Is een 456 echt zo'n moneypit? | FerrariChat

Is een 456 echt zo'n moneypit?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 914, May 19, 2024.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 914

914 Formula Junior

Aug 17, 2014
    301
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Parallel aan mijn zoektocht naar een mooie 348, vinden ze hier thuis ook een 456 erg mooi (als het van de vrouwen in huis afhangt, misschien wel mooier, zeker in Tour de France blue ) ...

Zelf ben ik ook wel gecharmeerd door een vroege 1994-95 Manuele 456GT, maar ... ik heb altijd gehoord dat je daar heeeeeel erg op kan leeglopen. Een Ferrari kost geld, ook een 348, maar zo'n 456 is echt "next level" ...

Zijn hier eigenaars van een 456 die hun licht kunnen schijnen hierop? Mochten ze ook ervaringen hebben met een 348 en hoe deze verschillen in jaarlijkse kosten, was dat helemaal top :)

2. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior
    BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Bij een 456 zijn vaak problemen met de ramen die moeten zakken als je het portier opent, vaak moeten dan de sloten compleet vervangen worden met de bijbehorende Ecu’s.
    Ook de beweegbare spoiler onder de achterbumper heeft vaak kuren.
    Qua onderhoud is het (veel) goedkoper als een 348, vanwege de toegangkelijkheid van de V12.
    Vooral de distributieriemen zijn erg simpel te bereiken bij een 456.
    De rijbeleving is wat je mag verwachten van een echte Granturismo!

3. 456dreamer

456dreamer Karting
    Owner Silver Subscribed

Feb 19, 2021
    79
    Aptos, CA
    Full Name:
    Menko
    Na een paar jaar 456M GTA tdf blue hebben gereden denk ik dat ik hem nooit meer wegdoe. Rijdt heerlijk, ruim (ik ben 2m!) en na 4~5uur rijden stap ik er nog fris uit. De kosten van onderhoud hangt van 3 belangrijke dingen af:
    1. Hoe secuur ben je geweest tijdens aankoop dat je echt weet wat je koopt. Altijd een PPI (pre purchase inspection doen), al kost je dat honderden euro's (in de US ongeveer $600 excl reiskosten van inspector). Zie dit gewoon als een insurance premium.
    2. Hoeveel kun/wil je zelf doen? Als je een beetje handig bent, en je hebt redelijk de ruimte bij de 12 cilinder, dan scheelt dat heel veel. Daarnaast zijn er lijsten hier op Fchat en dm mij maar als je mijn lijst wilt hebben, met Ferrari part# and alternatieven. Zo heb ik mijn alarm voor $69 zelf vervangen (een corvette alarm van Bosch) terwijl de dealer daar $800 voor vroeg en de lokale mechanic $350.
    3. Voor zowel het op nivo brengen na aankoop en standaard onderhoud een goede lokale Ferrari mechanic vinden. In NL ken ik er geen maar in CA waar ik woon is er altijd wel 1 binnen 100km. MIjn advies om de auto wel meteen na aankoop even erg goed door te lichten en alles wat er soso uitziet, gewoon te vervangen. Kost wat maar dan heb je de komende jaren als je de auto goed bijhoud geen problemen.

Problemen die ik ervaren heb:
    1. Ramen. Worden te hard dicht geduwt en staan een beetje krom/open aan de zijkant. Ik heb er geen last van anders dan als ik harder dan 150 rijdt en dat gebeurt alleen op het ciricuit en dan is dat prima voor mij.
    2. Automatische leveling (niet de spoiler?). Dit zijn BMW stikstof bollen met membraam die je elke 10 jaar moet vervangen is mijn ervaring, doe ik ook op mijn BMW, dus nu koop er gewoon 4. Tegelijkertijd de suspensie/dempers laten reviseren. Als dit systeem werkt is het echt fantistisch om mee te rijden, kijk maar op Youtube, daar staan wat leuke filmpjes.
    3. Radiator voor op, zit laag en wordt snel bij botsing kapot/lek gereden.
    4. Bij mij zaten alle originele slangen nog op de motor dus die heb ik door siliconen slangen vervangen (via Ricambi, maar kun je denk ik ergens in EU ook wel als set kopen). Het laatste wat je wilt is lekkage ergens.

Dat was het voor mij. Er is meer maar dit zijn dingen die ik gedaan heb en waar meerdere last van hebben gehad. Ik rijd ongeveer 7~8K km per jaar nu al 3 jaar zonder problemen.

