veel sneller.

Bern benieuwd wat de reacties in het algemeen hierop gaan worden.

Attached Files:

9. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    774
    Full Name:
    Jeroen
    Nadeel van die ritten is dat het petjes gehalte daar wellicht nog hoger licht dan bij de events en je kan er geen afstand van nemen, Zij trekken de politie aandacht aan, en jij hebt dan de boetes door hun aandachtstrekkerij.

Op de events zoals supercar madness (wat tegenwoordig samen gaat met een bmw event) kan je aan de supercar kant blijven en heb je er weinig tot geen last van zijn altijd de gasten in Golfjes en BMW's die dat soort dingen voornamelijk doen.

10. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Goed te lezen dat meerdere herkennen en erkennen dat het veranderd is.

Ik begrijp dat we allemaal in een andere levensfase zitten, zoals Rudy/Harry aangeven maar dat hoeft niet een reden te zijn minder spontane ritjes te doen.

Het zal meer gewijzigde samenstelling zijn qua deelnemers. Zoals gezegd: soms kun je wel en dan niet. Geen probleem maar geef even aan of je wel of niet kan.

Dat gezegd hebbende, ik heb wel het idee dat de Fchat groep groot genoeg is. Het is meer een kwestie van bekend maken onderling. Dat kan mooi hier.

Zoals Ferry (sorry nog voor de verwisseling) al aangaf is het praktischer om (per rit?) een groep app te maken als men zich op de rit (hier) heeft aangemeld. Daarop zijn dan startpunt of terras locatie door te geven zonder dat dit “verkeerde aandacht” trekt. Hoewel ik niet verwacht/denk dat hier altijd en alles wordt opgepikt door onze $pee boys

Melvok, DutchFerrari and Ferryducati like this.
  11. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dat hoge gehalte staat iedereen tegen hier. Leuk voor een keer maar niet continu en zoals je zegt het trekt verkeerde aandacht.

DutchFerrari and Ferryducati like this.
  12. djfrens

djfrens Formula 3

Jan 9, 2007
    2,136
    The Netherlands
    As zaterdag start de FCN bij Alex in Oss. Start rond 12.00 uur

Harry-SZ likes this.
  13. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Hoe was het? Hier kwam het met bakken naar beneden, dus maar op honk gebleven.

14. djfrens

djfrens Formula 3

Jan 9, 2007
    2,136
    The Netherlands
    Droge dag, met zon

15. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ja dat was een zeer geslaagde idd, met thermoskannen koffie en koek !

A.s. zondag gaan we met tenminste 22 F's naar VivaItalia, ook weer een leuke rit er heen en weer terug ...

Ferryducati likes this.
  16. Enzo Sebastian

Enzo Sebastian Formula Junior
    Silver Subscribed

Aug 2, 2020
    297
    Amsterdam
    Full Name:
    Laurence Sebastian
    Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind ritjes alleen leuk in m’n eentje met de radio aan (of raampje open) of met m’n vrouw of kind naast me. Vaker met BMW groepen zo’n ritje mee gedaan, idem 2x met Ferrari’s, maar het is gewoon niks voor mij denk ik.

Dat het spontane uit rijden is heeft ook een beetje te maken met het leven. Het leven gaat tegenwoordig zo snel en het is zo druk op de wegen dat je echt moet plannen: wanneer, waar, etc. Dat heb ik wel gemerkt bij mezelf en om me heen in ieder geval.

Melvok likes this.
  17. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    774
    Full Name:
    Jeroen
    Mooi hoe anders dit per persoon is, ik vind er in mn eentje vrij weinig aan (ben nooit zo van volledig alleen rijden geweest als het een plezier rit is). heb tot nu toe ook nog niet echt ritten alleen gemaakt, veel leuker om het plezier te delen met iemand, en het rijden met anderen vind ik zelf ook altijd mooist, lekker toekijken hoe al die andere autos aan het "dansen" zijn over de dijkjes etc, schitterend om te zien (tenminste, als iedereen beetje het zelfde tempo rijdt, als er vooraan iemand niet doorrijd is dat inderdaad enorm kut, de voorste moet eigenlijk vollepolle gaan altijd denk ik dan :) )

18. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,261
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ook met twee F's is het wel leuk rijden en idd heel anders dan zo'n sliert van 10 - 20 auto's

19. waenjan

waenjan Rookie

Dec 4, 2012
    24
    Hoeksche Waard, The Netherlands
    Full Name:
    Jan van Warendorp
    Dus Fred moet vooraan rijden:)

20. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    774
    Full Name:
    Jeroen
    Ja ik heb vorig jaar seizoen al geleerd, als Fred voorop rijdt, "moet" ik er direct achter hangen, wel duidelijk dat Fred van hetzelfde (hoge)tempo houdt als ik :)

21. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Gisteren weer een Vuto-speedmeet gehad (de groep was precies groot genoeg om de wachtijden tussen de verschillende runs leuk te houden) wat een succes was. Foto's volgen later in de andere draad.

Afijn, tijdens de runs andere Fchatters gesproken die wel in waren voor een spontane rit dit weekeind.
    Wie heeft er een leuk idee/route of bestemming?

22. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Daar had ik nou ook wel bij willen zijn, jammer dat het waarschijnlijk in een andere app groep is gecommuniceerd.

23. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Dit weekend zijn we op Zandvoort tijdens de Octane Cars Coffee/ Historic trophy.

24. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Ik ook zondag!

Share This Page