Last but not least, het is een heel andere auto dan een 348. De 456 is echt een touring die een vriend van mij nu ruim over 160K mls heeft staan met dagelijks gebruik. Rijd nog als nieuw.

Laat maar weten als je nog vragen hebt, success!

ypsilon likes this.
  4. 914

914 Formula Junior

Aug 17, 2014
    301
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    #4 914, May 20, 2024
    Last edited: May 20, 2024
    Wat denken jullie van deze? Ga er morgen even naar kijken ....

https://classicdivision.be/1879-2/

Bovenop de lijst van wat al vervangen is (zie advertentie), moeten volgende zaken nog vervangen worden:
    - 4 nieuwe banden (staat nu op 4 oude winterbanden)
    - preventief vervangen slangen koelsysteem

Mocht ik deze wagen kopen, dan gaat hij sowieso nog 1 jaartje in de stalling tot hij oud genoeg is om in de oldtimer regeling in België te komen (+30 jaar).
    Met het budget dat ik zo uitspaar (tov onmiddellijk inschrijven) kan ik jaren onderhoud uitvoeren ...

5. 456dreamer

456dreamer Karting
    Owner Silver Subscribed

Feb 19, 2021
    79
    Aptos, CA
    Full Name:
    Menko
    Ziet er goed uit op de foto’s! Ik zou zeker koud starten en goed luisteren, de secondairy airpump moet een 3 tal minuten of zo aanslaan en dan uitgaan. Kijk even naar de rook uit beide uitlaten.

Neem aan dat je er met dealerplaten mee mag rijden. Voel even goed hoe de koppeling gaat. Heeft wel heel lang stil gestaan en dus moeten echt alle vloeistoffen en filters vervangen worden.

Als je ermee doorgaat zou ik zeker een PPI doen en een compressie/lek test laten doen. Vraag ook even of ze buiten het schoonmaken van de injectoren deze ook echt getest hebben.

succes!

6. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    In elk geval een verkoper met passie, en een erg mooie auto! Ik ken beiden zeer goed.
    En je komt direct in een Ferrari modelauto museum!

7. 914

914 Formula Junior

Aug 17, 2014
    301
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Ben voor mijn 348 ook bij Enzo (what's in a name) geweest om een extra demper voor mijn 348. Dus kende de zaak al en had er een goed gevoel bij. In elk geval een echte Ferrari liefhebber en niet enkel een handelaar ;)

8. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Precies!

9. 914

914 Formula Junior

Aug 17, 2014
    301
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Update: misschien ook de kleppen eens stellen ....

Nu lees ik horrorverhalen over zachte klepgeleiders die later vervangen zijn door harde exemplaren... en een bijhorende factuur van 10K+

10. theunissenguido

theunissenguido F1 Rookie
    Owner Silver Subscribed

Jan 21, 2004
    2,665
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Leg je oor eens te luisteren bij Stefan van Redbaycars in Aarschot. Hij heeft een 456 in stock die hij voor zichzelf wenst in orde te zetten. Geeft een duidelijk beeld van problemen en kosten.

11. Deemeyere Wim

Deemeyere Wim Formula Junior

Sep 17, 2019
    616
    Belgium
    Full Name:
    Wim Demeyere
    Harry-SZ and Ferryducati like this.
  12. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Zie heel veel moois hier staan, achteraan een Stratos??

13. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Waarschijnlijk een replica, daar heeft hij er diversen van gehad. Meest bijzondere auto daar is de 512BB die zijn vader nieuw gekocht heeft!

14. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Hawk of Listerbell, allebei ook goed hoor!

15. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Mee gereden, niks mis mee!

16. PBE624

PBE624 Formula Junior

Jan 18, 2005
    396
    De Panne Belgium
    Full Name:
    Frank
    Voorde blauwe, kijk ook eens aansluiting van ramen na , dit is bij eerste serie meestal een issue, bij de 456M al wat beter.
    Ook de bubbels op middenconsole zijn bekend probleem, maar niet te duur om op te lossen.

Succes.
    F

17. 914

914 Formula Junior

Aug 17, 2014
    301
    Belgium
    Full Name:
    Maarten
    Bedankt voor alle tips!

18. Zenobie

Zenobie Formula Junior

Feb 22, 2021
    251
    Belgium
    Full Name:
    CO
    ook de stratos 'replica' staat te koop met of zonder ferrari motor 75 zonder en 85000 met papers en dacht QV 308 motor ( niet gemonteerd en rest niet afgewerkt )

Share This Page